Tv2 hjelper deg - Innbrenning - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 172
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Pioneer er vel også værstingen på innbrenningsproblematikken . Panasonic skal vistnok ikke slite så med dette.. LG har jeg ikke hørt noe "ifra".

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten et greit referat av innslaget:

http://www.nettavisen.no/hjelperdeg/article730426.ece

Det er for meg åpenbart at plasma er en uegnet teknologi for massemarkedet. Folk flest har ingen forståelse for at de må justere det nyinnkjøpte TV-apparatet på en spesiell måte, samt at de ikke kan se på samme kanal i lengre perioder uten at apparatet skal utvikle skjemmende feil.

For entusiaster som aldri ser på statiske bilder over tid er det sikkert helt ok.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tv2 suger deg

tv2 hjelper deg har dessverre ingen integritet og er i bunn et skikkelig søppelprogram. De klipper og redigerer slik at "historien" skal bli mest mulig bad guy good guy og viser på ingen måte den reelle hendelsesforløpet. Mange av casene de tar opp er direkte pinlige og stakkars leverandører/butikker/produsenter stilles til veggs ved enten å gi etter for latterlige krav eller bli framstillt negativt uansett hvor idiotisk kravet er. Dette gjelder ikke selsagt ikke alle innslagene, men den kreative redigeringen og ensidige fokusen gjør hele programmet useriøst. Testene dems er også ubeskrivelig useriøse. Selv innad i tv2 anses programmet for spekulativt og til tider flaut (bekjent jobber for tv2).

Så ikke programmet sist kveld så for all del kan det kravet være reelt, uansett hvor dårlig tv2 hjelper deg er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om noen her inne mener at om bare produsenten skriver i bruksanvisninga at innbrenning kan være et problem eller at selgeren nevner det - så er det bare noe kunden må finne seg i at alle tv-selskapenes logo er innbrent i skjermen etter noen få uker! No way! Et produkt til mange titusener som blir ødelagt om du glemmer å slå det av om kvelden eller liker å skru opp kontrasten litt, burde ikke vært tillatt solgt. Hvor er forbrukermyndighetene?

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det her er snakk om at både selger og bruksanvisning sier at du må passe på dette med innbrenning, så er det kundens ansvar å ta sine forhåndsregler for å unngå dette problemet.

Jeg mente ikke i mitt forrige innleg at kunden må leve med innbrenning.
    Hvis du sjekker alle kundene som har plasma-tv så vil jeg nok tro at de fleste som har kjøpt skjerm de siste par årene har lite problemer med innbrenning så lenge de har tatt de forhåndsregler som skal tas.

Da er det noe som sier meg at denne kunden kanskje ikke har tatt sine forhåndsregler for å unngå innbrenning, men det er det kun kunden som vet med seg selv, og det er da bare noe vi kan spekulere i.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Django
    Jeg ser mange i denne tråden hevder at innbrenning på en plasmaskjerm, selv etter kort tid, er noe en må regne med og at det ikke nødvendigvis betyr at det er noe galt med apparatet. Hvis det er slik: Hvorfor i all verden skulle jeg kjøpe meg et apparat som ettet kort tid har tvselskapets logo permanent innbrent, for ikke å snakk om at tekstinga nederst på skjermen brenner seg mer og mer inn? Hvis det virkelig er slik mener jeg det nærmer seg svindel å selge noe sånt!
    Man må ikke regne med innbrennig på dagens plasmaer. Unntaket er Pioneer sin 436/506 serie. Selv om mange Pioneer eiere vil arrestere meg, så sliter den serien mer med spesielt midlertidig innbrenning enn andre plasmaer. Det betyr at logoer noen ganger kan henge litt igjen noen minutter, men så forsvinner det. Pioneer hevder nå selv at denne serien fikk man lett innbrenning på. Når nå Pioneer kommer med nye skjermer har de garantert løst dette. Og andre skjermer på markedet sliter ikke med dette i det hele tatt lenger ved normalt TV bruk. Har du statisk bilde stående på lenge, vil det muligens henge litt igjen noen minutter før det forsvinner. Dette kan variere i grad fra merke til merke. Når det gjelder permanent innbrenning, skal det kun skje ved feilaktig bruk. For eksempel hvis du har et statisk bilde på veldig lenge (sansynligvis minst 1 døgn).
    Det er derfor i det hele noe man ikke trenger å bekymre seg for.

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colgol
    Når det her er snakk om at både selger og bruksanvisning sier at du må passe på dette med innbrenning, så er det kundens ansvar å ta sine forhåndsregler for å unngå dette problemet.

Jeg mente ikke i mitt forrige innleg at kunden må leve med innbrenning.
    Hvis du sjekker alle kundene som har plasma-tv så vil jeg nok tro at de fleste som har kjøpt skjerm de siste par årene har lite problemer med innbrenning så lenge de har tatt de forhåndsregler som skal tas.

Da er det noe som sier meg at denne kunden kanskje ikke har tatt sine forhåndsregler for å unngå innbrenning, men det er det kun kunden som vet med seg selv, og det er da bare noe vi kan spekulere i.
    Selvfølgelig. Men meg bekjent, er det selger som har bevisbyrden her. Når kunde fortelle at han har fulgt bruksanvisningen, og heller ikke hatt det på i dagevis. Mener jeg helt klart at Elprice burde gi kunden ett nytt aparat. Det kan ligget til vanlighetene at det skal mye til for denne innbrenningen, men det kan forekomme feilproduksjon og mandagseksemplarer. Dette synes jeg de bør gi kunden sin lit til. De lever jo til syvende og sist av kunden.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig syntes jeg innbrenning på DAGENS plasma er særdeles overdrevet. Midlertidig innbrenning/retention forekommer mer eller mindre, og man kan selvfølgelig diskutere hvor "ille" retention er, men hvor mange her av nye plasmaeiere har fått skjermen sin totalt ødelagt av innbrenning? Har vel lest om 1 eller 2 uheldige på AVforum det siste året. (!) Med alle de dyre plasmaskjermer som selges i dag til uvitende eiere som skrur opp kontrast for alt det er verdt, så burde vi ha en storm av klagesaker og dårlige erfaringer. Det har vi altså ikke.

Personlig bruker jeg og de jeg kjenner plasmaskjermen sin for alt den er verdt, men retention forekommer selvfølgelig hvis man skal ha et godt kontrastnivå.

Enig at produsentene burde være flinkere til å opplyse forbrukeren om feil og riktig bruk.

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Personlig syntes jeg innbrenning på DAGENS plasma er særdeles overdrevet. Midlertidig innbrenning/retention forekommer mer eller mindre, og man kan selvfølgelig diskutere hvor "ille" retention er, men hvor mange her av nye plasmaeiere har fått skjermen sin totalt ødelagt av innbrenning? Har vel lest om 1 eller 2 uheldige på AVforum det siste året. (!) Med alle de dyre plasmaskjermer som selges i dag til uvitende eiere som skrur opp kontrast for alt det er verdt, så burde vi ha en storm av klagesaker og dårlige erfaringer. Det har vi altså ikke.

Personlig bruker jeg og de jeg kjenner plasmaskjermen sin for alt den er verdt, men retention forekommer selvfølgelig hvis man skal ha et godt kontrastnivå.

Enig at produsentene burde være flinkere til å opplyse forbrukeren om feil og riktig bruk.
    Siden dette er tilfellet, styrker jo det grunnen for å gi kunen nytt. Apparatet han har tideligvis vært feilprodusert (ref: det første verkstedet).
    Burde ikke plasmaer være låst til ikke å kunne instilles med for høye verdier? iallefall gi brukerbeskjed om at dette kan skade bildet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden noen ikke klarer å skille mellom midlertidig innbrenning/retention og innbrenning, så er det følgende vesentlig forskjell:

Burn-in/innbrenning
    With phosphor-based electronic displays (including cathode-ray type computer monitors and plasma displays), the prolonged display of a menu bar or other graphical elements over time can create a permanent ghost-like image of these objects. This is due to the fact that the phosphor compounds which emit the light lose their luminosity with use. As a result, when certain areas of the display are used more frequently than others, over time the lower luminosity areas become visible to the naked eye and the result is called burn-in. While a ghost image is the most noticeable effect, a more common result is that the image quality will continuously and gradually decline as luminosity variations develop over time... resulting in a "muddy" looking picture image.

Retention/midlertidig innbrenning
    Plasma displays also exhibit another image retention issue which is sometimes confused with burn-in. In this mode, when a group of pixels are run at high brightness (when displaying white, for example) for an extended period of time, a charge build-up in the pixel structure occurs and a ghost image can be seen. However, unlike burn-in, this charge build-up is transient and self corrects after the display has been powered off for a long enough period of time, or after running random broadcast TV type content!

Ref. Wikipedia

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at da jeg kjøpte min Panasonic PV600, spurte jeg i butikken hva som ville skje hvis jeg fikk innbrenning. De sa at de ville hjelpe meg og gav klart uttrykk for at jeg eventuelt skulle få ny skjerm. En smule bedre sercive enn hva Elprice har gitt i denne historien! Butikken er forresten BMH, en spesial Hi-fi og hjemmekino butikk i Bergen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle167
    Siden dette er tilfellet, styrker jo det grunnen for å gi kunen nytt. Apparatet han har tideligvis vært feilprodusert (ref: det første verkstedet).
    Burde ikke plasmaer være låst til ikke å kunne instilles med for høye verdier? iallefall gi brukerbeskjed om at dette kan skade bildet.
    Helt enig! Produsenter bør ta bedre ansvar. Å utelukke innbrenning 100% er forøvrig ikke mulig. Selv CRT-skermer og LCD-skjermer kan brennes inn ved "feil bruk", har selv byttet flere av de. (men selvfølgelig er plasma mer utsatt, og bør behandles deretter). Heldigvis for oss forbrukere så blir i allefall problemet mindre og mindre.

Kjenner ikke saken på TV2 Hjelper deg. Som nevnt over så er TV2 hjelper deg ofte totalt skrudd når det gjelder å fremstille produsent som "bad guy". Noen ganger er det direkte latterlig å se på de når den unge småfrekke reporteren desperat prøver å drite ut et firma som prøver å løse et problem som faktisk KAN ha blitt forårsaket av kunden selv. Ofte blir også et firma/produsent hengt ut som enestående og totalt ubrukelig for ting som er vanlig prosedyre i bransjen. Nok off topic, kjenner som sagt ikke til saken om plasmaskjermen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Kan nevne at da jeg kjøpte min Panasonic PV600, spurte jeg i butikken hva som ville skje hvis jeg fikk innbrenning. De sa at de ville hjelpe meg og gav klart uttrykk for at jeg eventuelt skulle få ny skjerm.
    Det vil jeg tro de i tilfelle betaler av egen lommebok, så jeg håper du fikk det skriftelig...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det vil jeg tro de i tilfelle betaler av egen lommebok, så jeg håper du fikk det skriftelig...
    Hehe. Skriftlig fikk jeg det ikke. Dette er en butikk som virkelig tar kundene på alvor. Det er god service de lever av. De er nok uansett svært trygge på at jeg ikke vil få innbrenning.

For meg kan det virke som han fyren med Hitachi skjermen skrudde først ned kontrasten etter at fikk innbrenning. Tipper han har brukt høy kontrast til han fikk innbrenning. Det dumme er at skjermene ofte kommer med høye kontrast verdier. Enkelte brukere vil sansynlig ikke endre på innstillingene till å begynne med. Da kan man være i faresonen.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Pioneer er vel også værstingen på innbrenningsproblematikken . Panasonic skal vistnok ikke slite så med dette.. LG har jeg ikke hørt noe "ifra".
    Jeg har Panasonic sitt PV60-apparat (brukt i 5-6 måneder nå og det ble en mild innbrenning når kona glemte et menybilde fra en DVD på skjermne en times tid (gøy med "byggmester bob" som en skygge over alle tv bilder!). Den forsvant, men apparatet liker heler ikke 4:3 bilder, da blir det skygger på sidene (som da ikke slites like mye), så man blir delvis tvunget til å slå på belysning av de innaktive sideområdene for å unngå skyggene i bildet.
    Også 2,35:1 filmer fra DVD skaper skygger over og under bildet da disse omrpåene ikke blir slitt.

Kombiner 4:3 skygger med 2,35:1 skygger og man får skyggefelter over hele skjermen. Disser er genetlig ikke så fremtredene på normalt lyse bilder, men sees spesielt i mørke partier.

[Og ja kontrast har jeg satt til midt på skalaen, hvis man hadde brukt fabrikkinstillingen så tror jeg man ville fått permanente innbrenninger ganske raskt.]

Det var aldri slike problemer på min 16:9 CRT tv....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig. Min mors Panasonic TH-42PA50 har fungert topp hele tiden. For et par dager siden glemte hun å skru av skjermen, slik at den ble stående på med stillbilde hele natten gjennom (8 timer). Likevel var det ikke tegn til midlertidig innbrenning. Tydelig at det er forskjell mellom ulike modeller.

Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 42PD7200 selv, og for et par dager siden var jeg så uheldig at jeg glemte å slå av TVen og HTPCen (som jeg hadde slått av skjermbeskytter en på, og endret på strøminnstillingene da det plaget meg i en film for en stund siden).

Uansett. Jeg la meg ca. kl 22, og kikket ikke på TVskjermen før kl 12 neste dag...da hadde den stått med samme windows bakgrunn, startlinje osv, i en god stund, men det var ikke tegn til innbrenning. Jeg har -2 på lys og +15 på kontrast. Jeg har sjekket TVen grundig nå, og det fins ikke tegn til innbrenning.

Mulig jeg hadde flaks, eller at kunden faktisk har et produkt som burde vært byttet på garantien.

Edit: Det skal legges til at TVen er ca. 1-1.5 måned gammel.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig avhengig av hvor mye kontrast og lysstyrke man har på. Min Pioneer får retention, men skrur jeg ned kontrasten til det halve (som fortsatt er levbart) skal det langt mer til. Kan sitte å surfe en hel kveld i Internet Explorer uten noe som helst retention. Setter jeg kontrasten opp til det nivået jeg har til film, så kommer det retention etter en stund.

Selvfølgelig også modellavhengig. Noen produsenter har løst problematikken på en bedre måte enn andre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kall meg dum, men er det ikke helt latterlig å selge en type tv som man kan bli "ødelagt" dersom man glemmer den påskrudd?
    Misforstå meg rett, jeg har veldig lyst på en god plasmaskjerm fra Pioneer/Panasonic. Har også vært og tittet på en hos Hificenterkjeden. Men det virker rart for meg at man virkelig kan selge en tv som tar skade av å bli glemt i påskrudd tilstand. Vet ikke om jeg klarer å gå å bekymre meg over det der

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp LCD istedet!!

Hva er problemet?
    Det er jo bare å kjøpe en lcd-tv i stedet. Det er ikke alle som kan håndtere en plasma og bør da styre unna denne teknologien!!
    Det blir som å kjøpe Porsche og kun har kjørt Polo før. Det kan gå fort utfor veien.
    Om du trenger rådgivning og veiledning bør heller handle hos en faghandel som vet hva dette dreier seg om, og styr unna billigkjeder/nettbutikker.

Seriøsiteten til Tv2 Hjelper deg er på nivå med Se og Hør!

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •