Tv2 hjelper deg - Innbrenning - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 172
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er bevist at nordmenn er blant verdens dårligste til å lese bruksanvisninger. Selvfølgelig har han lest bruksanvisningen. Alle kunder sier de har lest bruksanvisningen, men det er ETTER skaden har skjedd eller en siste utvei til å fikse et problem. Kunden har selvfølgelig tonet ned kontrast og har en ingeniør som nabo som har kalibrert tv sin. (Noe de alle har). Kommer man ikke på nett med pc'en sin slenger de den på disken å krever ny da de har en data ekspert som har sett på den og den er ødelagt, faktum er at kortet er deaktivert.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Hva er så måten du mener man kan bruke en plasma? Det er det nettopp jeg spør om.
    Innenfor de rammer som er angitt i bruksanvisningen. Og der vil jeg tro de har tatt høyde for de meste (uten at jeg skal påstå at jeg har lest bruksanvisningen på TV'en det gjelder)

Selv om man selvfølgelig kan være uenig i at man skal måtte leve med at en moderne tv til omtrent 40k kan få synlig innbrenning etter kun et par timer med stillestående elementer i bildet, så er nå dette som kjent et faktum ved plasma som man bare må godta når man kjøper en slik tv. Klarer man ikke å leve med dette så kjøper man rett og slett ikke plasma.

Det er ikke, og bør heller ikke være, produsentens problem at kundens forventninger er større enn teknologiens muligheter. Selv om det fra forbrukerens side er veldig enkelt å rette irritasjonen sin mot produsenten/leverandøren når produktet ikke tilfredsstiller forbrukerens uriktige forventninger.

Derfor er det som vanlig ingenting som slår skikkelig research før man hopper på det nyeste og beste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte av argumentene er bare latterlige her.

Som tidligere nevnt er jeg selger og jeg driver da ikke å sier til kundene når de kjøper en PV600 eller en 436XDE at hvis dere ser TVN med fabrikkinstillnignene så blir det innbrenning. (og jeg tror ikke mange andre gjør det heller for da blir det ikke mange plasma solgt)

Jeg mener det er uinteressant om brukeren i dette tilfellet skrudde ned kontrast eller ikke etter kjøp. At man i et produkt til 40k skal være nødt til å være TV ekspert å henge på avforum for å vite at man ikke kan bruke TV'n normalt den første tiden tyder på en stor svakhet.

Det virker som enkelte her har skjulte agendaer, og hadde jeg ikke vist bedre så hadde jeg trodd at HåkonN jobbet for Pioneer. ;-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle167
    Så du mener virkelig at dette er helt greit, at man leverer et produkt ti flere titalls tusen kr, og man kan ikke se på den kanalen man vil? Om en stakkar bare har tilgang på NRK da, så vil den også brenne inn, og stripene til teksting nederst. Med disse strømprisene vi har her i landet, og kravene fra forsikringsselskapene å skru av tv'en helt når man ikke er i nærheten, er det heller ikke fristene å kjøre "snø" hver natt. Synes du virkelig ikke Plasma leverandørene bør gjøre en bedre job for å hindre dette? sette advarsle når man nærmer seg kritiske antall minutter uten at piksler har endret seg? kjøre snø automatisk ved behov? Lage en funksjon som kan settes over problem områdene (en slags lapp) som endre pixlene på logoen Dette finnes i avanserte videoredigerings programvare, som fader ut logoen og integreres bedre med resten av bildet)? Synes du virkelig ikke at Ola og Kari Norman, som ikke vanker på slike forum skal ha rettigheter? Og jo, LCD har dette problemet også. Vi har en LCd her på kontoret som har mye fast innbrenning.

(Dette er ikke ment som et angrep på deg, men bare tar frem din mening og belyser problemene. Selv digger jeg bildet i plasma, men foreløpig, er teknologien ikke god nok.)

Jeg må helt klart støtte meg til det Flageborg sier her.
    Jeg er enig at produsentene bør forbedre teknologien men som det er i dag så ja så mener jeg at det er kundens problem om han ikke setter seg inn i TV'ens virke måte. Det er ikke akkurat vanskelig å samle inn informasjon om PLASMA/LCD etc om man bare gidder. Har kunden kun NRK så får han kjøpe seg en LCD eller bakprojektor tv istedet. Man kjøper ikke en ferrari når man bor på fjellet uten normale veier.

Det er enkelt å si at det er et dårlig produkt etc men ingen forteller deg at du mest sannsynlig kan skade anlegget ditt ved å skru på forsterkeren din før de andre komponentene eller slår den av etter de andre, eller at man ikke skal koble til laptop osv mens det står på.
    Dette kommer inn med morsmelka vår da dette har vært et problem i titalls år.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt

Som tidligere nevnt er jeg selger og jeg driver da ikke å sier til kundene når de kjøper en PV600 eller en 436XDE at hvis dere ser TVN med fabrikkinstillnignene så blir det innbrenning. (og jeg tror ikke mange andre gjør det heller for da blir det ikke mange plasma solgt)

Jeg mener det er uinteressant om brukeren i dette tilfellet skrudde ned kontrast eller ikke etter kjøp. At man i et produkt til 40k skal være nødt til å være TV ekspert å henge på avforum for å vite at man ikke kan bruke TV'n normalt den første tiden tyder på en stor svakhet.

Det virker som enkelte her har skjulte agendaer, og hadde jeg ikke vist bedre så hadde jeg trodd at HåkonN jobbet for Pioneer. ;-)

Man behøver ikke være tv ekspert. Man må lese bruksanvisningen. Og hvem svir av nesten 40k på en tv uten å vite hva man gjør?? Da har man allerede lagt lista mener nå jeg.

Hvorfor forventer folk at brukerterskelen skal bli lavere ved høyere pris?
    Innen de fleste teknologiske områder har man low-end og mid-end produktene som er ment for "mannen i gata" og som dermed må tåle uvettig bruk. Mens high-end produktene ofte tilbyr bedre teknologi og muligheter for den spesielt interesserte, men med dertil mindre fokus på brukervennlighet. (Siden man kan forvente at brukeren klarer å tenke selv i de prisleiene)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Hvor kommer dette "gass som brennes av" fra?
    Innbrenning betyr at fosforen forandrer farge og lysstyrke. Det er egentlig akkurat samme fenomen som CRT skjermer har hatt i alle år. Plasma bruker dog en fosfor som er mer utsatt for innbrenning.
    Man har også et annet fenomen som kalles retention.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphor_burn-in
    Det kommer fra bl.a dette

Plasma er ofte beskrevet som naturens 4. grunntilstand, eller en gass som er blitt varmet opp tilstrekkelig til at elektroner er blitt revet løs fra atomer og molekyler i gassen. Dermed oppstår det frie positive og negative ladninger, og gassen får en rekke spennende, elektromagnetiske egenskaper. Mange av disse egenskapene er fortsatt ikke tilstrekkelig forstått. Plasmatilstanden er den vanligste i universet, ettersom både stjerner og det meste av interstellar materie består av materie i plasmatilstanden. Det er ofte sagt at mer enn 99% av all materie i universet består av plasma. I tillegg har ulike typer plasma i nyere tid fått en rekke anvendelser i industrien. Det finnes i dag en mengde aktive forskningsfelter innen grunnleggende plasmafysikk såvel som innen ulike anvendelsesområder.
    Og denne linken f.eks
    http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_physics

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Man behøver ikke være tv ekspert. Man må lese bruksanvisningen.
    Og der står det i bruksanvisningen for den aktuelle skjermen:
    a) "senk kontrasten og lysstyrkeinnstillingen for plasmadisplayet så mye som mulig". Senker man dem helt ned ser man jo ingenting så her må brukeren bruke skjønn.
    b) "Vi anbefaler bruk i kombinasjon med bevegelige bilder slik som en DVD", Hva i huleste mener de her? At man også må se litt på en DVD hver kveld man ser på TV?
    c) "bildelagring kan skje om displayet blir stående i to-skjermvisning i lengere tid", altså ikke PIP i lengere tid uten å definere hva lengere tid er.

Ellers står det ingenting om hvor lenge man kan se på en kanal med fast logo. Mener du dette er en god eller klar veiledning?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..av 6 uker med noe de fleste ville anse som normalt bruk?Jeg skjønner at du er helt overbevist om at dette er forbrukers skyld til tross for at han sier han har skrudd ned kontrast og kun sett noen timer TV hver kveld. De skal være interessant å få høre eksakt hva du mener en slik uansvarlig bruk av en TV består i:

-Er det uansvarlig å bruke en TV med fabrikkinstillinger?
    Nei, det burde det ikke være. Men man bør fortsatt lese de 3 første sidene i brukermanualen når man kjøper et produkt til 40 000,- med en relativt ny teknologi som man aldri har vært i besittelse av før...
    -Er det uansvarlig å se på en TV-kanal eller et spilll med kraftig statisk logo?
    Nei, dette gjør jeg hele tiden.... Sitter hele kvelder med 41 i kontrast og surfer på internet explorer. Kontrasten går endel høyere, men DVE-kalibrering tilsier at det er optimalt, og da er det liten vits å utsette plasmaen for ekstrem kontrast (og risiko) fordi man skal "blendes" av lyset. Mange som skrur kontrast opp på full, og slår seg til ro med det...
    -Hvor mange timer kan man eventuelt se på en kanal eller spill spill med en kraftig statisk logo før det er å anse som uansvarlig?
    Det står det forklart i brukermanualen. I min står det at man skal vise aktsomhet med statisk bilder... mener det står noe om tid også, men det husker jeg ikke. Er du blant de som skal ha dummy sikring på alt, ellers så er det produsenten sin feil? Nå snakker jeg på generelt grunnlag. Det må være lov å kunne forvente at kunden bruker hodet litt selv også...

Hvor mange timer syntes DU man bør forvente av en CRT eller LCD skjerm da, før man ser innbrenning? Dette ser jeg stadig vekk i min jobb.... er dette en garantisak også?

Igjen.... vi vet ingenting om hva denne Hitachi skjermen har fått gjennomgå, og innbrenning er ikke noe utbredt problem med dagens modeller. Før noen kommer å gnåler om retention, så er det ikke det vi snakker om her.

Quiz: Dersom 999 mennesker bruker en bestemt modell i 1 år uten problemer, og et individ dukker opp opp hos produsenten med innbrent bilde. Alle VET at skjermen kan ødelegges ved feil bruk? Hvor sannsynelig er det da at dette individet har lest brukermanualen, eller kun har brukt den "et par timer daglig med lav kontrast"... ???

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nei, det burde det ikke være. Men man bør fortsatt lese de 3 første sidene i brukermanualen når man kjøper et produkt til 40 000,- med en relativt ny teknologi som man aldri har vært i besittelse av før...
    På de 3 første sidene i bruksanvisningen for dette produktet står det kun "USA-type" advarsler slik som at man ikke skal helle vann eller spiker inn i skjermen eller rispe i glasset med skarpe gjenstander.
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det står det forklart i brukermanualen. I min står det at man skal vise aktsomhet med statisk bilder... mener det står noe om tid også, men det husker jeg ikke.
    I denne skjermens bruksanvisning står det absolutt ingenting om tid man kan vise en statisk logo. Når det ikke står i bruksanvisningen og folk som henger på dette forumet heller ikke kan komme med et klart svar hvordan kan man da forvente at en vanlig forbruker skal vite det?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det burde du, fabrikkinnstillingene på 436 er relativt ille, både med hensyn til PQ og retention. Hvor jobber du?
    Burde ikke være noe ekspert for å slå opp på NORSK i bruksanvisningen og lese de aller første advarslene og infoen om skikk og bruk. Har produsenten en mangel her, og skjermen er følsom for innbrenning så har åpenbart produsenten et problem.
    He he... Mr. KanAlt... Ja, der tok du meg på senga. Jeg jobber for Pioneer, men liker å forsvare Hitachi.... Eller kanskje jeg jobber for Hitachi, men kjøper Pioneer... hmmm..... ikke lett det her...

Definitivt artige teorier...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der står det i bruksanvisningen for den aktuelle skjermen:
    a) "senk kontrasten og lysstyrkeinnstillingen for plasmadisplayet så mye som mulig". Senker man dem helt ned ser man jo ingenting så her må brukeren bruke skjønn.
    Uff da... skal brukeren begynne å tenke selv nå da? Eller kanskje det er noen der ute nå som sitter å ser på et bekkmørkt hitachi-bilde...
    b) "Vi anbefaler bruk i kombinasjon med bevegelige bilder slik som en DVD", Hva i huleste mener de her? At man også må se litt på en DVD hver kveld man ser på TV?
    Ha ha.... kødder du med meg nå???
    c) "bildelagring kan skje om displayet blir stående i to-skjermvisning i lengere tid", altså ikke PIP i lengere tid uten å definere hva lengere tid er.
    Det kommer vel ann på hvor høyt man setter kontrasten, og for å vite det så må produsenten være synsk...

Hvor mye enklere forklart kan det egentlig få blitt? Jeg bare spør....
    Ellers står det ingenting om hvor lenge man kan se på en kanal med fast logo. Mener du dette er en god eller klar veiledning?
    Følg punkt a, så slipper du å tenke på det...

Seriøst robertaas, jeg håper du fleiper nå? Det står jo svart på hvitt at man skal ta hensyn til kontrast og statiske bilder...

Off topic: Hva mener du egentlig med signaturen din? Jeg skjønner ikke helt den.. mener du PAL er bedre enn 720P?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de 3 første sidene i bruksanvisningen for dette produktet står det kun "USA-type" advarsler slik som at man ikke skal helle vann eller spiker inn i skjermen eller rispe i glasset med skarpe gjenstander.
    Flott. Da har vi fått avklart det.... Fint at Hitachi går så grundig til verks... mye rare kunder der ute vet du...
    I denne skjermens bruksanvisning står det absolutt ingenting om tid man kan vise en statisk logo. Når det ikke står i bruksanvisningen og folk som henger på dette forumet heller ikke kan komme med et klart svar hvordan kan man da forvente at en vanlig forbruker skal vite det?
    Skal i utgangspunktet ikke trenge å vite det dersom du følger brukermanualen. Ref. til stykke om kontrast og lysstyrke.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe for TV2 og hylekoret.

Sitat fra Hifi klubben om CV sine nye forsterkere

I motsetning til vanlige hi-fi-forsterkere er A-serien i stand til å drive de store, effektsultne gulvhøyttalerne fra Cerwin-Vegas CLS-serie, som de er ment å drives: med tung, brutal bass og volumknappen vridd helt rundt – time etter time!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra det jeg leser ser det ut til at plasma TV forsatt er et uferdig produkt der kundene brukes brukes som beta testere ?

Uten å kjenne til hvordan en TV er bygd opp, vil jeg anta det ville være en smal sak å bygge inn en funksjon som automatisk skrur ned lys og kontrast og enda til slår av TV når man nærmet seg noe som skulle tilsi innbrenning i den første, kristiske fasen. Slik det er i dag overlater man hele ansvaret for dette til kunden. Dette er en meget kritikkverdig handtering av et problem med innbrenning som produsenten er fullstendig klar over men som kundene tror er et tilbakelagt problem.

Nå har det vært kjent lenge at Hitachi og enkelte kjeder har drevet et prissamarbeid som sterkt grenser opp til svindel. Denne saken føyer seg inn her og konklusjonen må jo bli:

Skygg unna Hitachi (og plasma :-D ) !!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg trenger en ny TV har jeg surfet litt rundt på nettet og kikket i forskjellige forretninger. Det som sies de aller, aller fleste steder er at "Innbrenning var tidligere et problem på plasmaskjermer. På nye skjermer er ikke dette lenger noe problem". Det var først etter TV2-saken, og etter at jeg leste litt inne på dette forumet, at jeg fikk klart for meg at innbrenning i høyeste grad er et problem også på de nyeste skjermene, og at selv om en bruker en plasma på helt vanlig måte kan innbrenning oppstå.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Django
    Siden jeg trenger en ny TV har jeg surfet litt rundt på nettet og kikket i forskjellige forretninger. Det som sies de aller, aller fleste steder er at "Innbrenning var tidligere et problem på plasmaskjermer. På nye skjermer er ikke dette lenger noe problem". Det var først etter TV2-saken, og etter at jeg leste litt inne på dette forumet, at jeg fikk klart for meg at innbrenning i høyeste grad er et problem også på de nyeste skjermene, og at selv om en bruker en plasma på helt vanlig måte kan innbrenning oppstå.
    nei, kanskje litt problemer for pioneer, ellers aldri hørt om noen andre en fyren i TV2-hjelper deg.
    viktig å skille mellom innbrenning og midletidig "innbrenning" (etterslep som forsvinner etter en liten stund)

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenning er ikke et problem lenger. Pioneer 436/506 sliter litt med midlertidig innbrenning, der er stort sett det hele. Plasma er et trygt valg. Synd at folk blir skremt fra å kjøpe det som er den beste flatskjerm teknologien i dag.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøpe Pioneers nye uansett hva folk her skriver/skriker for å advare jeg....:twisted:

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Skal kjøpe Pioneers nye uansett hva folk her skriver/skriker for å advare jeg....:twisted:
    427 antar jeg? Det er også et meget trygt valg med tanke på midlertidig innbrenning. Pioneer har lagt ressurser ned i å kvitte seg med det problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke husker helt feil så sitter det en intern klokke i den aktuelle hitachi skjermen som registrerer hvor mye skjermen har gått. Isåfall er det ikke noe problem å finne ut om beskrivelsen hans stemmer om at han kun har sett på tv litt på kvelden etter jobb

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •