1920X1080 som ikke støtter P???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1920X1080 som ikke støtter P???

Kikker og venter med lengsel på at Phillips' nye Cineos LCD TV 37PF9731 skal komme i butikkhyllene,

men...det er allikevel noe jeg stusser over; for i spesifikasjonene til tv'n står det at den støtter opp til 1920X1080i over hdmi, men hva med p (progressivt)?

Er det slik at "ekte" hd oppløsning på 1920X1080 støtter p "ut-av-boksen", eller er dette faktisk ikke støttet på denne modellen?

Fint med et eller flere godt argumenterte svar her, siden jeg plutselig befinner meg utenfor et kompetanseområdet jeg før trodde jeg behersket....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Stemmer at det ikke støtter 1080p inn, er jo egentlig veldig misledende ettersom apparatet markedsføres som et 1080p apparat... Eneste fordelen, som faktisk kan være en ulempe gitt middelmådig skalering, er redusert screendoor, som jo i utgangspunktet uansett ikke er noe problem på en 37" på "normal" HD-oppløsning.

Den støtter jo heller ikke skikkelig de-interlacing av 1080i (konverterer til 540p), så det beste signalet denne TVen støtter er i realiteten 720p.

Du må nok opp på Sonys X-serie om du skal ha skikkelig 1080p støtte samt støtte for de-interlacing av 1080i gitt...og de koster skjorta!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor jakte etter 1080P på en 37"? Man vil ikke se forskjell på 720P og 1080P ved normal sitteavstand allikevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var sjølv på jakt etter ein som hadde full 1080p, sidan det er største oppløysing støtta av PS3. Dessverre er nok utvalet fortsatt ganske begrensa. Amoi-en frå Ellkjøp skal visstnok ikkje vere spesielt bra, og X2000-skjermen eg såg frå Sony kosta 50 000, noko som er litt meir enn eg føler eg kan bruke på ekstrautstyr til PS3 . Bestemte meg til slutt for berre å finne ein god skjerm utan 1080p, og heller oppgradere seinare dersom eg føler behov for det.

Kay

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philipsen har jo et helt spesielt baklys som skal hindre "motionblur" ved å flimre i takt med bildefrekvensen slik at vi får en tidsrespons mer likt gode gamle CRT-tver. Kanskje får vi også "100Hz-tv" tilbake =)

Jeg er veldig spent på å se effekten av dette. De oppgir den også til 6000:1 i kontrast(klype salt etc). Dette er mer spennende enn 1080 linjer.

Men at de lager en skjerm med så god oppløsning og så "kryppler" den med 1080i inngang er for meg helt uforståelig. Selv om man må sitte på 2 meter eller 1 meter avstand for å se det så vil det irritere mer =)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://medienservice.philips.de/apps/n_dir/e1231501.nsf/pages/646B413978331745C125713E005E8648/$FILE/37PF9731D_datenblatt.pdf

PCformat er maks 1020x768 og bare 60Hz. Altså vil man i følge Philips får rate-konvertering hvis man skal se PAL (50Hz) materiale fra HTPC.

Max supported video resolution er 1080i, selv om den reklameres med 1080p fremst i brosjyren. Men framerate er oppgitt til "1Fh", "2Fh" og "3Fh". Noen som kan klargjøre det?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Philipsen har jo et helt spesielt baklys som skal hindre "motionblur" ved å flimre i takt med bildefrekvensen slik at vi får en tidsrespons mer likt gode gamle CRT-tver. Kanskje får vi også "100Hz-tv" tilbake =)

Jeg er veldig spent på å se effekten av dette. De oppgir den også til 6000:1 i kontrast(klype salt etc). Dette er mer spennende enn 1080 linjer...
    -k
    Vet ikke om det er tilfelle, men første tanken som slo meg var at dem kan misbruke dette "flimre" baklyset til å gi bedre on/off kontrast verdi på papiret.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bruker garantert modulasjon av baklys for å få en kontrastverdi som er 10x bedre enn hva som er mulig med paneler alene. Men det er jo akkurat på samme måte som projektorprodusenter gjør med iriskontroll.

Uansett vil jeg si at all ekstra kontrast du får ut av å modulere baklys er bedre enn ingenting. Kanskje er det en brukbar andel av scenene som ikke inneholder kraftige lyskilder (rgb = 255,255,255) og da kan man jo få bedre sortnivå. Dette er kanskje de scenene hvor mangel på sortnivå er mest irriterende?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel kanskje ubehaglig flimring også da om baklyset "blinker" med 50 eller 60 Hz? Kommer vel snart 100 Hz modeller da!

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Philips tapte en potensiell kunde her ja, men...

...siden firmware og software på tv'n kan oppgraderes (via usb), kan den "oppgraderes" med 1080p i fremtiden, eller er dette noe som er mer "fysisk"?

Kanskje litt teit spørsmål, men spør du ikke osv..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •