Fotball best på LCD eller plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fotball best på LCD eller plasma?

Hei!

Sitter som en del andre og vurderer hva jeg skal kjøpe.
    Skal ha meg noe i størrelsen 37-42.
    Hovedbruk av TV'en er vanlig tv-titting med mye fotball, pluss noe film fra DVD.
    PC-bruk vil være meget begrenset, noe titting på nedlastet/lagret tv-program fra PC.
    Får mitt TV-signal via digital parabol.

Hva anbefaler dere? Plasma el. LCD? (kom gjerne med direkte produktanbefalinger også)

På forhånd takk.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha for mye sammelignings-grunnlag vil jeg påstå att Plasma er langt bedre til Fotball enn LCD. Virker som det er mye mer "forsinkelse" i bildet på LCD enn Plasma. Minner litt om de første 100hz CRT Tv'ene som kom.
    Hvis man så bilsport, så var det en og en halv bil som kom kjørende :-)

Vil ikke gå inn på hvilke merker/modeller som er best, da jeg ikke har noe grunnlag for å si hvilken som er bedre enn andre..

Newcomer Shrike sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganskje sjokkerende lesning, så om jeg kjøper meg en Samsung: LE-40F71B til 24.000 kroner kan jeg knapt se fotball, og glemme å se rally?

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer også an på sendingen. Har sett fotballkamper med en god del etterslep og veldig lite etterslep på samme TV. Kan variere fra kanal til kanal.

Newcomer Shrike sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper kanskje en god del med digital dekoder regner jeg med =)

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shrike
    Ganskje sjokkerende lesning, så om jeg kjøper meg en Samsung: LE-40F71B til 24.000 kroner kan jeg knapt se fotball, og glemme å se rally?
    Spørsmålet gjelder vel generelt for LCD vs Plasma. Ikke spesifikt LE-40F71B vs Plasma.

Plasma er generelt bedre på TV, skal du se FIFA2007 på XBOX360 er kanskje LCD bedre ;-) men til TV-titting er nok plasma best. Ville dog ikke kjøpt Pioneer til fotball. Gå for Panasonic PV60 eller LG 42PC1R(R) / PC3R, de er i en klasse for seg på "vanlig" TV.
    Fotball var et viktig kriterie for meg når jeg kjøpte tidligere i år. Endte opp med 42PC1RR.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns å huske selgeren på Elkjøp snakket mye om 8 og 16 millisekund da fadern kjøpte seg LCD for ett par måneder siden...
    Er det 8 eller 16 som er best??
    Og er det sånn på plasma også, eller kun LCD...???

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Syns å huske selgeren på Elkjøp snakket mye om 8 og 16 millisekund da fadern kjøpte seg LCD for ett par måneder siden...
    Er det 8 eller 16 som er best??
    Og er det sånn på plasma også, eller kun LCD...???
    kun LCD. det er responstid. mindre tid er bra, dvs 8 er bedre enn 16 (16 er veldig mye)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da responstid på plasma også.

En viktig bakdel med plasma er at de får innbrenninger veldig lett. Det er ikke uvanlig at spesielt kanal-logoen henger igjen på TVer som brukes litt ofte. Som langtidsinvestering er det også viktig å få god oppløsning. De som ikke har sett fotball i HD ennå kan ta en titt her:
    http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=125605
    Med HD oppløsning på 1280x720 så får man ikke interlaced bilde, så panoreringer og raske bilde-forflytninger ser absurd mye bedre ut. I tillegg har man den økte skarpheten selvfølgelig. Det er altså fryktelig dumt å kjøpe en skjerm som ikke har minst 1280x720 i oppløsning. Dagens PAL signal har i widescreen en oppløsning på 1024x576, men interlaced. Mange plasma-skjermer kjører med NTSC oppløsningen 848x480. Dvs at til og med dagens TV sendinger (digitale og analoge har samme oppløsning, og begge er interlaced) ikke engang kan vises i den skarpheten det sendes i. Vær veldig obs på det når du kjøper TV. Det har på ett år blitt stor utbredelse av HD, og BBC, Canal Digital, Viasat og andre sender allerede HD kanaler. Det går nok mange år før PAL er borte, men det er ikke mange år til du kan nyte vanvittig skarpe bilder. Fotball i 1280x720 progressivt er så tøft at til og med en lite fotballinteressert kar lar seg rive med. Det sier litt...

-Morgan-

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ko_deZ
    Det er da responstid på plasma også.
    Hvis du kaller under 1ms nevneverdig responstid, så ja.... Plasma viser langt mer organiske og flytende bilder enn LCD, selv om den teknologien også har blitt bedre.
    En viktig bakdel med plasma er at de får innbrenninger veldig lett. Det er ikke uvanlig at spesielt kanal-logoen henger igjen på TVer som brukes litt ofte.
    Midlertidig innbrenning/retention heter det, og forekommer fortsatt på enkelte modeller. Plasma er sterkt forbedret på dette punktet de siste generasjonene. Innbrenning i sin rette form forekommer sjeldent på dagens skjermer.
    Som langtidsinvestering er det også viktig å få god oppløsning. De som ikke har sett fotball i HD ennå kan ta en titt her:
    http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=125605
    Med HD oppløsning på 1280x720 så får man ikke interlaced bilde, så panoreringer og raske bilde-forflytninger ser absurd mye bedre ut. I tillegg har man den økte skarpheten selvfølgelig. Det er altså fryktelig dumt å kjøpe en skjerm som ikke har minst 1280x720 i oppløsning. Dagens PAL signal har i widescreen en oppløsning på 1024x576, men interlaced. Mange plasma-skjermer kjører med NTSC oppløsningen 848x480.
    Viktig å velge en skjerm som støtter 720P, noe som er mer eller mindre vanlig på nye modeller i dag..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er ikke konstant belyst men "flimrer" litt som en 100Hz tv (eller kino-projektor). Derfor oppleves bevegelser av mange mer naturlig på Plasma enn LCD.

Jeg tror ikke du finner "PAL" sendinger med 1024 reelle pixler pr linje. PAL defineres normalt som 720x576 eller 702x576, selv om "pixler" ikke gir mening for analoge sendinger. Iberegnet overscan er reell oppløsning litt lavere. Widescreen sendinger i PAL-formatet kan være anamorf (720x576) eller letterbox (720x~433).

SD flatskjermer er så godt som ute, og det som finnes på markedet i dag er HD-ready skjermer med forskjellig oppløsninger. Felles for disse er at de har minst 720 fysiske linjer og dermed kan gjengi HD-sendinger med større skarphet enn SD-oppløste displayer. Den faktiske oppløsningen varierer.

God bitrate 720p ser mye bedre ut enn 576i ja.

En kjøper av flatskjerm i dag har mange avveininger å ta:
    -skarphet (sub 720p, ca 720p eller 1080i/p oppløsning)
    -dynamikk/sortnivå (generelt best for plasma)
    -bevegelser (klart best på plasma)
    -PC-tilkobling (generelt best på LCD men generelt dårlig)
    -prosessering/presentering av dårlig SD materiale
    -prosessering av HD interlacet materiale

Å tro at dette kan parametriseres til bare antall pixler blir for enkelt.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jac12
    Hei!

Hovedbruk av TV'en er vanlig tv-titting med mye fotball, pluss noe film fra DVD.
    PC-bruk vil være meget begrenset, noe titting på nedlastet/lagret tv-program fra PC.

Hva anbefaler dere? Plasma el. LCD? (kom gjerne med direkte produktanbefalinger også)

På forhånd takk.
    Jeg har en Sony KDL-40V2000 (LCD-TV), og så fotball hele helgen. Det var debuthelgen for TV'en i mitt hus, og jeg er strålende fornøyd!

Jeg brukte vel ca to uker på å bestemme meg for hvilken TV jeg skulle kjøpe, da jeg var veldig nervøs over hvordan fotball ville se ut på de forskjellige TV'ene jeg vurderte. Jeg ser svært mye fotball, og når jeg først skulle bruke 20000,- på en TV måtte jeg være så og si sikker. Jeg traff, for å se fotball på denne TV'en fungerer utmerket!

De tørre fakta er dog at fotball foreløpig sendes i laber kvalitet. Spesielt Eurosport er elendige. Jeg tror de sender fotball (muligens annen sport også) i 400 x <noe>, og da sier det seg selv at bildet blir under pari når det skal blåses opp på en 40".

Men nok om Eurosport....Jeg ser hovedsakelig fotball på Canal + via en digital dekoder, og jeg har ingenting å klage på av de kampene jeg så i helga (dvs 90% av de som ble sendt). Alle som ser mye fotball kjenner kanskje også til Sky Sports sine to HD kanaler, og det er kanskje ikke lenge til Canal Digital kjøper noen kamper i året i HD kvalitet også. Å se fotball i HD har vært en drøm siden HD hysteriet dukket opp, og det vil bli staselig å se kamper i HD!

Til mitt bruk, som er mye fotball via dekoder, en del PC og litt film, så er LCD det beste valget i mine øyne. TV'en jeg kjøpte kan trygt anbefales dersom ditt bruksområde er i samme gata som meg. Den er helt fantastisk, og jeg gleder meg til å utnytte den for fullt på alle mulige måter. Jeg har jo kun hatt den en uke, så jeg har en del å fikle med ennå, for ikke å snakke om å tweake lysstyrke, kontraster og alt som hører med så jeg får det beste bildet til mitt bruk

Uansett: Lykke til med valget!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du se fotball er Plasma bortimot ALLTID bedre.. Det er egentlig ikke et diskusjonstema engang!

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja da så........ha en 32 Lg LB1R og en 42 LG PC1R og ser fotball utmerket på begge, men så er vel ikke jeg noen ekspert da. Ser hvertfall ikke antydning til "forsinkelse" på LCDpanelet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket ikke om nevnerverdig responstid. Snakket om responstid. Alle skjermer har nødvendigvis dette. Leste det som at plasma ikke har dette, og det er jo nødvendigvis feil. Nevneverdig responstid er det riktignok ikke.

Når det nevnes at innbrenninger ikke er noe problem på nye plasma-skjermer, så begynner jeg å lure litt. Jeg bro i Dubai, og mengden LCD skjermer og plasma skjermer er for å si det mildt, voldsom. Det er ganske ofte jeg legger merke til innbrenninger på skjermer som står som demoskjermer med en eller annen video-loop. Hvis jeg skulle gjette, så henger nok ikke skjermene på veggen der mer enn noen måneder før de byttes ut, og da synes jeg det er for tidlig med innbrenninger. Jeg kan forstå at slike innbrenninger kan bedre seg etterhvert, men med så mye bevegelse som det er i bildene som vises, så synes i alle fall jeg det er rart om dem er helt midlertidige. Jeg kjenner endel som har plasma skjermer, og de av dem som har opplevd slike problemer er ikke kandidater til å kalle dem midlertidige, det er i alle fall sikkert. LCD har også litt slik problematikk, men der er det faktisk midlertidig i de aller fleste tilfeller.

Såklart kan ikke en skjerms kvalitet måles i pixler. Det har jeg heller aldri sagt. Derimot kan en skjerms fysiske begrensninger beskrives i pixler. Jeg ser fortsatt mange plasma skjermer med 480p panaler, og mange av de med høyere oppløsning har 1024*768. Enten så må det være ikke-kvadratiske pixler (og dermed lavere oppløsning enn 720p som har 1280 vertikale linjer), eller så snakker dem der om hva den takler av PC signal, og ikke hva skjermen fysisk har. Iblandt er det vanskelig å si nøyaktig uten å sette seg ordentlig inn i det.

Dersom man får en plasma med 1280x720 pixler (minst), så er nok denne riktig så god å se fotball i HD på. Jeg velger nå likevel LCD om jeg skal kjøpe, og det hadde jeg gjort om jeg var ihuga fotballfan også, til tross for at en god plasma kanskje er bedre til akkurat det.

-Morgan-

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vell det ikke hevdet att LCD er kjempe dårlig å se fotball på, men att plasma er best av de to...

Newcomer CustomH2000 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

På forhånd takk.
    Jeg skal også kjøpe ny tv om en måneds tid, og jeg tror jeg har så å si samme bruksområde som deg. Har fulgt med på flere tråder i det siste, og jeg tror nok at Panasonic Pv60 er det beste kjøpet (kvalitet/pris) utifra det de fleste her inne har erfart. Det finnes sikkert mange gode alternativer både LCD og plasma, men Panasonic er dessidert mest skrytt opp.

Jeg sitter bare å venter på at prisene skal synke litt til ...

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joert
    Skal du se fotball er Plasma bortimot ALLTID bedre.. Det er egentlig ikke et diskusjonstema engang!
    Så er det bare å håpe at spillerne ikke er så sene at de også blir innbrent slik som logoene. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar.
    Har blitt "litt" klokere, men har ikke bestemt meg ennå. Bikker vel foreløbig
    mot Pana pv60 el. 600.

Et annet spørsmål har jeg:

Hvordan er LCD/plasma i forhold til CRT når det gjelder reflekser?

Går greit på min CRT så hvis det ikke er dårligere går det fint.....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan er LCD/plasma i forhold til CRT når det gjelder reflekser?

Går greit på min CRT så hvis det ikke er dårligere går det fint.....
    Her har LG kommet et skritt videre, de har fjernet den tykke glassplaten på skjermen. Det er nesten ikke refleksjoner i det hele tatt. Panasonic har et lysfilter som fungerer greit, men kan nesten ikke sammenlignes ang refleksjon. Jeg synes generelt at LCD har mer reflkesjon enn plasma, men da har jo jeg LG 42PC1RR, og bør vel ikke uttale meg på generelt grunnlag.

ang responstid på plasma; så mente jeg ikke 0 responstid, men her lurte en på om det er noe å tenke på angående plasma, og det er det ikke!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •