Kvalitet på vga kontra dvi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet på vga kontra dvi

Kjøpte feil dvikabel og i mellomtiden koblet jeg pc'n (geforce 6600gt) på tv'n (Videoseven 40" lcd). Må si at bildet ble kjempebra. Kjører 1366x768 66hz. Med bra mener jeg at bildet er noe det samme som på den dataskjermen jeg hadde før 19" lcd skjerm.

Spørsmålet er da: Hva er vitsen med å koble via dvi, når bildet er såpass bra? Er det noen fordeler? Blir det enda bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du meg, er vitsen = ingenting.
    Jeg kjører begge deler for eksperimenterings skyld, og kan overhodet ikke se forskjell på bildet. Forskjellen ligger imo i kun hvor langt du kan strekke kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedgrunnen til å strekke DVI/HDMI-kabel for meg er for å være kunne se HDCP-beskyttede filmer i fremtiden (nær fremtid). VGA er veldig bra og når man kan overføre VGA over CAT5 så er det praktisk også!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sire
    Kjøpte feil dvikabel og i mellomtiden koblet jeg pc'n (geforce 6600gt) på tv'n (Videoseven 40" lcd). Må si at bildet ble kjempebra. Kjører 1366x768 66hz. Med bra mener jeg at bildet er noe det samme som på den dataskjermen jeg hadde før 19" lcd skjerm.

Spørsmålet er da: Hva er vitsen med å koble via dvi, når bildet er såpass bra? Er det noen fordeler? Blir det enda bedre?
    På LCD-monitorer føler jeg at bildet med vanlig VGA-kabel = composit og DVI=RGB.

Newcomer Wold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-slave
    VGA-kabel = composit
    Ehh... Mener du dette?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tull mener nå jeg. Har LCD og bruker den via VGA og det gir et krystallklart bilde. Den er ikke det spor bedre via HDMI, så jeg bruker kun VGA nå siden det er hva laptop'en min har.

Det er ganske mye som skiller en composite ingang og en VGA. Og RGB er jo søppel iforhold til VGA igjen.

DVI og HDMI har vel egentlig kun sett dagens lys slik at bransjene kan kontrollere hva vi får vise og ta opp. Til dvd bruk er f.eks YUV ofte bedre enn HDMI pga bildebehandlingen som sitter i DVD spilleren ofte er langt dårligere enn den i tv'en.

Ved digitalt signal må kilden behandle signalet. Ved analogt signal behandler motakeren signalet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Og RGB er jo søppel iforhold til VGA igjen.
    VGA består vel også av RGB og forskjellige kombinasjoner av Horisontal og Vertical synk, så jeg forstår det som at du mener en sammenligning av scart RGB vs et VGA (RGBHV, RGsB osv..)signal med en mer tilpasset oppløsning og bildefrekvens skjermen det skal vises på.

Ellers ettersom de fleste flatskjermer og skjermkort vel jobber digitalt med signalbehandling osv, så vil man ofte slippe unna en D/A konvertering i kilden og en A/D i motaker når man benytter DVI-D eller HDMI i stedet for analog RGBHV eller VGA.

Hvor mye dette har å si for bildekvaliteten i praksis, er vel ikke godt å si i alle tilfeller, og man må vel ofte teste litt forskjellig for å se om teorien stemmer i praksis.

Tror ellers man skal ha en meget dårlig analog signal behandling og D/A-A/D konverteringer for å få samme bildemssige utsmøring som ofte kjennetegner sammenligningen av compositt vs Scart-RGB på en slik tidligere nevnt "VGA-kabel = composit og DVI=RGB", men i spesielle tilfeller med feil valg av oppløsning osv, så kan man ofte få mange rare effekter som kan minne om en ekte gulkontakts compositt overføring.....

Newcomer Wold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Det er ganske mye som skiller en composite ingang og en VGA. Og RGB er jo søppel iforhold til VGA igjen.
    Hei,

Ja, og ikke bare ganske mye - men det er en gigantisk avstand. Jeg stilte spørsmålet for å høre om dette bare var tøv han slang ut av seg i farten eller om han ville underbygge påstanden.

Ang. RGB (component) vs. VGA; Ja VGA er klart overlegen her. Et synlig eksempel på dette er Xbox360 med MS component vs. MS VGA.

Tror de fleste vil få seg et lite sjokk her når de ser forskjellen :-D

Med hilsen,
    Wold

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •