Kjøp av Panasonic PV62 på elkjøp. Forsikring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av Panasonic PV62 på elkjøp. Forsikring?

Heisann.
    Skal kjøpe meg en Panasonic PV62 på elkjøp. Har snakket litt med selger som sier at det er lurt å forsikre denne med elkjøps forsikring. 1800,- kr for 3 år.
    Noen som har noen formeninger om det er verdt å forsikre den?

Har forstått det slik at forsikringen dekker uhell. Dekker den også feil på skjermen som "innbrenning"?

Er dette penger ut av vinduet?
    Er vel lite sannsynlig at den faller ned fra veggen og knuses.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg ingen tro på en slik forsikring, man har da garanti på produktet. Uten at jeg på noen måte har studert dette, har jeg ikke hørt noe om at innbrenning dekkes av dette. Uansett, så skal ikke innbrenning være noe problem med en bra plasma hvis man tar forhåndsregler.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garanti dekker ingenting av hva denne forsikringen dekker, heller ingen kjøpslov hjelper her. Denne forsikringen er en uhells forsikring enkelt å greit. Den dekker alt av uhell i form av lyn nedslag, transport skader, fuktskader etc etc. Den dekker ikke idiotisk bruk eller feil bruk. Innbo forsikringer dekker ofte også dette men de har tilgjengjeld høy egenandel og verdiavskrivning (litt opp og ned iforhold til hva slags innbo forsikring man har)

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corcky
    Er dette penger ut av vinduet?
    Er vel lite sannsynlig at den faller ned fra veggen og knuses.
    det får du tilbake på innboforsikring, med egenandel på ca 2000.

innbrenning får du nok tilbake på tabbe-forsikring, den dekker jo "alt", bare du ikke ødlegger den med vilje... og innbrenning skjer neppe på denne, da skal du prøve hardt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile hold begrepene separert her...

Forsikring og garanti er jo to vidt forskjellige ting da. Forsikrer du bilen din dekker den hendelige uhell som f.eks kollisjon, mens garantien dekker f.eks hvis motoren ryker innenfor garantitiden. Elkøps forsikring dekker ting som kan skje med tv'n din (fysiske ting) som f.eks at den detter ned fra veggfestet, at du mister den når du skal frakte den til leilighet osv. Hendelige OG utenkelige uhell uavhengig av hva som skjer eller hvem sin feil det er. Jobber selv på Elkjøp (ikke salg ) og kjøper ALLTID forsikring på egne produkter. Fordelen er at det som regel er en svært god pris på forsikringen i forhold til kjøpesummen på produktet og at egenandelen kun er 295,- i motsetning til innboforsikring som f.eks kan ha prosentbasert egenandel ut fra produktets verdi, eller som i mitt tilfelle, 2-5000 kr avhengig av hva slags eiendel som er blir skadet. Har ingen betenkeligheter med å reklamere litt for denne type forsikring når jeg veit at det fungerer!:-D Ser jo også at andre butikker har lignende produkter som f.eks "forlenget garanti" <-- Ref: Hifiklubben. Bottom line: Skill mellom garanti og forsikring! Dette har INGENTING med hverandre å gjøre! Og btw, forsikringen må kunne være forklart med en såkalt "hendelse". Tror derfor neppe innbrenning er dekket. Kjører du over flatskjermen med traktor derimnot, er saken en annen! Forsikringen til Elkjøp er en rimelig mulighet for å sikre seg mot store reparasjonskostnader dersom uhellet skulle være ute. Prisen er god og vilkårene ofte bedre enn din vanlige innboforsikring (egenandel, verditap på produktet osv.) Sånn så var det sagt!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nok heller satse på å være forsiktig. En helt unødvendig forsikring om du er litt forsiktig med tven. Bruk de 1800 kronene på filmer eller tv-kanaler.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corcky
    Heisann.
    Skal kjøpe meg en Panasonic PV62 på elkjøp. Har snakket litt med selger som sier at det er lurt å forsikre denne med elkjøps forsikring.....
    Jeg irriterte meg over at selgeren prakka på meg en rensespray til 300 kroner når jeg kjøpte PV62 i går. Han sa at det var et voksbelegg på TV'en som beskyttelse og at vanlig såpevann ikke virket. Står ingenting om slikt i brukermanualen. Jeg fatter ikke at det skal være nødvendig å juge for 300 kroners skyld. Håper det er slik at han tror på det selv og ikke villeder folk med vilje.

Forsikringen er bare tøys. Pass på TV'en med sundt folkevett. Resten tar garantien seg av.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Er vel enig med flertallet her.
    Ser at forsikringen har en del fordeler, men har kommet frem til at den ikke er verdt utlegget på 1800,-.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stesch
    Jeg vil nok heller satse på å være forsiktig. En helt unødvendig forsikring om du er litt forsiktig med tven. Bruk de 1800 kronene på filmer eller tv-kanaler.
    Heh utrolig hvor mange som sier det som ringer til forbrukerrådet noen uker etterpå for å klage inn en sak mot butikkene fordi f.eks mobilen har blitt påvist med fuktskade.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du betaler for er at om det oppstår problemer innen garantiperioden så må du krangle med et forsikringsselskap istedefor å få et nytt produkt fra butikken.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det du betaler for er at om det oppstår problemer innen garantiperioden så må du krangle med et forsikringsselskap istedefor å få et nytt produkt fra butikken.
    Skal like å se en butikk som gir deg en ny tv etter du har knust den.
    Som sagt over flere ganger, prøv å skill garanti/reklamasjon og forsikring de har ingenting med hverandre å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Heh utrolig hvor mange som sier det som ringer til forbrukerrådet noen uker etterpå for å klage inn en sak mot butikkene fordi f.eks mobilen har blitt påvist med fuktskade.
    oi, har du koplet deg opp til telefonen til Forbrukerrådet? Har hørt om at folk lytter på politiradio, men dette var litt spesielt! Ærlig talt, denne forsikringen er et unødvendig tilleggsprodukt for de fleste, men tydeligvis god fortjeneste for bransjen. En selger prøvde å prakke på meg forsikring til kr 850 på et videokamera til kr 3500. Skamløst!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Det var vel forsikring på flat-TV som spørsmålet i utgangspunktet her. Å betale 1800 kroner i forsikring på en vare som koster 15.000 og skal stå helt i ro er altfor mye.

Siden du nevner mobil:
    Her er et eksempel fra Elkjøp, en Nokia 2310 koster 629 kroner uten abbonement. Forsikringen til denne koster 699 kroner for 12 mnd. LOOOOOL

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://forbruker.no/digital/guider/k...cle1145332.ece

Elkjøp (og andre sine forsikringer) er stort sett svindel fra ende til annen. Ola Nordmann vet ikke hvor sterkt han står i forhold til den norske loven om kjøp og salg, også kjent som forbrukerkjøpsloven.

Vilkårene som elektrokjedenes selgere reklamerer med i deres forsikringer beveger seg i gråsonen i forhold til norsk lov. Dette er grunn nok i seg selv til å ikke benytte seg av dette.

Det har vært flere høyesterettsdommer som har bevist hvor godt forbrukerne stiller i Norge. At disse forsikringene ser ut til å ha opphav i Sverige kan jo forklare noe - der har man trolig ikke de samme rettighetene som forbruker.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stesch
    oi, har du koplet deg opp til telefonen til Forbrukerrådet? Har hørt om at folk lytter på politiradio, men dette var litt spesielt! Ærlig talt, denne forsikringen er et unødvendig tilleggsprodukt for de fleste, men tydeligvis god fortjeneste for bransjen. En selger prøvde å prakke på meg forsikring til kr 850 på et videokamera til kr 3500. Skamløst!
    Du har helt rett. Jeg prøver nå å handle minst mulig på disse kjedene ; nettbutikk er mye bedre. Selgerne på Elkjøp og andre steder gjør en stor vits av seg selv og virksomheten når de prøver å prakke på deg forsikringer som ikke gir deg større rettigheter enn forbrukerkjøpsloven gir uansett.
    Desverre er selgerne ikke kjent med norsk lov, og de fleste ganger jeg har reklamert på et produkt har jeg måttet snakke med både deres sjef og sjefs sjef for å det hele tatt snakke med noen som har et snev av begreper om norsk lov.

Dette er en uting, og enhver selger skulle tatt eksamen i forbrukerkjøpsloven før vedkommende fikk lov å selge så mye som en brukt tannbørste.

Jeg har en historie om samboerens mp3-spiller , en creative muvo, som etter 2.5 år takket for seg. Ved kjøp ble det takket nei til forsikring. Når jeg møtte opp i butikken prøvde jævlene seg med at garantitiden var gått ut, og siden jeg ikke hadde forsikring måtte jeg i følge selger betale reparasjonen selv. Nyttig var det da og ha satt seg grundig inn i forbrukerkjøpsloven. Produktet er ihht til norsk lov ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Desverre måtte jeg belære både en og to, vise til høyesterettsavgjørelser for tilsvarende varer og snakke med butikksjef osv før de inkompetente folka innså at de var på tynn is.
    De klarte ikke å reparere spilleren heller, så jeg fikk (selvsagt) en helt ny spiller. Etter 2,5 år fikk man vesentlig mer for samme pris, så dobbel kapasitet og nye features var velkomment det :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjensidige har en slik forsikring som de gir gratis til kunder som har tre eller flere forsikringer i selskapet. Er verdt å sjekke med forsikringsselskapet sitt før en tegner en ekstra hos elkjøp.

Newcomer Wold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en ekstremt dyr forsikring (Premie på 1800,- er av skalaen for sund fornuft). Ta heller kontakt med ditt forsikringsselskap å be om gjenstandsforsikring / verdiforsikring spesifikk på dette produktet.

Det skulle normalt sett ikke være nødvendig så lenge du har innboforsikring da...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nyttig for meg..

Er ikke helt enig med de som sier at det er helt unyttig forsikring. Greit at den er unyttig hvis ting går i stykker /funksjonsfeil. Dette er ting som blir dekket inn av garanti og kjøpslov. Men som hos meg som snubla i ledningen når jeg skulle bære dvd opptageren og videospilleren ned i fra annen etage og ned i kjelleren. de datt ned trappa og så ikke pene ut etterpå. verkstedet sa de ikke lot seg reparere. Fikk da dekket 3700 for en 2,5 år gammel dvd opptager og 1500 for en 2 år gammel video.det var det de kostet nye. så jeg kunne kjøpe meg ny dvd opptager og det kostet meg ikke noe. Så jeg vil ikke si at det er bortkastet.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1800.- er vel litt drøyt for en slik forsikring ja.
    Alle forsikringsselskap jeg har vært borti har noe som heter toppsikring hjem (også kalt idiot forsikring), dette er en utvidet innboforsikring. Den dekker ALT som kan skje med tingen man eier, både i hjemmet og under transport! Dette tillegget ligger på 200-500.- i ÅRET!

Helt klart verdt hver eneste krone, bare tenk om den aldrede projektoren man betalte blodpris for detter i gulvet endag?

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg irriterte meg over at selgeren prakka på meg en rensespray til 300 kroner når jeg kjøpte PV62 i går. Han sa at det var et voksbelegg på TV'en som beskyttelse og at vanlig såpevann ikke virket. Står ingenting om slikt i brukermanualen. Jeg fatter ikke at det skal være nødvendig å juge for 300 kroners skyld. Håper det er slik at han tror på det selv og ikke villeder folk med vilje.

Forsikringen er bare tøys. Pass på TV'en med sundt folkevett. Resten tar garantien seg av.
    Sa han virkelig det? Noe av det dummeste jeg har hørt! Gå tilbake med sprayen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •