Hvilken kvalitet på HDMI-kabel til dyr plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer -Harald- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken kvalitet på HDMI-kabel til dyr plasma

Noen som har noen synspunkter på hvor dyr/"bra" en HDMI-kabel bør være? Den skal brukes mot en Pioneer PDP-5000ex, så den bør ikke være noen flaskehals - men.... så var det dette med digitale kabler da... trenger man i det hele tatt noe bedre enn den billigste, bare man sørger for at det ikke blir noe interferens fra omgivelsene?

Uff, håper ikke postingen var i helt feil gruppe...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha brukt den kablen som følger med utstyret (?) evt kjøpt en rimelig no-name kabel. Hvis kabelstrekket er uvanlig langt eller det oppstår problemer ville jeg ha vurdert en bedre men fremdeles fornuftig priset kabel.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ein har lagt ut masse penger på ein dyr plasma, så bør ein bruke litt ekstra på kabel og. Dumt om du forringer kvalitet på signalet til TVen ved og bruke billig kabler. Men trenger ikkje bruke mangen tusen heller..
    B-Tech sine hdmi kabler skal være veldig bra og er faktisk ganske billige.

http://www.stretto.no/CBB.aspx?q=b:769%3bpl:1

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min supra hdmi. 10m strekk til PJ går uten problem :-D

Koster en drøy 1000-lapp

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EyesOnly
    Om ein har lagt ut masse penger på ein dyr plasma, så bør ein bruke litt ekstra på kabel og. Dumt om du forringer kvalitet på signalet til TVen ved og bruke billig kabler. Men trenger ikkje bruke mangen tusen heller..
    B-Tech sine hdmi kabler skal være veldig bra og er faktisk ganske billige.

http://www.stretto.no/CBB.aspx?q=b:769%3bpl:1
    Ut fra den logikken så ville det jo vært dumt å bruke penger på en dyr plasma uten å bruke litt ekstra på strømkabel, sikringer, etc. Hvis kabelen påvirker signalet ville jeg har byttet den ut. Hvis ikke så ser jeg ikke poenget med å betale mer en absolutt minimum. Vi snakker om en digital overføring. Dokumenter skrevet i word får ikke færre stavefeil av å lagre dem på en audiofil harddisk ;-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ut fra den logikken så ville det jo vært dumt å bruke penger på en dyr plasma uten å bruke litt ekstra på strømkabel, sikringer, etc. Hvis kabelen påvirker signalet ville jeg har byttet den ut. Hvis ikke så ser jeg ikke poenget med å betale mer en absolutt minimum. Vi snakker om en digital overføring. Dokumenter skrevet i word får ikke færre stavefeil av å lagre dem på en audiofil harddisk ;-)

-k
    Nei det hjelper nok ikkje å skifte sikringar og straumkablar, fordi det er ikkje så lett å påverke det trauste og saktegåande 50 Hz sinusen, som vi har i 220V straumnettet, frå eksterne kilder. Om ein ikkje har ei maskin som trekker mange MW og gir eit kraftig magnetfelt då...
    Men det er klart at sinuskurva i straumnett vårt ikkje er akkurat noko glatt og fin kurve, men det er pga ting som er kobla til. Som straumforsyningar til f.eks pc, lysstoff amaturer osv (alt som ikkje trekker rein ohmsk last), som forvrenger sinusen, slik vi får harmonisk støy på den.
    Men når det er sagt, så står det ei straumforsyning inne i TVen, og den er konstruert slik at den kan ta i mot det støyete straumsignalet og gi ut eit ”fint” spenningssignal som komponentane i TV taklar (gidder ikkje og forklare korleis den gjør det..)
    Men om du vil gi straumforsyninga di gode arbeidsforhold så kan du jo skaffe deg ein skilletrafo og nokon filter for å fjerne støyen frå straumnettet.:lol:

Og når det gjelder digital overføring, så er HDMI signalet ikkje eit optisk signal men eit straum signal med veldig høg frekvens, det betyr ikkje at det er immun mot støy!
    Grunnen til at digitale signal er betre enn analoge, er at digitale signal har berre to tilstander 1 eller 0 alt mellom dei tilstandane har ikkje noko og seie, mens det analoge sender ut det den tar i mot, og er derfor meir følsom mot støy.
    Om ein får for masse støy inn på det digitale signalet vil omformaren som avgjør om den mottar ein 1 eller 0 slitte med og skille 1 frå 0, og gi feil tilstand ut.

Video signalet i ein HDMI kabel har ein frekvens mellom 25 MHz og 340 MHz på så høge overføringshastighetar blir signalet meir følsom mot støy og mekaniske påvirkning. Skadde på kabelen eller kraftige bøyer kan påverke overføringsevna til kabelen. Den største støykilden til signal kablar er straumkablane våre, så å holde dei avskilt frå signalkablane er den beste måten og unngå støy.

Veit ikkje kva kabel som følgjar med TVen, men reknar med et er ei tynn lakris lisse. Eg ville heller spandert noko ekstra hundre lappar på ein kabel som har betre skjerming og er meir mekanisk robust.

8-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analog kabling er en ting. Men HDMI er en digital standard. Så lenge digitale signaler overføres med en sånn kvalitet at de tolkes korrekt i mottakerenden (ingen bitfeil), så skal det godt gjøres å få noen bildemessig forbedring ved å legge mer penger i kabelen. Jeg støtter likevel dem som sier at man bør koste på seg en mekanisk robust og godt skjermet kabel. Det er kjedelig å oppleve kabelbrudd i alt for tynne ledere som er bøyd en gang for mye eller bitfeil bare fordi man tok med mobiltelefonen inn i rommet og kabelen var for dårlig skjermet. (Mobiltelefoneksempelet er tilfeldig valgt, og det kan godt hende at mobiltelefoner ikke påvirker slik kabling i det hele tatt...)

Det viktigste poenget mitt er likevel dette: Prisen på skjermen har lite med dette å gjøre. Bitfeil og brudd kan inntreffe i en dårlig kabel uansett pris på skjermen. Man sørger for en pålitelig kabel uansett. Dette gjelder også på lengre strekk (f.eks. til projektor), men her gjør lengden at kabelen blir mer følsom for støy, og man bør kanskje legge i det som trengs for en optimal skjerming og impedanstilpasning i forhold til en kort kabel. Men som sagt: For digital kabling er prisen på kabelen uavhengig av prisen på utstyret den knytter sammen. Kjøp en robust kabel som virker.

PS. For noen er feelgood-faktoren viktig, og da legger man selvfølgelig i den mengden penger som gjør at man føler at man har kjøpt en god nok kabel til utstyret.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt har mekanisk og elektrisk ytelse betydning. Men hvis kabelen er "god nok", dvs bitfeilsannsynligheten ligger på 10^-ørtende og den lar seg installere uten å knekke så er jeg fornøyd.

Jeg er slett ikke sikker på at esoteriske bildekabler er så mye bedre mekanisk eller elektrisk, sannsynligvis er en stor andel, akkurat som hifikabler utstyrt med tykk fargerik gummikappe og har som primær virkemåte å kompensere for manglende utstyr - hos eieren ;-)

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •