Bruk av DVI->HDMI-kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer -Harald- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruk av DVI->HDMI-kabel

Håper noen kan hjelpe meg med dette:

Jeg har koblet en HTPC til en plasma med en DVI-til-HDMI kabel. Signalet blir at bildet kommer opp med helt crazy farger (pastell grønt). Hva er feil?

Jeg har koblet til en annen pc, men får samme problem
    Jeg har koblet til en kilde med HDMI-ut - og da HDMI-HDMI-kabel uten problemer (altså ingen problemer med HDMI-inngangen på skjermen.
    Jeg har prøvd å stille på innstillingene på pc'en uten løsning.
    Det går helt fint å kjøre med en DVI-DVIkabel i DVI(surprise!)-inngangen...

Jeg kan jo også nevne at jeg har prøvd kabelen på en annen tilsvarende tv, men med en streamer som signalkilde (med DVI ut) - da fungerte det bra....

Må man ha egen driver for en slik kombinasjon?? Dette forstår jeg ingen ting av....

HJELP !!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis så er dette pga. plasmaen forventer YUV fargesignaler på HDMI inngangen, mens PC leverer RGB. Sjekk derfor om tven har mulighet til å velge mellom RGB og YUV på HDMI inngangen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Sannsynligvis så er dette pga. plasmaen forventer YUV fargesignaler på HDMI inngangen, mens PC leverer RGB. Sjekk derfor om tven har mulighet til å velge mellom RGB og YUV på HDMI inngangen.
    Det ser ut til at dette ikke går - går det an å endre signaltype ut på PC'en?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, såvidt jeg vet så finnes det ingen skjermkort som leverer YUV.
    Men om du har DVI inngang på skjermen som du sier, hvorfor ikke bruke den og DVI-DVI kabel?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Nei, såvidt jeg vet så finnes det ingen skjermkort som leverer YUV.
    Men om du har DVI inngang på skjermen som du sier, hvorfor ikke bruke den og DVI-DVI kabel?
    Det blir nok slik ja - men har da en jæv.. dyr DVI-HDMI kabel som jeg ikke får brukt. Så da ser det ut til at en slik kabel ikke vil fungere ved bruk mot en pc.... burde ha vært opplyst av butikken synes jeg....

Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er to typer (egentlig 3, men DVI-A er ganske sjeldent). DVI-I er i stand til å overføre både analoge og digitale signaler. DVI-D fører kun digitale. Mulig du behøver en DVI-I til HDMI istedetfor en DVI-D til HDMI?

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjører samme kabel, dog med annen tv (sony bakprojeksjon), men hos meg blir text fra PCen uklar! Pluss at bildet går utenfor TVen... Noen som vet noe som kan gjøres med dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    kjører samme kabel, dog med annen tv (sony bakprojeksjon), men hos meg blir text fra PCen uklar! Pluss at bildet går utenfor TVen... Noen som vet noe som kan gjøres med dette?
    Problemet ditt er nok med oppløsningen på pc-signal kontra hva skjermen viser native.
    Se om du kan få pc`n til å kjøre native oppløsning for skjermen på utgangen, da får du 1:1 pikselmapping, noe som absolutt er å foretrekke

-jacjan

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jacjan
    Problemet ditt er nok med oppløsningen på pc-signal kontra hva skjermen viser native.
    Se om du kan få pc`n til å kjøre native oppløsning for skjermen på utgangen, da får du 1:1 pikselmapping, noe som absolutt er å foretrekke

-jacjan
    Hva er native oppløsning?

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer det å bruke komponent inngang på tv fremfor eks vga kontakten, fra pc ? ,jeg har eks vis komponent utgang på mitt skjermkort, og spørsmålet er derfor om dette er en bedre løsning en Vga utgangen..

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    Hadde samme issue selv, med et GeForce 6600GT kort. Ga f... i å plundre (driver issue) og gikk hen og kjøpte meg et Sapphire X1600PRO HDMI kort. Det gjorde susen, eller nesten susen, for nå kjører jeg med 1218x684 (må nok tunes litt til) i oppløsning over HDMI->HDMI, men bildet er jo som tatt ut av en annen verden. HD materiale er suverent, og desktop'en er også superklar. (Har en 42PV600).

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    Hadde samme issue selv, med et GeForce 6600GT kort. Ga f... i å plundre (driver issue) og gikk hen og kjøpte meg et Sapphire X1600PRO HDMI kort. Det gjorde susen, eller nesten susen, for nå kjører jeg med 1218x684 (må nok tunes litt til) i oppløsning over HDMI->HDMI, men bildet er jo som tatt ut av en annen verden. HD materiale er suverent, og desktop'en er også superklar. (Har en 42PV600).
    Har GF 6600GT selv... Da er det muligens der problemet ligger! Da blir det nytt skjermkort med HDMI utgang snart tenker jeg... Synd å kaste bort 500 spenn på den stygge dvi-hdmi-kablen da... Men men... Fikk faktisk bedre bilde med VGA (funka kun i 4:3, pluss at VGA kontakta på TVen sitter på enden slik att kablen blir synlig), hadde det ikke vært for det hadde jeg sakt som på rema... eller var det rimi? Uansett - det enkle er ofte det beste...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •