Sony Bravia 40" og 46" av samme Merke/modell

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony Bravia 40" og 46" av samme Merke/modell

Hei

Med utgangspunkt i denne tråden: http://avforum.no/forum/tv-apparater/39705-hva-ville-du-valgt-sony-samsung-eller-lg-lcd.html

........ der Sony KDL-40V2000 roses, og det linkes til fine omtaler, lurer jeg på følgende:

Kan jeg anta at KDL-46V2000, altså den som er 6" større, er like bra og har de samme positive egenskapene som 40 tommeren? Med andre ord, er det ett fett om jeg leser review av 40 eller 46 tommeren, da disse er av sammen merke og serie?

Skal kjøpe lcd tv om to uker og KDL-46V2000 står øverst på ønskelisten(for øyeblikket). Har også hatt Samsung LE-40M71B til vurdering, men den taper jevnt for Sony i de fleste reviews. Tips og innspill mottas med takk!

X-serien til Sony har også vært til vurdering, men den koster jo ganske mye mer. I den sammenhengen har jeg et spørsmål: Kan det menneskelige øye se forskjell på 1080p og 1080i?

Siste spørsmål: hadde dere valgt å betale et par tusen mer for en Sony tv, ved å kjøpe den på Sony Center i Karl Johan? Er den ekstra kompetansen og sevicen verdt disse pengene?

Takk for svar og råd/innspill til hvilken tv jeg bør velge.

Henrik

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henriklov
    X-serien til Sony har også vært til vurdering, men den koster jo ganske mye mer. I den sammenhengen har jeg et spørsmål: Kan det menneskelige øye se forskjell på 1080p og 1080i?
    Den romlige oppløsningen på disse er den samme (1920x1080 pixler). Forskjellen er den temporære oppløsningen (tid), hvor 1080i har rom for halvparten så mye informasjon. Hvis du ser på kino-film så er faktisk film-materialet den begrensende faktoren slik at hvis tv-en har teoretisk perfekt de-interlacing så bør det ikke være noen forskjell.

Hvorvidt teori og praksis er likt avhenger av hvor flink Sony er til å lage de-interlacere og hvor flink f.eks b-kanaler som TV3 og discovery er til å legge ut materiale som lar seg de-interlace ordentlig. Det samme gjelder sannsynligvis innholdsprodusenter og hardwareprodusenter av HD-DVD og Bluray. Ved å ha en ren 1080p transport hele veien reduserer du rett og slett antall muligheter for ingeniører til å fukke opp ting =)

Hvis du ser på materiale som er filmet med HD videokamera i tv-produksjon eller hjemmebruk (som utnytter båndbredden tilgjengelig i 1080i/p) så vil det helt klart være en synlig forskjell. All bevegelse av objekter med mange detaljer vil fremstå som skarpere med 1080p. Det samme gjelder også f.eks visning av PC-bilder.

Siste spørsmål: hadde dere valgt å betale et par tusen mer for en Sony tv, ved å kjøpe den på Sony Center i Karl Johan? Er den ekstra kompetansen og sevicen verdt disse pengene?
    Hvis forskjellen er liten ville jeg helt klart valgt å støtte butikken som muliggjør at jeg kan få tatt en titt i stedet for å gjette meg fram på nettet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva 46" koster på Sony senteret på Karl Johan, men på komplett koster den idag 38.000. Jeg hadde ikke giddet å betale så mye for en LCD TV som er utdatert etter 12-24 måneder og bruktverdien er sannsynligvis halvert på et år. Da hadde jeg heller valgt 40"-tommeren til ca 21.000 og kjøpt en ny større om et par år.

Personlig hadde jeg nok heller satset på en LG 42LB1R på grunn av at Sony har problemer med å støtte PC over DVI / HDMI til ca 25.000.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er nok ikke forskjellen på 1367 x 768 og 1920 x 1080 så stor på 40". Kanskje heller ikke på 46"-tommeren. Prisforskjellen på ca 12.000 kan neppe forsvares med dagens middelmådige TV-signaler / filmer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •