Pioneer 507 eller 1080p???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Børge Selstad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Pioneer 507 eller 1080p???

Er på trappene til å kjøpe meg 50" plasma, og da er det Pioneer som frister mest!!! MEN, bør jeg kjøpe PDP507 som ikke kan vise 1080p eller bør jeg heller gå for en som har 1080p oppløsning???

...TVen skal brukes til hjemmekino/film, samt TV og fotball via digital satellittmottaker...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved normal sitteavstand på 50" er det vanskelig å se forskjell på 720P og 1080P, så ikke tenk så mye på det. Vektlegg heller god bildekvalitet (noe du allerede har gjort ved å se på Pioneer), og de funksjonene samt tilkoblingene du har behov for. 1080P skjermen til Pioneer er dobbelt så dyr som PDP-507, så da burde valget være enkelt om du ikke har et no-limit budsjett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil neppe få 1080p signaler fra andre kilder enn HD-DVD og BR og tv-spill på en god stund. Som Håkon sier er gevinsten ved 1080p selv når signal og display er helt transparent forholdsvis liten ved så små (!) størrelser som 50", men den vil selvfølgelig øke jo nærmere du sitter skjermen.

Jeg mener at flatskjermer har helt andre problemer enn oppløsning, problemer som vil bli forbedret i løpet av få år. Da er det litt synd å ha cashet ut 90.000,- for en tv som har skyhøy oppløsning men som kanskje ikke kan konkurere med middels dyre skjermer på andre parametre (om få år altså).

mvh
    Knut

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er vel valget ganske enkelt...

507 er vel den beste skjermen for meg da! 507 har 2 HDMI og jeg liker den smale FIRKANTEDE ramma.

Takker for alle svar og anbefalinger!!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg mener at flatskjermer har helt andre problemer enn oppløsning, problemer som vil bli forbedret i løpet av få år.

Hva tenker du på?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk/sortnivå/kontrast: problem på både plasma og lcd, spesielt lcd

Bevegelser som bedre emulerer kino og CRT (dvs ikke konstant belyst men med "flimrende" temporær karakteristikk), problem på lcd

Roligere bilde som ikke "kryper" (problem på plasma)

HDMI 1.3 og utvidet luma-nøyaktighet

Optimal tilkobling av PC/ekstern scaler. De aller fleste flatskjermene i dag kan faktisk ikke tilkobles ved fornuftige framerates ute å koble inn en intern skalerer/overscan

støtte for 3:3 pulldown av 24p materiale - akkurat som på kino. Bare pioneer støtter såvidt jeg vet akkurat dette, og da bare ved 60i input

Ting blir aldri "perfekt". Men crt-skjermer utviklet seg heller lite fra 1990 til 2000, det var en moden teknologi. Flatskjermer er ganske nytt og forholdet mellom pris og ytelse bedrer seg nærmest fra måned til måned.

Når alt det ersagt så hadde jeg gjerne tatt imot en Pioneer EX5000 til å ha på stua :-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ved normal sitteavstand på 50" er det vanskelig å se forskjell på 720P og 1080P, så ikke tenk så mye på det. Vektlegg heller god bildekvalitet (noe du allerede har gjort ved å se på Pioneer), og de funksjonene samt tilkoblingene du har behov for. 1080P skjermen til Pioneer er dobbelt så dyr som PDP-507, så da burde valget være enkelt om du ikke har et no-limit budsjett.
    Er helt enig i dette, men dersom 507 og 5000EX likevel skal vurderes mot hverandre, f.eks. for visning av 720p, vil da 5000EX tross alt gi ett bedre bilde takket være betydelig flere pixler og muligens andre kvaliteter. Noen som tør spekulere !?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Argus
    Er helt enig i dette, men dersom 507 og 5000EX likevel skal vurderes mot hverandre, f.eks. for visning av 720p, vil da 5000EX tross alt gi ett bedre bilde takket være betydelig flere pixler og muligens andre kvaliteter. Noen som tør spekulere !?
    Spekulere er jo det eneste vi gjør her :-D

Jeg tror ikke at et 50" 1080p display generelt gir vesentlige fordeler kontra et 50" 768p display ved visning av 720p innhold. 1080p kommer vel først og fremst til sin rett når både kilde og innhold er 1080p, og forholdet mellom skjermstørrelse og sitteavstand er slik at vi kan se det.

Nå kan det jo være at toppmodellen til pioneer har andre fordeler enn selve oppløsningen, og det kan jo i forskjellig grad være synlig for all slags materiale. Det er en på forumet som har kjøpt tror jeg.

-k

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det ble PDP-507XA

Og jeg er KJEMPEFORNØYD

Kjører med HDMI fra Denon 3910 i 720p og det gir knivskarpe bilder!!!
    Se min hjemmekino for (foreløpige) bilder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •