Ansikter av gele??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ansikter av gele??

På noen flatskjermer ser det ut som ansiktene er av gele. Man kan tydelig se at kinna henger litt igjen osv. Hvorfor er det sånn?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er to, tre årsaker:

Mange flatskjermer sliter med 'banding' eller fargeoppspalting, særlig ved panoreringer. De klarer ikke å varte opp med så mange fargenyanser som kreves. Men jeg tror vel egentelig at dette er et mer eller mindre tilbakelagt stadium? Jeg hadde det mye på min gamle plasma, men den var jo fra 2003.

Så er det støyreduksjonskretsen i enkelte TVer, som isteden for å bare fjerne støy i signalet manipulerer bildet og dermed blir det 'blurry' og ser ut som et oljemaleri. Detaljene glir sammen.

Så er det vel kanskje i enkelte tilfeller også dårlig intern skalering. Når TVen skal skalere fra 576 til skjermen egen oppløsning (typisk 1366x768 ), kan det hende enkelte TVer gjør dette på en dårlig måte, noe som også kan gjøre bildet 'blurry'.

Den siste er jeg litt usikker på, men når man skalerer opp (forstørrer) et bilde mye har det jo en tendens til å bli 'mykere'.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme problem med kabeltv signaler noen ganger. (mest på discovery)
    Har det på begge tvene jeg har, (sony 46x2000 og pioneer 436xde) så for meg virker det ikke som det har noe med tvene å gjøre. Men heller tvsignalet.
    Har aldri sett noe slikt på dvd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok Azathoth har rett her...det er nok kabeltv signalet som gjør dette, noen få ganger har det vært så mye på mitt tv (men kun på en kanal, Hallmark) at hodene på folk så ut som de ble knadd som en deig, kjekt å trimme lattermusklene med...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk høre av en Elkjøp-selger at ansikter faktisk er laget av gelé, men man må ha en skikkelig bra flatskjerm for å kunne se det.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg fikk høre av en Elkjøp-selger at ansikter faktisk er laget av gelé, men man må ha en skikkelig bra flatskjerm for å kunne se det.
    Med slike elkøp selger utalelser, er det nesten så man får lyst til å ta med et balltre på elkjøp og sjekke om ikke det også fikk frem denne gelé effekten......:twisted:

Det med at ansikter har en viss gele mykhet skal etter min mening ikke komme frem ved en riktig avspillings hastighet på annen måte en man muligens ser i virkeligheten, der enkelte kankje har litt mye polstring i ansiktet som får en viss grad av treghet og en forsinkelses gele effekt.

Når det gjelder flatskjermer er det vel stort sett tegn på en for dårlig respons tid til prossisering, bildebehandling/oppskalering av SD materiale og kankje litt for treg responstid på selve flatskjerms panelet.

Ellers så er vel denne deig effekten der ansikter et stykke unna eller små i forholdt til oppløsningen blir ganske udeffinerbare, et fenomen man legger spesiellt godt merke til når man sammenligner SD og HD kildemateriale på skjerm enheter som er konstruert for å vise HD.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer vel an på hva trådstarter egentelig sikter til. Jeg har sett alle de tingene jeg nevner, uavhengig av kilde.

Det vil si, den type støyreduksjon jeg nevnte har jeg ikke hatt på noen TV jeg har eid, men har sett LCDer ved siden av hverandre i butikk, på det samme elendige analoge antennesignalet, og de fleste "løste" dette med støyen i bildet ved å smøre detaljene utover (for de som har Photoshop, er effekten den samme som Filter/Noise/Median). De som ikke hadde denne støyfjerningskretsen var langt å foretrekke, selv om det dermed ble noe mer 'fnidder' i bildet.
    Så er det jo i tillegg klart at det signalet man får inn også vil påvirke disse tingene. Skitt inn er skitt ut - men enkelte skjermer klarer også å lage skitt av kvalitetssignaler.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv'en som jeg har gele ansikter på, er panasonic pv60e.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svaret :)

Her er svaret på hvorfor ansikter ser ut som gele noen ganger:

Det er overkomprimering i satellitt sendingene som kabelselskapet "henter" sine bilder fra.

Sett det på de fleste tv-er, og det kommer av at det sendes for sjeldent såkalte vektorgivende keyframes (hele rammer). MPEG komprimering går nemlig ut på å kun sende endringer i bildet. Men når det beveger seg går det gærnt... derfor er det nødvendig å sende hele rammer ved jevne mellomrom. sendes disse for sjeldent, så får man det fenomenet der....

Med venlig hilsen/with kind regards
    Darren Waring
    Fagredaktør/sub-editor
    Lyd&bilde - Bild&ljud Hemma
    www.lydogbilde.no
    www.bildochljud.se

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Her er svaret på hvorfor ansikter ser ut som gele noen ganger:

Det er overkomprimering i satellitt sendingene som kabelselskapet "henter" sine bilder fra.

Sett det på de fleste tv-er, og det kommer av at det sendes for sjeldent såkalte vektorgivende keyframes (hele rammer). MPEG komprimering går nemlig ut på å kun sende endringer i bildet. Men når det beveger seg går det gærnt... derfor er det nødvendig å sende hele rammer ved jevne mellomrom. sendes disse for sjeldent, så får man det fenomenet der....

Med venlig hilsen/with kind regards
    Darren Waring
    Fagredaktør/sub-editor
    Lyd&bilde - Bild&ljud Hemma
    www.lydogbilde.no
    www.bildochljud.se
    Bull shit! Jeg sammenlignet Pioneer med Panasonic. De ble fóret fra samme DVD spiller. Panan hadde masse av dette. Pion hadde ingenting. Tror ikke Pioneer gjetter seg til hvordan bildet skal være.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på Lefdal her om dagen, og der kjørte de 'Valen TV' fra en DVD-spiller via SCART til en 26" LCD (husker ikke merke).

Jeg skjønner ikke helt hva det kommer av, men her var altså den effekten jeg snakker om igjen, og denne gangen kan det jo ikke ha vært støyreduksjon tror jeg, i og med at det var fra DVD. Men ikke for det, det kan jo tenkes at den sto på allikevel.

Her er vedlagt et eksempel på hva jeg snakker om; det er kanskje ikke det trådstarter mener, men dette er uansett et problem på en del LCDer jeg har sett (men kanskje ikke et problem som sådann dersom det kan slåes av).

Til venstre originalen, til høyre slik det ser ut på slike LCDer med støyreduksjon (klikk for større versjon) (enda verre når det i tillegg er bevegelse i bildet).

Men det er enda verre egentelig enn i eksempelet her, for på de LCDene jeg har sett som har slikt, ser det ut som detaljer - til og med fra forskjellige objekter som er inntil hverandre - smelter sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er liten tvil om at for hard prediktiv video kompresjon forårsaker "henge igjen" - effekter som er forstyrrende.

Dette kan imidlertid lett sjekkes ved å titte på samme signal over en CRT-tv.

Også de temporære egenskapene til LCD (konstant belyst) og plasma (rate-dobling ala "100Hz"?) kan gi rare effekter. Temporær støyreduksjon går ut på å kombinere bildet med tidligere bilder, det kan gi slike rare effekter.

Hvis tv-en bruker motion-kompensert de-interlacing er det nært beslektet med prediksjonen som utføres i MPEG2, og det kan kanskje også gi henge igjen-effekter. CRT-tver trenger som kjent ingen de-interlacing. Nok en grunn for å kvitte seg med interlacing (videokompresjon anno 1950) en gang for alle...

Til slutt ser det ut for meg som om plasma-skjermer oppnår fargespekteret ved en form for PWM. Gå helt innpå en plasma-skjerm og du vil ofte se "krypende maur" selv for stillbilder som ligner på ditherede bilder i magasiner og på postere. Kanskje kan det gi slike effekter som nevnt ovenfor.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Her er vedlagt et eksempel på hva jeg snakker om; det er kanskje ikke det trådstarter mener, men dette er uansett et problem på en del LCDer jeg har sett (men kanskje ikke et problem som sådann dersom det kan slåes av).

Til venstre originalen, til høyre slik det ser ut på slike LCDer med støyreduksjon (klikk for større versjon) (enda verre når det i tillegg er bevegelse i bildet).

Men det er enda verre egentelig enn i eksempelet her, for på de LCDene jeg har sett som har slikt, ser det ut som detaljer - til og med fra forskjellige objekter som er inntil hverandre - smelter sammen.
    Hvordan fikk du disse to bildene?

-k

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Google + Photoshop filter.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Max Power
    Bull shit! Jeg sammenlignet Pioneer med Panasonic. De ble fóret fra samme DVD spiller. Panan hadde masse av dette. Pion hadde ingenting. Tror ikke Pioneer gjetter seg til hvordan bildet skal være.
    Jeg har pv60 og har IKKE dette problemet med DVD! Så du må nok ha prøvd noe annet. Eller er det kanskje fordi du vil ha pioneer i stedet for en panasonic?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Google + Photoshop filter.
    Så du vil bare vise hva du mener med lavpassfiltrert?

-k

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde bare å forklare hva jeg ser på disse TVene, hva det nå enn skyldes. Det er som sagt enda verre 'i virkeligheten'. Kjør Photoshop /Filter/Noise/Median på et bilde i forskjellige styrkegrader, så skjønner du ihvertfall hva jeg mener. Ting flyter sammen, detaljer viskes ut, og detaljer smelter sammen, noe som fører til at bildene ser ut som 'oljemalerier'.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har pv60 og har IKKE dette problemet med DVD! Så du må nok ha prøvd noe annet. Eller er det kanskje fordi du vil ha pioneer i stedet for en panasonic?
    Det kommer litt ann på kvaliteten på bildet. Det er ikke alltid det forekommer hvis bildet er skarpt og detaljert. Det skjer ofte i mørke partier eller der hvor det er liten forskjell i fargenyansene. TVne fikk samme bilde fra DVD og jeg spolte frem og tilbake og sammenlignet. Der hvor PV'n var geleaktig, var 506'n fast og fin i bildet. Jeg hadde også en PV60 i 1 mnd, men leverte den tilbake pga nettopp dette problemet.

Og ja. Jeg skal ha Pioneer i stedet.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Max Power
    Det kommer litt ann på kvaliteten på bildet. Det er ikke alltid det forekommer hvis bildet er skarpt og detaljert. Det skjer ofte i mørke partier eller der hvor det er liten forskjell i fargenyansene. TVne fikk samme bilde fra DVD og jeg spolte frem og tilbake og sammenlignet. Der hvor PV'n var geleaktig, var 506'n fast og fin i bildet. Jeg hadde også en PV60 i 1 mnd, men leverte den tilbake pga nettopp dette problemet.

Og ja. Jeg skal ha Pioneer i stedet.
    Merkelig at du har merket dette fenomenet på DVD da. Mulig din Pv60 var feil på. For jeg har ikke noe problem med DVD i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig at du har merket dette fenomenet på DVD da. Mulig din Pv60 var feil på. For jeg har ikke noe problem med DVD i det hele tatt.
    2 forskjellige PV60 på 2 forskjellige DVD spillere. Jeg tok en titt på PV600 i håp om at den kansje hadde noe mer påkostet bildebehandling, men ble skuffet der oxo. Har også kikket meg rundt etter andre produsenter, men det er ingen som kan måle seg med Pioneer. Gleder meg til 427 kommer til Norge:-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •