PDP-507XD og PDP-507XA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PDP-507XD og PDP-507XA

Hei,

Jeg skal snart gå til innkjøp av en 50" plasma og sjekker litt rundt for å finne ut hva som er best for meg.

Her på avforum ser det ut til at det er Pioneer og Panasonic som generelt får mest skryt. Panasonic'en har jeg slått fra meg pga utseende. Bildet er sikkert helt topp, men ellers synes jeg ikke den ser spesielt bra ut. Jeg har også sett litt på den nye Samsung 50"'eren. Den har et utrolig fint design, men jeg er usikker på hvor bra bildet egentlig er sett i forhold til Pioneer og Panasonic.

Jeg venter nå i spenning til de nye Pioneer modellene kommer. Ser at de kommer i Sverige i September. Er de virkelig bedre enn PDP-506XDE så blir det nok en av disse.

http://www.pioneer.se/se/content/pre...eneration.html

Er det noen som vet noe mer om PDP-507XD og PDP-507XA? Pris? Er dette virkelig neste generation Pioneer eller en NEC i forkledning? Jeg håper på det første.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært opptatt av de samme spørsmålene lenge. Siden ikke jeg heller liker utseende og bildeprosessoren til konsumentplasmaene til Panasonic (PV-60/600), så hadde jeg tenkt å kjøpe proffvarianten, Panasonic TH-50PHD9, som ser mye bedre ut, kan fås i både svart og sølv og har bedre bildeprosessor og flere innstillingsmuligheter. Bakdelen er (for noen) mangel på tuner og prisen på nesten 40 000. Etter mye vingling frem og tilbake, ser det ut til at jeg heller i retning av 507.

Den kommer i følge Pioneer til Norge (sammen med 427) i slutten av september/begynnelsen av oktober. 507 kommer til å koste henholdsvis ca. 35 000 og 40 000 for de to ulike variantene. Nå er som kjent tunerboksen droppet, 427 har fått litt rundere kanter og integrert høyttalere, 507 har stort sett den samme firkantende finishen som før (heldigvis), med valgfrie side eller underhøyttalere og endret oppløsningen fra 1280x720 til 1366x768. Det siste er jeg usikker på om egentlig er til det bedre. Veggstativet skal være det samme, så 506 eiere trenger ikke å kjøpe noe nytt. Vekten på 507 er ca. 4-5 kilo høyere enn 506, noe som skyldes integreringen av inngangene i skjermen.

Pioneer 507 skal i følge utenlandske forum være forbedret på et par viktige punkter: Skarpere bilde, bedre sortnivå og ikke minst: redusert fare for innbrenning. Sistnevnte er ikke et ubetydelig problem på 6-serien, til tross for at det ikke er bemerket av norske lyd og bildemagasiner.
    I går var jeg nemlig på Elkjøp for å spørre om prisen på 506. Den hadde de ikke inne, men jeg fikk i stedet tilbud på en 436FDE med borstativ og høyttalere for 24000. Bra pris, men i det ene hjørnet var det lett å se at et stillbilde som hadde stått på tidligere på dagen, nå hadde brent seg kraftig inn. Selger mente at dette ville gå vekk med tiden, noe det sikkert gjør, men jeg valgte å stå over, tross prisen. Jeg har jo også mest lyst på en 50 tommer for å få en større filmopplevelse, noe jeg ikke får med en 42/43 tommer. Så om innbrenningsproblemet er betydelig redusert på 507 i forhold til 506, taler det klart for den nye skjermen.

På ditt spørsmål: Nei, verken 427 eller 507 har NEC panel. Det er riktig at det ble solgt en 42-tommer NEC som Pioneer satte sitt navn på i fjor, men den er ikke den samme som 427. Alle de Samsung-skjermene jeg har sett, har vært bra på gode signaler, men faller sammen når signalene er dårlige. Ergo: bildeprosessoren er for dårlig, ihvertfall målt mot Panasonic og ikke minst Pioneer.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må bare igjen understreke at jeg synes det er totalt merkelig at Pioneer velger å følge budsjettstrømmen ved å fjerne den eksterne tunerboksen. Hva er vel mer praktisk enn å ha en slik boks tilgjengelig eksternt slik at alle ting og tang en kobler fra og til gjøres super-enkelt? Spesielt for oss som monterer TVen på veggen med skjult kabling er det jo helt avgjørende å slippe å legge ny kabel for hver gang en skal koble til eller fra noe, og de av oss som faktisk bruker en del utstyr vet jo at en bytter kabler og utstyr støtt og stadig...

Jeg beholder i det minste min 506 lenger grunnet dette, hadde garantert byttet til nyeste modell hvis boksen hadde vært på plass så da sparte jeg endog litt penger...!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sistnevnte støttes! Hadde det ikke vært for at 507 skal ha redusert innbrenningsfare, hadde jeg kjøpt 506FDE/XDE uten å blunke, nettopp som følge av den eksterne tunerboksen. Dette burde oppriktig ha vært et alternativ for 7. gen. også, så her har Pioneer gått "gal vei".

Og enda et "viktig punkt" For de av oss galninger som har invistert i dyre nettkabler, nettfiltre, komponentkabler, HDMI-kabler osv. for å tweake det siste ut av tunerboksen, vil sannsynligvis oppleve at nå som inngangene og strømkontakten er flyttet opp i TV på veggen, så vil kablene a) enten blir for korte og/eller at b) De blir alt for tjukke og stygge til å føres opp til skjermen. Fanken heller

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ærlig talt, innbrenningsfaren er kraftig overvurdert, og ikke minst styrket av paranoide, ferske eiere som rapporterer om kraftig innbrenning som selvsagt er borte etter noen timer, noe de selvsagt glemmer å oppdatere folk på... ...så har du selvsagt de som ser TVen i butikken, der den har stått på 24/7 med statisk DVD-meny, da er det klart TVen blir ødelagt!

Jeg bruker TVen til spilling og masser av junk-TV med logoer fra faste TV-kanaler i times -og dagesvis av gangen. Image-retention, det har en uten tvil, dvs. at en får en "avtrykk", men disse er også borte etter noen timer, i værste fall en halv dag eller så.

Klart, innbrenning er noe dritt, men jeg tror ikke den nye generasjonen vil være veldig annerledes her, kanskje noe bedre på å skjule midlertidig innbrenning, men på fast innbrenning tror jeg det skal mye til å få til både for den nye og forrige generasjonen.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søren søren søren.... :evil:
    Hadde virkelig tenkt å ha 2 ledninger fra tv`n og ned til den eksterne boksen på min nye tv benk...
    Men nå vart jeg i tvil om jeg skal ha 06 eller 07 versjonen...
    Bør virkelig være mye bedre bilde nå hvertfall :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fravær av ekstern tuner boks på de nye modellen er for meg en stor fordel. Jeg har aldri sett poenget med den som kun hadde verdi som en ren koblingsboks.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Men du har vel ikke tiltro til dette produktet siden det kun har VGA for PC-tilkobling......
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om 7'er modellene vil støtte 1:1 pixel mapping på hdmi-inngangen? Altså at det blir mulig å kjøre vanlig pc-signal inn på inngangen uten at tv'en skalerer signalet? Dette er no dr### på Pioneers skjermer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er synd at den eksterne koblingsboksen er fjernet, men det kan jeg leve med. Når jeg først skal kjøpe en plasma i denne prisklassen ønsker jeg å ha det nyeste

Jeg har digital paraboltuner så det er ikke så viktig for meg med tuner i TV'en. Vet dere om det er noen annen forskjell mellom XD og XA enn tuneren?
    Den digitale tuneren ville sikkert ikke fungert med et fremtidig digitalt bakkenett i Norge uansett?

Det viktigste er at det er 2 HDMI kontakter. Ser for meg at disse fort vil bli brukt opp. Det blir også innkjøp av en Blu-Ray/HD-DVD spiller og en Dreambox-8000 etterhvert. (Må bare vente til produktene kommer på markedet) :?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo bra ut prismessig. xa 50" modellen ligger 5000 kr under i pris med en gang den kommer ut i forhold til 506xde som koster ca 40 000 nå selv etter å ha vært på markede i et års tid :-D Lover bra

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Men du har vel ikke tiltro til dette produktet siden det kun har VGA for PC-tilkobling......
    Nei, dersom den ikke støtter PC 100% via HDMI / DVI så er den ubrukelig for meg.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Nei, dersom den ikke støtter PC 100% via HDMI / DVI så er den ubrukelig for meg.
    Hva mener du med att den ikke støtter PC 100%???
    Har tenkt å ha bilde fra pcen på ny skjermen jeg og, men vart litt i tvil nå..
    Sikkert jeg som ikke skjønner, men måtte bare spørre... :?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den støtter garantert ikke PC-oppløsninger over XGA over HDMI, men du får piksel-mapping over VGA i det minste... Egentlig utrolig kjedelig, men sånn er det på de aller fleste TVer foruten LG og et par øvrige.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det firkantige sorte glossy designet til Pioneer er i mine øyne perfekt.

Løse høyttalere likeså. Hvor mange som kjøpe ren slik tv bruker egentlig de 2x8W innebygde høyttalerne?

Når det gjelder mediaboks så har jeg en ideell drøm: Sett ned prisen på tv-ene med 5.000,- og utstyr dem med en 1:1 HDMI inngang. Selg løst en ekstern tuner-boks med tv-tuner alle mulige innganger etc til 5000,- som kobles til via samme HDMI =)

Ideellt fordi ekstern tilkoblingsboks er genialt for alle som bruker tven som en tradisjonell tv med DVD, video, kabel/parabol etc. For de av oss som skal bruke den til en MediaCenter/HTPC (som selv har alt av innganger) ville vi fått topp tv-skjerm billigere og rett PC-tilkobling.

Når det gjelder PC-tilkobling så synder Pioneer, Philips, Sony, de fleste store utenom LG. Rart igrunn, og definitivt noe å tenke på hvis du har tenkt å bruke PC som hovedkilde i systemet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har løst sistnevnte med en DVDO Iscan VP-30 som dermed fungerer som fordelingshub, og som gir pixelmapping 1:1 fra alle signalkilder. Aberet er selvsagt prisen. Selv til halv pris som jeg gav, dvs. 9000 NOK, så blir det i overkant dyrt. Men da blir bildet også fullt levbart, selv etter å ha blitt bortskjemt av en Loewe Aconda CRT 32` de siste årene.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    (...) og endret oppløsningen fra 1280x720 til 1366x768. Det siste er jeg usikker på om egentlig er til det bedre.
    Oppløsningen var 1280x768 på den gamle, ikke 1280x720. Men jeg er enig i at det er heller tvilsomt om endringen fører til noe bedre ja...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Den støtter garantert ikke PC-oppløsninger over XGA over HDMI, men du får piksel-mapping over VGA i det minste... Egentlig utrolig kjedelig, men sånn er det på de aller fleste TVer foruten LG og et par øvrige.
    Men via VGA vil du aldri kunne spille av Blue Ray eller HD DVD plater som er kopibeskyttet. Saken er egentlig grei for min del. Jeg kjøper bare produkter som ikke har denne type mangler. Det vil si at jeg ligger langt unna Philips, Pioneer, Samsung og Sony.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg har løst sistnevnte med en DVDO Iscan VP-30 som dermed fungerer som fordelingshub, og som gir pixelmapping 1:1 fra alle signalkilder. Aberet er selvsagt prisen. Selv til halv pris som jeg gav, dvs. 9000 NOK, så blir det i overkant dyrt. Men da blir bildet også fullt levbart, selv etter å ha blitt bortskjemt av en Loewe Aconda CRT 32` de siste årene.
    Hvordan kan du få 1:1 pixelmapping på et display som er hard-wired til å skalere + croppe absolutt alle inputs??

-k

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt noe mer om de nye skjermene?? Tester??? Anything??
    Sitter virkelig på kanten av gjerdet og venter spent, har ikke helt bestemt meg for om det blir 507 eller 506 (grunnet tuner boksen)
    Så alt av informasjon blir tatt imot med stor glede :-D :-D

Å en ting til... Noen som vet hva som skjer med 506`ene i butikkene/nettbutikkene??
    Vil de bli solgt rimeligere de også? Eller har Pioneer stoppet salget av de for å selge flere 507...?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •