Kunde eller butikk sitt problem?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kunde eller butikk sitt problem?

http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle1455083.ece

Er sikkert mange som har fått med seg denne på aftenposten.no

Men dette var jo ikke akkurat god PR.

Det jeg alikevel ikke skjønner er hvordan han kan ha fått så dårlig bilde som antydes. Har selv sett Loewe Individual med vanlig antenne, og det er absolutt noe av det bedre av det jeg har sett av LCD ( også plasma )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke første gang OHC behandler kunder dårlig gitt. Styr unna den butikken er mitt råd.

De burde absolutt spørre kunden om han har parabol eller ikke. Det er vesentlig!! Men så burde kunden kanskje ha visst bedre også da. Å vurdere en TV på en animasjonsfilm er ikk smart (men ikke helt redelig av butikken heller).

De selger TV uten å ha tilgang til vanlig TV signal? Det er ganske frekt.. Er som å ikke la kunden få høre høyttalerne først.... Men så lar de ikke kunden få teste hjemme heller da..

Har man bare analoge signaler er det bedre å vente til i allefall det digitale bakkenettet er i funksjon eller kjøpe en billig rør-TV. HD-TV er ikke gunstig så lenge signalet er bare standard PAL. Det tar nok endel år ennå HD er utbredt. Dessuten har ikke de fleste skjermer full oppløsning ennå heller(1080p).

OHF burde være stor nok til å tilbakebetale.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OHC skyter seg selv i foten med å kun demonstrere LCD-flatskjermen med en god DVD-spiller og med en animasjonsfilm... Det er jo nettopp dette som LCD kan best i et opplyst butikklokale, men som med all sannsynlighet ikke er bruksområdet til kunden.... Ikke mange flatskjermer som takler dårlige TV-signaler spesielt bra. De er nok laget med tanke på digitale parabol/kabel eller HD.

OHC kunne spart mye dårlig reklame ved å håndtere denne saken diskret, og kanskje tapt noen kroner på den skjermen via resalg. Men det er bra de er så sta og vanskelige, for da vet de neste 1000 kundene som har tenkt til å handle flatskjerm at det ikke er noe vits å dra til Oslo Hifi Center....

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert litt prinsippsak, at de ikke skal ta den tilbake. Har selv sett LCDer som ser bra ut hos Canal Digital sitt kabelnett, men direkte ræva hos UPC sitt nett. Men det blir en dyr prinsippsak for dem, det er sikkert. Og strengt tatt burde de spurt kunden om bruk.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å selge en flat-tv 30k til Ola Nordmann demonstrert kun med animasjonsfilm, og så ikke engang etter at kunden SPØR om å få se tv'n med vanlig tv-signal spørre kunden om hva han skal bruke den til eller ihvertfall nevne at bildet nok ikke blir like bra med vanlig tv, er jo rein svindel! Jeg håper jeg før eller senere kan lese overskriften "butikksjef grisebanket av sint kunde i mørk bakgate etter stengetid" i Aftenposten om en sånn butikksjef!! :twisted: Eller at kunden hadde tredd tv'n over hue på'n, haha, det hadde vært moro!

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men herregud da! Hvem kjøper flat-tv til 30 tusen når man har dritt signaler da????? Han må jo være komplett idiot i huet! Jo større tv'en er jo lettere ser man jo de dårlige signalene. Han har seg selv å takke :twisted:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    90% av Norges befolkning har vel heller laber kunnskap om flat-tv, og det VET butikkene så inderlig godt. Råttent å utnytte det og når de driter seg ut bør de innrømme det og behandle kunden som folk. Super-idioti av butikken å lage dårlig reklame for seg selv på den måten!

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har man en klassisk sak, man har en kjøper som vet lite og en ivrig selger som vil få solgt sitt produkt. Det er mulig kjøperen ble svindlet, men jeg mener det var lite lurt å kjøpe et produkt til 30 000,- uten iallefall litt research. Men jeg må være litt enig med Heyerdahl, en seriøs forhandler som OHC burde vite bedre enn å lage meget stor sak av dette.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her syns jeg kunden burde ha fått medhold til å levere TV'en tilbake rett å slett pga dårlig informasjon av selger. Dessverre så tror de fleste nordmenn at en ny flat tv vil være bedre enn deres gamle CRT her tar dessverre 90% grundig feil, de resterende 10% kommer muligens fra seriøst dårlige CRT skjermer. Det fins ikke en eneste flat TV være seg LCD eller Plasma som vil slå den beste CRT tv'en på ren å kjær bilde kvalitet rett å slett fordi de ikke er ment for den type signal. Hadde bare flere selgere vært tøffe nok til å si dette så hadde de også spart seg for mye trøbbel. Elkjøp er vel unntaket her som har 30 dagers retur så tipper de er flinkere til å spørre også da vær retur betyr en ny b-vare som de må bli kvitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal en være veldig klar over at det er få mennesker som bryr seg om tekniske ting i den grad vi på gruppen her gjør.
    Min far kjøpte forleden dag en flatskjerm. Han har absolutt ingen peiling på slike ting, hverken om tekniske data, signalkvalitet eller noe annet.
    Han ville bare kjøpe en ny TV, fordi hans gamle B&O TV sang på siste verset.

Og hva gjør han? Jo, det som sikkert de aller fleste andre gjør. Han går til sin faste elektriske butikk, og kjøper det han får som råd av selgeren å kjøpe.
    Hvis han liker utseende på TV`n vel og merke.
    Og slik tror jeg det er for veldig veldig mange andre kjøpere.
    Butikken er den proffesjonelle part. De skal veilede og fortelle kunden hva han kan forvente.
    Animasjonsfilm vet VI at er humbug. Men det vet ikke pappa.

Nå skal det sies at han ikke har blitt lurt. Men bare et eksempel på hvordan svært mange kjøp blir gjort.

IMM

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Nå skal en være veldig klar over at det er få mennesker som bryr seg om tekniske ting i den grad vi på gruppen her gjør.
    Min far kjøpte forleden dag en flatskjerm. Han har absolutt ingen peiling på slike ting, hverken om tekniske data, signalkvalitet eller noe annet.
    Han ville bare kjøpe en ny TV, fordi hans gamle B&O TV sang på siste verset.

Og hva gjør han? Jo, det som sikkert de aller fleste andre gjør. Han går til sin faste elektriske butikk, og kjøper det han får som råd av selgeren å kjøpe.
    Hvis han liker utseende på TV`n vel og merke.
    Og slik tror jeg det er for veldig veldig mange andre kjøpere.
    Butikken er den proffesjonelle part. De skal veilede og fortelle kunden hva han kan forvente.
    Animasjonsfilm vet VI at er humbug. Men det vet ikke pappa.

Nå skal det sies at han ikke har blitt lurt. Men bare et eksempel på hvordan svært mange kjøp blir gjort.

IMM
    Greit nok at kjøper ikke er klar over hva en skal se etter, men er det ikke derfor vi er her? Jeg la inn en tråd om hvilke høyttalere jeg burde kjøpe og fikk ganske gode svar med tanke på pris og kvalitet. Ellers har jeg lært mesteparten av det jeg kan innen elektronikk og lyd av internett og hva folk har å si. Tviler på at OHC ville ha annsatt en person som ikke har peiling på slikt (ville vært ekstremt dumt å gi jobben til en som ikke vet forskjellen på en transistor og en tangent), derfor vil jeg mene at å ikke si at LCD-TV'er tar analoge signaler dårlig er rett og slett svindel, med tanke på at kjøperen faktisk spørte om han kunne få prøve den på analoge signaler!

Newcomer Afseth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Andosten. Det er lurt å ha tilgang til et forum der man kan spørre om råd og vink. Jeg la inn et innlegg her nylig i forbindelse med at mine foreldre skulle ha LCD TV, og de har skikkelig dårlig antennesignaler (luft-til-luftantenne, med fjell og diverse mellom sender og antenne). Valget falt på en Sony, som er meget gode på analoge signaler... den er faktisk så bra på analoge signaler at forskjellen mellom den og min nye LG LCD TV er ganske liten, og jeg kjører vanlig kabel-TV (fra UPC da, riktignok... dr*ttfirma på flere enn en måte). Forskjellen når både de og jeg hadde CRT TV var veldig stor i min favør.

Altså burde OHC ha opplyst kunden om at analoge signaler ikke blir like god som digitale signaler. De kan ikke forvente at dette er noe som alle vet. Men samtidig burde også kunden ha hatt vett nok til å sjekke tester og diverse forum. Jeg synes ikke det er så vanskelig å avgjøre skyldspørsmålet om butikken ikke har nevnt problemet med analoge signaler til kunden, men samtidig så kan ikke en butikk fortelle om ALT av fordeler og ulemper og ting kunden bør vite om de forskjellige merkene/type TV'er. Det er det rett og slett ikke tid til om man skal ha flere enn en kunde hver dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer bare på en ting her, hadde egentlig ikke denne kunde returrett på varen, har man ikke altis 14 dagers eller noe sånt returrett??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    lurer bare på en ting her, hadde egentlig ikke denne kunde returrett på varen, har man ikke altis 14 dagers eller noe sånt returrett??
    Nei, det er kun ved kjøp fra Internett, dørselgere og messer.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke returrett når man handler i vanlig butikk nei... desverre... Bortsett fra elkjøp da som har 30 dager

Er vel derfor det alltid er lurt å handle på elkjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Har ikke returrett når man handler i vanlig butikk nei... desverre... Bortsett fra elkjøp da som har 30 dager

har ikke pmaudio også en slik returett? ivertfall på black magic kablene, snakker om knall butikk

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men herregud da! Hvem kjøper flat-tv til 30 tusen når man har dritt signaler da????? Han må jo være komplett idiot i huet! Jo større tv'en er jo lettere ser man jo de dårlige signalene. Han har seg selv å takke :twisted:
    Sterke ord, men vil si meg enig i det..
    Tror alle som er her på forumet vet at dårlig inn er dårlig ut. Og bildet kan umulig bli bedre enn det dårligste leddet, som i dette tilfellet er tv-signalet.
    Joda, OHC skulle nok ha opplyst om kvalitetsforskjellen. Og kanskje heller ikke satt seg sånn på bakbeina.. Men, vil si at det er like mye opp til kunden å finne ut om sånne ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vil heller ha skrevet at det er lurt å teste TV'er via Elkjøp og så returnere produktet. Som regel er de overpriset.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De fleste kjeder som Siba, Expert, Clas etc har dette etterhvert. Personelig ville jeg aldri kjøpt et produkt til 20-30' uten å avtale hjemmelån/returret en periode. De fleste seriøse butikker gjør dette hvis de ønsker å beholde kunden, men det må avtales med selger.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Jeg vil heller ha skrevet at det er lurt å teste TV'er via Elkjøp og så returnere produktet. Som regel er de overpriset.
    Overpriset? 30 Dagers full prisgaranti..samt. retur rett.

Uansett, på Elkjøp, har de swtich hvor kunden kan få se HD demo, HD film, kabel tv, Canal Digital TV og DVD.. slik at kunden får selv se hvordan diverse tv modeller gjør jobben via dårlig antenne signal.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •