Hva er forsvarlig bruk av plasma som garanti burde dekke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er forsvarlig bruk av plasma som garanti burde dekke?

Hva kan en vanlig forbruker gjøre med sin plasma uten at du anser det som uansvarlig og utenfor det garanti burde dekke?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på sendinger over kabel, satelitt eller bakkenett.

Se på filmer via DVD spiller etc....

:-D

Newcomer bigscreen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt rart er at noen fabrikanter horer opp kontrastinstillingene og prøver å lokke hvermansen til å kjøpe produktet med disse glorete innstillingene for så å fortelle i brukermanualen at fabrikkinnstillingene faktisk ikke kan brukes over lengre tid. Nei for da kan det bli broblemer.
    Er ikke produktet markedsført med fabrikkinstillingene hos forhandler? Hva da med markedsføringslovgivning? Produktet kan faktisk ikke brukes slik som vist!!! Det blir litt rart i mine øyne, mulig jeg er delvis blind men nok om det.
    Merker meg at det er STORE forskjeller i meningen om dette men er det ikke det som kryddrer tilværesen vår, at vi er ulike og har ulike meninger?:-D

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ferrari kan ikke brukes i 300km/t her til lands. HK oppmålt på en bil er gjerne fra motoren i benk og ikke faktiske krefter levert av hjulene. En normal bil takler ikke toppfart over lengre tid så bra. PC høyttalere kommer ofte med 10000 Watt. En motor sykkel står ikke av seg selv noe de gjør i reklamen. Jeg kan gjerne fortsette med eksempler men klokka er 04 nu... Så fortsetter heller i morra.

Poenget er uansett det samma. Alle produsenter "fremhever" et produkt kanskje forbi dets egenskaper og det er nok vanskelig å få gjort noe med.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som forbruker forventer jeg bare dette:

Man burde kunne se så lenge man ønsker med de innstillingene man ønsker.

En tanke som slår meg: Hvilket annet annet utstyr på lyd og bildesiden har jeg - som ikke tåler å bli brukt - når JEG vil............?

:twisted: PS! Det er vel ikke lenge før jeg også får innbrent TVN-logoen i lerretet, eller projektor-linsa

:twisted: :twisted: PS! Eller at jeg sliter med at lydbølgene fra den forrige CD'n som ble spilt faktisk henger igjen i membranene og blander seg litt med den skiva som spilles nå...................

Newcomer bigscreen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    En ferrari kan ikke brukes i 300km/t her til lands. HK oppmålt på en bil er gjerne fra motoren i benk og ikke faktiske krefter levert av hjulene. En normal bil takler ikke toppfart over lengre tid så bra. PC høyttalere kommer ofte med 10000 Watt. En motor sykkel står ikke av seg selv noe de gjør i reklamen. Jeg kan gjerne fortsette med eksempler men klokka er 04 nu... Så fortsetter heller i morra.

Poenget er uansett det samma. Alle produsenter "fremhever" et produkt kanskje forbi dets egenskaper og det er nok vanskelig å få gjort noe med.

Hvilken Ferrari er innstilt på å gå i 300 km/t for så å må tunes ned for å gå saktere? PS. motoreffekt blir som standard i dag oppgit i kW ikke HK.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man burde så ABSOLUTT kunne bruke tven i mange døgn kontinuerlig med FABRIKKINNSTILLINGEN uten at dette skal gå ut over garanti.
    Ellers er det en vare som ikke er ment for masseproduksjon og salg til den vanlige forbruker.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom staten innfører TV-sertifikat til 15000,- med 30 timers TV-teori og minimum 10-timers obligatorisk praktisering av innstillingene på en TV, først da blir dine eksempler gyldige. Mor og far idag, har ingen forutsettning for å vite ulempene ved plasma, med mindre reklame/selger opplyser om det.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at plasma er skjøre greier. Om man legger stusselige 40k på bordet for en plasma må man finne seg i at 5 minutter daglig er nok, og i løpet av de 5 minuttene er det zapping som gjelder. Dette er ekte TV-glede!

Er nå dette så mye forlangt da?

Hilsen El-price's hjelpsomme håndhevere av kjøpsloven

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En Ferrari tåler å bli banket skikkelig på Nürnbergring, men den er bygget for å kjøres på vei. Makseffekten og mekaniken til bilen er på et nivå der den skal tåle å bli brukt godt over gjennomsnittet av hva som kan forventes. Man har med andre ord lagt inn headroom.

Om en TV er så skjør at den må stilles under 50% på alle parametre, man må zappe kontinuerlig, unngå kanaler med sterk farge i logoen, og ikke kan se mer enn noen minutter daglig så betyr det at man ikke kan bruke TV-en i nærheten av hva man kan med en TV til 3000kr. På en så dyr TV som plasmaskjermer av en viss kvalitet stort sett er skal man ha mulighet til å se filmer på en bestemt kanal flere ganger i uken. Man skal også kunne bruke et konstrastnivå og lysintensitetsnivå som gir et godt bilde.

Hvem hadde akseptert om man kjøpte en Ferrari, og i manualen stod det: "Det må videre understrekes at denne bilen ikke tåler å kjøres over 60km/t mer enn i 60 sekunder sammenhengende, og maksimalt en gang pr måned.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Som forbruker forventer jeg bare dette:

Man burde kunne se så lenge man ønsker med de innstillingene man ønsker.

En tanke som slår meg: Hvilket annet annet utstyr på lyd og bildesiden har jeg - som ikke tåler å bli brukt - når JEG vil............?

:twisted: PS! Det er vel ikke lenge før jeg også får innbrent TVN-logoen i lerretet, eller projektor-linsa

:twisted: :twisted: PS! Eller at jeg sliter med at lydbølgene fra den forrige CD'n som ble spilt faktisk henger igjen i membranene og blander seg litt med den skiva som spilles nå...................
    Alle her er jo enige om hvordan den perfekte skjermen skal fungere, og hva vi vil ha.

Problemet er bare at dagens teknologi er ikke kommet så langt at den perfekte skjermen finnes, og skal du ha god bildekvalitet i en stor skjerm blir det kompromisser i forhold til hvordan forbrukeren må behandle skjermen. Jeg skjønner ikke problemet når produsenten (forhåpentligvis) GODT forklarer dette i brukermanualen. Enhver selger bør jo også gjøre kunden klar over disse tingene, og en selv lite informert selger burde vite slike basic ting.

Noen må ha dummy-proof produkter, og da får de holde seg unna det meste av dyre og høyteknologiske produkter, inkludert plasmaskjermer som KAN ødelegges om man er uforsiktig. For min del trives jeg godt med teknologien slik den er i dag, og syntes skjermen er verdt hver krone. Men jeg venter følger også spent med utviklingen videre. Helt klart rom for forbedringer...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Dersom staten innfører TV-sertifikat til 15000,- med 30 timers TV-teori og minimum 10-timers obligatorisk praktisering av innstillingene på en TV, først da blir dine eksempler gyldige. Mor og far idag, har ingen forutsettning for å vite ulempene ved plasma, med mindre reklame/selger opplyser om det.
    Dersom du trenger et 30-timerskurs til 15000,- for å lese de 2 setningene langt fremme i brukermanualen om kontrast og lysstyrke, så har du et større problem enn skjermen min venn....

Forøvrig helt enig at SELGER også burde påpeke dette. DET ligger ikke på produsenten. Det burde forøvrig forventes at også mor og far leser brukermanualen når de kjøper et produkt til 40 000,-

Dette med innbrenning er kraftig overdrevet. Pussig at det er folk uten plasma som gnåler mest om dette.... Har bare sett 1, kanskje 2 på dette store forumet som har klart å ødelegge skjermen sin det siste året.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dersom du trenger et 30-timerskurs til 15000,- for å lese de 2 setningene langt fremme i brukermanualen om kontrast og lysstyrke, så har du et større problem enn skjermen min venn....
    Innlegget jeg quotet omhandlet såvidt ekstreme eksempler, så for å nå frem til forfatteren benyttet jeg samme type eksempel. Min venn.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er klart at plasma er skjøre greier. Om man legger stusselige 40k på bordet for en plasma må man finne seg i at 5 minutter daglig er nok, og i løpet av de 5 minuttene er det zapping som gjelder. Dette er ekte TV-glede!
    Hehe, jeg skjønner at du ikke har plasma-TV Snickers...
    En Ferrari tåler å bli banket skikkelig på Nürnbergring, men den er bygget for å kjøres på vei. Makseffekten og mekaniken til bilen er på et nivå der den skal tåle å bli brukt godt over gjennomsnittet av hva som kan forventes. Man har med andre ord lagt inn headroom.
    Ferrari (spesielt de eldre modellene) er noe skjøre greier... i allefall elektronikken. Stod forøvrig en nesten ny Lamborgini til over 2 mill. på La Strada sist jeg var der som hadde stått ute i fuktig vær et par netter. Pluggene var laget av et spesielt materiale for den bilen, og kostet vel type 2-3000pr stykk om jeg minnes rett.... de tåler ikke fuktighet over tid var svaret da eieren spurte hvorfor bilen ikke startet. Det var andre gangen eieren hadde byttet hele settet. Ser du hvor jeg vil hen? Jo dyrere det blir, jo mere sært er det og produktet krever behandling deretter. En billig Toyota derimot....
    Om en TV er så skjør at den må stilles under 50% på alle parametre, man må zappe kontinuerlig, unngå kanaler med sterk farge i logoen, og ikke kan se mer enn noen minutter daglig så betyr det at man ikke kan bruke TV-en i nærheten av hva man kan med en TV til 3000kr. På en så dyr TV som plasmaskjermer av en viss kvalitet stort sett er skal man ha mulighet til å se filmer på en bestemt kanal flere ganger i uken. Man skal også kunne bruke et konstrastnivå og lysintensitetsnivå som gir et godt bilde.
    Så ille er det heldigvis ikke. Folk skrur kontrast/lysstyrke i mange tilfeller langt over det som er "korrekt"... Innbrenning tilhører til tross for det sjeldenhetene. Hvor mange totalødelagte skjermer leser du egentlig om (siste generasjons skjermer)? Og av de du kan telle på en hånd det siste året, hvor mange har vi garanti for at ikke har blitt totalt hardkjørt på unormale kontrastinnstillinger over mange timer med et statisk bilde?
    Hvem hadde akseptert om man kjøpte en Ferrari, og i manualen stod det: "Det må videre understrekes at denne bilen ikke tåler å kjøres over 60km/t mer enn i 60 sekunder sammenhengende, og maksimalt en gang pr måned.
    Ferrrari er lagd for å kjøres fort, en TV er lagd for å presentere et godt bilde. Du trenger ikke skru kontrastinnstillinger på et unormalt nivå for å få et perfekt bilde...

Jeg skjønner poenget ditt, men disse bekymringene er ganske overdrevet. Videre har "fakta" og argumenter som blir lagt frem fra skeptikkere, alle en artig ting til felles:
    De kommer fra folk som ikke har plasma selv....

En litt dårlig sammenligning, men relevant fra kundens synspunkt:

Er det ikke slik at Midgard forsterkere ikke fungerer spesielt bra med elektrostater? Hvorfor står det ikke klart i fra hva Midgard-forsterkere passer til på esken.....med store bokstaver? Enda bedre, hvorfor trekker dere ikke tilbake forsterken til dette store problemet er løst (om det er tilfelle)??? Når pappa på 70 kjøper en dyr forsterker forventer han at den fungerer ypperlige hans nye Martin Logan høyttalere uten at han trenger å være en ekspert på dette. Dersom dette er tilfelle (?), så kan det være Midgard (deg?) som står og blir angrepet på "TV2 hjelper deg" neste gang, SnickersIS....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Innlegget jeg quotet omhandlet såvidt ekstreme eksempler, så for å nå frem til forfatteren benyttet jeg samme type eksempel. Min venn.
    Det er nettopp slike ekstreme utsagn som skremmer forbrukere fra å kjøpe noe de ellers kanskje hadde blitt strålende fornøyd med.

(er vi venner nå....??? )

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skapte litt action det inlegget der ja.. Hehe tenkte meg det. Altså jeg satte ting så langt utpå spissen at et par av dem datt av. Men vil si meg enig med HåkonN når det kommer til denne debatten. Personlig har jeg LCD men jeg passer også på å ikke ha den stående for lenge på f.eks TV Norge fordi jeg vil unngå retention. Heldigvis sender de så mye drit på den kanalen at det har egentlig ikke vært noe problem.

Plasma er en for dårlig teknologi forløpig enkelt å greit. Massene krever flat skjerm og da får de det. For å dra inn et ekstrem eksempel til. I de fleste bilers brukerhåndbok står det at man skal kjøre forsiktig med bilen gire på visse turtall og ikke presse den de første 2000-5000km eller hva det er for at motoren skal få slipt seg og renset ut metall spon/pulver etc. Jeg har aldri hørt dette bli nevnt av en selger før, fikk ihvertfall ikke denne informasjonen når jeg kjøpte min bil. Ifølge kjøpsloven er kunden pliktig til å lese bruksanvisningen for å sette seg inn i hvordan produktet virker. Og når det da oppstår feil som er godt forklart hvordan man skal unngå i bruksanvisningen har ikke kunden så veldig mye å fare med uansett om han sier han har lest bruksanvisningen eller ikke. (noe alle selvfølgelig gjør, med hjelp av ingeniøren over gata)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd små innbrenninger på Plasma (TVNorge),men ingenting som er ødeleggende for den totale opplevelsen. Jeg er imidlertidig enig at selger burde informere om dette før han selger et produkt.

Alternativet er LCD og det er etter min mening en dårligere teknologi enn plasma rent bildemessig, noe som heller gjør at jeg har lyst til å bruke en bilderørstv.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir flott den dagen vi får følgende i en TV:

Perfekt sortnivå,kontrast og farger (CRT-nivå)
    Ingen nevneverdig refreshrate
    Dekker alle bildestørrelser (10-80")
    Maks 5 cm tykkelse
    100% kompatibel med PC/Media-PC
    God på alle typer signaler
    Minst 1080P
    Alt av innganger

Det hele til prisen av en CRT....

Hvor mange har tro på det om 5 år?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Forøvrig helt enig at SELGER også burde påpeke dette. DET ligger ikke på produsenten. Det burde forøvrig forventes at også mor og far leser brukermanualen når de kjøper et produkt til 40 000.
    Problemet er at det for plasmaen som var oppe i Tv2 er veiledningen uklart og brukeren vil rett og slett ikke få opp noe bilde om han ordrett følger det som står der.

-Det står at man skal skru kontrast og lysstyrke helt ned, men da får man jo ikke noe bilde. Hvordan kan en vanlig forbruker da vite hvordan han skal stille inn skjermen? Og at en skjerm ikke skal kunne brukes med fabrikkinnstillinger er IMHO helt uakseptabelt.

-Det står at statiske bilder over lengere tid gir fare for innbrenning, men ikke et ord om hvor lang tid dette gjelder for. Hvordan kan en forbruker da vite hvor lenge han kan se på sin favorittkanal uten å ødelegge skjermen?

For meg virker info om innbrenning i bruksanvisningen fra Hitachi kun som en ansvarsfraskrivelse og ikke som en hjelp til kunden.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner noen med Pioneer plasma som lar den stå på døgnet rundt, stort sett på samme musikk kanal også. Den er kun avslått når dem er avgårde over flere døgn. Dem har aldri hatt problemer med innbrenning, og da kan vi fort snakke samme kanal i over en uke i strekk.

Riktignok er sikkert enkelte kanaler værre enn andre, men jeg synes faktisk vi kan forvente å bruke tv'et så mye vi vil.. og når vi vil. Jeg aksepterer at de første plasmaene som kom på markedet ikke var helt hundre, og sikkert enda mer utsatt for innbrenning. Men med tiden og teknologien det er i per. i dag, hadde jeg ikke gitt meg før jeg hadde nytt tv\panel hvis innbrenning hadde skjedd. Min mening.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •