Utrangerte HD Ready TVer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utrangerte HD Ready TVer

"So you've already got your lovely HD Ready TV, you're lapping up Sky HD and waiting eagerly for Blu-ray and HD-DVD. You're basking in the envy of your 'still not HD' friends, and basically you're feeling pretty darned pleased with yourself.

Pity, then, that your lovely TV is already out of date."

Jeg la inn link til denne artikkelen Avreview.co.uk i denne tråden, men har ikke fått noen synspunkter.

Jeg vet at det alltid kommer noe bedre :-) men med HDMI 1.3 rett rundt hjørnet (starter vel i november, med PS3), er det ikke da riktig å si at nye TV-/projektorkjøp, kjøp av nye signalkilder (DVD/HD) OG nye surroundprosessorkjøp bør legges på hyllen til våren 2007?

My 2 cents...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å legge uttrykket HD-ready i søppelhaugen?

Mvh

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være en idé, men det hjelper oss ikke til å ta stilling til hvorvidt innkjøp av komponenter frem til HDMI 1.3 er på plass er penger ut vinduet eller ei :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er HDMI 1.3 bakoverkompatibel?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja HDMI 1.3 er bakoverkompatibel, men 1.3 er det HDMI burde vært i utgangspunktet - bærer av høydefinisjons lyd og bilde. Det er ganske radikale forskjeller på 1.2 vs. 1.3.
    Nå kjøpte jeg tv i fjor og dvdspiller og projector for et par år siden, hadde egentlig tenkt å splashe ut på en ny scaler i år, men kommer ikke til å kjøpe noen fler billedrelaterte produkter før 1.3 har vokst av seg de værste barnesykdommene og ekte 1080P skjermer og projektorer med 1.3 kan fåes for en fornuftig penge.
    Jeg kommer til å bruke hele hjemmekino budsjettet til lydrelaterte produkter i år.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste spesielle med HDMI 1.3 er høyere båndbredde. Dagens HDMI standard har en begrensning på 30 bilder i sekundet i 1920x1080 punkters oppløsning. Men siden Hollywood (og andre filmprodusenter) stort sett bare benytter 24 bilder i sekundet på film, er dagens standard mer en god nok til film i 1080p. Dette vil neppe endre seg de neste 10 år, muligens aldri.

Spill er litt annerledes. Her benyttes ofte mye høyere framerate. Teoretisk kan PS3 rendre spill i 1080p@60fps, og da vil du trenge en HDMI 1.3 kompatibel TV før å kunne kjøre et heldigitalt ukomprimert RGB signal. Men merk at du vil fortsatt kunne kjøre 1080p@60fps analog YUV via komponentinngangene. HDCP gjelder kun film ikke spill.

I praksis er dette dog en betydningsløs feature, da PS3 ikke er i nærheten av å ha datakraft til å rendre spill i så høy oppløsning.

Hele greia med HDMI 1.3 og at PS3 "støtter" 1080p, er med andre ord stort sett bare hype iscenesatt av Sonys markedsføringavdeling. For vanlige folk er det ingen grunn overhodet til å utsette kjøp av TV.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til høyere båndbredde (eller som et resultat av det) vil jo HDMI 1.3 også på videosiden innebære støtte for høyere fargedybde (opp til 48-bit), og også på lydsiden støtte overføring av de nye HD-lydformatene som kommer. Så jeg vil si det er en ganske viktig oppgradering.

http://www.hdmi.org/press/pr/pr_20060622.asp

Når det er sagt, vil det nok ta en tid før det kommer skjermer som kan gjengi denne fargedybden og/eller økte oppdateringsfrekvensen i 1080p, så det er ikke noen krise om man ikke kjøper en HDMI 1.3 skjerm på en god stund (ikke at det finnes noen å kjøpe for øyeblikket).

Men det er kanskje greit om din neste receiver kan håndtere de nye lydformatene. Men men - vi er vel litt tidlig ute her nå. Det er bare det at en ny receiver eller HD-spiller er en ganske betydelig investering for de fleste, og da vil man jo gjerne ha det nyeste så man slipper å oppgradere på en stund.

Det blir vel slik, etter som jeg har forstått det, at dersom man lar kilden (HD-spiller) dekode HD-lyden, så vil spilleren kunne overføre den dekodede lyden over HDMI 1.1 via PCM multikanal. Receiveren trenger da heller ikke HDMI 1.3, men må kunne håndtere det innkommende signalet.

Men dersom man vil overføre den rå dataen til receiveren for at den skal dekode HD-lyden, da må receiveren(og følgelig også kilden) ha HDMI 1.3.

Og i og med at receivere nok vil ha en mer påkostet dekoder, vil vel de fleste ønske å dekode i receiveren - som vi gjør nå.

Nå skal det vel sies da, at det per dags dato ikke finnes noen 1.3 kompatible produkter på markedet (så vidt meg bekjent).

Vi får håpe det "eksploderer", slik at man plutselig kan få kjøpt både bilde/lydkilde, receiver og skjerm med HDMI 1.3 samtidig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Men dersom man vil overføre den rå dataen til receiveren for at den skal dekode HD-lyden, da må receiveren(og følgelig også kilden) ha HDMI 1.3.
    Betyr det at digitale signaler (rådata) med de nye lydformatene fra HD-avspilleren også transporteres via HDMI? Så det blir slutt på digitale interconnects med RCA- eller XLR-plugger samt optiske kabler?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Betyr det at digitale signaler (rådata) med de nye lydformatene fra HD-avspilleren også transporteres via HDMI? Så det blir slutt på digitale interconnects med RCA- eller XLR-plugger samt optiske kabler?
    Det er slik jeg har forstått det, ja. SPDIF har heller ikke båndbredde til å overføre SACD eller DVD-A. Nå vet jeg ikke hvor mye båndbredde de nye lydformatene vil kreve, men. Når jeg tenker meg om, er jeg ikke sikker på om HDMI 1.1 vil være nok for dem heller. Kanskje man må ha 1.2 for å få nok båndbredde. Vet faktisk ikke.

[edit] -Nå snakker jeg altså om når man skal overføre dekodet fra spiller. Skal man overføre rådataene til receiver, må man jo ha 1.3.
    Igjen - dette er ting jeg har lest andre steder - jeg jobber jo ikke i industrien, så jeg er avhengig av at kildene mine vet hva de snakker om, og det er det jo ikke sikkert de gjør. [/edit]

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Det er slik jeg har forstått det, ja. SPDIF har heller ikke båndbredde til å overføre SACD eller DVD-A. Nå vet jeg ikke hvor mye båndbredde de nye lydformatene vil kreve, men. Når jeg tenker meg om, er jeg ikke sikker på om HDMI 1.1 vil være nok for dem heller. Kanskje man må ha 1.2 for å få nok båndbredde. Vet faktisk ikke.

[edit] -Nå snakker jeg altså om når man skal overføre dekodet fra spiller. Skal man overføre rådataene til receiver, må man jo ha 1.3.
    Igjen - dette er ting jeg har lest andre steder - jeg jobber jo ikke i industrien, så jeg er avhengig av at kildene mine vet hva de snakker om, og det er det jo ikke sikkert de gjør. [/edit]
    Det er båndbreddeproblematikken jeg er opptatt av i denne tråden, fordi (hvis jeg kan bruke enkle begreper) bilde- og lydkvaliteten fra de forskjellige nye HD-kildene IKKE blir tilgjengelig sålenge en "bare" har HDMI 1.2 (og eldre...). Det er årsaken til at jeg stusser over at rundt 60% av besvarerne sier de ikke vil vente til HDMI 1.3 er etablert før de kjøper nye komponenter.

EDIT: med "nye komponenter" mener jeg slike som blir påvirket av HDMI 1.3, dvs. bildefremvisere og -prosessorer, lydprosessorer og avspillere. Jeg er altså ikke (her) opptatt av komponenter som høyttalere, effektforsterkere, analoge signalkilder og forforsterkere etc. :-)

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halooo ??? Vi snakker om ting som ligger flere år fram i tid !!! Seriøst... vi har EN crapy HD kanal i Norge, verken HD DVD eller Bluray er ennå lansert i Europa . For min del, jeg nøyer meg med 720p i lang tid fremover !

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi

Etter det jeg har lest meg frem til.
    Hvis man i dag kjøper F.eks en dvd spiller med HDMI 1.1 som koster litt mere enn 5.000,- så har disse nok kappasitet til å kjøre HDMI 1.3
    det er kun en software oppgradering.
    Men dette er jo da ikke testet.

Tror ikke man skal ta dette hdmi som et problem enda.
    Vi her på forumet ligger langt frem i tid med våre bekymringer.

Er jo lite Hd matrielle og få kjøpt, det som virker som har blitt populert er dvd spiller som kan oppskallerer bilde til 720P eller høyere, har testet en slik.
    Klart bilde ble jo noe bedre, men det er ikke Hd

Tror pc er tingen en stund fremover til alle har blitt eninge om hva som blir standar.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MF24
    Halooo ??? Vi snakker om ting som ligger flere år fram i tid !!! Seriøst... vi har EN crapy HD kanal i Norge, verken HD DVD eller Bluray er ennå lansert i Europa . For min del, jeg nøyer meg med 720p i lang tid fremover !
    Flere år frem i tid? November 2006 for PS3... og antakeligvis et ras av flere "ting" med HDMI 1.3 i løpet av våren 2007. Sitat fra artikkelen jeg linket til, og som jeg antar folk har lest:

"In fact, the very first AV product to carry an HDMI 1.3 connector is purported to be Sony's PS3 games console/Blu-ray player - and that's not due in the UK market until around November time. So in other words, if you don't have an HDTV yet and want to wait for an HDMI 1.3 set to come along, you're probably going to be hanging on well into 2007."

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    Etter det jeg har lest meg frem til.
    Hvis man i dag kjøper F.eks en dvd spiller med HDMI 1.1 som koster litt mere enn 5.000,- så har disse nok kappasitet til å kjøre HDMI 1.3
    det er kun en software oppgradering.
    Men dette er jo da ikke testet.

Tror ikke man skal ta dette hdmi som et problem enda.
    Vi her på forumet ligger langt frem i tid med våre bekymringer.
    Ikke for å være eplekjekk, men du kan ikke ta mer feil. 1.3 krever et helt annet brikkesett enn 1.1/1.2 det er derfor 100% umulig å få 1.3 kompatibilitet ved hjelp av software.
    Vi her inne er nok litt mer enn gjennomsnittlig opptatt av avteknologi, men det endrer ikke det faktum at HDMI og hdready har blitt brukt på en særdeles dårlig måte av industrien.
    Det fører til at Ola og Kari kjøper produkter i god tro, men blir lurt - ikke av en ukompetent selger, men av produsentene som er så kåte på å selge oss helvferdig teknologi.
    HDMI burde ikke ha blitt lansert før støtte for de nye HDlyd formatene samt støtte for 48bit fargedybde osv. hadde vært bankers.
    HDready burde ikke vært lov å bruke om andre produkter enn de som støtter 1920x1080P og har HDMI 1.3 kontakt.
    Hadde industrien gjort dette fra dag en så hadde forbrukerens tillitt til de store selskapene vært større og folk hadde sluppet å føle at de kjøpte "katta i sekken"
    Du må huske at de samme selskapene som produserer hardwaren er jo også utgiverene av softwaren - de eier filmselkapene. I disse paranoide anti piracy tider skulle man tro at å bygge gode relasjoner med kundebasen sin var en viktig måte å begrense piratkopiering på, men ved slike klønete stunts som HDMI i ørten forskjellige versjoner og en mildt sagt misledende HDready kapanje så undergraver de jo nettopp forbrukerens tillitt, noe som gjør det lett for forbrukere å rettferdigjøre piratkopiering.
    Det vil selvfølgelig alltid komme ny teknologi, det er noe alle er underforstått med, men hvor ofte kan man forvente å måtte bytte tv eller avspillingsmedium? en gang i året er ihvertfall alt for ofte. Vi forbrukere har så alt for mange ganger blitt sittende med skjegget i postkassa fordi industrien ikke klarer å snakke sammen. bare tenk på betamax vs vhs, minidisk, dab og ikke minst den kommende blueray vs hddvd krigen...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det er båndbreddeproblematikken jeg er opptatt av i denne tråden, fordi (hvis jeg kan bruke enkle begreper) bilde- og lydkvaliteten fra de forskjellige nye HD-kildene IKKE blir tilgjengelig sålenge en "bare" har HDMI 1.2 (og eldre...). Det er årsaken til at jeg stusser over at rundt 60% av besvarerne sier de ikke vil vente til HDMI 1.3 er etablert før de kjøper nye komponenter.
    Dette er vel feil.

HDMI 1.0 kan vel overføre 1080i60 som vel blir "standardformatet" for HD-kilder. Det er et helt åpent spørsmål hvor mange HD-kilder som faktisk vil benytte seg av muligheten til f.eks større fargedybde, og de fleste av dagens flatskjermer har jo problemer med å presentere 8bit rgb pga dårlig kontrast og begrensninger i skjermteknologien. Da er det jo litt morsomt at man skal øke kilden til f.eks 12bits pr primærfarge=)

HDMI 1.3 er såvidt jeg har forstått det en unnskyldning for å rette opp hull i krypteringen som "sukres" med overlegen kvalitet.

-k

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er i denne vurderingen viktig å huske at HDMI 1.3s tiltenkte fordeler kun er rent teoretiske. Selv med dagens HDMI 1.2-standard er det mer enn nok båndbredde for både 10-bits video (1024 nyanseringer pr. grunnfarge vs. 256 i dag) og 1920x1080 oppløsning@60 fps/Hz (så at noen mente kun 24 fps ville fungere, det er ikke korrekt). Ettersom dagens videostandard støtter et format som allerede ligger et godt stykke unna selv BluRay under dagens spesifikasjon (tenker da spesielt på fargedybde, som på BluRay/HD-DVD ligger på 8-bit, samme som den gode gamle DVDen), tror jeg det er trygt å si at det vil ta åresvis før vi ser noen effekt av denne båndbredden på videosiden av bjerget. Som knutinh sier klarer jo ikke dagens LCD-TVer og plasmaer en gang å vise 8-bits video på en presentabel måte...

Det som jo er vesentlig med HDMI 1.3, er den utvidede kopibeskyttelsen, som gjør det mulig å sende digital "HD" audio trygt (mht kopiering, og da kun inntil videre) sammen med videosignalet. Dette er jo viktig, men husk at en uansett da kan benytte en reciever/pre-amp med switch, som sender videosignalet videre som HDMI 1.2 og behandler lydsignalet separat.

Selv om HDMI 1.3 gir enda flere muligheter på sikt tror jeg personlig at det er er poengløst å vente med innkjøp av utstyr på videosiden, som f.eks. projektorer eller TVer. Det jeg derimot tror at kan være veldig lurt å vente med innkjøp av, er pre-amper eller receivere, for der spiller jo HDMI 1.3, som er eneste format som støtter de nye digitale lydstandardene, en svært vesentlig rolle.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt innlegg, Lygren. Jeg er spesielt enig i det du sier om preamper/receivere.

Forøvrig synes jeg det er vanskelig å finne informasjon om HDMI-inngangene på forskjellige TVer og PJer er HDMI 1.0, 1.1 eller 1.2. Selgere vet det ikke, og websidene til produsentene nøyer seg ofte med å si HDMI...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    (tenker da spesielt på fargedybde, som på BluRay/HD-DVD ligger på 8-bit, samme som den gode gamle DVDen), tror jeg det er trygt å si at det vil ta åresvis før vi ser noen effekt av denne båndbredden på videosiden av bjerget.
    Men støtter ikke BR/HD-DVD noen nye h264-profiler som skal gi inntil 12bit YCbCr?

Dessuten: en ting er hva båndbredden støtter, en helt annen ting er hva signaleringen støtter. Hvis HDMI 1.2 har nok båndbredde til 1080p60 med 36bits per pixel så er det jo likevel ikke sikkert at standarden tillater signaleringen som skal til for å faktisk sende dette, og selv da er det ikke sikkert at noen tar seg bryet med å implementere det før de ser at det er en markedsføringsverdi i å ha "true 1080p" eller "really, really billions and trillions of colours (tm)"

Men større antall bits per pixel kan i prinsippet utnyttes til to ting (evt kombinert):
    1. Økt dynamikk. Altså større forskjell mellom hvitt og svart. Her er vi i dag begrenset av displayteknologien

2. Økt granularitet. finere graderinger og mer "analogt" bilde. Her tror jeg også at vi i dag er begrenset av displayteknologi (?)

Å avspille en 8/24 bits videokilde som DVD eller HD-DVD/BR (?) på et 8/24 bits display via en 12/36-bits digital-link gir ingen fordeler...

Analogien til hifi er kanskje nyttig. Å øke fra 16 bit til 24 bit audio gir en mer presis kurveform som man enten kan utnytte til å spille høyere (med uendret "støy") eller å spille like høyt som før men med redusert "støy". Med støy menes kvantiseringsfeil.

-k

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vet jeg hva de røkte før de skrev den artikkelen det refereres til men å si at skjermene er verdiløse fordi de ikke er HDMI 1.3 kompatible er latterlig!

Hva i svarte granskauen skal man med HD lyd på en flatskjerm?

Hva skal man med høyerebåndbredde når skjermen ikke er i stand til å bruke det den har i dag?

Det er ikke HDMI 1.2 som er begrensningen på dagens eller morgendagens flatskjermer eller projectorer.

Når det gjelder projectorer er jo lyd helt uaktuelt likevel.

Til og med DVI klarer jo å overføre all bildedataene som er tilgjengelig i dag OG 1080p.

Det eneste stedet man eventuelt vil trenge HDMI 1.3 er i receiveren.
    Ikke på grunn av båndbredde mangler ved dagens optiske og elektriske digital innganger, men på grunn av kopibeskyttelsen / krypteringen som er implementert i HDMI 1.3

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Ikke vet jeg hva de røkte før de skrev den artikkelen det refereres til men å si at skjermene er verdiløse fordi de ikke er HDMI 1.3 kompatible er latterlig!

Hva i svarte granskauen skal man med HD lyd på en flatskjerm?

Hva skal man med høyerebåndbredde når skjermen ikke er i stand til å bruke det den har i dag?

Det er ikke HDMI 1.2 som er begrensningen på dagens eller morgendagens flatskjermer eller projectorer.

Når det gjelder projectorer er jo lyd helt uaktuelt likevel.

Til og med DVI klarer jo å overføre all bildedataene som er tilgjengelig i dag OG 1080p.

Det eneste stedet man eventuelt vil trenge HDMI 1.3 er i receiveren.
    Ikke på grunn av båndbredde mangler ved dagens optiske og elektriske digital innganger, men på grunn av kopibeskyttelsen / krypteringen som er implementert i HDMI 1.3
    Artikkelen setter ting på spissen - det er åpenbart at TVene ikke blir verdiløse. Og det er ikke snakk om å ha HD lyd på selve TVen. Men HDMI 1.3 (eller høyere versjonsnummer) blir sannsynligvis den eneste transportkanalen for digitale signaler fremover, noe som får konsekvenser for bildefremvisere, surrounddekodere, DACer og RCA-kabler (!) :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •