Oversikt og flatskjermer med 1:1 pixelmapping (egnet for PC)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oversikt og flatskjermer med 1:1 pixelmapping (egnet for PC)

Siden folk stadig er uenige ved hvorvidt tvene faktisk har 1:1 pixel, og produsentene ikke bidrar til å oppklare dette...

Jeg fyller ut litt etter hodet her og håper at andre kan bidra til å fylle ut og korrigere...

LG LCD-tver:
    HDMI:
    1:1 pixel
    VGA:

SONY LCD tv-er:
    HDMI:
    ikke 1:1
    VGA:
    kan ha 1:1

Philips LCD tv-er:
    HDMI:
    VGA:

Pioneer Plasma:
    HDMI:
    VGA:

Samsung LCD
    HDMI:
    VGA:

Dell LCD-tver:
    HDMI:
    VGA:

Videoseven LTV40DA
    DVI:
    1:1pixel @ 66Hz
    VGA
    ?

Edit: tilføyde info fra T2
    Edit: tilføyde info for Videoseven

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.dinside.no/php/art.php?id=314251

Etter å ha skrevet litt om tilkoblinger fra datamaskiner til TVer litt tidligere i sommer fikk vi også stor respons om å teste hvordan forskjellige TVer faktisk er til databruk. Derfor vil vi fremover, i samarbeid med vår søsterpublikasjon Dingz.no, sjekke ut hvor godt PCen fungerer med de forskjellige TV-modellene.

Dagens modell er en liten 32-tommes LCD fra Philips med oppløsning på 1366 x 768 piksler, og har den enkle modellbetegnelsen 32PF9531. Den har, som TVer i dag skal ha, tilkoblingsmuligheter for både hverdag og fest: kompositt, S-Video, komponent, VGA, 2 x HDMI og 2 x SCART. Det mest naturlige er å koble til PCen via VGA eller DVI -> HDMI.

Vår initielle glede over denne ferske modellen ble noe dempet når brukermanualen slår fast at støttede oppløsninger for PC er VGA, SVGA og XGA, som er henholdsvis 640 x 480, 800 x 600 og 1024 x 768.

Vi brukte kun et nVidia grafikkort med både VGA (D-Sub 15) og DVI denne gangen, men fremover håper vi på å i tillegg få benytte oss av et ATI-kort med HDMI.

VGA vs. DVI
    Det viste seg at det var stor forskjell på digital og analog tilkobling på denne modellen. Som det stod i manualen var 1024 x 768 det beste vi fikk til mot VGA-porten, noe som betydde at vi måtte ta kjøre TVen i 4:3-modus for å få et normalt bilde. Det tilsvarer en 26-tommers skjerm, og hvis du absolutt vil utnytte hele bredden må du strekke bildet.

1:1 pikselmapping, det vil si at en piksel i grafikkortoppløsningen tilsvarer en piksel på skjermen, fikk vi ikke til med denne TVen. Med VGA gikk det ikke ganske enkelt fordi panelet ikke ville ta imot noen større oppløsning enn 1024 x768, med DVI fordi TVen skalerte bildet automatisk når vi sendte ut større oppløsninger (som HDMI-inngangen tolket som HDTV).

Med DVI->HDMI tok vi en litt annen vei. Grafikkortet gjenkjente TVen som et HD-panel, og med HDTV ut på grafikkortet lot vi TVen skalere bildet. Dette fungerte veldig bra i 720p, men bildet fylte ikke hele skjermen. Skuffelse.

Men situasjoner som dette har grafikkortprodusentene tenkt på. Nyere grafikkort lar oss nemlig stille på de fleste ting, og ved hjelp av "overskanningskompensasjon" fikk vi blåst opp bildet til det fylte skjermen. Og resultatet ble tilfredsstillende, på tross av utradisjonelle oppløsninger. Vi endte opp på 1216 x 676 piksler med 720p ut, eller 1824 x 1016 med 1080i.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at tv-er som bare tillater 1:1 pixel over VGA sannsynligvs ikke vil fungerer optimalt md PC og HD-DVD/BR da disse formatene krever en sikker (HDMI) link for å tillate avspilling i full oppløsning.

-k

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh/DinSide
    Og resultatet ble tilfredsstillende, på tross av utradisjonelle oppløsninger.
    Skjermen støtter ikke riktig oppløsning via verken VGA eller HDMI, og dette er altså tilfredsstillende? Det er helt ræva til PC-bruk spør du meg, all den tid det bør være en smal sak å implementere dette i TV-en. Hvis man betaler skjorta for en skjerm som skal brukes til PC bør dette være i orden, nesten-/halvveisløsninger som dette holder ikke. En LCD-skjerm gir jo i utgangspunktet veldig skarpe og fine bilder med skikkelig PC-støtte, da synes jeg det blir feil å indirekte anbefale slike skjermer til PC-bruk ved å si at resultatet er tilfredsstillende.

En komplett liste bør vel inneholde støtte for 1:1, støttede oppløsninger (man kan jo kjøre 1:1 med lavere oppløsninger uten å fylle skjermen), overscan samt oppdateringsfrekvenser.

Du finner forresten en del skjermer på denne siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe ala dette?
    Merke | Modell | native oppløsning | støtter 1:1 på DVI | støtter 1:1 på VGA | støtter 24/30/48/50/60/72 Hz|

Jeg har gjentatte ganger spurt her og andre steder etter refreshrates støttet men det virker ikke som om noen bryr seg om dette, eller vet hva det er...

Når jeg sier 1:1 så mener jeg selvsagt å fylle hele skjermen (eller så godt som i tilfellet 1366x768 -> 1360x768). Å støtte 800x600 midt på skjermen er en helt annen funksjon som ikke hjelper oss i denne smamenhengen...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dell LCD-tver:
    HDMI:
    VGA:

Skulle bare mangle fra en PC leverandør!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser forskjell på de to bildene under så ser du sannsynligvis også forskjell på en tv med og uten 1:1 pixel mapping. Det første er "referanse-bildet". Som det ville sett ut om du hadde et bilde på pcen og koblet denne til en god LCD med 1:1 pixel.

Det andre er en simulering av hva som skjer med de fleste lcd tv-er. Bildet er skalert opp 10% og så ned 10% igjen. Nedskaleringen er nødvendig for å få to like store bilder slik at det er lett å sammenligne de to.

Det tredje bildet har fått litt oppskarping for å kompensere for utsmøring i skaleringen. Fremdeles ser vi artefakter rundt kontrastrike konturer som Philips & Co synes at vi bare bør leve med...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse bildene er test-patterns (som selvsagt er ekstra avslørende for skalering):

"Furthermore its important to note that each scaling step causes artifacts and decreases overall image quality. Below is shown a very popular test pattern used for testing pixel mapping. The first image is the orignal, the second has been scaled up by a factor of 1.33(same factor as PAL is scaled horisontally on a 1366x768 desktop) using the best scaling method available in GIMP(scaling artifacts on real TVs doesnt look like this but the principle is the same, real examples are shown further down)."

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Noe ala dette?
    Merke | Modell | native oppløsning | støtter 1:1 på DVI | støtter 1:1 på VGA | støtter 24/30/48/50/60/72 Hz|
    En slik oversikt hadde selvsagt vært helt suveren.

Når jeg sier 1:1 så mener jeg selvsagt å fylle hele skjermen (eller så godt som i tilfellet 1366x768 -> 1360x768). Å støtte 800x600 midt på skjermen er en helt annen funksjon som ikke hjelper oss i denne smamenhengen...
    Tja, hvis det beste man oppnår med pixelmapping er f.eks 720p på en 1366*768-skjerm, så er vel ikke det å forakte til PC-bruk etc hvor man ønsker skarpt bilde (se vedlegg for størrelse på rammen). Hvis man må ned på 1024*768 eller 800*600 er det jo ubrukelig.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung 40M51 (og da gjelder det nok fler) tror jeg for eksempel kan kjøre 1:1 på et 720p/HDMI-signal, da med svarte kanter rundt, naturligvis. Det er jo en slags trøst kanskje?

Edit: Dette er forresten galt, i tilfelle noen skulle lese dette i ettertid. Blandet med Dell 37"

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Samsung 40M51 (og da gjelder det nok fler) tror jeg for eksempel kan kjøre 1:1 på et 720p/HDMI-signal, da med svarte kanter rundt, naturligvis. Det er jo en slags trøst kanskje?
    Tja, det er jo ett av to onder. Pixelmapping i bytte mot fullskjerm. Likevel en helt idiotisk begrensning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde meg på en kundesupport hos LG:

Hi I am considering these two LG LCD tvs. As you guys seem to be the only ones caring about 1:1 pixel you are in a exclusive group. My questions:

1. What is the technical (image-only) difference between the lc2r and lb1r series? Backlight only, and will this affect image quality?

2. What is the supported refresh rates? We did some tests on an older LP1R at work, confirming that it amasingly would support rates like 48 Hz (film), 50Hz (PAL) and 60Hz (NTSC) without rate-conversion. But a collegue of mine bought that model without being able to use anything but 60Hz on analog and digital inputs...?

"Hej Knut, Tack för ditt e-mail. Specifikationen på de båda modellerna hittar du på den nordiska hemsidan. Som du nämner har LBIR EFFL "backlight"systemet. Detta system gör att bilden blir tydligare vid mörka scener. Hur mycket det påverkar bilden skulle jag föreslå att du jämför i en butik. När det gäller tv sändningar så ska den inte ta mer än 50 Hertz eftersom den är programmerad för PAL. Om det är anslutet till någonting så är det 60 genom komponent och 40 genom scart. Med vänlig hälsning --- LG Electronics"

Jeg vil vel si at svaret på spørsmål nr 2 er uklar. Det er greit at PAL er 50Hz men 40Hz er for meg en helt ukjent rate, spesielt over SCART.

-k

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse bildene er test-patterns (som selvsagt er ekstra avslørende for skalering):
    Får på min JVC LT37S60BU perfekt pixelmapping i 1280x768 over VGA i følge det test-patternet. Bildet fyller skjermen. Skjønner ikke helt hvordan det er mulig da panelet skal være på 1366x768

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge http://pixelmapping.wikispaces.com/Sony+TVs støtter x2000 serien 1:1 over hdmi, noen som har prøvd?

Newcomer -Harald- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer PDP-5000EX...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Harald-
    Pioneer PDP-5000EX...
    Wow! Nå fikk jeg nesten lyst på en plasma-skjerm!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i utgangspunktet ganske grønn på tekniske ting som 1:1 pixelmapping, men siden jeg har store planer om å kjøpe en flatskjerm som jeg kan koble til pc (samt seff tv- og film-titting) har jeg med god hjelp av dette forumet skjønt viktigheten med 1:1.

Super liste her, men hva med JVC? (Ja, det er jeg som prøvde å dra igang en JVC-tråd her http://avforum.no/forum/tv-apparater/40207-jvc-lt-40s70-noen-erfaringer-samt-litt-annet-st-sj.html - ta gjerne en titt, for er etpar andre ting jeg lurer på og..:-D )

Men hva er greia med JVC? Er det ingen her som liker JVC siden det knapt finnes tråder om de tv'ene?
    Flott at tZar kommer med innspill om sin JVC, men vet dere om dette gjelder alle JVC?

Jeg skal kjøpe 37" el 40" (helst 37 da 40 blir litt stort siden jeg sitter temmelig nærme). Har sett mange anbefaler LG 37LB1R. Grunnen til at jeg stresser med JVC er at dette er en av få(?) som også har bra 37". Prisen jeg ser for meg er drøye 20.000. Hva er da beste produkt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers anbefales disse:
    EnTech Taiwan Forum Index -> HDTV timing database
    http://forums.entechtaiwan.net/viewf...277c9d7f108d17

EnTech Taiwan Forum Index -> PowerStrip for Windows

EnTech Taiwan Forum Index -> Monitors, HDTVs, etc.

Hjelpsom fyr han administratoren...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Toshiba pixelmapping?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Det viste seg at det var stor forskjell på digital og analog tilkobling på denne modellen. Som det stod i manualen var 1024 x 768 det beste vi fikk til mot VGA-porten, noe som betydde at vi måtte ta kjøre TVen i 4:3-modus for å få et normalt bilde. Det tilsvarer en 26-tommers skjerm, og hvis du absolutt vil utnytte hele bredden må du strekke bildet.
    [/b]

Jeg har samme problem på min Sony Bakprojeksjon LCD.

Når jeg ser tv-serier via PC så må jeg bruke Wide modus på TVen, slik at bilde blir dratt, for så å bruke VLC til å rette opp dette igjen.

Denne muligheten finnes ikke i Window Media Player, så den får jeg ikke brukt.

Dette er litt irriterende, men det funker greit nok.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •