Den nye Pioneer plasma (7. gen.)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 33 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 651
    Newcomer trymmen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Den nye Pioneer plasma (7. gen.)

Hva bør man velge her ??? 6 Pioneer PDP-506FDE
    eller 7 Generasjon Pioneer PDP-507XA

Den nye 7 generasjons plasmaen komer nu i mnd skifte sept / okt.
    Forskjellen på nye i forhold til den gamle er en bedre oppløsning.
    6 generasjons tv har oppløsning på 1280 (Hor) x 768 (Ver) mot 1380 x 863 (?) litt usikker her.
    Den nye vil også tolke blå og grønne farger bedre enn 6 generasjons samt enda bedre svart og grå nyanser, men etter det hifi senter kjeden sa så var forskjellene små.

Men hva er det da som gjør at den nye plasmaen vil få en utsalgs pris på ca 35 K mot den gamle som hadde over 40 K da den kom.

En forskjel er også at den nu kommer med innebygget tuner og vil da selfølgelig bli det tykkere.
    Jeg trodde at Pioneer trak ut tuneren pga at dett ville skape blørette farger i det område som tuneren var montert, dette fordi tuneren skaper ca 300 watt varme.

Men det betyr jo også at alle tilkoplings kabler må gå opp langs veggen.
    Før gikk dette til tuner .
    Det er litt uvirkelig at pioneer gjør dette, ikke det at vi ikke setter pris på et vesentlig billigere produkt, men går dette på bekostning av kvaliteten.

Så da står man ved korsveien velge 6 generasjons som de selger til 35 K eller 7 generasjon til samme prisen. :-?

Hva sier panelet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hevdes jo at forskjellen på sortnivå etc er minimal denne gangen, og jeg elsker min tunerboks, så jeg tror jeg vet hva jeg hadde gjort..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløsningen på den nye 50` er såvidt jeg vet 1366 x 768. Som gjentatt i mange tidligere linker her på forumet, er det synd at den eksterne tunerboksen nå er byttet ut med en intern-tuner. Det betyr at f.eks. 50` til Pioneer blir ca. 5 kilo tyngre på veggen og sannsynligvis blir det en del flere kabler opp til apparatet (Men du kan vel bruke en diskre kabeltunnel?). Andre er bare glade for å slippe en egen tunerboks, så det avhenger selvsagt av hvem du spør.

Det viktigste er vel heller om den nye modellen er litt mindre sårbar for midlertidig innbrenning, kombinert med bedre sortnivå og skarphet. Om sistnevnte er tilfelle, er det ikke lenge før det henger en 507XA på min vegg....

Prisen på 506XDE var vel heller 50 000 ved introduksjonen, men selges nå ut for 35 000 på Hifi-center kjeden landet over. 506FDE gikk for 29990, men den er det nå slutt på. Vi får håpe at den nye modellene (prismessig) tar over de de forrige sluttet:-D

Jeg tviler på at Pioneer produserer en dårligere plasma fordi de dropper den eksterne tuneren. Er andre merker hemmet av en intern tuner? Nei. Siden Pio introduserte ekstern tuner, har teknologien også blitt forbedret. Men jeg ser fram til den dagen noen av "racerne" her på forumet erstatter sin gamle 506 med 507, slik at vi får høre om eventuelle positive og negative endringer mellom disse to modellene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Men jeg ser fram til den dagen noen av "racerne" her på forumet erstatter sin gamle 506 med 507, slik at vi får høre om eventuelle positive og negative endringer mellom disse to modellene.
    Vurderte det en stund, men slik ryktene tilsier så er ikke forskjellen spesielt stor og jeg mister den geniale eksterne tuneren. Tipper jeg venter på neste generasjon...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Vurderte det en stund, men slik ryktene tilsier så er ikke forskjellen spesielt stor og jeg mister den geniale eksterne tuneren. Tipper jeg venter på neste generasjon...
    Helt enig. Jeg og. Har ikke hatt nevneverdige problemer med image retention på min 436XDE heller. Når den har stått et par timer på f.eks. fotballkamp, er alltid scoringsresultatet alltid borte etter toppen ti minutter..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestilt den nye 507, håper jeg er heldig å få den når den kommer.
    Det er venteliste på den,,,,,,,, opp til et par mnd.
    Skal sende en mld tilbake når den henger på veggen.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass til venteliste ja..... :???:
    Hvor bestilte du fra??

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte den gjennom hifi senter kjeden, kankje lurere gjennom oslo da de som regel får flere inn til lager.
    Men på PIO messen i oslo hadde hoved leverandøren sagt at det kom til å bli stor etterspørsel etter denne pga prisen.
    Så etter det han sa så normaliserte det seg ikke før ca i november. :???:

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å ta turen til elkjøp det. De får som regel inn de største partiene, og ønskelister eksisterer ikke der i gården. Er man ganske tidlig ute der er man altså nesten garantert ny pioneer plasma - og prisen er det sikkert ingen ting å si på kontra andre norske butikker.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eivind_
    Helt enig. Jeg og. Har ikke hatt nevneverdige problemer med image retention på min 436XDE heller. Når den har stått et par timer på f.eks. fotballkamp, er alltid scoringsresultatet alltid borte etter toppen ti minutter..
    Er ikke det irriterende? Henger igjen opptil 10 minutter, synes det høres lenge ut. Har ovehodet ikke sett dette i det hele tatt på min PV600.
    Skulle jeg ha kjøpt Pioneer plasma i dag hadde jeg ikke vært i tvil. Kjøp den nye serien så man slipper retention problemet.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor støtter den ikke "full hd" som alle andre nye skjermer? :|

Newcomer Michael_Bergen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian

Det finnes vel bare en plasma skjerm pr idag som støtter 1080p, og det er pioneer sin 5000ex modell..Mener hvertfall det..arrester meg gjerne hvis jeg tar feil...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bomholt
    Er ikke det irriterende? Henger igjen opptil 10 minutter, synes det høres lenge ut. Har ovehodet ikke sett dette i det hele tatt på min PV600
    Ja det er irriterende dersom man ser etter det.... Og ja, Panasonic er bedre på retention så jeg tviler ikke på det du sier, men problemet er ikke så ille som det kanskje høres ut som. Langt i fra så ille som retention på eldre eller typiske billige-panel. For å være helt ærlig, så "irriterer" sortnivået meg mer enn retention. Og sortnivået på både PV600 og 506 er omtrent så bra som det får blitt på dagens flatskjermer.
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    Fordi det pt. koster mer enn det smaker på en så "liten" skjerm... Vanskelig å se forskjell på 720P og 1080P på en 42" der man har normal sitteavstand, men kostnadene til panelet blir langt høyere. Pioneer leverer 1080P plasma, men forvent å grav dypt ned i lommeboka...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    For å være helt ærlig, så "irriterer" sortnivået meg mer enn retention. Og sortnivået på både PV600 og 506 er omtrent så bra som det får blitt på dagens flatskjermer.
    Sortnivået er nok klart bedre på PV600 enn 506. Hvordan den nye Pioneer serien er på sortnivået sammenlignet med PV600 vet jeg ikke. Sortnivået er en av styrkene til PV600, det er veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt 4 gen, 5 gen, 6 gen pioneer plasma .. og denne gangen synes jeg rett og slett ikke det er noen grunn til å bytte.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Sortnivået er nok klart bedre på PV600 enn 506.
    Er nok? Høres ut som vill gjetting spør du meg.

Jeg har sett de 2 ved siden av hverandre, og hadde store problemer med å se forskjell på sortnivået. Jeg vet dog ikke hvor bra noen av de var justert i forhold til innstillinger.

Dersom du ikke har 2 perfekte kalibrerte skjermer og bruker måleinstrument, blir det svært vanskelig å konkludere med noe.
    Hvordan den nye Pioneer serien er på sortnivået sammenlignet med PV600 vet jeg ikke. Sortnivået er en av styrkene til PV600, det er veldig bra.
    Både PV500 og PV600 er generelt veldig bra, og det er derfor Panasonic selger mye. Bare litt merkelig at så mange Panasonic eiere føler behov for å snakke negativt om Pioneer...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke til hensikt å snakke negativt om Pioneer. Det er fantastiske skjermer. Det eneste ankepunktet mitt mot Pioneer har vært retention problemene. Nå når de kommer med nye skjermer, er problemet helt sikkert løst. Skulle jeg ha kjøpt plasma i dag kan det godt tenkes jeg hadde valgt Pioneer framfor Panasonic.

Jo, sortnivået er bedre på PV60/PV600 enn Pioneer 436. Baserer det på testet jeg har lest der begge skjermene har blitt kalibrert. Panasonic har lenge vært kongen på dette området. Det har blitt hevdet flere ganger i tester. Pioneer er til gjengjeld bedre på andre områder.
    Her er noen sitater fra tester:
    "Panasonic's black levels have been the best in the industry for years, and the TH-42PX600U is no exception"
    http://www.plasmatvbuyingguide.com/p...0u-review.html

PV60 ble testet mot Pioneer 436 hos AreaDVD. Om svartnivået til PV60 skriver de:
    "Here Panasonic plasma achieves new optima and stands momentarily competitionless. Completely directly whether by means of component, HDMI or Scart RGB: The Schwarzwert is brilliant. Thus the TH42PV60 makes possible also with sequences, which play in the middle at the night, a high visual Pleasure. Total total: Outstanding" (oversatt fra tysk)

Om svartnivået til Pioneer 436 skriver de:
    "The Pioneer is still a plasma panel also to very good Schwarzwert, however in the TH42PV60 clearly his master found. In the direct comparison the black of Panasonic works visibly more intensively and more fullly. Total total: Very well - excellently"

Så jeg føler meg på trygg grunn med den uttalelsen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PV60 ble testet mot Pioneer 436 hos AreaDVD. Om svartnivået til PV60 skriver de:
    "Here Panasonic plasma achieves new optima and stands momentarily competitionless. Completely directly whether by means of component, HDMI or Scart RGB: The Schwarzwert is brilliant. Thus the TH42PV60 makes possible also with sequences, which play in the middle at the night, a high visual Pleasure. Total total: Outstanding" (oversatt fra tysk)

Om svartnivået til Pioneer 436 skriver de:
    "The Pioneer is still a plasma panel also to very good Schwarzwert, however in the TH42PV60 clearly his master found. In the direct comparison the black of Panasonic works visibly more intensively and more fullly. Total total: Very well - excellently"

Så jeg føler meg på trygg grunn med den uttalelsen.
    PDP-506 som du tidligere sammenlignet PV600 med, er oppgitt med 33% høyere kontrastnivå enn PDP-436.

Ingen tvil om at PV600 har bra sortnivå, og testene du viser til bekrefter i aller høyeste grad dette. Det er ikke noe annet enn flott at plasma fortsetter å bli bedre på dette nivået, selv om teknologien nok aldri kommer opp på CRT nivå.... Det er i allefall levbart nå. De første generasjonene kunne nesten bare vise grått.

Topic: Jeg hadde ikke byttet min 506 i en 507. Det betyr ikke at jeg hadde gått for en 506 fremfor en 507 dersom jeg skulle kjøpe nytt nå. Om forskjellene skulle vise seg å være små mellom 506 og 507 (som det allerede er antydet), du får 506 en god del billigere og du samtidig har lyst på den eksterne tuneren, så er det bare en vei å gå. 506 har blitt valgt til verdens beste plasma i omtrent samtlige fagblader det siste året, og er ikke blitt noe dårligere fordi den blir erstattet. Det hele bunner vel ned i hvor bra pris du kan få på den...

Noen som vet om det er kommet noen reviews av 507 i det store utland enda?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er interessant med prisene som Pioneer kommer med nå. Veiledende prisene er ikke høyere enn Panasonic sine veiledende prisen.
    Når Pioneer har overtaket på design, tror jeg mange vil velge Pioneer framfor Panasonic. Tipper Pioneer kommer til å øke plasma salget kraftig med den nye serien.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Synes det er interessant med prisene som Pioneer kommer med nå. Veiledende prisene er ikke høyere enn Panasonic sine veiledende prisen.
    Når Pioneer har overtaket på design, tror jeg mange vil velge Pioneer framfor Panasonic. Tipper Pioneer kommer til å øke plasma salget kraftig med den nye serien.
    Konkurranse er bare flott for oss forbrukere, og nå begynner endelig god kvalitet å kunne oppnås uten at man må pantsette huset. Det vil igjen øke salget ytterligere. Tipper at når en ny teknologi til slutt tar over for LCD og plasma, er de så utviklet at overgangen ikke blir stor som først antatt. Man kan jo bare i dag se på de beste plasma-modellene, demonstert med 720P/1080P og gode kilder.... Noe av det er jawdropping, og milevis fra det folk forbinder flatskjerm med når de ser billigmodeller på dårlig antennesignal. HDTV til alle..... ja takk.

Side 1 av 33 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •