Den nye Pioneer plasma (7. gen.) - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 33 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 651
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forminsking av bildet

Fikk nettopp ny 507.
    Meget stor og stilig!

Man kan stille inn ulike formater på bildet.
    Minsker man høyden får man svarte striper over og under.
    Minskes bredden fåes enten stygge grå striper eller ved menyvalg auto-fill som gir merkelig kopi av bildet innenfor valgt rektangel.
    Har noen funnet bedre måte å begrense bredden på?
    - Forstår den om hvorfor stor skjerm og så minske bildet...
    Takk

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei...Noen der ute som kan/har sammenlignet 506xde og denne 507??
    De ligger jo omtrent i samme prisklasse
    Hvem er best??

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    507 er best...og billigst. 506 er utgått, og omtrent umulig å oppdrive med mindre noen butikker har igjen noen restpartier..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes 506 har et bedre design..Rart prisene på 506 er høyere hvis den andre er bedre

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Synes 506 har et bedre design..Rart prisene på 506 er høyere hvis den andre er bedre
    Velg 506 hvis du vil ha ekstern tuner, bedre design, litt dårligere bilde og innbrenningsproblemer. Velg 507 hvis vil ha bedre bilde og slippe innbrenningsproblemer. :razz:
    For å være alvorlig; 506 sliter med innbrenningsproblemer (retention) og derfor bør du ikke velge den. Det er vanlig at forrige generasjons skjermer er dyrere enn de nye. Produksjonskostnadene blir lavere og lavere.

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg kan ikke si annet enn at jeg storkoser meg med min
    Ditto.
    Har hatt den i en uke nå, og selv med svært konservative innstillinger under innkjøringsperioden har 507'en et bilde jeg er godt fornøyd med.
    Håper bare AVshop får ut fingeren og sender HDMI-kabelen min snart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1:1

Please, please, please...

Dere lykkelige eiere av 507, kan dere svare på om det er mulig å få til 1:1 pixel-mapping via HDMI? Søker som gal på google, men har ikke hatt flaks enda...

Hvis min DVDO boks greier å få 100% kontroll på en 507 så kommer julenissen utrolig tidlig på besøk hos meg denne vinteren! Hvis jeg er snill kommer det kanskje en HD DVD/Blue-Ray på selve julaften?

Har ellers lyst til å gå for 507XD med digital tuner, det digitale bakkenettet er jo snart på plass, og inntil da er jo digital satelitt i hus og den analoge tuneren vil ikke brukes. Men er det verdt kr. 3.000,- i mellomlegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet får du ikke brukt den digitale tuneren i XD versjonen, med mindre du bor nærme svenskegrensen (kun mpeg2 og ikke mpeg4). Og dessuten, selges vel ikke XD versjonen i Norge? Og for det tredje: De 3000 kronene ville jeg heller lagt i en digital ekstern tuner med harddisk, som Force 1189/99 eller 536. Bildet på den nye Pioneer 427XA med Force`n er det beste jeg har sett, med et mulig unntak for den nye Sony W2000. Så mitt råd er: Dropp tanken på XD-versjonen først som sist!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Tuller du eller?

Ok, hvis dyrest er best, hvorfor kjøper du deg ikke da en 504 som hadde veil. pris på 90 000,- ? Den er sikkert myyyyyyyyyyyye bedre!

Når det gjelder designet på selve skjermen er det identisk, i alle fall sett forfra.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste grunnen til å gå for en 506 i dag er en av 2 grunner:

1. Man har et spesielt behov for ekstern tuner.
    2. Man får den så mye billigere enn 507 at det ikke er verdt mellomlegget/eller man har et begrenset budsjett.
    3. Man finner 506 brukt.

For de aller fleste vil det altså lønne seg å kjøpe 507.

Når det gjelder bildekvalitet, så er det ikke så store forandringer fra 506 til 507. (ja jeg har sett begge) Om du ikke har de ved siden av hverandre eller er godt kjent med begge modellene, vil jeg våge meg til å si at det skal godt gjøres å klare å peke på noe direkte som er forbedret. Fra 505 til 506 derimot er det stor forskjell på sortnivået, noe som gir en helt annen dybde og dynamikk i bildet.

Bomholt har rett i at retention forekommer på 6.generasjon, og enkelte har åpenbart litt problemer dette. Det kunne ha vært artig å sett hvor ofte dette forekommer på skjermer som er innkjørt riktig. Nå skal det i all rettferdighet sies at det er solgt uhorvelig store mengder av 6.generasjon, og det er om man ser det litt i perspektiv, utrolig lite klager på akkurat dette punktet. Som regel er det brukere som ikke har Pioneer som blåser opp problemet. Nok om det, det er fortsatt irriterende for de som sitter dagesvis med snøbilde. Har skrevet et lengre innlegg i den andre tråden om hvordan man innkjører plasma-skjermer, så kanskje det hjelper noen.

Jeg bytter ikke til 507 fordi jeg har blitt så glad i den eksterne tuneren, men om jeg skulle kjøpt ny i dag hadde jeg selvfølgelig gått for 507. Håper at Pioneer starter med den eksterne tuneren igjen på neste generasjon, eller i beste fall om de lager 2 versjoner med og uten ext. tuner.

Jeg hører ingen klager om retention på 507, betyr det at problemet ikke ekstisterer på de nye panelene?

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja så har også jeg blitt en lykkelig eier av Pioneer PDP 507xa....
    En HERLIG skjerm !!!!!!

Har jeg forstått riktig at jeg bør "innkjøre" skjermen i 2mndr, da med ca. 1/3 kontrast før jeg kalibrerer den på nyåret en gang...?

Er det noen andre innstillinger jeg bør være forsiktig med ?
    (innbiller meg at jeg ikke bør skru på for mye "dynamisk kontrast")

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retention/midlertidig innbrenning eksisterer på 507 i likhet med alle andre plasmaskjermer, men det er ikke noe problem med mindre man er uforsiktig. Fast innbrenning kan selvsagt også forekomme om man går inn for det. Dette med at man må gjøre ditt og datt i begynnelsen for å unngå innbrenning er litt overdrevet, det er bare å kalibrere skjermen optimalet med en gang å bruke den normalt. Innbrenningsfaren er imidlertid størst i begynnelsen, så det kan være lurt å være litt forsiktig med DVD-menyer og andre faste bilder.

Optimal kalibrering resulterer gjerne uansett i kontrast som er 1/3 av maks styrke, så det er ingen unaturlig lav kontrast som må til..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med at man må gjøre ditt og datt i begynnelsen for å unngå innbrenning er litt overdrevet, det er bare å kalibrere skjermen optimalet med en gang å bruke den normalt. Innbrenningsfaren er imidlertid størst i begynnelsen, så det kan være lurt å være litt forsiktig med DVD-menyer og andre faste bilder.

Optimal kalibrering resulterer gjerne uansett i kontrast som er 1/3 av maks styrke, så det er ingen unaturlig lav kontrast som må til..
    Dette er jeg sterkt uenig i, og nettopp slike anbefalinger du kommer med nå KAN gi folk problemer. Dette står beskrevet godt på mange forum, og flere produsenter sier selv at man skal bruke lave innstillinger de første 200-300 timene. Kjører du DVE, eller får kalibrert skjermen proft vil du (i allefall på xx6-serien) se at kontrasten kommer godt over 1/3 av maks. Du sier jo selv at innbrenningsfaren er størst i begynnelsen...hvordan forsvarer du da uttalelsen om at det er like greit å kline til med optimal kontrast/innstillinger med en gang?

For de som er usikre på dette, anbefaler jeg å se anbefalinger i brukermanualen og lese litt rundt på div. forum. Det er uansett bedre å være føre var når man har lagt 15-35k på bordet for en skjerm man skal ha i mange år. Kjenner nå 3 eiere med 436/506 og ingen har noe nevneverdig problem med retention, alle var ganske forsiktig i begynnelsen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du sier jo selv at innbrenningsfaren er størst i begynnelsen...hvordan forsvarer du da uttalelsen om at det er like greit å kline til med optimal kontrast/innstillinger med en gang?
    Når man kalibrerer en 507 optimalt har man en kontrastinnstilling på ca 20 av 60. Det er lavere enn alle de forskjellige forhåndsinnstillingene skjermen kommer med fra fabrikk.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er det ikke kontrastnivået i seg selv som skaper innbrenning, det er stillestående bilder eller objekter i bildet. Det er bare å være påpasselig med DVD-menyer, spill, PC-bruk, TV-kanal logoer osv. Opplever man retention kjører man noen minutter med snø over hele skjermen.

Selv bruker jeg skjermen nesten utelukkende til film, og har aldri hatt noe innbrenningsproblem. Skjermen har vært perfekt kalibrert fra første stund.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er det ikke kontrastnivået i seg selv som skaper innbrenning, det er stillestående bilder eller objekter i bildet. Det er bare å være påpasselig med DVD-menyer, spill, PC-bruk, TV-kanal logoer osv. Opplever man retention kjører man noen minutter med snø over hele skjermen.
    Det er det vel heller ingen som har påstått at det er kontrastnivået alene som skaper innbrenning eller retention, er det vel? Dette kommer selvfølgelig som du sier av statiske bilder/logoer etc. MEN for å unngå at dette blir et problem, hjelper det å skru ned på visse innstillinger. Videre er det uklart om langtidsvirkningene av å kjøre med for høy kontrast/lysstyrke i begynnelsen av plasma`ens levetid. Å være forsiktig med statisk bilder er en ting, men har du tenkt på alle filmene du ser i letterbox? Å passe på dette med statiske logoer etc kan være en utfordring om man har flere brukere av skjermen. Det er heller ingen garanti at dette er bra nok på alle modeller, selv om det kanskje fungerer greit for deg og din 507.

BTW. 20 hørtes lavt ut. På 506 ser 40 ut til å være perfekt. Setter jeg kontrast på 20 er bildet akseptabelt og jeg tror faktisk ikke jeg klarer å få til retention, men ved 40 er det langt mer sprut i bildet og iflg DVE er dette korrekt. Dette er dog en innstilling man bør være forsiktig med i begynnelsen. Hvordan kalibrerte du din skjerm for å kommer frem til 20? Og er du sikker på at du ikke har på noen andre innstillinger som ikke girer opp kontrasten/lysstyrken i bildet?

Og enda viktigere i denne sammenheng er; hva som gjelder på en plasmaskjerm, trenger ikke å gjelde på en annen... tvert i mot.
    Selv bruker jeg skjermen nesten utelukkende til film, og har aldri hatt noe innbrenningsproblem. Skjermen har vært perfekt kalibrert fra første stund.
    MAO, du har ikke kalibrert den? Innbrenningsproblem er selvfølgelig synd om du hadde hatt, for det går ikke bort. Retention kanskje? Om du ikke har brukt DVE eller lignende, anbefaler jeg det... Det er umulig å kalibrere korrekte farger på "øyemål". Nå var riktignok 506 ganske far-off på mange innstillinger, men det er jammen ikke lett å se feil i farger uten å ha et kritisk øye eller noe å sammenligne med. Fikk i allefall langt mer nøytrale farger her. Innstillingene på farger vil variere fra panel til panel siden de ikke kalibreres på fabrikk, og derfor er det ingen mal på hvordan en bestemt modell skal kalibreres. At en plasma er korrekt fra fabrikk ift. kontrastinnstillinger er en ting, men å få farger 100% korrekt er nesten som å vinne 1.premien i vikinglotto.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg litt enig Alex. Dette med innkjøring er overdrevet. Kan sikkert vaiere litt fra skjerm til skjerm, men å sette verdiene så lavt som 25% (anbefaling på avforum.com) er helt unødvendig med de fleste plasmaene. Det skaper egentlig unødvendig frykt og mange kan bli skremt fra å kjøpe plasma. På den andre siden kan man selvfølgelig si at det er best å være på den sikre siden.
    Selv hadde jeg verdiene på maks 50% de første månedene på min Panasonic og brukte auto bildeaspekt for å fylle hele skjermen, men sansynligvis var det unødvendig. Den eneste som står nevnt i min bruksanvisning at man skal være forsiktig med stillbilder over lengre tid.
    Min oppfordring er å sette moduset vekk ifra dynamisk og bruke den som normalt.
    På min skjerm har jeg forøvrig ikke sett tegn til retention på vanlige TV bilder. Kun mulig å se det med helt sort bakgrunn (tom AV-inngang), men selv da er det knapt synlig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å være forsiktig med statisk bilder er en ting, men har du tenkt på alle filmene du ser i letterbox?
    Joda. Men det er ikke noe problem. Setter man den litt på snø etterpå jevner det seg ut. Forøvrig står det ofte på noen filmer i 1.85:1 også, og gjerne litt vekslende tv-program med fullskjerm-modus. Derfor blir den relativt jevnt "slitt".

BTW. 20 hørtes lavt ut. På 506 ser 40 ut til å være perfekt. Setter jeg kontrast på 20 er bildet akseptabelt og jeg tror faktisk ikke jeg klarer å få til retention, men ved 40 er det langt mer sprut i bildet og iflg DVE er dette korrekt. Dette er dog en innstilling man bør være forsiktig med i begynnelsen. Hvordan kalibrerte du din skjerm for å kommer frem til 20? Og er du sikker på at du ikke har på noen andre innstillinger som ikke girer opp kontrasten/lysstyrken i bildet
    På 507 har vi noe som heter for "dynamisk kontrast" En meget velkommen funksjon spør du meg, som gir best resultat satt til "høy". Det vil gi økt kontrast i forhold til å ha den avslått, men kan ikke sammenlignes med å oppjustere kontrastnivået generelt, da denne funksjonen nettopp sørger for et dynamisk kontrastnivå som automatisk gir et gnistrende bra bilde. Uten blir det flatt og livløst i forhold.

MAO, du har ikke kalibrert den? Innbrenningsproblem er selvfølgelig synd om du hadde hatt, for det går ikke bort. Retention kanskje? Om du ikke har brukt DVE eller lignende, anbefaler jeg det... Det er umulig å kalibrere korrekte farger på "øyemål". Nå var riktignok 506 ganske far-off på mange innstillinger, men det er jammen ikke lett å se feil i farger uten å ha et kritisk øye eller noe å sammenligne med. Fikk i allefall langt mer nøytrale farger her. Innstillingene på farger vil variere fra panel til panel siden de ikke kalibreres på fabrikk, og derfor er det ingen mal på hvordan en bestemt modell skal kalibreres. At en plasma er korrekt fra fabrikk ift. kontrastinnstillinger er en ting, men å få farger 100% korrekt er nesten som å vinne 1.premien i vikinglotto.
    Trodde du hadde fått meg deg at jeg hadde kalibrert den med DVE da jeg postet en haug med bilder fra det for en stund siden. Er jo ikke helt grønn på området. Fargeinnstillingene på 507 var forøvrig nesten, ikke helt, men nesten optimale fra fabrikk. Når det gjelder kontrast, lysstyrke og skarphet er det en del å hente på kalibrering.

Retention er det samme som midlertidig innbrenning. Men for å holde oss til norsk og ikke gjøre ting vanskelige enn nødvendig snakket jeg generelt om "innbrenningsproblemer". Fast innbrenning er en følge av midlertid innbrenning over for lang tid, som du sikkert vet Uansett variant, det er ikke noe problem jeg har merket noe til på 507.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Men det er ikke noe problem. Setter man den litt på snø etterpå jevner det seg ut. Forøvrig står det ofte på noen filmer i 1.85:1 også, og gjerne litt vekslende tv-program med fullskjerm-modus. Derfor blir den relativt jevnt "slitt".
    Jeg sier ikke at de ikke er alternative måter å gjøre dette på, jeg bare oppfordrer folk til å vise varsomhet de første 200 timene satt i lys at det faktisk er enkelte som sliter med dette mer enn deg.
    På 507 har vi noe som heter for "dynamisk kontrast" En meget velkommen funksjon spør du meg, som gir best resultat satt til "høy". Det vil gi økt kontrast i forhold til å ha den avslått, men kan ikke sammenlignes med å oppjustere kontrastnivået generelt, da denne funksjonen nettopp sørger for et dynamisk kontrastnivå som automatisk gir et gnistrende bra bilde. Uten blir det flatt og livløst i forhold.
    Av det jeg har hørt og lest blir denne funksjonen anbefalt å bli skrudd av, og heller konsentrere seg om å få de andre innstillingene riktig (merk: Det jeg har lest gjelder 6.generasjon). Flatt og livløst har jeg i allefall ikke sett noen skjermer være, men nå kjenner jeg ikke 507 spesielt godt. Folk har vel kanskje også forskjellige preferanser på hvordan de liker bildet avhengig av lysforhold i rommet etc. Kanskje ikke alle som liker korrekt kalibrert skjerm best en gang.

Hentet fra en Pioneer guide på avforums:
    Q: Hang on! What about Dynamic Contrast? Can I turn that on?
    A: Errrr...no. This setting is to make it look very bright in a large shop filled with fluorescent tube lighting. Folk recommend that you calibrate with a DVD (or ISF) or adjust other settings other than this one.

Retention er det samme som midlertidig innbrenning. Men for å holde oss til norsk og ikke gjøre ting vanskelige enn nødvendig snakket jeg generelt om "innbrenningsproblemer".
    Når folk går rundt å hyler innbrenningsproblemer kan det lett skape forvirring, da dette er et ord som er ganske vagt og egentlig ikke spesifiserer HVA slags type innbrenning vi snakker om. Midlertidig innbrenning og innbrenning er ikke det samme, og jeg syntes personlig ordene alt for lett kan misforstås, derav uttalelsen "retention".
    Fast innbrenning er en følge av midlertid innbrenning over for lang tid, som du sikkert vet
    Nei det vet jeg ikke. Man får selvfølgelig retention først, men innbrenning kommer ikke som en direkte følge av det. Dette er en generell misforståelse.

Burn-in/innbrenning
    With phosphor-based electronic displays (including cathode-ray type computer monitors and plasma displays), the prolonged display of a menu bar or other graphical elements over time can create a permanent ghost-like image of these objects. This is due to the fact that the phosphor compounds which emit the light lose their luminosity with use. As a result, when certain areas of the display are used more frequently than others, over time the lower luminosity areas become visible to the naked eye and the result is called burn-in. While a ghost image is the most noticeable effect, a more common result is that the image quality will continuously and gradually decline as luminosity variations develop over time... resulting in a "muddy" looking picture image.

Retention/midlertidig innbrenning
    Plasma displays also exhibit another image retention issue which is sometimes confused with burn-in. In this mode, when a group of pixels are run at high brightness (when displaying white, for example) for an extended period of time, a charge build-up in the pixel structure occurs and a ghost image can be seen. However, unlike burn-in, this charge build-up is transient and self corrects after the display has been powered off for a long enough period of time, or after running random broadcast TV type content!

Ref. Wikipedia

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så har jeg nevnt denne tråden før, men det er endel bra lesing der....-også for de som ikke har Pioneer.

Pioneer thread

Side 9 av 33 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •