Skal ha 40" LCD eller 42" plasma og er ute etter anbefalinger!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal ha 40" LCD eller 42" plasma og er ute etter anbefalinger!

Hei!

Jeg har tenkt å bytte ut min litt over 2 år gamle 30" Phililps LCD-tv (30pf9946) med noe nytt og forhåpentligvis bedre. De ting jeg er misfornøyd med angående tv'en jeg har nå er størrelse, sortnivå, kun vga-inngang (ikke dvi/hdmi) og en del etterslep i bildet (16 ms responstid).

Som student er ikke budsjettet så veldig imponerende, har tenkt meg rundt 12000 kroner som makspris, og da har jeg sett meg ut to alternativer som interessante;

42" Plasma; Fujitsu Siemens PQ42-1 (finnes tråd om denne under TV-apparater)
    40" LCD; Fujitsu Siemens Myrica VQ40-1 (finnes tråd om denne under produkt- og prisjakt)

Begge er rimelige og kan etter det jeg har lest meg frem til gi bra bilde og kvalitet i forhold til pris. Jeg ønsker en HD-Ready skjerm og muligheten til å ha både HDMI og DVI i samme tv er fristende da jeg garantert vil ha bruk til begge (HDMI fra dvd-spiller og DVI fra pc'en).

Mitt bruk består idag av å se tv rundt 2-3 timer i uken, ser ellers for det meste film og det er sjelden at jeg bruker pc'en som kilde til hjemmeunderholdningen. Xbox blir det noen timer av med kompiser i løpet av en uke. Syntes plasma virker som et bra alternativ da jeg ønsker best mulig bilde på film fra dvd-spilleren og tv, og da jeg er særlig opptatt av bedre sortnivå enn jeg har i dag og mer dybde i bildet (opplever ikke bildet som særlig 3D). Bruker en dvd-spiller fra QPVision som oppskalerer til 720p eller 1080i på HDMI-utgangen og tror den skal levere brukbart bilde uansett hvilken skjerm jeg velger.

Det jeg lurer på er om jeg gjør det dumt å velge nok en lcd-skjerm som ikke gir meg tilfredsstillende sortnivå da jeg bruker mest skjermen med dempet belysning og hvor jeg opplever lcd'en som lyssterk nok til at sortnivået blir veldig gråaktig. Har dagens skjermer endret seg en del på dette eller er sortnivået fortsatt ganske mye bedre på plasma, og da som sagt særlig i dempet belysning? Videre lurer jeg på hvordan det er med fotballkamper på plasma vs lcd, såvidt jeg har lest så er fortsatt plasma det beste alternativet hvis man ikke har idéell signalkvalitet og vil unngå etterslep/mye støy i blidet!?

Takk for alle forslag og innspill, jeg har tenkt å bestille meg tv'en i løpet av neste uke!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Det kommer noen flotte modeller fra LG og Samsung som du sikkert har lagt merke til i rammen. Jeg kommer sikkert til å gå for en av de. Er greit å ha tilgang til full HD gjennom komponent og DVI/HDMi så er en forberedt. Syns LGèn så bra ut. Venter iallefall til disse tv-ene har blitt testet.

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye frem og tilbake har jeg nå bestemt meg for LG37LB1R ,dette fordi TV prisene på LCD tvène raser forsatt og blir stadig bedere med som eks samsungs nye med led bak belysning pris rundt 30000kr for 40" ,og andre tvèr som nå har 1920x1080 oppløsning.
    Jeg satser derfor dette LG tv som har fått meget god omtale og støtter pc via HDMI og VGA inngang og fåes nå for 13000kr.
    Jeg satser jeg blir fornøyd med dette TV noen år fremover.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da endte jeg i dag opp med en litt under to måneder gammel brukt LCD-tv av typen Sharp LC37P55. Grunnen til dette er at en kamerat av meg kjøpte denne skjermen hos Lefdal uten å oppdage at den ikke har noe ideell oppløsning for bruk mot HTPC (960x540). Det var for hans del et impulskjøp i forbindelse med kjøp av ny leilighet og først når han flyttet inn i denne tok han tv'en i bruk og oppdaget til sin forferdelse at bildet ikke ble særlig bra når han koblet til pc'en sin. Dumt av ham å ta for gitt at alle lcd-tv'er har brukbar oppløsning og kun kjøpe på pris vs design.. Men til glede for meg som fikk skjermen for 4000 kr (koster 8995 nå).

Det jeg har merket meg er at sortnivået er vesentlig forbedret i forhold til min gamle Philips-skjerm og at til tross for 12ms oppgitt responstid så har den ikke problemer med etterslep i de scener jeg har testet via dvd. Tv-bildet er helt greit og ikke noe forferdelig dårlig eller imponerende bra, mens Xbox'en ser bra ut billedmessig. Lurer dog på om det vits i å kjøre 720p via HDMI på dvd-spilleren min når skjermen er optimalisert for standard pal-oppløsning og det uansett nedskaleres i tv'en? Ser nemlig ikke noe stor forskjell mellom 720p via HDMI eller 525p via komponent. Det som overrasker meg mest er at bildet virker veldig bra gjennom scart rgb, så kan hende jeg bør la tv'en ta seg av det meste av jobben med å bygge opp bildet istedet for å la en del av det gjøres i dvd-spilleren når man kjører HDMI/komponent!? Noen som har tips eller råd rundt dette eller noen kommentar angående tv'en jeg har kjøpt meg?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •