Jeg har tilbrakt deler av de siste to kveldene på Expert på Forus (utenfor Stavanger...) og testet plasmaskjermene Panasonic TH-42PV60E og Pioneer PDP-436RXE samt bakprojeksjonsTVen Sony KDF-E50A11E med min Primare DVD26. Grunnen var at jeg har vurdert en ny og fortrinnsvis større TV med digitale innganger for å brukt den digitale scaleren i spilleren min.

Jeg vil bare kort fortelle om mine opplevelser, og høre hvilken respons jeg får fra dere.

Jeg forsøkte med SCART, RGBSCART, DVI-HDMI (576p, 720p og 1080i) og komponentsignaler (480p) på alle TVene, og brukte kun kapittel 4 på DVDen "Solaris" med George Clooney. Scenene i dette kapittelet inneholder tildels krevende panoreringer horisontalt, vertikalt og diagonalt, store skift mellom lys og mørke og veldig detaljrike bilder. Deretter dro jeg hjem med ferske inntrykk for å sammenligne med min "gamle" Panasonic TH-42PV50A (480p via komponent).

Forbehold:
- titte-øvelsen skjedde under ingen omstendighet under optimale lysforhold (lyskasterspotlights over alt)
- kun min egen TV er DVE-kalibrert. Expert-TVene hadde i utgangspunktet standardinnstillinger, jeg snek meg til å sette farge, kontrast etc. til 50%.
- DVI-utgangen på Primare DVD26 kan være dårlig, men dette betviler jeg sterkt

Konklusjoner:
- Min "gamle" Panasonic slår ALLE disse TVene på panorering! Hos meg er det ikke hakking, men det var det på alle de andre.
- Pioneeren greide ikke å ta imot digitale signaler. Dette må være en feil med demo-eksemplaret, og Expert sjekker dette opp i morgen.
- Sonyen tok IKKE imot 720p* og 1080i** via HDMI. En telefon til den lokale Sony-representanten endte med "det er bare å forsøke videre". Sentrale Sony-representanter skal avhøres i morgen for å finne ut om det er demo-eksemplaret som er i ustand eller om TVen faktisk ikke tar annet enn 576p via HDMI.
- Generell bildekvalitet på Pioneeren matcher min egen TV, den oppdaterte Panasonicen matcher min egen (selv på 720p og 1080i) (dette var overraskende) og Sonyen var (som forventet) noe dårligere.
- Jeg beholder derfor min eksisterende TV i overskuelig fremtid.

*bildet viste tydelig på skjermen, men rullet ovenfra og ned hvert 3. sekund
**bildet viste på skjermen, men med høy grad av forvrengning og artifakter

Med vennlig hilsen

Field-trippin' Hellnoob :-)