Tv2 hjelper deg - Innbrenning - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 172 av 172
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enden på visa er da: Kjøp Panasonic?! . Pioneer suger jo også på innbrenning. Panasonic er iallefall det merket jeg har best erfaring med på det området, Pioneer er verstingen (ikke testet de nye modellene.).

Men jeg stiller meg litt tvilende til forbrukeren her også, hørt det er veldig lite feil på disse Hitachi skjermene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    "Vi"? En aldri så liten forsnakkelse? ;-) Uansett så er det lite kjennskap til problemet blandt vanlige folk så det er sikkert mange flere som har innbrente logoer som ikke ser det eller som ikke gidder gjøre noe med det.
    Overhode ingen forsnakkelse. "Vi" som i vi her på forumet. Det kan godt være at problemet kan være mer utbredt enn vi kjenner til. Det har du helt rett i....
    Husk også at ikke alle produktene er av identisk holdbarhet, det vil alltid være variasjoner. Om bensinpumpen på 2 Volvoer tar fyr trekker Volvo tilbake fra markedet for oppdatering alle modeller som har den samme bensinpumpen, de argumenterer ikke med at dette ikke har skjedd med millioner av andre biler så dette må være kundens skyld. Her er det tydeligvis noen som har mye å lære om feilhåndtering, kundebehandling og kvalitetssikring.
    Hvordan kan du misbruke en bensinpumpe til den tar fyr? En plasma kan du klare å ødelegge om du vil, eller er veldig uforsiktig. Nå er jeg langt i fra noen ekspert på biler, men jeg tviler på at det lar seg gjøre, så sammenligningen din holder ikke helt vann. Brann i motor-rommet på en bil vil jeg også si er en smule mer alvorlig enn problemet vi diskuterer her...
    Ja, de sier meg at dette er en ansvarsfraskrivelse og ikke en bruksanvisning. Uansett hvordan kunden setter kontrasten vil det kunne argumenteres for at han skulle satt den lavere. Her får Hitachi heller si helt klar ifra hvor den magiske grensen går, og helst burde skjermen blitt innstilt under grensen fra fabrikken og det burde også kommet opp en advarsel om man prøvde å gå over grensen.
    Her er du inne på noe viktig. Spørmålet er bare hvordan dette gjøres i praksis. Det er vanskelig å finne en magisk grense, siden det er flere faktorer inn i bildet her. Det vi derimot er enige om er at innbrenning er sjeldent på siste generasjons plasma-skjermer.
    Iflg. tidligere innlegg står det også merket med rødt i manualen om akkurat dette med innstillinger, ansvarsfraskrivelse eller ikke så har i allefall produsent opplyst om problemet og forklart forbruker om korrekt bruk.
    En 6 uker gammel skjerm har innbrent logo, jeg skjønner ikke at det egentlig skal være noen andre detaljer å diskutere i en slik sak. Her er det bare å legge seg langflat for produsenten.
    Gjelder dette CRT og LCD skjermer også? Hva med pærer på prosjektorer?

Jeg er enig at teknologien burde ha vært perfekt. I likehet med alle nye produkter i historien er desverre sjelden nye teknologier perfekt fra dag en, og da må man bare ta de forhåndsreglene som behøves til produktet er ferdig utviklet. Ønsker man ikke det, får man bare holde seg unna slike ting.

Hvorfor begrenser ikke bilprodusenter toppfart og turtall slik at det ikke er mulig å ødelegge motor/girkasse/drivverk?

Hvorfor begrenser ikke produsenter av hifi effekten på utstyret, slik at man ikke har muligheten til å ødelegge høyttalere?

Hvorfor stopper ikke CPU-produsenter all mulighet for overclocking, slik at forbrukeren ikke har mulighet til å brenne CPU?

Hvorfor begrenser ikke produsenter kontrast på plasmaskjermer slik at det ikke er mulig å ødelegge skjermen?

Slik kan vi holde på i all evighet, men fellesnevneren på alle disse spørsmålene må vel være at litt ansvar kanskje burde ligge på forbruker også?

Hitachi forsvarer jeg defintivt ikke. Jeg bare påpeker at man må se ting litt i perspektiv og ikke ta alt som blir fremstilt i media for god fisk. Er dette problemet så stort som enkelte skal ha det til? Og hvorfor er det kun folk uten plasmaskjerm som syntes denne teknologien er så håpløs?

For orden skyld så jobber jeg med høysikkerhets-systemer, og har overhode ingen forbindelse med TV-bransjen eller Hitachi, Pioneer etc. som det tidligere har blitt siktet til....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Pioneer suger jo også på innbrenning. Pioneer er verstingen
    Hvor mange Pioneer skjermer har DU sett med innbrenning?

Eller er det retention/midlertidig innbrenning du snakker om?

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Og som en kanskje litt kjedsommelig analogi: Til daglig kjører jeg en bil hvis motor er rødmerket ved turtall over 6850 rpm, og hvor turtallssperren slår inn ved 7000 rpm.
    Skulle jeg hver eneste dag kline til med gearinger ved 7000 rpm, så sier det seg selv at man fort kan risikere et motorras.
    Men sammenlikningen er vel oppriktig talt ikke så fjern?
    Bare til ettertanke, og ikke ment som noe forsvar ovenfor hverken Hitachi, eller for den saks skyld Ford......
    Den analogien halter for å si det mildt.... Plasmaskjermen det her er snakk om vil altså kunne bli skadet hvis den blir brukt med fabrikkinnstillingene, og man blir bedt om å skru dem ned mest mulig.

En riktigere analogi ville da være at det dreier seg om en bil med automatgir som er satt til å gire om ved 7000 rpm, mens det står i bruksanvisningen at kunden må stille ned dette mest mulig.

Hvis man så som kunde setter giringen til å finne sted ved 3500 rpm (det er jo i seg selv uforsvarlig av f.eks Ford å levere en bil som er satt opp slik, og de ville aldri gjort det..), men girkassa allikevel ryker etter to måneder. Skal Ford da komme seg unna ansvaret ved å si at dette har vi advart mot, og dessuten kunne giringen vært satt til å skje ved 1500 Rpm? 3500RPM er jo ikke lavest mulig....

Newcomer Ngogorogoro sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42PD7200 er MEGET bedre enn Pioneer når det kommer til innbrenning enten det er midlertidlig eller permanent. Jeg har solgt disse i årevis og Pioneer har så store problemer med dette at de burde vurdere å gå over til LCD. Plasma kan de på bilde o.l, men innbrenningen er ofte så alvorlig at den blir permanent!

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Jeg hadde Hiatchi 42pd7200 hjemme i 2 måneder. Brydde meg aldri om å slå ned kontrast eller lignende.så gjerne på tv3 en hel dag.Kjørte skjermen gaske hardt. Det forekom aldri en antydning til innbrenning.
    __________________________________________________ ______________

Jeg har en Hitachi 42pd5200 som er 30 måneder nå. Har den på ca 5 timer til dagen. Har heller ikke hatt antydning til innbrenning. Jeg er strålende fornøyd med den.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ngogorogoro
    42PD7200 er MEGET bedre enn Pioneer når det kommer til innbrenning enten det er midlertidlig eller permanent. Jeg har solgt disse i årevis og Pioneer har så store problemer med dette at de burde vurdere å gå over til LCD.
    Har faktisk aldri lest om en eneste innbrenning på Pioneer skjerm de siste 2 årene. Retention ja. Har Pioneer selv, og opplever et svakt vannmerke om den står på en kanal lenge nok. Men bruker den slik en TV skal brukes, og internet explorer står ofte 6-7timer i strekk, likeså med TV-kanaler. De gangene det kommer retention er det relativt raskt borte igjen. Dersom Hitachi er MYE bedre enn Pioneer, kan jeg ikke fatte at en forbruker klarer å ødelegge den uten virkelig å gå inn for det.... :?
    Sitat Opprinnelig postet av Ngogorogoro
    Plasma kan de på bilde o.l, men innbrenningen er ofte så alvorlig at den blir permanent!
    Innbrenning og retention er to vidt forskjellige ting, så den uttalelsen henger ikke helt på greip. Enten har man innrenning eller så har man ikke. I de årene jeg har fulgt med på plasma-markedet har jeg ikke lagt merke til noen uttalelser om store innbrenningsproblemer med Pioneer skjermer slik du fremstiller det, så hvis det er tilfelle så er det noe Pioneer har klart å holde godt skjult.

Du sier du har solgt Pioneer og Hitachi i årevis. Hvilken butikk jobber du i?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel nesten kun expert som har hatt begge disse merkene over lengre tid

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Den analogien halter for å si det mildt.... Plasmaskjermen det her er snakk om vil altså kunne bli skadet hvis den blir brukt med fabrikkinnstillingene, og man blir bedt om å skru dem ned mest mulig.

En riktigere analogi ville da være at det dreier seg om en bil med automatgir som er satt til å gire om ved 7000 rpm, mens det står i bruksanvisningen at kunden må stille ned dette mest mulig.
    Den analogien halter for å si det mildt....

Hvem stiller automatgiret sitt selv? Dette er jo noe et verksted med riktig utstyr tar seg av. Å stille kontrast og lysstyrke på en TV, kan vel neppe sammenlignes med omprogramering av en chip til en avansert automatgirkasse....

Se det heller SLIK: Dersom det står i brukermanualen at bilen trives best på lavt turtall. Om et individ misbruker denne muligheten hver gang han er ute og kjører bil ved å presse bilen opp i 7000rpm, og hele motoren til slutt takk for seg. Kan man da laste bilprodusenten som ikke satt en lavere turtallsperre? Er det for mye å forlange at kunden bruker litt sunn fornuft i visse tilfeller, og dersom han føler seg usikker, tar kontakt med selger/support? Er det fonuftig å komme i ettertid å si "men hva er lavt? Siden det ikke står hva som er lavt, så er det jo bare å kjøre på!!!"

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen stiller selvsagt automatgiret sitt selv, og det er akkurat det som er poenget....
    Du kan ikke begynne å sammnelikne med manuelt gir all den tid fabrikkinnstillingene tydeligvis vil ødelegge Hitatchi-skjermen.Det er ingen bilfabrikk som gir fra seg en bil som går over turtallssperra på tomgang...
    Det kan kun sammenliknes med et automat-gir som er justert altfor høyt, og at det er kundens problem om han ikke gjør noe for å rette opp dette....

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er da ingen problem å få en automat gir kasse å gire på max turtall. Er bare å tråkke godt nok på gassen det. Samt at mange har "TURBO MODE" som da flytter grensen enda lenger opp.

Dessuten kan man låse den i et gir og da girer den ikke i det heletatt. Om man er litt ufaglært da ryker ting fort.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne diskusjonen begynner å gå helt av skaftet. argumentene blir bare mer og mer useriøse. det er umulig å bli enig her. enten er han fyren med innbrenning en skikkelig luring / dust eller så er elprice / hitatchi dårlige kundebehandlere. det eneste som er sikkert er at reportasjen vist på tv2 ikke kan bevise noe som helst, og til og med det er ikke sikkert :-)

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •