Tv2 hjelper deg - Innbrenning - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 172
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norve@mac.com
    Hva er problemet?
    Det er jo bare å kjøpe en lcd-tv i stedet. Det er ikke alle som kan håndtere en plasma og bør da styre unna denne teknologien!!
    Det blir som å kjøpe Porsche og kun har kjørt Polo før. Det kan gå fort utfor veien.
    !
    Kanskje det er som du sier. Men da kan du vel fortelle oss hvordan en håndterer en plasma for å unngå disse problemene? Jeg skulle gjerne hatt en plasma, men alt jeg her leser om midlertidig og permanent innbrenning gjør meg svært usikker.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes nå det blir litt latterlig å sammenligne Polo med en Porsche.
    Det er ikke helt samme greia. Vi snakker om tv`er her.
    Å kjøre ut på massemarkedet noe så enkelt som en tv, og forvente at den ikke blir glemt i påskrudd tilstand, at den "vaskes" jevlig, at kontrast for guds skyld ikke må stå veldig høyt stilt etc.

Vil heller sammenligne det med en bil som ikke kan kjøres på motorvei for lenge. Kjøring på motorvei er helt normal bruk, men at man MÅ kjøre på svingete veier innimellom, ellers går bilen i stykker. Ville folk funnet seg i det? Nei, tror ikke det. Mange butikker selger ikke engang crt tv`er lenger, så jeg er fristet til å si at Plasma/Lcd er det nye standard tv-typen.
    Og at en standard tv-type kan gå i stykker ved vanlig bruk tyder på at teknologien er for dårlig! Tenkt på alle de tilfellene av innbrenning vi ikke hører om. Vanlige folk som bruker tv`en på vanlig måte, og får den ødelagt fordi Plasma-teknologi ikke er det helt riktige for massemarkedet.
    Har selv LCD fordi jeg bruker mce mye. Vurderer plasma, men er redd jeg vil glemme den påskrudd og ødelegge den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå synes jeg denne linken har tatt helt av. Jeg har vært borti en del plasma-skjermer siden 2003, og selv om jeg har opplevd midlertidig "ghosting" på Pioneer 436, har dette aldri vært et problem på de andre skjermen jeg har hatt. På Panasonic (PA-30/50/60) har jeg faktisk aldri sett det! (det har sikkert sammenheng med at jeg ikke har spillkonsoll)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange plasmaskjermer trenger 3-500 timers bruk før fargene er stabile. Etter det kan man begynne å finjuster fargene/kontrast mm. Til filmbruk er plasma suverent, men har problemer ved tv-bruk. Her er lcd best egnet. Såkalt skjermvasking sliter ut skjermen ved hyppig bruk.
    Vedr. logoinnbrenning er TvNorge-logoen noe for seg selv, pga. den sterke rødfargen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Synes nå det blir litt latterlig å sammenligne Polo med en Porsche.
    Det er ikke helt samme greia. Vi snakker om tv`er her.
    En polo er en lettere bil å kjøre i tett bytrafikk. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Pioneer 436 har jeg innstilt den slik at slår seg automatisk av dersom ingen funksjoner ikke har vært i bruk innen 3 timer. Dette vil iallefall bidra til at risikoen for innbrenning reduseres.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det er helt uholdbart å si at noe man kan gjøre via fjernkontrollen til en TV kan være "brukerfeil" som medfører ødelagt TV uten gyldig garanti. Menyen for kontrast og andre billedinnstillinger burde selvsagt ikke tillate en innstilling som medfører ødelagt Tv uten gyldig garanti. Og om apparatet ikke tåler å være påslått for lenge burde det selvsagt vært en timer som slo det av automatisk når man kommer til grensen for hvor lenge apparatet tåler å stå påslått.

Når Hitachi kategorisk sier at det må være "brukerfeil" om det oppstår en feil med deres produkter er det bare en karakteristikk som passer deres forretningsmetoder: Svindel

Hitachi: Husk at evig eies kun et dårlig rykte!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Jeg mener det er helt uholdbart å si at noe man kan gjøre via fjernkontrollen til en TV kan være "brukerfeil" som medfører ødelagt TV uten gyldig garanti. Menyen for kontrast og andre billedinnstillinger burde selvsagt ikke tillate en innstilling som medfører ødelagt Tv uten gyldig garanti. Og om apparatet ikke tåler å være påslått for lenge burde det selvsagt vært en timer som slo det av automatisk når man kommer til grensen for hvor lenge apparatet tåler å stå påslått.

Når Hitachi kategorisk sier at det må være "brukerfeil" om det oppstår en feil med deres produkter er det bare en karakteristikk som passer deres forretningsmetoder: Svindel
    Brukeren bør heller bli informert om faremomentene med å bruke apparatet feil, enn å bli begrenset for muligheter han kanskje har behov for. Jeg bruker høye kontrastinnstillinger rett som det er, men stort sett ligger det på moderat nivå. Står det ingenting om korrekt bruk i Hitatchi manualen?

Svindel vil jeg definitivt ikke kalle det. Svindel krever at de tjener noe på det, og det gjør de selvølgelig ikke. Vil heller si det generelt er dårlig praksis i bransjen... Kanskje det kommer av at problemet ikke er så stort som enkelte skal ha det til?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Svindel vil jeg definitivt ikke kalle det. Svindel krever at de tjener noe på det, og det gjør de selvølgelig ikke.
    Selvsagt er det svindel om de bestandig hevder at når det oppstår et feil med deres produkt så er det en brukerfeil og nekter å gi brukeren de rettigheter de skal ha etter forbrukerkjøpsloven.

Og selvsagt tjener de på å selge søppelskjermer til nesten 40k og nekte forbrukeren noen rettigheter når apparatet feiler etter bare noen uker.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det svindel om de bestandig hevder at når det oppstår et feil med deres produkt så er det en brukerfeil og nekter å gi brukeren de rettigheter de skal ha etter forbrukerkjøpsloven.

Og selvsagt tjener de på å selge søppelskjermer til nesten 40k og nekte forbrukeren noen rettigheter når apparatet feiler etter bare noen uker.
    Er det en feil på utstyret om du skrur opp bass så mye på stereoanlegget at du til slutt ødelegger noe? Og når du da drar tilbake til elkjøp for å få reklamert på anlegget, så er det svindel om de ikke gir deg nye høyttalere? Er det produsentens feil om jeg klarer å brenne inn min CRT eller LCD skjerm innenfor garantien? Er det svindel av butikken og ikke tilby meg en ny skjerm?

Jeg kjenner ikke akkurat saken på TV2 hjelper deg, så jeg gjentar meg selv nok en gang: Hva står det om korrekt bruk i manualen til Hitachi? Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør....

Kjøper man et produkt til 40k så bør det ligge i kortene at man i allefall leser de første sidene i brukermanualen som omhandler korrekt bruk. Der pleier det å stå om montering, vedlikehold, at man ikke burde legge ned plasma-skjermen etc etc.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en feil på utstyret om du skrur opp bass så mye på stereoanlegget at du til slutt ødelegger noe? Og når du da drar tilbake til elkjøp for å få reklamert på anlegget, så er det svindel om de ikke gir deg nye høyttalere? Er det produsentens feil om jeg klarer å brenne inn min CRT eller LCD skjerm innenfor garantien? Er det svindel av butikken og ikke tilby meg en ny skjerm?

Jeg kjenner ikke akkurat saken på TV2 hjelper deg, så jeg gjentar meg selv nok en gang: Hva står det om korrekt bruk i manualen til Hitachi? Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør....

Kjøper man et produkt til 40k så bør det ligge i kortene at man i allefall leser de første sidene i brukermanualen som omhandler korrekt bruk. Der pleier det å stå om montering, vedlikehold, at man ikke burde legge ned plasma-skjermen etc etc.
    Enig i mye her. På et generelt grunnlag har nok du rett i mye av det du skriver.
    MEN han fyren på TV2-hjelper deg hadde gjort alt i følge manual, kontrast -> 0 osv. Han har nok vært uheldig med TVen. (eller så lyver han :-) )

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Enig i mye her. På et generelt grunnlag har nok du rett i mye av det du skriver.
    MEN han fyren på TV2-hjelper deg hadde gjort alt i følge manual, kontrast -> 0 osv. Han har nok vært uheldig med TVen. (eller så lyver han :-) )
    Så ikke programmet, men utifra det jeg leste om saken på en nettside virket det som han først satte kontrasten ned etter at han fikk innbrenning.

Synes ellers begge har gode poenger her. Man må selvfølgelig, slik som HåkonN skriver, ta visse forhåndsregler. Men det hadde også vært en fordel om det ble lagt inn slike sperrer. Cambridge har gjort dette på sin nye forsterker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en feil på utstyret om du skrur opp bass så mye på stereoanlegget at du til slutt ødelegger noe? Og når du da drar tilbake til elkjøp for å få reklamert på anlegget, så er det svindel om de ikke gir deg nye høyttalere?
    Her er det flere vesentlige forskjeller:
    -De fleste forbrukere har kjennskap til at høyttalere ødelegges om man spiller for høyt, det er langt færre som har kjennskap til at dette kan skje med plasma.
    -Om man spiller for høyt hører man en stadig mer utålelig forvrengning før høyttaleren ødelegges, man får ingen slik advarsel fra plasmaen.
    -Volumet må skrus opp for å ødelegge en høyttaler, for plasmaen holder det å bruke fabrikkinnstillingene for at det skal være "brukerfeil".

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det flere vesentlige forskjeller:
    -De fleste forbrukere har kjennskap til at høyttalere ødelegges om man spiller for høyt, det er langt færre som har kjennskap til at dette kan skje med plasma.
    -Om man spiller for høyt hører man en stadig mer utålelig forvrengning før høyttaleren ødelegges, man får ingen slik advarsel fra plasmaen.
    -Volumet må skrus opp for å ødelegge en høyttaler, for plasmaen holder det å bruke fabrikkinnstillingene for at det skal være "brukerfeil".
    Så var det et dårlig eksempel, men de andre spørsmålene mine og argumentene gjelder fortsatt... Jeg mener at kunden ved kjøp av et så dyrt produkt bør i det minste sette seg litt inn i funksjonsmåten og korrekt behandling av produktet. Det forutsetter selvfølgelig at slik informasjon foreligger....

TV2 hjelper deg er forøvrig et søpleprogram jeg har null til overs for annet enn når de tester nuppefjernere og støvsugere.... Makan til forvrengning av enkelte saker skal man lete lenge etter (gjelder selvfølgelig ikke alt). For alt vi vet kan det være at kunden på TV2 hadde makset kontrast og glemte TV`en med stillbilde på mens han dro på jordomseiling, og bruksanvisningen ligger hjemme pent pakket inn i plast... Allikevel får Hitachi nå elendig omtale, og folk kaller de svindlere fordi TV2 syntes det var god TV-underholdning.. beklager min skepsis.

Når innbrenning skjer er det selvølgelig forferdelig trist, og kunden gjør selvsagt ikke dette med vilje. Det er vi enige om, men å kalle produsenten svindler er jeg definitivt ikke enig i. Misfornøyde kunder er ingen tjent med i et så konkuranseutsatt marked...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, jeg hater folk som surver over egne tabber og prøver å skylde på produsentene etterpå. "Alle" vet at plasma er utsatt for innbrenning. Har man problemer med dette så er det bare å rett og slett la være å kjøpe en plasma skjerm. Om det så koster 200k for skjermen og den får innbrenning etter å ha stått på noen timer med samme bildet er det fremdeles helt og holdent forbrukerens feil i mine øyne, siden det fremdeles er snakk om en plasma skjerm som det klart fremgår at er utsatt for innbrenning. Hvis du faktisk er så ubrukelig som forbruker at du ikke klarer å lese manualen eller å bruke produktet du har kjøpt på en skikkelig måte fortjener du det du får. I så fall er vel idiot-forsikring stikkordet.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk forventer at man kan bruke en plasma tv som om det var en crt eller lcd tv bare fordi man har bygd seg opp en viss forventning av hvordan en tv skal fungere etter årevis med bruk av gamle fjernsyn. Folkens... DET ER EN PLASMATV, ERGO FØLGER DE FORDELER/ULEMPER SOM GJELDER FOR PLASMA MED!!

Det var alt jeg hadde å si. Nå blir jeg sikker lynsjet men... Eier bare ingen medfølelse for folk som øser ut penger på fancy utstyr uten å ane hvordan man skal bruke det

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg faktisk slik at bevisbyrden på at forbruker har misbrukt produktet ligger på forhandler/produsent. Her sier de klart at siden en feil har oppstått så kan det bare være kjøpers feil, de bryr seg ikke engang om å se på produktet.

Det er ikke enkelt å få sjekket om brukeren først endret fabrikkinnstillingene når problemet oppstod eller om han en kveld sovnet forran en eller annen realityserie en kveld i løpet av de 6 ukene skjermen fungerte, men selv om så skulle være tilfelle mener jeg det kommer under det som kan kalles normalt bruk og som en TV til nesten 40k burde tåle.

Jeg håper virkelig han går videre med dette, det er ingen tvil om hvem som har den sterkeste saken her.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg faktisk slik at bevisbyrden på at forbruker har misbrukt produktet ligger på forhandler/produsent. Her sier de klart at siden en feil har oppstått så kan det bare være kjøpers feil, de bryr seg ikke engang om å se på produktet.
    Man trenger ikke å se på plasmaskjermen for å skjønne hva innbrenning kommer av... hva skulle man se etter?
    Det er ikke enkelt å få sjekket om brukeren først endret fabrikkinnstillingene når problemet oppstod eller om han en kveld sovnet forran en eller annen realityserie en kveld i løpet av de 6 ukene skjermen fungerte, men selv om så skulle være tilfelle mener jeg det kommer under det som kan kalles normalt bruk og som en TV til nesten 40k burde tåle.
    Desto dyrere, desto større grunn til å sette seg inn skikk og bruk for det produktet man har kjøpt.... Kjøper du en Rolls Royce så leser du selvfølgelig produsentens anbefalinger for innkjøring av motoren, og hvordan du behandler ulike deler av bilen... Nytter ikke å komme i etterkant på TV2 hjelper deg å argumentere med "men en så dyr bil bør ikke bli ødelagt".

Hitachi vet nok langt mer enn både TV2 hjelper deg og oss hva som skal til for å få innbrenning i nettop den skjermen. Videre så er det ikke akkurat som om dette er et kjent problem med Hitachi skjermer...
    Jeg håper virkelig han går videre med dette, det er ingen tvil om hvem som har den sterkeste saken her.
    Mulig det, men jeg håper virkelig ikke han vinner.... tenk hvor dyre skjermene blir når alle kan vente 3år, og så gå inn for å ødelegge skjermen ved å brenne den inn, for så å kreve en splitter ny... Da må vi kjøre samme lover og regler for LCD og CRT-skjermer også. Regner med du skjønner hvor håpløst det blir....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du en Rolls Royce så leser du selvfølgelig produsentens anbefalinger for innkjøring av motoren, og hvordan du behandler ulike deler av bilen... Nytter ikke å komme i etterkant på TV2 hjelper deg å argumentere med "men en så dyr bil bør ikke bli ødelagt".
    ..av 6 uker med noe de fleste ville anse som normalt bruk?
    Hitachi vet nok langt mer enn både TV2 hjelper deg og oss hva som skal til for å få innbrenning i nettop den skjermen. Videre så er det ikke akkurat som om dette er et kjent problem med Hitachi skjermer...
    Jeg skjønner at du er helt overbevist om at dette er forbrukers skyld til tross for at han sier han har skrudd ned kontrast og kun sett noen timer TV hver kveld. De skal være interessant å få høre eksakt hva du mener en slik uansvarlig bruk av en TV består i:

-Er det uansvarlig å bruke en TV med fabrikkinstillinger?
    -Er det uansvarlig å se på en TV-kanal eller et spilll med kraftig statisk logo?
    -Hvor mange timer kan man eventuelt se på en kanal eller spill spill med en kraftig statisk logo før det er å anse som uansvarlig?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner normal bruk her... Da går jeg ut i fra at du mener hva en forbruker kan forvente at en tv skal klare.

Det betyr vel ikke en dritt her for å være helt ærlig. Plasma har en svakhet i det med innbrenning. Da må du bare godta at du ikke kan bruke den som du har brukt en hvilken som helst annen tv på en "normal" måte. Dette gjelder uansett om plasmaen koster 2k eller 40k.

Det blir som å ha en billig og rask bil for så å kjøpe en dyr, fancy og treg bil for så å klage på at den dyre nye bilen ikke klarer å kjøre like fort som den billige bilen selv om den til og med er mye dyrere. Det dreier seg om forskjellige teknologier som tilbyr forskjellige opplevelser og ergo begrensninger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Du nevner normal bruk her... Da går jeg ut i fra at du mener hva en forbruker kan forvente at en tv skal klare.

Det betyr vel ikke en dritt her for å være helt ærlig. Plasma har en svakhet i det med innbrenning. Da må du bare godta at du ikke kan bruke den som du har brukt en hvilken som helst annen tv på en "normal" måte.
    Hva er så måten du mener man kan bruke en plasma? Det er det nettopp jeg spør om.

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •