Flatskjerm - frmedeles for dårlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For et år siden sjekket jeg ut det som var av flatskjermer - og endte med å beholde min gamle Radionette CRT samt å kjøpe en Canon Xeed projektor for film og stillbilder (meget bra!). Nå har Radionetten tatt kvelden og idag var jeg ute for å sjekke flatskjermer igjen.

Expert på Lillestrøm kjørte skjermene med nederlandsk HD-signal fra parabol og mange skjermer så da ganske så bra ut- bortsett fra at svært mange av dem taklet bevegelser dårlig. Jeg kom til å nevne CRT for ekspeditøren som da lurte på om det var en ny teknologi - så jeg kjørte videre til Elkjøp på Lørenskog...

På Elkjøp hadde noe skjedd med PCen som sendte HDsignaler til alle TVene - så der var det TV2 som rullet over skjermene. Det var sjokkerende dårlig, på alle uten unntak! Og det var minst 50 skjermer på veggen der. Nå vet jeg fra mange tester jeg har lest at det er mye å hente på fininnstilling av skjermene. Men spørsmålet er om det er nok å hente? Min gamle Radionette er jo milevis bedre enn dette.

Hadde egentlig tenkt å vente et par år med å kjøpe flatskjerm - kanskje til de nye SD-panelene kommer, men nå har jo gamletv'n konka så da vet jeg ikke. Jeg har fem-seks bekjente som har flatskjermer, plasma og LCD - og de sliter fælt med å få bra resultater med vanlige TV-signaler. Kjenner også en som har en 36" Phillips widescreen CRT - og den er glimrende! (Jeg kan få kjøpt den for 2000 kroner, men den har innebygde bein som ikke lar seg fjerne uten videre. Kanskje jeg skal sage dem av?) Jeg synes det ser ut som om plasma er best (men ikke glimrende) på TV-signaler, men så hører en jo om apparater hvor logoen til tv-selskapet har brent inn etter 14 dager...

Hadde egentlig tenkt å vente enda litt til med å kjøpe flatskjerm, men jeg vet sannelig ikke om jeg heller burde kjøpe en brukt crt inntil videre. Er det noen som har gode råd om en 36-40" LCD/plasma som er brukbar også på vanlige TV-signaler (Canal digital) - i det minste ikke dårligere enn en 4 år gammel radionette? Er hele flatskjermgreia bare hype? Selger de folk noe som er mange ganger så dyrt og mye dårligere enn det de allerede har?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, hvor vidt du blir fornøyd avhenger av en rekke faktorer; som f.eks.:

-hvor mye du velger å bruke på TVen!
    -hvorvidt sortnivå er veldig viktig for deg

Billige plasmaer og LCD TVer vil i alle tilfelle gi deg et dårlig resultat, etterslep, dårlig sortnivå og generelt lite brukervennlige menyer er vanlig. Jeg anbefaler i dagens marked å legge rundt 15.000 på bordet på 32", rundt 20.000 på 37-40" og 25-30.000 om du ønsker kjøpe en meget god 40" LCD eller større. Plasma TVer slipper du unna med 17 til maks 25.000 for en 42"...

Det finnes en rekke alternativ, der plasma TVene fremdeles er den "arvtakeren" til CRT som gir mest av den dynamikken du er vant til. Imidlertid gir selv ikke de beste plasmaskjermene et sortnivå og dynamikk du er vant til fra CRT, så hvis dette er avgjørende, vil det fremdeles kunne være tungt å hoppe over gjerdet.

LCD TVene har generelt høyere oppløsning, uten at dette etter mitt syn er eneste avgjørende for bildekvalitet. De nye LED LCD TVene fra bl.a. Samsung til rundt 35.000 for 40 tommer kombinerer imidlertid både høy oppløsning med et sortnivå som begynner å nærme seg plasma.

Skal du benytte en "normal" mengde penger i dagens marked mener jeg uansett at plasma er tingen (gitt at CRT er utgangspunktet for dine preferanser), da enten Panasonic PV60 42" (ser ikke noe poeng i å betale mer for PV600, er stort sett samme TV) eller Pioneers 436 på billigsalg. Panasonicen får du til rundt 16-17.000, mens Pioneeren koster deg rundt 21.000. Begge er flotte TVer, der det er min mening at Pioneer gir svært god valuta for de siste 4-5000 i form av ekstrautstyr og design, uten at bildekvaliteten i seg selv nødvendigvis er noe særlig bedre. Den nye 427-serien til Pioneer er også rett rundt hjørnet, kostende rundt 25.000, men det er etter min mening ikke de helt enorme oppgraderingene Pioneer har foretatt seg fra 436-serien, og dermed kan det være like lurt å kjøpe denne på billigsalg...

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt den 36" til 2K uten å tenke noe mer på det. Så lenge nesten alt en ser på er vanlige TV bilder, så er 2K lite for å få det beste bildet på det en tross alt bruker TVén til. Har selv en 36" CRT Sony, og bytter den ikke ut før vektskålen av HD materiale er blitt større, og Blue Ray filmer kan plukkes på Mega for kr.150. Dessuten krysser jeg fingrene for at SED kommer og holder hva teknologien lover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar begge to. Problemet med phillipsen er at jeg ha rfor liten stue til å ha den ute på gulvet. For å få den inn i hylla må jeg sage av de integrerte beina...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv nå gått over fra Sony 32 CRT (32FX66E) til F-S Myrica PQ42-1. Kjører TV inn via digital dekoder (CD). Jeg synes det er like bra bilde på Myrica'n som på Sony'n. Jeg har sett en del på en Pio 503 som for 3.5 år siden kostet ca 90.000 fra Sverige, og ærlig talt synes jeg bildet på PQ42-1 er minst like godt med samme type innsignal. Nå er 3.5 år lang tid i denne bransjen, så mye har sikkert skjedd med Pio også

Når det er sagt - jeg har i halvannet år sett på LCD og plasma-skjermer. I prisklasse 15-40.000. Og jeg har sett på mange. Utstilt i butikk uten normal godt signal (elkjøp/lefdal/expert kjører max rgb signal splittet ut på 50-60 skjermer samtidig - selvsagt må dette gå utover billedkvaliteten). Noen få steder viser man HD kanaler foret inn på enkelte enheter, men skjermene er stort sett aldri justert ut fra fabrikkinnstillinger (som hos mange er kavandes på bærtur) eller justert av velmenende men kanskje ikke akkurat entusiaster med tilgang på DVE etc.

Min PQ42-1 så helt sjuk ut på SIBA, ihvertfall sammenlignet med 42" PQ7H Samsung som hang ved siden av, men som koster 2.5 ganger mer. Signal/materialet var Charlie og sjokoladefabrikken splittet ut via RGB på 30 skjermer samtidig. En kollega av meg hadde kjøpt (spontant) PQ42-1 noen dager tidligere og gitt gode skussmål. Jeg kjøpte og fikk levert, koblet opp mot digital dekoder (rgb scart) og enormt mye bedre bilde enn i butikk (standardinnstillinger på skjermen er meget fornuftige, kun bittesmå justeringer var nødvendig).

Nå er ikke jeg ekspert eller feinschmecker mht kvalitet etc, men jeg er særdeles godt fornøyd med min plasma som kostet 10.394,- ferdig levert på døra. Blir vel enda mer fornøyd når jeg får koblet opp en Oppo 971H, kontra min HX710 som kun leverer 525i/p via komponent (selv om det i seg selv var er skritt opp fra RGB Scart inn på Sony-skjermen).

Selvfølgelig er det kvalitetsforskjeller på skjermer til 10.000 og skjermer til 35.000. Men er den opplevde kvalitetsforskjellen så stor at det forsvarer 25.000 kroner ekstra? Det må hver enkelt avgjøre - for meg var det ikke aktuelt engang å vurdere å kjøpe f.eks Pio 436 til 30.000 da min høyst subjektive oppfatning av kvalitetsforskjellen ikke forsvarte den mye høyere prisen.

Så din opplevelse med møkkabilde på 40 skjermer i en butikk reflekterer nødvendigvis ikke kvaliteten på det man tilslutt får i sin egen stue. Jeg så selv en etappe i Tour de France på 40 skjermer samtidig og jeg ble kvalm av det elendige resultatet på absolutt alle enhetene. Philips, Pioneer, Panasonic, Amoi, LG, whatever - alt så helt forferdelig ut. De ansatte i den butikken burde fått trekk i lønn for å vise slikt noe til potensielle kunder. Fordelen med å evt handle i en "ikke-mainstream-stor-kjede" er at man evt får testet enheten med sin egen signalkilde, f.eks sin egen dvd-spiller samt med materiale man kjenner godt.

Så har man "bænkers"-valget uansett nesten - Loewe har jeg sett på flere ganger og uansett hva Loewe LCD blir foret med så blir resultatet (i mine øyne) så bra at man lurer egentlig på om selgeren har en converter/video-prosessor gjemt unna et eller annet sted Ser at Loewe begynner å komme seg ned på akseptable priser nå, med 42-tommer LCD som starter rundt 35.000. Sony sin X/V2000 er også meget meget bra (beklager til dere på Sonycenteret på Karl Johan som jeg har pratet med en haug med ganger og sikkert brukt minst 5 timer tilsammen i butikken uten å handle.... det blir nok en X2000 eller tilsvarende før eller siden ).

Okay, lang post. Skal avslutte nå. Men poenget mitt er at skal man slenge 10-15-25-30.000 på bordet så bør man få kjørt opp enheten hjemme og enten ha full returrett eller prøveperiode før handelen er 100% fullført. Man kan få gjort dette med høyttalere/receivere etc, hvorfor ikke med TV'er? Signalkilde og -kvalitet har minst like mye å si på sluttresultatet som tekniske spesifikasjoner og fancy funksjoner i enheten - i mine øyne.

edit: Jeg opplever null etterslep, bra sortnivå og ikke noe "rariteter" med min PQ42-1. En ren ramme i børstet aluminium og høyttalere vendt bakover (som ikke benyttes overhodet uansett) - jeg synes også design er meget bra. Meny-systemet er også bra. Jeg synes jeg har gjort et kupp til 10.000,-

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du burde vurdere å kjøpe en lavoppløst plasma? Skal du utelukkende se på analog TV vil den SD-oppløste 37 tommeren til Panasonic sannsynligvis gjøre en bedre jobb en dagens høyoppløste modeller. Bra sortnivå har den også. synes å huske at Elkjøp har en hyggelig pris på den. Du har uansett 30 dagers returrett.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svaret på ditt spørsmål er: JA!

MEN, det er et lite MEN................Flatskjermer er ikke bra før den dagen du har tilgang på HD-signaler via standard bakkenett på standard TV-kanaler. Snakker vi 2010 i Norge???

Så langt er Flatskjermer imponerende.......når du har tilgang på HD-signaler........for det er DET de flate skjermene er beregnet for.

Pr. i dag er det helt utrolig at man kjøper flatskjermer - når standard signalkilde IKKE er HD :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakens kjerne er vel at folk forventer like bra bilde på en 40-50 tommer LCD/plasma som de hadde på sin 28" CRT, foret med crappy analoge signaler fra takantenne eller like crappy analoge kabel-signaler. Hvis man har fler enn 2 hjerneceller å gnukke sammen er det helt åpenlyst at prosesseringen i majoriteten av flatskjermer i dag overhodet ikke klarer å gjøre gråstein om til gull.

Selv et lite steg som å anskaffe seg en digital dekoder vil løfte tv-tittingen til mer enn akseptable høyder. Er man såpass tett i tillegg at man kjører s-video fra en rema-spiller inn på skjermen så fortjener man ikke bedre mener nå jeg

Bakkenettet starter vel utbygging med tilhørende sendinger i de største tettstedene i 2007. Jeg håper jeg tilhører en slik sone.... men har dig.dekoder pr i dag, og som nevnt vil nok ikke HD-kanaler bli tilgjengelig tvert. Men da har man i det minste muligheten å rulle ut slik som man har gjort i Sverige.

Å si bombastisk rett ut at "Nei, flatskjermer er ikke bra nok i dag" er vel å ta hardt i? Riktige / gode signaler og ikke minst den økte størrelsen er med på å løfte min egen nytning av TV/DVD/pc-hookup flere hakk. Og det er vel det som til syvende og sist teller?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Størrelse

Vet ikke om dette kanskje er litt utenfor selve diskusjonen. Men uansett, folk kjøper vel ikke flatskjerm bare fordi bilde skal være bedre enn på gamle CRT skjermer. Jeg vurderer selv å skifte ut min STORE 32" CRT med en liten 26" LCD (Samsung til 7 lapper). Årsaken er ikke bedre bilde, men at TVen ikke skal okkupere hele stuen. Til vanlig tv titting er det vel de færreste som krever at bilde skal være av super HD kvalitet. Med i vurderingen ville jeg altså lagt de 1000 fordelene som kommer av en flat nett skjerm i steden for et beist av en 36" CRT skjerm. Men å betale en formue for flatskjerm er vel kanskje ikke heller den lureste innvesteringen.... Lykke til med avgjørelsen!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte flatskjerm for å få:

-en designmessig nydelig FLAT skjerm opp på veggen som gir bedre plass i leiligheten
    -et stort 50" bilde (32" ---> 30" synlig flate = soveroms-TV)
    -muligheten til å koble på PC
    -muligheten til å kjøre HD, enten i form av oppskalert DVD, rent HD-matriale (fra HTPC eller fremtidige BlueRay/HD-DVD) eller spillekonsoller.

Ikke fordi den skulle være bedre enn min gamle Philips 32" toppmodell til 25k. Angrer jeg? På ingen måter. CRT-TV skal aldri inn i mitt hus igjen. Da får jeg heller klare meg med litt dårligere sortnivå til en ny teknologi tar over...

Fremdeles for dårlig tror jeg er øyet som ser....

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange gode spørsmål fra trådstarter! Føler eg kjenner meg igjen! Nå har eg et 2 år gammelt 32" crt widescreen så eg føler ikke eg kan bytte enda, og når eg har vært å tittet litt rundt er d mye dårlig! Blir sjøsyk av å se på fotball ihvertfall!

Men men... Interressant lesning i tråden! Veldig aktuell problemstilling for mange vil eg tro!

Sitat Opprinnelig postet av Django
    Jeg kom til å nevne CRT for ekspeditøren som da lurte på om det var en ny teknologi - så jeg kjørte videre til Elkjøp på Lørenskog...

Fantastisk!!!!

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet i år fra en Radionette crt (ca. 4 år gammel) til Panasonic PV600. Har forresten tak antenne. Vil si at PV600 er bedre på alle områder bortsett fra på fotball og annen sport med raske panoreringer. På fotball blir gresset litt slørete når kamera beveges raskt, men det varierer noe fra kanal til kanal. NRK er klart best. Uansett ikke noe jeg bryr meg om. Kan også se dette fenomenet på en Grundig 100Hz crt vi har i huset, men i mindre grad. Tror det har mye med skjermstørreslen å gjøre.
    Er utrolig fornøyd. Enkelte programmer, spesielt på NRK, er så bra at det føles ut som HD. DVD er også utrolig bra, selv om jeg bare har scart som best tilkoblings mulighet. Sortnivået er også veldig bra på PV600, sanynligvis markedets beste blandt flatskjermer. PV60 har samme panel som PV600, men PV600 har en mer påkosted tuner.
    Kjøper du Panasonic eller en av de nye Pioneer skjermene som kommer snart, kan jeg aldri tenke meg at du blir skuffet. Eventuelt kan du kjøpe hos Elkjøp hvor du har 100% returett. Husk at innstillingene til skjermene er ofte dårlige i butikkene.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er mye bra svar her, er spesielt enig med bomholt & lygren, men jeg synes det er rart at ikke LG 42PC1R er nevnt. Dette er samme TV som LG 42PC1RR (eisa-vinner) men uten 80GB hdd, bare 1 tuner (mot PC1RR's to) og 1 HDMI inngang (PCRR har to)

Denne TV'en er like god som Panny PV60, men MYE penere å se på. Den koster omtrent det samme (om man leter litt etter kjøpesteder)

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC1R er ikke like god som pana. Den har så dårlig sortnivå at det ikke er mulig å se mørke serier/filmer.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre er det vel slik at folk flest kan ramse opp en haug "fakta" om HD, oppløsning, LCD/plasma osv, men har lite greie på TV-signalet.

Mange kompiser har dyre TV'er, foret med elendig signal. De ha ofte 2-3 Biltema-antenneuttak uten avsluttningsdemping, koaxkabler med fri sikt til leder, en blanding av stjerne og serienett, billig rg-58? kabel fra samme leverandør som over (den er horribel) montert med stifter gjennom kabelen.

Kun Èn av disse kompisene har kjøpt en antenneforsterker. Dette er en 50-spenns sak fra clas ohlson som er attpå til er feilplassert (etter to splitter).

Temaet rundt en øl er ofte hvor elendige upc elle telenor er på TV-signaler 8-)

Selv har jeg investert 7-800 kroner i en bra antenneforsterker, splittene mine er riktig lagt opp og alle koblinger er 100%. Jeg har regnet ut demping i alle ledd og anvender riktig forsterkning. Kabelmodemet mitt får signaler fra en avgrener montert før forsterkeren. Resultatet er at jeg har vansker for å skille kabel-tv fra satelitt. Enkelte har sett analoge signaler hos meg og sverget på at de skal kjøpe parabol.

Kun EN splitt med to uttak kan i verste fall forringe signalkvaliteten. Hadde mange brukt litt av TV-tiden sin til å lære litt om kabel-tv anlegg hadde de trolig blitt lykkeligere tv-eiere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •