Fargeproblemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Fargeproblemer

Er det noen andre som har problemer med ujevn fargetemperatur/fargestikk i deler av gråskalaen på LCD-TV?

Min TV (Sharp LC37GA4) har et svakt rosaskjær i den lysere delen av gråskalaen, slik at (lyse) deler av et hvitt hus, en T-skjorte, en himmel på lyse dagen, snø eller et lyst ansikt får et stikk av rosa. De justeringene av fargetemperatur osv som er tilgjengelige (uten å gå inn i sevice-menyen) har ingen effekt da disse gjelder hele gråakalaen/bildet.

Beviset på at det ikke er kilden det er noe i veien med er at jeg kan flytte rosakjæret fra den nest lyseste firkanten i gråsakalaen på prøvebildet til SVT ett hakk til høyre eller et par hakk til venstre ved å justere kontrasten (ned eller opp). Selv min sønn på 6 år så tydelig at den rosa firkanten flyttet seg.

Fargefeilen (som synes å være tydeligst ved TV-sendinger og Scart/RGB og merkeilig nok mindre merkbar ved DVI og komponent) er knapt synlig dersom man ikke er blitt oppmerksom på den. Men det er altså jeg. Irriterende. Har nå levert inn TVen for om mulig å få den kalibrert eller oppgradert med ny firmware, men verkstedet (Strax eller noe) "konstaterte ingen feil".

Jeg nekter å hente TVen før butikken (HIFI-klubben) enten fikser feilen eller innrømmer at det ikke er noe å gjøre ved, at min modell "er" sånn. Men en slik innrømmelse tør de muligens ikke gjøre uten å risikere at jeg krever ny TV?

Kommentarer?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det virkelig ingen som har erfaring eller synspunkter på dette, eller om lignende eller andre svakheter ved digital-TVers fargegjengivelse?

Hilsen Torkil

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •