Fotball best på LCD eller plasma? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Newcomer jan arild sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fotball er RÆVA uansett hva du ser på.
    Kan ikke være mye gøy å stirre i 90 min 0-0. Når det har vært 10 innkast og 6 corner, kanskje et par frispark.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest en eneste post i tråden, men prøver meg på følgende:

Fotball er, om en liker det i det hele tatt, best live.

Seriøst:
    Det skjer mye, og fort, i fotball. Etterslep kan vel være et poeng her?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sport er dessuten ofte dårlig i selve sendingen. Det er mye bevegelse, rask kameraføring og stadion fullt av (upredikerbare) fans. Alt i alt gjør det at MPEG2 og interlacing sliter med mindre kamera er bra og bitraten er veldig høy. Hvis det er mye bevegelse så ser vi jo tross alt på 704x288 pixel ved 50Hz komprimert til (i beste fall) 5mbit MPEG2, presentert på en 42" flatskjerm med kanskje 720p oppløsning.

Jeg heier på 720p broadcast. Da skal kanskje tilogmed jeg begynne å se på sport :-)

-k

Newcomer CustomH2000 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azrael
    Og til han som nevnte tidligere i tråden at han vurderer og vente til denne tven dropper mer i pris, da tror jeg du må vente litt til. Den selges med minnimal fortjeneste allerede så jeg tror vi snakker et halvt års tid før vi ser no nevneverdig dropp i pris.
    Ser på elkjop.no at prisen på PV62E er 15 995,- nå. AV-shop har PV60E til 15 999,-. (Dette er vel samme tv`en??) Begge plasser uten bordstativ!

1.Om man har 15-20 000 å bruke på tv ... Er dette det beste tilbudet man kan forvente å få på lang tid? Med tanke på spesifikasjonene oppgitt av trådstarter... fotball-kompatibel, størrelse, bildekvalitet, pris, etc.

2. Eller er PV60/600 bare en "mote-TV" som alle bare må ha fordi alle sier den er så fantastisk? (Prøver å provosere her) Og vil det komme en ny bestselger om et halvt års tid som overgår PV60/600 på ALT ... sortnivå, tilkoblinger, lyd, etc?

Hvis ja på nr 1 kjøpes PV60/62 innen kort tid

Hvis ja på nr 2 ... hehehe

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CustomH2000
    2. Eller er PV60/600 bare en "mote-TV" som alle bare må ha fordi alle sier den er så fantastisk? (Prøver å provosere her) Og vil det komme en ny bestselger om et halvt års tid som overgår PV60/600 på ALT ... sortnivå, tilkoblinger, lyd, etc?
    Klart det vil være en modell om et halvt år som er mye bedre enn PV60/600...

Og et halvt år etter det en som er mye bedre enn den igjen....

Og et halvt år etter ...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pv62 og pv60e er samme tv'en. jeg fikk forlkart på elkjøp at det hadde med at pv62 hadde blitt produsert senere. jeg hadde gått for pv 60.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er PV60/600 på reflekser/gjenskinn i forhold til en CRT-skjerm?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jac12
    Hvordan er PV60/600 på reflekser/gjenskinn i forhold til en CRT-skjerm?
    Jeg har ikke PV60 men jeg har en eldre plasma fra Panasonic og forskjellen på reflekser fra min gamle CRT til denne er formidabel. På min TV er det en glassplate foran og den gir endel gjennskinn, men i forhold til min gamle CRT er det lite.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan arild
    Fotball er RÆVA uansett hva du ser på.
    Kan ikke være mye gøy å stirre i 90 min 0-0. Når det har vært 10 innkast og 6 corner, kanskje et par frispark.
    Seriøst og modent innlegg Flott at du bidrar konstruktivt i debatten....:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvis du kaller under 1ms nevneverdig responstid, så ja.... Plasma viser langt mer organiske og flytende bilder enn LCD, selv om den teknologien også har blitt bedre.
    Midlertidig innbrenning/retention heter det, og forekommer fortsatt på enkelte modeller. Plasma er sterkt forbedret på dette punktet de siste generasjonene. Innbrenning i sin rette form forekommer sjeldent på dagens skjermer.
    Viktig å velge en skjerm som støtter 720P, noe som er mer eller mindre vanlig på nye modeller i dag..
    Hvor har du 1ms fra? Det er mulig jeg regner veldig feil her, men jeg får det til å bli minimum 4ms. Ettersom man kan se den grønne phosphoren henge igjen i 1 frame på vanlige tv sendinger (PAL 25fps). 1:25=0,04. 1 bilde vises i 4 ms Phosphoren bruker minimum 4 ms på å slukke (kansje mer, men neste bilde kommer etter nye 4 ms). Med andre ord 4 ms responstid?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.dodsbir.net/sitis/view_pd...racteristic%22

Se de siste grafene. Måling av responstid for LCD LCoS og CRT projektor.

http://www.poynton.com/papers/Motion...yal/index.html

Interessant.

"A film camera captures 24 frames per second, but even in the dark viewing environment of a cinema theater that rate is insufficient to overcome flicker. If the rate is doubled to 48 Hz, flicker is largely overcome. But it is not necessary to display 48 unique image frames per second: reasonably good motion portrayal is obtained with 24 frames per second, flashing each frame twice. The temporal response of a typical film projector is shown in Figure 12 in the margin."

"CRT displays used for video have very short persistence. For a typical phosphor, it takes on the order of 50 micros for intensity to fall to 1 / e, about 37% of its peak. Each pixel is displayed as a very brief, very bright flash. The apparently constant illumination on the display surface is a consequence of the properties of vision, not of the CRT. The rapid exponential decline is sketched in Figure 13 in the margin."

"A liquid crystal display (LCD) has a constant backlight, and an array of light valves. In this discussion I will describe a grayscale LCD, where light transmission through each pixel is controlled in an analog fashion. Each pixel is transparent to a controlled extent for the majority of the frame time, but the physics of the device demand that over some fraction of the frame time - perhaps 25% - the pixel is opaque. Figure 14 sketches the temporal function of an LCD with a 75% duty cycle."

"Certain kinds of LCD panels - and many emerging display technologies such as plasma display panels (PDPs) and deformable-mirror displays (DMDs) - are intrinsically bilevel: At any instant in time, light is either emitted or not at any pixel. Apparent grayscale reproduction in these displays is achieved by pulse-width modulation (PWM): A bright pixel is lit for a large fraction of the frame time; a dim element is lit for a small fraction. When a foreground element in motion is eye-tracked on a pulse width modulated display, the width of the blur depends on the intensity of the element."

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Se de siste grafene. Måling av responstid for LCD LCoS og CRT projektor.
    Men det står lite om responstiden på plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. Beklager, jeg trodde du snakket om CRT.

Hva med denne?
    http://www.linuxbutikken.no/PartDeta...36209;p:848736
    "Response time Less than 1 micro secund"

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. Beklager, jeg trodde du snakket om CRT.

Hva med denne?
    http://www.linuxbutikken.no/PartDeta...36209;p:848736
    "Response time Less than 1 micro secund"

-k
    Det er mulig at punktene slår seg på innenfor 1 ms, men ikke f*** om det grønne slår seg av så fort. Imo kan man ikke si at det er 1 ms på plasma.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Max Power
    Hvor har du 1ms fra? Det er mulig jeg regner veldig feil her, men jeg får det til å bli minimum 4ms. Ettersom man kan se den grønne phosphoren henge igjen i 1 frame på vanlige tv sendinger (PAL 25fps). 1:25=0,04. 1 bilde vises i 4 ms Phosphoren bruker minimum 4 ms på å slukke (kansje mer, men neste bilde kommer etter nye 4 ms). Med andre ord 4 ms responstid?
    Sitat Opprinnelig postet av Max Power
    Det er mulig at punktene slår seg på innenfor 1 ms, men ikke f*** om det grønne slår seg av så fort. Imo kan man ikke si at det er 1 ms på plasma.
    Hehe, jeg vet ikke om regnestykket kan gjøres så enkelt. Står litt om det her....

http://www.phctoys.com/Fujitsu_White_Paper_2005.pdf
    http://navier.stanford.edu/PIG/C3_S5.pdf

"Meanwhile, plasma display`s pixel response time is virtually instantaneous, limitid only by the speed of the video processing engine."

Fra Wikipedia:
    "In comparison, a CRT displaying a picture with an update frequency of 60 to 80 Hz could be said to have a response time of 12.5 ms and upwards. However, as the picture is updated completely (and virtually instantly) each time the electron beam passes over the screen, CRTs do not have the same problems with smearing or ghosting. The same is true for plasma displays."

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt hvor PAL@25Hz kommer fra. En fornuftig plasma må da vel de-interlace PAL@50i til PAL@50p for å beholde mest mulig skarphet og bevegelsesinformasjon og kjøre det på et panel som kjører 50p native?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt hvor PAL@25Hz kommer fra. En fornuftig plasma må da vel de-interlace PAL@50i til PAL@50p for å beholde mest mulig skarphet og bevegelsesinformasjon og kjøre det på et panel som kjører 50p native?

-k
    Hvorfor 50p? 2 like bilder etter hverandre? Er det ikke lettere å kjøre 25p?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvis du kaller under 1ms nevneverdig responstid, så ja....
    Jeg vil kalle dette nevneverdig og tviler på at det er 1ms:

http://www.zippyvideos.com/2509543184803686/farcry_1/

http://www.zippyvideos.com/6969908884803726/farcry_2/

http://www.zippyvideos.com/3782308684803766/burnout/

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det som knutinh refererte til litt tidligere var ganske interesant lesing.

"Certain kinds of LCD panels - and many emerging display technologies such as plasma display panels (PDPs) and deformable-mirror displays (DMDs) - are intrinsically bilevel: At any instant in time, light is either emitted or not at any pixel. Apparent grayscale reproduction in these displays is achieved by pulse-width modulation (PWM): A bright pixel is lit for a large fraction of the frame time; a dim element is lit for a small fraction. When a foreground element in motion is eye-tracked on a pulse width modulated display, the width of the blur depends on the intensity of the element."

Dette forklarer kanskje noe av problemet rundt bluring og til og med skifting/avik i fargene i bilder ved raske bevegelser av kontrastrike bilder på en digital skjerm med for sen responstid.
    Hadde en bærbar pc som LCD dispalyet skiftet mellom gult og orange på bakrunnsfargen til www.startsiden.no når man benyttet skrolle hjulet på musa og flyttet bildet opp og ned.Har også vurdert om lysrørene i baklys systemet til LCD skjermen og en slik pulse-width modulation måte å justere lysintensitet på kan få enkelte uheldige bivirkninger, og det har vel vært enkelte tilfeller av en uheldig baklys frekvens for visning av PAL eller NTSC materiale på enkelte tidlige LCD skjermer.

Mange LCD skjermer benytter seg vel av en mer "analog" måte å justere lysstyrken ved "vridning" av de flytende krystallene og polarisering av lyset av hver LCD celle. En slik pulse-width modulation er vel mer er en plasma og DLP måte å gjøre det på, og er litt usikker på om panel responstid i antall ms egentlig er en helt riktig måte å få frem hvor egnet en skjerm er til f.eks fotball eller andre sportsendinger.

Kanskje ikke så rart at man er plaget med lange flate baller når det vises fotball på enkelte LCD flatskjermer, for ikke å snakke om eventuelle problemer med forsinket eller svak bilde prossesering man vel generellt har hatt i en del plasma og LCD skjermer som må skalere SD bilde materiale til skjermens native oppløsning.

Mulig det beste rådet hvis man skal kjøpe flatskjerm og er i tvil, er å teste skjermen med bruk av egene øyne og på det vanskelige fotball kildemateriale man har tenkt å benytte den på, og velge skjerm og "teknologi" ut i fra det.

Når det gjelder antall helbilder pr sekund og oplevelsen av flimring osv, så har jeg av og til lurt på om opplevelsen av dette har noe med hvor lang tid hvert bilde vises og tiden den nermest sorte avblennede bildeinfoen har mellom hvert bilde (i analog film sammenheng i alle fall,) og hvordan øyets egene responstid fungerer og eventuellt måten bildet tegnes opp og avtar i lysstyrke med pulse-width modulation eller en mer analog justering av intensitet som vel kjennetegner tre rørs CRT prinsippet. Fra egen erfaringer fra CRT projektorer, så har jeg av og til stusser på hvor lite flimrete f.eks 1920x1080@48hz opfattes i forhold til andre skjerm og projektor teknologier der 48hz kan være skikelig uutholdelig å se på. Har vurdert om det er glødetiden til fosforet som er mye av hemmeligheten her, noe som vel knutinh link litt tidligere kanskje var med å bekrefte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at "hemmeligheten" som filmindustrien fant ut tidlig i forrige århundre var at selv ved så lav rammerate som 24 Hz så virker det som om "informasjonen" vi tilfører hjernen er nok til å få en tilfredsstillende illusjon av bevegelse i mange tilfeller. Men presentasjonen av denne informasjonen er kritisk fordi vi er følsom både for flimmer og "statiske" bilder. Altså bør en framerate på f.eks 24Hz presenteres på et multippel av 24Hz som "glimt", og ikke som statiske lcd-bilder for optimal kinofølelse, og kanskje for optimal presentasjon av alt materiale laget for kino?

Men fremtiden kan kanskje bringe konstant belyste lcd-skjermer med mye høyere framerate. Hva med 100Hz eller 200Hz? Ved et eller annet punkt må jo "levende bilder" være så nært opp mot "virkelig bevegelse" at vi ikke greier å se forskjell?

http://www.aber.ac.uk/media/Modules/.../visper08.html

http://www.100fps.com/how_many_frame...humans_see.htm

"The fact is that the human eye perceives the typical cinema film motion as being fluid at about 18fps, because of its blurring.

If you could see your moving hand very clear and crisp, then your eye needed to make more snapshots of it to make it look fluid. If you had a movie with 50 very sharp and crisp images per second, your eye would make out lots of details from time to time and you had the feeling, that the movie is stuttering."

"Let's do the opposite test to "Sensitivity to darkness". Let's talk about, how sensitive the eye is to brightness.

Imagine yourself in a very dark room. You have been there for hours and it's totally black. Now light flashes right in front of you. Let's say as bright as the sun. Would you see it, when it's only 1/25th of a second? You surely would. 1/100th of a second? Yes. 1/200th of a second? Yes. Tests with Air force pilots have shown, that they could identify the plane on a flashed picture that was flashed only for 1/220th of a second."

-k

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •