Fotball best på LCD eller plasma? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    plasma har da respons tid de også, elektronikken i tv'en som behandler bildet er avgjørende for hvor godt bilde man har og om man har etterslep eller ikke. Hisense 42" som elkjøp solgte for en tid tilbake (typisk billig plasma) har det verste etterslepet jeg har sett (utenom en thomson lcd 27LB et eller annet) dette kom frem spesiellt på fotball sendinger. Andre normale sendinger var ikke så halvgærne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mabbutt
    Jeg har en Sony KDL-40V2000 (LCD-TV), og så fotball hele helgen. Det var debuthelgen for TV'en i mitt hus, og jeg er strålende fornøyd!

Jeg brukte vel ca to uker på å bestemme meg for hvilken TV jeg skulle kjøpe, da jeg var veldig nervøs over hvordan fotball ville se ut på de forskjellige TV'ene jeg vurderte. Jeg ser svært mye fotball, og når jeg først skulle bruke 20000,- på en TV måtte jeg være så og si sikker. Jeg traff, for å se fotball på denne TV'en fungerer utmerket!
    !

Det er betryggende å høre. Har nettopp bestilt samme som deg, bare som 32", og har vært litt bekymret for fotballdelen. Gleder meg nå enormt til supersøndagen på C+

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samsung

Jeg så store deler av fotball VM på en av 40" LCD fra Samsung. Det var ikke tegn til etterslep i det hele tatt. Vet ikke hvilken modell dette var, men kostet vel en 25K for 1 år siden ca.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm dette gjør meg usikker.

Her har flere lagt inn svar om at fotball er veldig bra å se på LCD.
    Og jeg har lest at enkelte ikke var fornøyd med sin plasma under fotball-VM.

Hva er da rett?

Trodde vel egentlig selv at en bra plasma slår den beste LCD'en når det gjelder fotball........

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Amoi 37" (1920x1080) LCD TV som jeg primært benytter til å se fotball. Jeg har aldri sett antydning til etterslep. Men bitrate-gjerrig distribusjon avsløres nådeløst. VM var helt fantastisk. God kvalitet på sendingene som også var i anamorph widescreen. Jeg gleder meg utrolig til CD/C+ en gang begynner å sende PL i HD. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..det er en ting som ikke har vært nevnt her da, og det er *innstillinger* på TV'ene. Det er ikke alltid like optimalt å kjøre med fabrikk-innstillingene, dvs all "prosesseringen" på. Dette varierer jo mellom de forskjellige fabrikantene, men det er mye å hente her og mtp tuning spesielt på analog TV.

Nå kjører jeg HTPC oppsett, og liker å ha kontrollen der og ikke alt for mye "dilldall" automatikk på TV'en..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortenpe
    ..det er en ting som ikke har vært nevnt her da, og det er *innstillinger* på TV'ene. Det er ikke alltid like optimalt å kjøre med fabrikk-innstillingene, dvs all "prosesseringen" på. Dette varierer jo mellom de forskjellige fabrikantene, men det er mye å hente her og mtp tuning spesielt på analog TV.

Nå kjører jeg HTPC oppsett, og liker å ha kontrollen der og ikke alt for mye "dilldall" automatikk på TV'en..
    Fabrikkinstillingene på KDL-40V2000 er latterlige. Når du skrur på TV'en for første gang får man omtrent fargesjokk. Det meste står på max, og det blir rene fargeshowet.

Men når man pirker litt på instillingene og finner det som passer deg best, blir det fort veldig stas med ny TV....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mabbutt
    Jeg har en Sony KDL-40V2000 (LCD-TV), og så fotball hele helgen. Det var debuthelgen for TV'en i mitt hus, og jeg er strålende fornøyd!
    Jeg er også på utkikk etter en ny fotball-tv, og jeg går meg vill i jungelen av forskjellige produkter, meninger, og ny-teknologi.

Har for lengst forstått at jeg ikke forstår noe som helst av alle de nye begrepene, men prøver så godt jeg kan å tilegne meg ny kunnskap.

Har tatt en titt på http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=125605, men blir ikke særlig klokere av hva jeg må kjøpe for å sitte i en posisjon til å kunne ta imot bilder i så skarpt format som demonsteres på den svenske websiden - den dagen slike bilder gjøres tilgjengelig i Norge. (Såvidt jeg vet så kjører vel ingen norske kanaler - eller Canal + - i slikt høyoppløselig format ennå?)

Mitt spørsmål er: En Sony KDL-40V2000 (LCD-TV) har en oppløsning på 1366x768 (Ref. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320021)

Det jeg da lurer på, er hvilken oppløsning Canal + sender f.eks. fotballkampene sine i? Dersom de kjører i en lav oppløsning, vil jeg kunne oppleve at pixlene på Sony KDL-40V2000 i 1366x768 må gjengi lavoppløste bilder på en slik måte at det hele vil se grøtete ut allikevel? Eller har jeg ingenting å frykte her?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Så er det bare å håpe at spillerne ikke er så sene at de også blir innbrent slik som logoene. ;-)
    Da klarer man i allefall å telle spillerne... Med LCD får man en hale på 12 like spillere etter hver mann som finner det for godt til å løpe. For å ikke snakke om ballen.....eller alle ballene....

Bra at fotball vises på opplyst bane. Blir det mørkt på LCD skal du være glad om du klarer å skille stadion fra himmelen....

NB. For å legge merke til alt dette er det viktig å sitte i sweetspot, for innsynsvinkelen på LCD er ca. 5 grader. For single folk er den jo perfekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Da klarer man i allefall å telle spillerne... Med LCD får man en hale på 12 like spillere etter hver mann som finner det for godt til å løpe. For å ikke snakke om ballen.....eller alle ballene....

Bra at fotball vises på opplyst bane. Blir det mørkt på LCD skal du være glad om du klarer å skille stadion fra himmelen....

NB. For å legge merke til alt dette er det viktig å sitte i sweetspot, for innsynsvinkelen på LCD er ca. 5 grader. For single folk er den jo perfekt.

En klassisk påstand som gjør meg om mulig enda mer forvirret. Jeg trodde at nåtidens LCD-skjermer med 8 ms responstid ikke ville medføre problemer med "haleheng". Er ikke dette riktig?

Og har ikke LCD-skjermer rundt 170 graders betraktningsvinkel? Hva er forskjellen på betraktningsvinkel og innsynsvinkel?

*forvirret*

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gnilre
    En klassisk påstand som gjør meg om mulig enda mer forvirret. Jeg trodde at nåtidens LCD-skjermer med 8 ms responstid ikke ville medføre problemer med "haleheng". Er ikke dette riktig?

Og har ikke LCD-skjermer rundt 170 graders betraktningsvinkel? Hva er forskjellen på betraktningsvinkel og innsynsvinkel?

*forvirret*
    Glem det jeg sa. Det var svar på utsagn om plasma, i like ekstrem form som robertaas fremstillte det......

Når det er sagt, så er dette det fortsatt grunnlegende ankepunktene til LCD i forhold til plasma. Men likt som plasma, så er de siste generasjonene blitt langt bedre, og det er nå mange som er strålende fornøyd med sin LCD....

Betraknings og innsynsvinkel er det samme. Specs må du glemme, bruk øynene dine. TV-bransjen er like flinke til å ljuge som en japansk no-name billigprodusent av bilstereoforsterkere...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en "lowtech" lcd-skjerm og legger overhodet ikke merke til problemer med etterslep eller innsynsvinkel.

Jeg har en teori om at etterslep egentlig skyldes dårlig signalbehandling. Enten pga rar ratekonvertering fra 50Hz til displayer som native er 60Hz, eller som ledd i støyfjerning i tunerdelen (temporær støyfjerning vil ofte gi "hale" bak objekter).

Ellers så har som sagt LCD en annen måte å presentere hver frame på (konstant belyst). Det vil gi en annen temporær opplevelse enn plasma, crt og kino. Bevegelser kan oppleves som mer "rykkete".

Innsynsvinkel hos meg oppleves som full kontrast i alle aktuelle sittestillinger (sitter kanskje maksimalt 60 grader ut fra normalen), hvorpå panelet udramatisk får mindre og mindre kontrast hvis man ser 90 grader inn.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har en "lowtech" lcd-skjerm og legger overhodet ikke merke til problemer med etterslep eller innsynsvinkel.

Jeg har en teori om at etterslep egentlig skyldes dårlig signalbehandling. Enten pga rar ratekonvertering fra 50Hz til displayer som native er 60Hz, eller som ledd i støyfjerning i tunerdelen (temporær støyfjerning vil ofte gi "hale" bak objekter).

Ellers så har som sagt LCD en annen måte å presentere hver frame på (konstant belyst). Det vil gi en annen temporær opplevelse enn plasma, crt og kino. Bevegelser kan oppleves som mer "rykkete".

Innsynsvinkel hos meg oppleves som full kontrast i alle aktuelle sittestillinger (sitter kanskje maksimalt 60 grader ut fra normalen), hvorpå panelet udramatisk får mindre og mindre kontrast hvis man ser 90 grader inn.

mvh
    Knut
    Akkurat hva det kommer av på LCD-TV skal jeg ikke driste meg til å gjette på, men det har jo vært samtale-emne helt siden LCD-teknologien kom at refresh-raten er en svakhet. Og jeg har sett mange til dels nye LCD-TV`er som sliter på dette punktet. Sony har en demo-DVD/reklame der en masse baller ramler ned en bakke for å vise hvor bra bilde det er. Ironisk nok viser denne scenen hvor forferdelig skjermene er på akkurat dette.... Så minst 5 Sony-skjermer i utlandet som stod ved siden av hverandre, og bildet med denne reklamen rullendes var mildt sagt horribelt. Alle ballene hadde kraftig etterslep, og skjermen slet skikkelig med å takle det. Dette sammensvarer med tidligere erfaringer (da med eldre LCD-TV modeller).

At det finnes modeller som takler dette langt bedre, tviler jeg ikke et sekund på....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gnilre
    Det jeg da lurer på, er hvilken oppløsning Canal + sender f.eks. fotballkampene sine i? Dersom de kjører i en lav oppløsning, vil jeg kunne oppleve at pixlene på Sony KDL-40V2000 i 1366x768 må gjengi lavoppløste bilder på en slik måte at det hele vil se grøtete ut allikevel? Eller har jeg ingenting å frykte her?
    Jeg er usikker på hvilken oppløsning C+ sender i, men vet at det er bedre enn Eurosport (de sender i 4xx x <noe>). Jeg ville forsøkt å kontakte Canal Digital for å se om jeg fikk noe svar!

Jeg må dog nevne at bildet var mer enn godkjent via dekoderen jeg fikk med da jeg kjøpte Canal+. Dersom du har digital dekoder vil du ikke oppleve en fotballkamp som grøtete i mine øyne. Det måtte isåfall blitt Eurosport sine sendinger, men da jeg ser svært lite fotball på den kanalen bryr jeg meg ikke noe om det.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fotball på tv er uansett nede i en liten bølgedal til HD-sendingene kommer. Har aldri sett en digital fotballsending på nivå med de beste D2Mac-sendingene.

Når det gjelder plasma vs. LCD og fotball, så tror jeg prossesseringen har langt mer å si i de nyere flatskjermene enn selve panelet/teknologien. Mulig at den beste plasmaen fremdeles slår den beste LCD'en, men at en dårlig plasma slår en god LCD er über-bullshit!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp det legger jeg meg bak. Ihvertfall når HD kommer så drar LCD enda mer innpå. Men en plasma til 10k mot en topp modell LCD... Er jo en latterlig sammenligning hvor plasma'en vil få gris på antagelig alt som tenkes kan, mulig den kan vinne på sortnivå?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt vil jeg si at plasma fungerer bedre til fotball en LCD. Men det finnes selvfølgelig dårlige og billige plasma skjermer som takler fotball dårlig. Og motsatt finnes det gode LCDer som takler fotball bra. Bildeprosesseringen har nok mye å si, og billige merker er svake her. Spørsmålet er hvor mye man er villig til å betale og hvor stor skjerm man skal ha. Philips og Sony har gode LCDer som sikkert viser fotball veldig bra, men de er veldig dyre i store størrelser (40-42").
    Plasma gir mer tommer for pengene. De beste merkene her er Pioneer, Panasonic, LG, Hitachi og Samsung.
    Man får stort sett det man betaler for.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Man får stort sett det man betaler for.
    Amen....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har enda til gode og se en lcd skjerm slå Panasonic 37/42pv60 på bilde kvalitet fra annaloge sendinger. Spesielt fottball sendinger. Og til han som nevnte tidligere i tråden at han vurderer og vente til denne tven dropper mer i pris, da tror jeg du må vente litt til. Den selges med minnimal fortjeneste allerede så jeg tror vi snakker et halvt års tid før vi ser no nevneverdig dropp i pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Ville dog ikke kjøpt Pioneer til fotball. Gå for Panasonic PV60 eller LG 42PC1R(R) / PC3R, de er i en klasse for seg på "vanlig" TV.

Hva legger du i dette? Mener du at Pioneer ikke er spesielt god på vanlige TV-Signaler? Har du hørt noe om de nye 427/507 modellene om dette?

Er det flere her som er av denne oppfatningen

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •