"Skygger" på Sony KDL-46V2000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Skygger" på Sony KDL-46V2000

God dag!

For snart 2 uker siden kjøpte jeg en 46V2000 som jeg generelt har vært veldig fornøyd med. Men det er noe jeg har stusset litt på ettersom jeg har blitt mer obs på det, nemlig at i noen tilfeller kan man tydelig se skygger på skjermen. Det skjer stort sett ved visning av tekst eller bilder som har klare skiller mellom farger med stor kontrast (f.eks. ikoner eller andre figurer). Man kan da klart se at en skygge av tekst/ikoner kommer litt til sidene. Dette er spesielt tydelig når jeg kobler til xbox/pc, men blant annet under en fotballkamp så det nesten ut som om det lyste av draktene til spillerene og jeg lurer på om dette kan ha vært av samme grunn.

Første gang jeg la merke til det var ved bruk av xbox, men da tenkte jeg at det kanskje var pga at kvaliteten ikke ble helt topp med vanlig scart-kabel. Jeg har nå gått over til en komponent-kabel, men det hjalp ikke. Det samme kan som sagt sees ved bruk av pc via VGA-inngangen, og i noen tilfeller ved tv-sendinger eller fra DVD (koblet til via HDMI). Jeg har prøvd å stille på det meste av innstillinger, uten å finne noe som hjelper.

Dette er egentlig ikke noe stort problem, stort sett legger jeg ikke merke til det, men det er litt kjedelig med "feil" på bildet når jeg har kjøpt en såpass dyr tv. Jeg har prøvd å ta noen bilder som viser hva jeg snakker om (klikk for større bilder):

Hadde vært veldig interessant å høre hva dere eksperter mener om dette Hva det kan skyldes og om det er noe jeg bør gjøre. På forhånd takk :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ser desktop'en ut når du kjører fra PC? Er den knivskarp?

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder xboxen så hadde jeg veldig mye "skygger" ved bruk av en uorginal "High Definition AV Pack". Kjøpte så orginal fra MS og det ble da mye mindre skygger, men kan ennå se litt om en ser etter.
    Dette kan vel skyldes flere ting som displayet, komponent kablene eller kildematerialet.?

Om det finnes noe i menyen på TVn som heter EE (edge enhancment) så kan du prøve justere denne ned eller slå den av. Du kan også justeren ned sharpnessen, da denne også kan forsterke skyggene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike ekko effekter jeg tolker det er snakk om her, med skygger rundt konturer osv, kan kan opstå hvis ikke de analoge bilde signal kablene holder en riktig impedans i kabel og kobblings punkter.

Feil impedans kan resultere i at ikke hele signalet blir overført og deler av signalet reflekteres og blander seg igjen tids forskøvet med hoved signalet. Feilen trenger ikke å være selve kabelen, men kan like godt ligge i kilde og mottaks elektronikk og eventuelle kabel kontakter som ved inngrep med sine tilhørende kobblings punkter ikke oppredholder den riktige impedansen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører desktop'en på tv nå, prøvde også med forskjellige bakgrunnsfarger, men klarer ikke se noe som helst galt der. Det ser faktisk helt skarpt og fint ut

Dette er kabelen jeg bruker til xboxen: http://www.digistore.no/product_info...oducts_id=1910
    Den skulle jo være orginal, men ved første øyekast la jeg faktisk ikke merke til noe bedre bilde sammenlignet med scart-kabelen som fulgte med xboxen. Hadde regnet med at alt av skygger skulle forsvinne med denne kabelen, så ble litt skuffet da det fortsatt var der. Til og med hvis jeg velger å se på digital tv, noe jeg ikke har her og dermed får vist en beskjed om dette, så syns jeg det er litt skygger på dette bildet også. Og det er vel et bilde som ligger lagret i tv'en og ikke skulle være påvirket av forstyrrelser utenfra?

Finner ikke noen innstillinger som ligner på EE, men hvis jeg justerer sharpness helt ned så ser dette ut til å hjelpe ja. Høres dette veldig unormalt ut, eller er det et vanlig fenomen? Det var en som mente at det kanskje kunne gi seg over tid, men hvis det er noe galt med tv'en så vil jeg gjerne finne ut av det så fort som mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2: det høres ut som det kan være slike ekko-effekter du beskriver. Men er det ikke litt rart at det ikke skjer noe særlig forandring ved å gå fra en scart til komponent-kabel?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •