Litt hjelp takk, ang kjøp av plasma eller lcd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer tomsun sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Litt hjelp takk, ang kjøp av plasma eller lcd

Hei allesammen.

Da er det min tur til mase på dere alle om saker dere sikkert har svart på 100 ganger.
    Jeg har letet i forumet en del, men ikke funnet noe som hjelper meg i å bestemme meg.

Jeg var på elkjøp i dag, og lurte fælt på om jeg skulle gå for Panasonic TH42PV62E (likte ikke design, som mange i dette forumet er enig i), men iflg tester er dette en veldig bra plasma for denne prisen. Kanskje t.o.m nestbest etter Pioneer (som igjen er alt for dyrt)
    Mens jeg står der så får jeg øye på en Phillips 42PF7420 LCD som jeg skulle få for 20k. Var visst toppmodellen i fjor (sa selgeren)
    Og for å forvirre meg enda mer så foreslo selgeren en LG 42PC3R. Men synes ikke svartnivået på denne var av det beste.

Der synes jeg Panasonicen scoret høyt.

Så nå står jeg da imellom en Panasonic plasma TH42PV62E (15990,-) vs Phillips LCD 42PF7420 (20500,-)

Setter stor pris på innspill på disse to skjermene.

/t

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes du Phillips 42PF7420 LCD gjorde bedre enn Panasonicen?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes bildet var skarpere på Phillipsen, akkurat som det var mer "rolig", men var ikke helt imponert over svart nivået. (men det kan kanskje stilles?)

Panasonicen derimot hadde en fin svart tone, men kanskje litt "blurry" i.forhold til LCDn

Men om dette er verdt 5000,- er lissom det jeg ikke klarer å bestemme meg for, derfor hadde jeg håpet på noen gode råd, om hva dere synes og kanskje ville gjort?

/t

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs jo helt hva du skal bruke mest da. Panasonic pv62 er jo best på det meste. Den har bra sortnivå og takler dårlige SD sendinger bra. En LCD tv er jo hundra ganger mer kresen på signaler og dessuten så er bildet falskt på en måte (du forstår hvis du kjøper en LCD og ser på denne i en uke). En plasma er jo det som er nærmest CRT skjermer og viser bilder på en behagelig og naturlig måte.

Dessuten hadde jeg aldri kjøpt LCD teknologi som er over et år gammel til 20 tusen!!! Kommer jo nyheter nå snart - LG 42" LCD med ekte HD for eksempel til rundt 20-25 tusen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde, uten å ha sett LCD-en, valgt PV62. Hvorfor? Fordi LCD har dårlig sortnivå og skrekkelig innsynsvinkel.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk takk. det er slike tilbakemeldinger jeg setter pris på.

Leste at Phillipsen hadde en innsynsvinkel på ca 137grader. Ikke at det er et problem for meg.
    Jeg er mer opptatt av bildet, og at det skal være mest behagelig å se på.

Så langt ser det ut som PV'n blir valget.

(til info: jeg forsøker så godt jeg kan å overtale damen til å være med på en prosjektor i steden, men så langt holder hun på flatskjerm Det er nemlig fra hennes arv pengene kommer fra, så jeg har ikke mye å stille opp med fra den økonomiske siden )

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsun
    ...Leste at Phillipsen hadde en innsynsvinkel på ca 137grader. Ikke at det er et problem for meg.
    Jeg er mer opptatt av bildet, og at det skal være mest behagelig å se på.
    Nettopp, og 137 grader er elendig. Tipper dama kommer til å spørre "Hvorfor er bildet så blasst og blått?". Dersom dere ikke skal sitte 5 meter fra TV-en, eller sitte oppå hverandre, så har innsynsvinkel noe å si...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok godt å vite. Vi sitter ca 3m unna

/t

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Nettopp, og 137 grader er elendig. Tipper dama kommer til å spørre "Hvorfor er bildet så blasst og blått?". Dersom dere ikke skal sitte 5 meter fra TV-en, eller sitte oppå hverandre, så har innsynsvinkel noe å si...
    Er enig i at denne LCD'en ikke høres ut som et veldig godt kjøp, og at 137gr ikke er bra (brukbar innsynsvinkel er vel i praksis en anelse dårligere enn oppgitt også, produsentene skryter på seg litt..).
    Hvis en tar en titt på de nyeste LCD'ene så har det skjedd litt utvikling der. Min skjerm (Sony KDL-40V2000) har oppgitt innsynsvinkel på 178 grader og jeg kan bekrefte at innsynsvinkel ikke er noen problemstilling i det hele tatt på den (sitteavstand er maks 3,5m og 1,5-2m ute på sidene). Sortnivået har også blitt bedre på de nyeste LCD'ene, men plasma har selvfølgelig et forsprang der fortsatt.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan garantere at den ikke er stort til bra kjøp ja når man tenker på at LG LB2r er rett rundt hjørnet. Philips'en er den første 42" lcd'en på markedet omtrent og det syns. Men philips generellt er ikke akkurat kremen for å si det mildt. Toppmodellene (noe denne LCD'en ikke er) er brukbare men alt annet er søppel. Da finnes det utallige andre merker som er mye bedre. Panasonic'en er en kjempe tv PC3r er også det. PC3r har gjerne et skarpere bilde men dårligere sortnivå enn PV62

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Panasonic'en er en kjempe tv PC3r er også det. PC3r har gjerne et skarpere bilde men dårligere sortnivå enn PV62
    Enig!

Newcomer XinoN sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell ,jeg har hatt Phillips lcd nå i ca et år nå(husker ikke betegnelsen,men ca 20k) og er kjempefornøyd :-)
    Brukte ca et halvt år på å bestemme meg .

Valget falt på Phillips lcd simpelthen fordi alle andre (da spesiellt plasma) var meget unaturlige i fargene ,spesiellt på hudtoner .Det eneste jeg la vekt på under testing var vanlige tv sendinger ,da jeg (vi)bruker tv'en til det 95% av tiden . Toppmodellen til både Panasonic og Pioneer (Aug 2005) hadde et rødskjær i hudtonene jeg bare ikke klarte å stille vekk ,så ut som alle hadde vært i syden :lol: samtidig var de veldig difuse i dagslys . Samsung'en (Eisa vinneren Lcd) var blurry til tusen i forhold til Phillipsen (testet våren 2006)

Har ikke testet de nye modellene plasma ,men ser at den nye Pioneren ser meget bra ut ,men koster jo deretter .

+ med Phillipsen er naturlige skarpe bilder uten etterslep ,og ang innfalls vinkelen er dette noe forbasket tull ,jeg sitter 6m fra tven og alle som sitter der ser skambra .Du må nesten stå på siden av tven for å miste skarphet ,så det er bare bull fra plasmaleiren imo . Lysnivået på tv titting i dagslys er også milevis bedre enn plasma ,som du nesten bør ha ett mørkt rom for å kunne se på .

- Er sort nivået på film ,der må jeg innrømme at plasmaen er bedre .Detaljene i mørke scener er ikke tilfredstillende .

Så lager du hjemme kino gå for plasma .
    Ser du på tv fra morgen til kveld gå for Lcd.

Jeg har bare brukt Canal digital ,Lyse (optisk) , Dvd og Pc som kilde ,og her er signalene supre .Finnes det noen i dag som tar inn tv via vanlig antenne???

mvh

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av XinoN
    Lysnivået på tv titting i dagslys er også milevis bedre enn plasma ,som du nesten bør ha ett mørkt rom for å kunne se på .
    Dette stemmer da absolutt ikke.
    På en flatskjerm med glassfront vil du i de fleste tilfeller få problemer hvis solen skinner inn direkte på TV'en, men vanligvis i mindre grad enn en vanlig CRT. De fleste flatskjermer har nå droppet glassfronten, så dette er ikke det store problemet lengre.
    Personlig synes jeg at LCD har et unaturlig bilde og TV-sendinger på min plasma fra 2004 er närmest helt perfekte.

Med andre ord: LCD/Plasma er en smaksans.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydelig at dette fora er Plasmaland :smile:

Hvis du ser mest TV i opplyst rom, kobler TV'n til PC med mye statiske bilder så velg LCD da denne er mer lyssterk og brenner ikke inn. Ser du mest film i mørkt rom velg Plasma da denne har best sortnivå men ikke tåler å kjøres med høye instillinger på lys og kontrast. Tidligere var noen LCD skjermer plaget med liten innsynsvinkel, det er stort sett tilbakelagt nå. Noe plasma sliter forsatt med innbrenning av kanallogo selv om Panasonic skal være av de bedre her. LCD har lengst levetid selv om dette neppe har stor praktisk betydning.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Hvis du ser mest TV i opplyst rom, kobler TV'n til PC med mye statiske bilder så velg LCD da denne er mer lyssterk og brenner ikke inn. Ser du mest film i mørkt rom velg Plasma da denne har best sortnivå men ikke tåler å kjøres med høye instillinger på lys og kontrast. Tidligere var noen LCD skjermer plaget med liten innsynsvinkel, det er stort sett tilbakelagt nå. Noe plasma sliter forsatt med innbrenning av kanallogo selv om Panasonic skal være av de bedre her. LCD har lengst levetid selv om dette neppe har stor praktisk betydning.
    Har du kommet på besøk fra LCD-land? :smile:
    Innbrenning hører til i historiebøkene, spesielt for Panasonic og LG. Jeg skjønner ikke helt det du sier om lyse rom og plasma. Jeg synes min LG 42PC1RR er bedre enn LCDen til PCen og laptopen (begge ganske nye). Innsynsvinkel på LCD er fremdeles et problem, men kun stort problem på de billige LCDene. Samsung M61 er meget bra på dette.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var bedre enn jeg håpet på

TV'n kommer til og bli brukt mest til film på kveldstid. Leste at PV'n fikk litt kritikk for gjenskinn, men siden denne TVn har bedre sortnivå en både LGn og Phillipsen så faller valget på den.

Da sier jeg tusen takk for alle innspill.

Jeg jobber fortsatt med å overtale samboern til å gå for prosjektor. Men det er ikke lett ;-)

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt valg har selv hatt PV60 siden i sommer og har absolutt ingenting å utsette på den. glimrende bilder på alt fra sport, serier, filmer og naturprogrammer.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Dette er helt korrekt, og plasma har fremdeles problemer med innbrenning men ikke i samme grad som før. Det at flatskjermer ikke bruker glass lenger blir jo feil. Har ikke sett en eneste plasma som ikke har glassplate. LCD derimot så skal du lete litt får å finne glass. Så det med gjenskinn i skjermen vil jeg si er ikke eksisterende på LCD skjermer men kan by på et problem på plasma, da i samme grad som CRT. Dog noen CRT skjermer hadde antirefleks belegg på glasset noe jeg ikke har sett så ofte på plasma. Pioneer har vel hatt det om de ikke fremdeles har det. Lysstyrke er uten tvil LCD sin styrke. Under OL i vinter så jeg hos elkjøp ekstreme forskjeller her. Man hadde hengende Thomsom 42PB220S4 (en eldre plasma) Philips 42PF5520D (lavoppløst plasma) Pioneer PDP436 (plasma) Philips 42PF7420 (Eldre LCD) ved siden av hverandre. Og det var en ekstrem forskjell på bildene og det var hvitt. Snø, noe man ser mye av under OL var så ekstremt mye bedre på LCD tv'en at det var helt sykt. Plasma'ene som hang rundt den viste rett å slett feil bilde. Pioneer var blass å grå. Thomson var lilla, Philips plasma var grå/blå. Tok man vekk LCD'en dro pioneer seg frem som den med riktig bilde. Men her var det helt ekstremt med forskjeller. Dette var i et godt belyst lokale men det understreker bare enda bedre plasma sin svakhet med lys. Så som ingeniøren sier. Film og tv i dempet belysning = plasma. Masse vinduer, lyst, pc og statiske bilder = LCD

Newcomer XinoN sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsun
    Dette var bedre enn jeg håpet på

TV'n kommer til og bli brukt mest til film på kveldstid. Leste at PV'n fikk litt kritikk for gjenskinn, men siden denne TVn har bedre sortnivå en både LGn og Phillipsen så faller valget på den.

Da sier jeg tusen takk for alle innspill.

Jeg jobber fortsatt med å overtale samboern til å gå for prosjektor. Men det er ikke lett ;-)
    Hvis film om kvelden er din hovedprioritet gjorde du et rett valg .
    Så fikk du jo noen kroner til overs også :-D
    Enig i at skal du ha hjemmekino blir det litt stusselig med 42" .Lån med prosjektor hjem hiv på en klissefilm og kona er overtalt :-D gjelder å bruke litt list vet du .

Når det gjelder flatskjermer garanterer jeg at om et par år er de fleste flatskjermer milevis bedre enn de er i dag (ikke vanskelig å spå he he) Plasma har nådd taket ,mens lcd kommer til å utvikle seg voldsomt tror nå jeg .

Heaven or hell ?
    Time will tell.

Edit: Bra innlegg Revox ,og helt på linje med hva jeg opplevde på vanlige sendinger .

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av XinoN
    Enig i at skal du ha hjemmekino blir det litt stusselig med 42" .Lån med prosjektor hjem hiv på en klissefilm og kona er overtalt :-D gjelder å bruke litt list vet du .
    Jippii. Tok madamen til en kompis som bruker prosjektor. Er nå mye nærmere i å overtale henne. Hun mener fortsatt det blir litt dominerende i stua.
    Men hvis jeg anskaffet et lærett som man kunne dra opp og ned så var det ok.
    Så nå sjekker jeg ut prosjektorer.

Ser ut som guttedrømmen min går i oppfyllelse.

/t

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •