Jeg er IKKE fornøyd med min nye flatskjerm! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir veldig unyansert. Ja CRT er fortsatt har fortsatt best billedkvalitet, da spessielt contrast, men og det er et stort men. En CRT tv støtter kun SD matriale.
    Fordelene til plasma/lcd er mange:
    -Større billedflate.
    -Letter å integrere i stua, kan henges på vegg osv.
    -Støtter HD matriale.
    -Fungerer bra sammen med HTPC, xbox360.
    -Har langt flere HD innganger, DVI, HDMI, Component.

At LCD og Plasma er så fryktelig dårlig er en myte. ihvertfall hvis vi ser på siste generasjoners skjermer. ( husk at CRT er en drøyt 70år gammel teknologi, hvor lenge har vi hatt LCD og Plasma?)
    Men selvfølgelig blir dagens lavoppløste sendinger veldig tydelig på en 50"

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker ikke om oppløsning. Jeg snakker om støyeffekter som "maurtue-effekter", graderinger i det som skal være jevne fargeoverganger, dårlig realtime-skalering der kantene blir ulne (nei, de trenger ikke nødvendigvis bli det hvis prosesseringen er god nok).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en høyoppløselig skjerm vil dårlig kvalietet på sigmnalet synes bedre.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger, hvilken skjerm er det snakk om?

Noen LCD-skjermer er ufattelig dårlige på kontrast. Så en her hvor stakkaren var fanget i en veldig grå tv-hverdag. Er det noen som har oversikt over hva slags bildebehandling de mest populære skjermene har? Projektorer har jo relativt åpent forhold til bildebehandlingen, det burde ikke være ulikt plasma/LCD.. Det er vel egentlig desto mer viktig for disse skjermene.

Mvh

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et stort problem med at så godt som ingen flatskjerms TV´er kommer med en fornuftig oppløsning, men med "jalla" 1366x768 ol., HD TV er 1280x720 eller 1920x1080 og IKKE 1366x768, dette betyr at de fleste skjermene må skalere fremtidens HD oppløsning og det vil gå på bekostning av oppløsning.

Min første flatskjermstv kommer neppe i hus før det er snakk om 1920x1080, og da til en fornuftig pris.

Inntill da lever jeg godt med 32" crt fra Philips og Benq 7700 videoprojektor som har "riktig" oppløsning 1280x720!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Thomson Scenium 52" bakprojeksjon, og den er slett ikke dårlig. Avventer derfor flatskjerm til lampene ryker, men da vil jeg ikke ha noe som er mindre enn Sceniumen. Big is beautiful!:-D

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det aller største problemet når folk kjøper LCD er at folk tror de vil få ENDA bedre bilde enn på sin CRT.. Har blitt kjefta på av en del kunder som sier at jeg lyver når jeg påstår at CRT fortsatt er det skarpeste ved vanlige tv signaler, helt til de får se bildet selv... Så setter jeg på ett HD signal så de får se morroa med egne øyne, så er de overbevist om at flatt er veien å gå

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For PC bruk er det MYE bedre bilde på en LCD TV enn en CRT...

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    For PC bruk er det MYE bedre bilde på en LCD TV enn en CRT...
    Ville ikke hatt en LCD PC monitor om de heiv den etter meg. Ikke bra nok til spill. Lav responstid=dårlig oppløsning, og høy oppløsning= dårlig responstid. På Hardware er det som dere sikkert vet link til forhandlere av skjermer, og akkurat nå er det inne både 21 og 22 CRT. LCD er nok bedre på skrift, men ikke til spill. Konkluksjon etter MITT syn. Er du en spiller. Gå for CRT. Spiller du ikke, eller VELDIG lite, gå for LCD.
    De små partiene som de får inn regelmessig forsvinner fort ut fra lager.Bare 4stk igjen pr.i dag av denne
    Og kun 6stk igjen av This oneMen den rimeligste har de hele 70stk av, ettersom disse monitorene får de påfyll av tydeligvis regelmessig. Disse er også billigst

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tiger, hvilken skjerm er det snakk om?
    Jeg tenker ikke på en spesiell skjerm. Kun egne vurderinger av flatskjermer opp mot min gamle 32" Loewe Aventos.

Men skal jeg nyansere mine titterunder så er enkelte av de populære egentlig dårlige når det gjelder bildekvalitet:

- LCD (f.eks) Viewpia har et dårlig bilde og en utrolig smal innsynsvinkel. Samsungs LE40M61 har hått det beste bildet, men dårlig sortnivå.
    - Plasma (spesielt Pioneer) har for kornete bilde, samt mange klager på image retention med laaaang varighet.

Faktisk synes jeg Panasonics G8 og G9 skjermer (plasma) er best. Best betyr ikke at de er bedre på ren bildekvalitet enn min 32" CRT.

Men når det er sagt: Det er utrolig hvor tilpasningsdyktig øynene er. Selv med et dårligere bilde på SD-sendinger, så vil man oppfatte det som "OK" etter 1-2 uker. Kanskje jeg skulle prøve tilpasningstrikset selv snart...men da må jeg gi bort 32" CRT-en så jeg ikke kan sammenligne i tide og utide.

Flatskjerm er jo ganske kult, og hvem vil ikke være kul...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    Ville ikke hatt en LCD PC monitor om de heiv den etter meg. Ikke bra nok til spill. Lav responstid=dårlig oppløsning, og høy oppløsning= dårlig responstid. På Hardware er det som dere sikkert vet link til forhandlere av skjermer, og akkurat nå er det inne både 21 og 22 CRT. LCD er nok bedre på skrift, men ikke til spill. Konkluksjon etter MITT syn. Er du en spiller. Gå for CRT. Spiller du ikke, eller VELDIG lite, gå for LCD.
    De små partiene som de får inn regelmessig forsvinner fort ut fra lager.Bare 4stk igjen pr.i dag av denne
    Der må eg seie meg ueinig. Eg hadde ein brukbar CRT som PC-monitor inntil ganske nyleg (ein 19" Sony Trinitron E430), og skifta so til ein 19" Samsung 930BF. Eg brukar PC-en hovudsakleg til å spele spel, og synest LCD-en er ei stor forbetring over den gamle skjermen. Biletet er svært stødig, lyssterkt og skarpt. Etterslep er ikkje eit problem for meg i det heile, men det kan hende eg hadde sett annleis på det om eg brukte 9 timar dagleg på CounterStrike. Men til dei spela eg liker å spele, hovudsakleg strategi og RPG, er dette ein ypperleg skjerm. Eg har prøvd han litt på FPS-spel, og synest det òg verka bra. No er ikkje FPS heilt mi greie, so det kan hende eg ikkje er den rette til å dømme på akkurat det.

Oppløysinga er 1280x1024. For meg er dette heilt greit, brukte sjeldan meir enn det på CRT-en. Biletet ser for meg ikkje det minste kornete ut.

Det bør òg takast med at den nye skjermen min fullstendig knuser den gamle når det gjeld utsjånad, kor lett han er å plassere, og kor lett han er å flytte på.

Kay

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KayAU
    Der må eg seie meg ueinig. Eg hadde ein brukbar CRT som PC-monitor inntil ganske nyleg (ein 19" Sony Trinitron E430), og skifta so til ein 19" Samsung 930BF. Eg brukar PC-en hovudsakleg til å spele spel, og synest LCD-en er ei stor forbetring over den gamle skjermen. Biletet er svært stødig, lyssterkt og skarpt. Etterslep er ikkje eit problem for meg i det heile, men det kan hende eg hadde sett annleis på det om eg brukte 9 timar dagleg på CounterStrike. Men til dei spela eg liker å spele, hovudsakleg strategi og RPG, er dette ein ypperleg skjerm. Eg har prøvd han litt på FPS-spel, og synest det òg verka bra. No er ikkje FPS heilt mi greie, so det kan hende eg ikkje er den rette til å dømme på akkurat det.

Oppløysinga er 1280x1024. For meg er dette heilt greit, brukte sjeldan meir enn det på CRT-en. Biletet ser for meg ikkje det minste kornete ut.

Det bør òg takast med at den nye skjermen min fullstendig knuser den gamle når det gjeld utsjånad, kor lett han er å plassere, og kor lett han er å flytte på.

Kay
    Til RPG og stratgispill fungerer en LCD skjerm utmerket. Det er nettopp FPS den ikke fungerer like bra på. Konseptet til et FPS spill er i korte trekk dette:Skyt fiendene,forlat rommet,gå bortover en gang,gå inn i rommet,skyt fiendene,forlat rommet....osv...Dermed er det nettopp FPS spill som hele tiden setter grafikkstandarden og som krever de beste 3D kortene,ettersom grafikken er i allefall noe nytt som kan tilføyes denne gamle Wolfenstein 3D/Doom standarden. Selv kjører jeg spillene i 1600x1200. En LCD monitor ser selvfølgelig mye bedre ut. En CRT er en tung plasskrevende boks uansett hvordan en ser på det. Har selv en meget tung og stor 22", og en enda større og tyngre 36" TV.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenke mer på flatskjerm for SD og DVD...

Newcomer ErikNygård sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke hatt en LCD PC monitor om de heiv den etter meg.
    Min forholdsvis rimelige Acer AL1912 LCD (kjøpt for 3000,-) er i alle fall bedre enn min Orion 19" CRT, som jeg betalte det samme for et par år tidligere. Lysstyrke og detaljer er atskillig bedre. Etterslep i spill er ikke noe jeg opplever. I tillegg eliminerer LCD så å si refleksjoner, de veier lite og er lettplasserte. CRT monitoren står bare og samler støv, og jeg har ikke i mine villeste fantasier drømt om å bruke den igjen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til RPG og stratgispill fungerer en LCD skjerm utmerket. Det er nettopp FPS den ikke fungerer like bra på. Konseptet til et FPS spill er i korte trekk dette:Skyt fiendene,forlat rommet,gå bortover en gang,gå inn i rommet,skyt fiendene,forlat rommet....osv...Dermed er det nettopp FPS spill som hele tiden setter grafikkstandarden og som krever de beste 3D kortene,ettersom grafikken er i allefall noe nytt som kan tilføyes denne gamle Wolfenstein 3D/Doom standarden. Selv kjører jeg spillene i 1600x1200. En LCD monitor ser selvfølgelig mye bedre ut. En CRT er en tung plasskrevende boks uansett hvordan en ser på det. Har selv en meget tung og stor 22", og en enda større og tyngre 36" TV.
    Hehe, du er virkelig ikke glad i flatskjermer av noen slag du...

LCD til PC har da fått akseptable refresh rate i sine siste modeller. Har selv lest om harcore FPS-gamere som er storfornøyd med LCD. Jeg har selv spilt FPS på LCD med 16ms oppgitte refreshrate, uten store problemer så jeg føler du overdramatiserer problemet litt. Igjen IMHO, så det kan godt være du er mer følsom for slikt enn meg. En annen ting som gjør at jeg liker LCD til spill, er at man blir fort sliten i øynene av CRT. (har selv hatt en meget god Sony trinitron CRT "toppmodell" i flere år).

Beklager off-topic.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedgrunnen til at folk kjøper flatt er nettopp at det er flatt. Utseendet teller mest. Utseendet er hovedgrunnen.Hvordan apparatet ser ut når det ikke er i bruk er like viktig om ikke viktigere enn når det er på. det må vel være første gang i historien at dette er skjedd. Har ikke sett folk så kåte på utseendet på en vare siden avgiften på boksøl forsvant.

BTW:Bra TV på qxl nå.El-Kjøp solgte de ut for 9000 i fjor, så han var ikke videre heldig med sin nypris.TV

HåkonN: Nei,du har rett i det, jeg liker de ikke

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedgrunnen til at folk kjøper flatt er nettopp at det er flatt. Utseendet teller mest. Utseendet er hovedgrunnen.Hvordan apparatet ser ut når det ikke er i bruk er like viktig om ikke viktigere enn når det er på. det må vel være første gang i historien at dette er skjedd. Har ikke sett folk så kåte på utseendet på en vare siden avgiften på boksøl forsvant.
    Nuvel, for meg var selvfølgelig design og det at den var flat en utrolig fordel, men det var også andre ting som gjorde at jeg nærmest ga bort min Philips toppmodell CRT til nypris 25 000,- til fordel for en god plasma.
    BTW:Bra TV på qxl nå.El-Kjøp solgte de ut for 9000 i fjor, så han var ikke videre heldig med sin nypris
    CRT er det nesten ingen som vil ha lenger, verken til data eller TV. Ikke lett å få solgt de da, og jeg har sett flere gode CRT til nesten gi-bort priser uten et eneste bud.

Ingen tvil om at de er uslåelige ift. bildestørrelse og PAL-bruk, men det ser ut til at folk vil ha større bilde, støtte for HD, PC-tilkobling og muligheten til å henge skjermen på veggen som et elegant bilde fremfor en 80kg PAL-plastboks som står midt på stuegulvet. And who could blaim them?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er faktisk passelig fornøyd med min Samsung LE40R71B, bruker den så å si 100 % til Xbox 360, bruker 360n også som DVD spiller ettersom PC via VGA er for dårlig og DVD spilleren min SUGER og har en dårlig kabel som jeg ikke gidder å kjøpe ny...

Til spilling syns jeg den er ganske bra, selvsagt når LCD eller SED kommer med 1 eller 2 ms Responstider på skjermen så blir jo det enda mere deilig å spille på pluss 30.000:1 i kontrast eller 100.000:1 for den saks skyld sånn at vi aldri mere trenger å tenke på at Sort ser Grått ut og den forsjellen...

På 360 iallefall så er den meget deilig å spille med selv om PS2 og Gamecube syns jeg ser søppel ut på den, dem så bedre ut på min gamle 28" Widescreen, men nu så er bilde bare generelt kjedelig, virker ikke som det lenger er så skarp som det så ut som på en Vanlig TV...

Så sku ønske nyere LCD-TVer hadde en Overscan ON / OFF mulighet så man kunne se hele bildet på TVen fra gamle spillmaskiner som PS2 og Gamecube...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke fatte og begripe at man vil inngå kompromiss mht. billedkvalitet når man kjøper TV. Det er to ting som er viktig: Stor (nok) billedflate og god billedkvalitet. Hver gang jeg setter meg ned for å se på TV får jeg den gode følelsen som en udelt positiv forventing gir. Og jeg får ofte et smil om leppene fordi jeg får formidlet et bilde som er utrolig levende og flott. TV'en er på en måte "usynlig" i denne opplevelsen. Brutter'n var f. eks. innom i forigårs under VIF-RBK: "Den Tv'en er dritbra!" datt det ut av ham etter noen sekunder, selv om han har sett den mange ganger før... Samboersken kommer også med lignende spontane utbrudd midt i filmer o.l.

De eneste gangene jeg tenker på ting som sortnivå, pikselering og billedprosessering er når jeg ser på andres TV'er. Får nesten litt vondt av at de må leve med slikt, enda de ofte har betalt mye mer enn meg. Man får en utrolig god følelse når man er 110 % fornøyd med et kjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at plasma-fabrikantene stadig lover "milliarder og trilliarder" av farger.

Samtidig, når jeg ser på plasmaskjermer i butikken så slår det meg at de har dårlig farge. Hvis du går tett innpå så ser det ut som et dithered fargemønster. Det ser ut til å være tidsvarierende for å bryte forstyrrende "mønster" men motivasjonen ser ut til å være at de ikke får fullt farge-register på en pixel, og dermed må spre informasjonen ut over flere pixler.

Jeg har sett fenomenet på LG sin nyeste serie, Philips, Panasonic, etc. Jeg kan ikke huske å ha sett det på Pioneer.

På stor avstand er sikkert dette et fornuftig kompromiss. Men litt tettere innpå gir det inntrykket av "støy" og "levende" bilde som blir slått av lcd-skjermenes blanke og stødige bilde. Nå har jo også de fleste lcd-skjermer problem med at sort er grått.

-k

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •