HDCP på DVI eller HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDCP på DVI eller HDMI

Jeg har fått med meg at alle HD-ready'e tver skal støtte HDCP enten via DVI eller HDMI. Men la oss si at den bare støtter det via DVI må jeg da bruke DVI inngangen for å ikke få et nedskalert bilde?

Trenger man HDCP for å spille HD PS3 og Xbox360?

Takker på forhånd!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun krypert HD-materiale som da ikke lar seg overføre til skjermen via HDMI hvis den ikke støtter HDCP. DVI og HDMI er fulldigitale, forskjellen er at DVI ikke overfører lyd (må separat kabel over til TV/receiver)

Det går fint an å bruke HDMI-inngangen til PS3 / XBox360 til vanlig bruk (spill/dvd) - men dasker du inn en HD DVD film som er krypert ihht HDCP i spilleren på PS3-maskinen så vil du ikke få noenting over HDMI-forbindelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis innholdsleverandøren har satt et flagg som krever kryptering av innhold så vil du ha valget mellom å se filmen i full oppløsning over en HDCP-kanal (HDMI eller enkelte typer DVI), eller et nedskalert bilde ja.

Jeg kan ikke tenke meg at konsollprodusentene vil kryptere spilling.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klippet fra http://en.wikipedia.org/wiki/High-Ba...ent_Protection :

"HD DVD and Blu-ray Disc players will allow content providers to set an Image Constraint Token (ICT) flag that will only output full-resolution signals using HDCP. If such a player is connected to a non-HDCP-enabled television set and the content is flagged, the player will output a downsampled 960x540p signal."

Litt lenger ned på siden der står det noe om at ICT ikke vil bli fullt implementert før 2011/2012

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aetas
    Jeg har fått med meg at alle HD-ready'e tver skal støtte HDCP enten via DVI eller HDMI. Men la oss si at den bare støtter det via DVI må jeg da bruke DVI inngangen for å ikke få et nedskalert bilde?

Trenger man HDCP for å spille HD PS3 og Xbox360?

Takker på forhånd!
    Jeg skjønner ikke helt problemet. HDCP er en del av HDMI standarden. Har du HDMI inngang så har du også HDCP støtte. Det er imidlertid ikke garantert for DVI inngangen, men hvis TV'en f.eks. har "HD-Ready" logo, og bare DVI inngang så SKAL denne ha HDCP, om så ikke er tilfelle er det bare å levere TV tilbake i.h.h.t. markedsførings og forbrukerretts lovgivning.

Det eneste problemet jeg har vært borti med HDCP og HDMI er noen HDMI switcher og AV Receivere som ikke støttet HDCP.

Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lurt litt på dette med HDCP selv, da jeg er på kanten til å kjøpe LCD TV. Planen er å bruke den som PC-skjerm (kaster CRT'en min) for alt fra kontorbruk til film og spilling (over DVI), men ifølge noe av det jeg har lest, lar det seg ikke gjøre dersom ikke skjermkortet mitt er HDCP kompatibelt? Og hva med vanlig standard DVD/DivX-spillere over HDMI eller DVI?

Sorry om jeg er helt på viddene her, men ble litt bekymret over å lese dette..hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hdcp

hdcp er en komprimeringsstandard som ligger i HDMI standarden. denne blir brukt på HD-materiell, slik at man må ha hdcp støttet både på avspillingsenhet og skjerm. uten denne blir det skalert ned til 576p. hdcp kan også brukes over dvi, hvis produsenten velger å legge det inn. men for vanlig pc bruk osv trengs ikke hdcp støtte, bare på blueray og hddvd.

Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, skjønner, da er det nok ikke noe stort bekymringsmomentum for meg med det første. Dersom det blir BR/HDDVD filmer på meg etterhvert, regner jeg med at det blir på en ny spiller, og da er denne sikkert ny nok til å støtte HDCP.

Så spørs det bare om en LCD-TV lar seg bruke som PC-skjerm på 3 meters avstand...research research

Takk for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bkhansen
    hdcp er en komprimeringsstandard som ligger i HDMI standarden.
    Det er vel en krypteringsstandard, og ikke en komprimeringsstandard.

Ellers er faktisk denne problemstillingen forklart i "Guider" -> "Guider->video"

http://avforum.no/forum/guider-video...display-y.html

Om HDCP
    HDCP er en krypteringsmetode, og ikke en standard for bildeoverføring. Likevel er den tett knyttet til HDMI (og i mindre grad DVI). Når hollywood bestemmer seg for å sette ICT på framtidige HD-DVD/BluRay-utgivelser (i 2012?) vil HDCP være obligatorisk for å kunne se HD materiale i full kvalitet. Brukere som ikke har HDCP må ta til takke med en nedskalert versjon av video
    High-bandwidth Digital Content Protection - Wikipedia, the free encyclopedia
    Image Constraint Token - Wikipedia, the free encyclopedia

mvh
    -k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, sorry... litt for trøtt på søndag ettermiddag. det er en krypteringsstrandard, ikke komprimering. det er jo også greit å merke seg at den bare gjelder på digitale signaler. 720p/1080i over komponent trenger ikke hdcp, så "gamle" x360 har ikke noe med hdcp å gjøre, men derimot ps3 har hdcp over hdmi for blueray.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •