Tv2 hjelper deg - Innbrenning - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 172
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men du syntes den var j...a bra når du fikk den i hus! ;-)

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så innslaget, og ble ikke mindre overbevist om at plasma er en for dårlig teknologi til massemarkedet. Det er i mine øyne rett og slett for dårlig at normal bruk gir slike konsekvenser. Hitachi er forøvrig også et fabrikat jeg har lite til overs for, har vært borti litt for mange dårlige produkter fra dem.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke sett programmet. Lurer på om det ble sagt noe om hvor høye kontrast og lysstyrke verdier han hadde brukt? Hvilke Hitachi modell var det?
    Var det noe uttalelse fra Hitachi Norge?
    Håper ikke programmet skremmer dere fra å kjøpe plasma. Sjansen for å få innbrenning ved riktig bruk er ekstremt liten. Panasonic er et veldig trygt valg :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ene på null og den andre på minussiden..
    Han sa han hadde lest at det ble anbefalt i manualen, men om han tok frem manualen før eller etter problemet oppsto vet man ikke..

Hadde også kjørt en "rense"-prosessen et par dager i strekk.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normal bruk med en riktig kalibrert plasma bør ikke gi innbrenninger i dag. Noen burde lese bruksanvisningen. Tipper det står nevnt der der.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men egentelig... Hva som gjelder for nye plasmaer på markedet i dag er vel ikke så viktig; man har jo fem års reklamasjonsrett på plasmaer vil jeg tro, og det sitter nok en del folk med eldre plasmaer rundt omkring som har dette problemet. Selv om de altså ikke har kjørt med høye kontrastverdier eller unormal bruk.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han sa han fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke! Kjøret på 0(null) i kontrast og minus på lysstyrke.
    Vet ikke om modellnavnet ble nevnt.
    Det rare var jo at han ble henvist til et reperasjonsfirma som konkluderte med at det var tydelig innbrenning, og skjermen måtte byttes. Han ble så henvist av elprice/hitachi til en annen reperatør, fordi den første var "feil reperatør". Den siste kom frem til at dette var feil bruk, og det uten engang å ha sett skjermen. Den siste reperatøren ble alså den som elprice/hitachi vektla da de ikke ville bytte inn skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Pioneer 436 som kjørte med standardinnstillinger når den var ny, og ble også overrasket da jeg kunne skimte en NRK-logo oppe i hjørnet etter et par måneder. Den er fortsatt der etter ca. 9 måneder, men det rakk aldri å bli så ille at det blir sjenerende.

Dette er skjermer som selges til massemarkedet. Hvis dette med kontrastinnstillingene er så viktig for å hindre innbrenning, bør vel skjermene:

- Leveres med innstillinger som ikke gir noen fare for innbrenning ved normal bruk
    - Vise en warning på displayet dersom man overstyrer standardnivåene før en viss brukstid

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare 1 ting å si om flat-skjermer:

Kvaliteten er for dårlig !!!

Vi er lovet en levetid på 60.000 timer, men "innbrenning" sies det ingenting om....eller er det noe jeg ikke har fått med meg???

En av mine CRT'er er ca. 20 år, og det er ingen tegn til "innbrenning" av noe slag. Ei heller selv om samme kanal har stått på i alle disse årene - mange timer HVER eneste dag.

Jeg så HELE programmet i kveld, og basert på den informasjon som der ble presentert er det enkelt å trekke følgende konklusjon:

1. Eieren av Hitachi flatskjermen har en helt klar "feil-på-vare-sak"-reklamasjon som han ALDRI bør gi seg på.

2. Flatskjermer er en skikkelig "HYPE" i markedet som har flere ulemper enn fordeler, og kvaliteten er under "pari"

Som forbrukere bør vi KLAGE umiddelbart til selgeren, når innbrenning oppstår, slik at kvaliteten på flatskjermsproduktene heves til et akseptabelt nivå.

Nå sitter jeg og skriver dette på min PC-flatskjerm som har vært i konstant drift i ca. 3 år, hver dag, med Microsoft Windows skrivebordet alltid i bakgrunnen...............Er det muli' ???

Merket er forresten BlackView fra www.boston.no og kan være av en utrolig høy kvalitet :-D

Det er "overhodet" ingen tegn til innbrenning, så kanskje det er noe galt med TV-signalene ??? Som BRENNER utrolig mye bedre :twisted:

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har gjerne LCD et helt annet forhold til innbrenning enn det plasma har. Om en lcd for innbrenning henter den seg inn igjen samme dagen. Den har ingen gass som brennes av.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Han hevdet at en tv må stå på samme kanal i 3-4-5 dager før en slik skade kan oppstå. For Roger, som bare hadde brukt tv-en helt normalt etter arbeidstid, var dette tungt å svelge."

Makan til piss. Det har da ingenting om skjermen står på i strekk. Om han ser samme kanalen vær dag han kommer hjem fra jobb så får han like herlig en innbrenning. Det tar bare litt lengre tid enn om den står på konstant. Syns elprice gjør helt rett i å stå på sitt. TV2 hjelper deg bør også sette seg litt mer inn i hvordan en plasma faktisk fungerer så hadde de sluppet å drite seg ut.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elprice har valgt å stå på sitt og tydelig med god ryggdekning fra fabrikken. Mulig de føler seg så sikker i sin sak da man ikke innrømmer reklamasjon ved innbrenning i dag med henvisning til at det står noe med liten skrift i manualen (som folk flest ikke lester...).

Er det noen som vet om noen som har fått ny TV etter innbrenning ???

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser mange i denne tråden hevder at innbrenning på en plasmaskjerm, selv etter kort tid, er noe en må regne med og at det ikke nødvendigvis betyr at det er noe galt med apparatet. Hvis det er slik: Hvorfor i all verden skulle jeg kjøpe meg et apparat som ettet kort tid har tvselskapets logo permanent innbrent, for ikke å snakk om at tekstinga nederst på skjermen brenner seg mer og mer inn? Hvis det virkelig er slik mener jeg det nærmer seg svindel å selge noe sånt!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kompis som spiller World of warcraft veldig mye. og hos han sitter menyene ifra spillet igjen ofte i skjermen (heldigvis ikke så mye at det ikke blir borte over lengre tid..). Dette er et problem produsenten av skjerm og spillet kjenner til. Hvem har ansvaret her da ?
    1. Brukern?
    2. Spillprodusenten (for å ikke følge med i tiden). ?
    3. LCD produsenten (som bruker siste teknologi tilgjengelig). ?

Syns det faktisk er lettest for spillprodusenten å skifte litt på flisa, enn at en hel bunt av produsenter skal måtja ta imot "defekte" skjermer pga spillegalskap.

EDIT: det jeg mener, er at det faktisk er TV kanalene som ikke helt følger med her.. De vet om problemet, og det løses relativt enkelt. TVN logoen er jo helt værst på dette området. Men det er min mening om den saken da. Alt som trengs er at logoen snurrer en gang iblant(eller lignende).

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    "Han hevdet at en tv må stå på samme kanal i 3-4-5 dager før en slik skade kan oppstå. For Roger, som bare hadde brukt tv-en helt normalt etter arbeidstid, var dette tungt å svelge."

Makan til piss. Det har da ingenting om skjermen står på i strekk. Om han ser samme kanalen vær dag han kommer hjem fra jobb så får han like herlig en innbrenning. Det tar bare litt lengre tid enn om den står på konstant. Syns elprice gjør helt rett i å stå på sitt. TV2 hjelper deg bør også sette seg litt mer inn i hvordan en plasma faktisk fungerer så hadde de sluppet å drite seg ut.
    Så du mener virkelig at dette er helt greit, at man leverer et produkt ti flere titalls tusen kr, og man kan ikke se på den kanalen man vil? Om en stakkar bare har tilgang på NRK da, så vil den også brenne inn, og stripene til teksting nederst. Med disse strømprisene vi har her i landet, og kravene fra forsikringsselskapene å skru av tv'en helt når man ikke er i nærheten, er det heller ikke fristene å kjøre "snø" hver natt. Synes du virkelig ikke Plasma leverandørene bør gjøre en bedre job for å hindre dette? sette advarsle når man nærmer seg kritiske antall minutter uten at piksler har endret seg? kjøre snø automatisk ved behov? Lage en funksjon som kan settes over problem områdene (en slags lapp) som endre pixlene på logoen Dette finnes i avanserte videoredigerings programvare, som fader ut logoen og integreres bedre med resten av bildet)? Synes du virkelig ikke at Ola og Kari Norman, som ikke vanker på slike forum skal ha rettigheter? Og jo, LCD har dette problemet også. Vi har en LCd her på kontoret som har mye fast innbrenning.

(Dette er ikke ment som et angrep på deg, men bare tar frem din mening og belyser problemene. Selv digger jeg bildet i plasma, men foreløpig, er teknologien ikke god nok.)

Jeg må helt klart støtte meg til det Flageborg sier her.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan meed andre ord IKKE kjøpe plasma, for jeg er av de heldige som KUN får inn NRK, ligger langt fra parabol grensen og.

Så om jeg kjøpte meg plasma så matte jeg med andre ord bare skjønne av meg selv at det ville innebære at jeg vil få innbrenning, uten at jeg blir opplyst om det.

Produkter som ikke er men til daglig bruk burde i allefall ha en advarsel som sier at det slett ikke er ment å brukes hver dag.

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet problem som ikke er nevnt her i forhold til hvis Hitachi og Elprice hadde godtatt denne saken er at da kan jo en hvilken som helst person som ikke liker plasma'en sin lengre bare sørge for å få litt innbrenning i bildet, og dermed få en ny tv.... Dette er en litt ekstrem vinkling, men hvis denne kunden hadde fått gjennomslag, hadde det garantert blitt flere krav allerede i løpet av få dager til stort sett alle produsenter og leverandører.

Når det gjelder dette med innbrenning så er vel erfaringen min at hvis du glemmer å slå av tv'en en kveld å denne står på TVN, så er du allerede godt i gang med innbrenningen..

Ellers så er erfaringen min med selgere at de aller fleste opplyser om dette ved salg av plasma, men selvfølgelig ikke alle. Dette burde nok opplyses i større grad, men allikvel bør en vel kunne forvente at kundenen også tar en titt i brukerveiledningen og følger denne. Dette ble gjort i dette tilfellet påståes det, og jeg skal ikke være den som ikek tror på dette, men kan ikke unngå å tenke at dette har vært et uhell fra forbrukeren, som f.eks at han har glemt å slå av tv'en den kvelden han la seg tidlig, og sov litt langt utpå dagen etter.... Eller noe lignende.

Nå kan jo i grunn TV-kanalene også gjøre sitt til å hjelpe på med dette. SKulle vel ikke være så vanskelig og flytte litt på denne logoen med jevne mellomrom. En del kanaler fjerner vel også logoen under f.eks reklame, men ikke alle.

Dette var nå mine tanker om denne saken.

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colgol
    Et annet problem som ikke er nevnt her i forhold til hvis Hitachi og Elprice hadde godtatt denne saken er at da kan jo en hvilken som helst person som ikke liker plasma'en sin lengre bare sørge for å få litt innbrenning i bildet, og dermed få en ny tv.... Dette er en litt ekstrem vinkling, men hvis denne kunden hadde fått gjennomslag, hadde det garantert blitt flere krav allerede i løpet av få dager til stort sett alle produsenter og leverandører.

Når det gjelder dette med innbrenning så er vel erfaringen min at hvis du glemmer å slå av tv'en en kveld å denne står på TVN, så er du allerede godt i gang med innbrenningen..

Ellers så er erfaringen min med selgere at de aller fleste opplyser om dette ved salg av plasma, men selvfølgelig ikke alle. Dette burde nok opplyses i større grad, men allikvel bør en vel kunne forvente at kundenen også tar en titt i brukerveiledningen og følger denne. Dette ble gjort i dette tilfellet påståes det, og jeg skal ikke være den som ikek tror på dette, men kan ikke unngå å tenke at dette har vært et uhell fra forbrukeren, som f.eks at han har glemt å slå av tv'en den kvelden han la seg tidlig, og sov litt langt utpå dagen etter.... Eller noe lignende.

Nå kan jo i grunn TV-kanalene også gjøre sitt til å hjelpe på med dette. SKulle vel ikke være så vanskelig og flytte litt på denne logoen med jevne mellomrom. En del kanaler fjerner vel også logoen under f.eks reklame, men ikke alle.

Dette var nå mine tanker om denne saken.
    Jeg ser hva du mener, men er det ikke dumt å frata forbrukerne rettigeter? TV'er har som kjent 5 års reklamasjon, og det betyr at det minst skal forventes tilsvarende leve tid. Er ikke bildet godt nok når det har gått så lang tid, er heller ikke produktet godt nok for forbrukere.
    Klager ikke forbrukerne, innser ikke produsentene feilene. Det må svi litt for at det skal komme endringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg kunne dele min erfaring anngående dette, da jeg fikk ny tv etter innbrenning!

Jeg kjøpte meg en Pioneer 42RXE hoss elkjøp. Da jeg på forhånd var klar over problemet med innbrenning på plasma skjermer spurte jeg spesielt selger anngående dette. spurte om detter var et problem lenger på nye skermer og om denne modelen var utsatt. Fikk beskjed om at dette overhode ikke var noe problem lenger.

Etter noen få dager med moderate innstillinger på kontrast og lyststyrke fikk jeg alikevel stort sett alle tv logoer som er og oppdrive innbrent.
    Dette var ikke etter mange timer og det var med meget snille innstillinger.
    Dette klaget jeg på umiddelbart og tvn ble sendt inn hoss elkjøps verksted.
    Der fikk jeg beskjed om at dette var permanente innbrenninger som ikke var noe og gjøre med og at det ikke var noe galt med skjermen. dette var noe som kunne hende.

Jeg krevde så pengene tilbake fra elkjøp, men det ville de ikke. De refererte til bruksanvisning og at dette var et "kjent" problem.
    Dette syntes jeg var helt uakseptabelt da deres selgere infomerer om noe helt annet en det som står i bruksanvisninng. Jeg ga meg ikke og truet til slutt med forbrukerombudet. Da fikk jeg tilbud om og plukke meg ut en ny tv hoss dem. Det ble en LG og er storfornøyd med denne.

Oppsumering: Saken er at 98% av selgerne til elektroforetninger, lyver direkte om produktet. Ingen av de selgerne jeg har spurt om innbrenning har sagt: JA dette kan være et problem.
    Butikkene må stå til annsvar for det de markedsfører produktene med, alt annet er alt for dårlig!!!
    Det hjelper overhode ikke hva som står i bruksanvisning eller hva som er kjent som et vanlig problem, så lenge selgerne sier noe helt annet!

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Nå har gjerne LCD et helt annet forhold til innbrenning enn det plasma har. Om en lcd for innbrenning henter den seg inn igjen samme dagen. Den har ingen gass som brennes av.
    Hvor kommer dette "gass som brennes av" fra?
    Innbrenning betyr at fosforen forandrer farge og lysstyrke. Det er egentlig akkurat samme fenomen som CRT skjermer har hatt i alle år. Plasma bruker dog en fosfor som er mer utsatt for innbrenning.
    Man har også et annet fenomen som kalles retention.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphor_burn-in

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •