HD TV? Sjekk denne...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD TV? Sjekk denne...

Oppgraderingsspøkelsene blir bare større og større. Hvorfor investere i "HD"-TV når man vet hva som ligger i fremtiden?

Idag kan man kjøpe seg HDTV med 1920x1080 oppløsningen. Om noen år er Ultra HDTV med 7680x4320 oppløsning tilgjengelig...

Les artikkelen her: http://itavisen.no/php/art.php?id=318249

Hørtes virkelig snadder ut... :-)

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer alltid noe bedre, så dette overrasker meg ikke. Men dette ligger for det første langt frem, og for det andre er det ikke noe poeng med mindre man har et dedikert kinorom med projektor. De høyest oppløste digitale filmene på vanlig kino i dag har en horisontal oppløsning på 4096 piksler.
    Det er nok (forhåpentligvis) andre teknologier enn mengden piksler som står for døren når det gjelder bildekvalitet i heimen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Oppgraderingsspøkelsene blir bare større og større. Hvorfor investere i "HD"-TV når man vet hva som ligger i fremtiden?

Idag kan man kjøpe seg HDTV med 1920x1080 oppløsningen. Om noen år er Ultra HDTV med 7680x4320 oppløsning tilgjengelig...
    Ser ikke helt behovet til vanlig TV-bruk når man knapt nok klarer å se forskjell på 720P og 1080P på en 42". På bildestørrelser 80"+ er det vel mer sannsynelig at det har noe for seg, altså litt mer rettet mot "entusiastene". Hva med lagringkapasiteten som trengs til dette? Høy oppløsning har vel neppe så mye for seg om de allikevel komprimerer ned bildet kraftig.

Om noen år ville jeg vel også tatt med en klype salt. Correct me if im wrong, men har ikke filmbransjen nettopp begynt å investere i HD-kameraer?

Syntes de heller bør konsentrere seg om å få ferdig en flatskjermsteknologi som er overlegen både plasma og LCD mht. bildekvalitet.

Er kanskje litt i overkant negativ nå. :? Det blir utvilsomt spennende å følge utviklingen de neste 10 årene....

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første gang jeg så HD 1920x1080 var tidlig på 80-tallet, og Japan hadde allerede prøvesendinger på TV. Noen har hatt HD på laserdisc siden tidlig 90-tall. Men det har altså gått over 20år før HD ble komersielt tilgjengelig. Ultra HD er ikke noe nytt, det har vært diskutert og omtalt og sett i noen år allerede, men som artikkelen til ITavisen antyder ser vi det kanskje i heimen om 25år, jeg tipper om 20år, den som venter på noe godt.....:-).
    B.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uviklingen går sin gang for de av oss som har opplevd TV uten farge og overgang til farge-TV, VHS og DVD. Og nå kommer HD i all dens former og formater, spennende utvikling dette. Det neste må vel være en Ultra-X HD-HDMI plugg bak øret... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er interessant å merke seg at det som gjør HD så aktuelt i dag neppe er kvalitetsbevisste nordmenn, men folk som vil ha store og slanke flatskjermer som "tilfeldigvis" også kan tilby HD.

Det er status, design og mote som gjør at "vanlige" folk nå kjøper flatskjermer, ikke bildekvalitet eller HD.

Det er bare nerder som oss som bryr oss om "1:1 pixel", "ekte 1080p". Alle de andre vil vite hvor de skal putte inn SCART-en fra DVD-spilleren og rf-kabelen fra det analoge kabeltv-anlegget.

-k

Newcomer Wold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ...man knapt nok klarer å se forskjell på 720P og 1080P på en 42"...
    Mener du oppriktig at du har problemer med å se forskjell i detaljene mellom 720p native på en 42" og 1080p native på en 42"?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke si at oppgraderingsspøkelset er så stort....

Tipper de fleste om en 5 - 10 års tid vil kjøpe ny tv uansett hvilken tv du måtte handle idag...

De som venter på noe bedre kan jo sitte i stua si uten TV... Jeg foretrekker å ha en TV nå, og kanskje kjøpe en ny TV om noen år igjen... ikke nødvendigvis fordi den gamle tven slutter å virke, men kanskje jeg vel ha en mer moderne TV...

Men det er jo skikkelig billig og hele tiden vente til neste modell kommer ut....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wold
    Mener du oppriktig at du har problemer med å se forskjell i detaljene mellom 720p native på en 42" og 1080p native på en 42"?
    Med normal sitteavstand (2-3m?) mener jeg alle har et problem med å se forskjell mellom de oppløsningene på en 42".

Har selv sett 50" 1080P og 50" 720P ved siden av hverandre. Den definitivt største overgangen ser du fra PAL til 720P. På prosjektorer/større bildeflater stiller selvfølgelig saken seg annerledes.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om vi om 20 år ikke har bedre TV'er Ultra HD så blir jeg dypt skuffet. "Litt
    " mer oppløsning har vi om 2 år.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er interessant å merke seg at det som gjør HD så aktuelt i dag neppe er kvalitetsbevisste nordmenn, men folk som vil ha store og slanke flatskjermer som "tilfeldigvis" også kan tilby HD.

Det er status, design og mote som gjør at "vanlige" folk nå kjøper flatskjermer, ikke bildekvalitet eller HD.

Det er bare nerder som oss som bryr oss om "1:1 pixel", "ekte 1080p". Alle de andre vil vite hvor de skal putte inn SCART-en fra DVD-spilleren og rf-kabelen fra det analoge kabeltv-anlegget.

-k
    Det finnes selfølgelig de som bare kjøper en skjerm for å følge tiden, og blir lurt til å kjøpe en drit tv av noen Elkjøp-TV-eksperter. Men tror i allefall de fleste her inne på forumet er ute etter den beste lyden og bildet de kan få for pengene de ønsker å bruke på det.
    Nå når jeg skal kjøpe meg ny tv er ikke fordi jeg føler at 28" bilderør tv'n jeg har begynner å bli gammel, og ikke kunne vart mye lenger. Det er jo fordi jeg ønsker mye bedre bilde når jeg ser film og spiller xbox 360

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wold
    http://avforum.no/forum/showthread.p...&highlight=bbc
    http://avforum.no/forum/showthread.p...&highlight=bbc

-persepsjon-jpg

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •