Antall farger på CRT skjermer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Antall farger på CRT skjermer

Jeg lurer på en ting. LCD og plasma oppgir at det støtter alt fra 16,9 millioner farger til flere milliarder. Hvor mange farger viser en normal CRT skjerm i forhold:?:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg er på tynn is her nå, men da får heller noen andre rette på meg:

CRT TVer baserer seg på en analog måte å behandle signalene på. Det er altså ikke enkelt-piksler som adresseres i front av skjermen, men et lag av Rød, Grønn, og Blå fosfor.

Dette blir så lyst opp av elektronkanonen, ved tre stråler som lyser opp hver sin farge. For å skape 'piksler' er det en "hullete" skjerm foran fosforet. Elektronstrålene går horisontalt nedover og tegner opp linje for linje (eller annenhver linje i to omganger). Fargene som kommer opp blir bestemt av intensiteten i de tre strålene. Gis alle tre farger samme intensitet, vil resultatet bli en hvit piksel, for eksempel.

Jeg mener derfor at et signal tolket av en analog CRT TV vil ha en nærmest "uendelig" mengde farger tilgjengelig, fordi det er så mange mulige kombinasjoner du kan få opp ved å justere de tre strålene.

Dette "uendelige" fargespekteret hindres bare av den fargepaletten som ligger i PAL-systemet (her i Norge), og av hvor god teknologien er i TVen; hvor nøyaktig den klarer å tegne opp de forskjellige fargene.

Kort svar: En CRT TV vil så og si kunne vise alle de fargene du gir den i oppgave å vise.

Digitale TVer adresserer hver enkelt piksel, og trenger en digital verdi for hva fargen skal være; hvordan den aktuelle pikselen skal lyse opp. Siden man da er avhengig av regnekraft, er det vel dette som har begrenset digitale TVer's fargepalett så langt.

Mulig jeg er på bærtur her, men jeg tror ikke det er så veldig langt unna.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg, CRT er analogt og kan vanskelig kvantifiseres. Blir som å spørre hvor mange tall det er mellom 0.0 og 1.0, det er jo bare å pøse på med desimaler så blir det så mange du vil.

Når du ser digitalt på det så brukes det vanligvis 8 bit per pixel, dvs 24 bit. Og 2^24 er 16 milioner. I nyere utstyr kan det brukes 10 eller 12 bit per pixel, og antall tallkombinasjoner øker.

Dette er uansett bare teoretisk, i praksis blir antallet mindre, av mange forskjellige grunner.

En annen sak er at dette er en oppdeling av det fargespekteret som det er mulig for skjermen å vise, og ikke av totalt antall mulige farger.
    Man kan si at det blir som å dele opp tallrekka fra 0.2 til 0.8, skjermen har ikke stort nok spekter til å dekke alt fra 0.0 til 1.0.

Vanligvis så blir en god CRT ansett for å være bedre enn plasma og LCD på fargegjengivelse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •