Digital tuner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Digital tuner

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital tuner

Hei!

Jeg er virkelig en nybegynner på området, så beklager hvis noen synes jeg er litt techno-blond... ops:

Jeg har lest en del tester av flat-TVer, og jeg ser det ofte blir påpekt som et minus at enkelte TVer ikke har innebygd digital tuner. Hva er egentlig det, og hva har det og si i praksis?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heihei og velkommen. Hvis du skriver de rette nøkkelordene inn i søkefeltet til høyre så vil du finne en lang rekke diskusjoner rundt dette og beslektede tema.

Nøkkelord:
    "DVB-T"
    http://avforum.no/forum/search.php?searchid=730243

"bakkenett"
    http://avforum.no/forum/search.php?searchid=730248

"digital tuner"
    http://avforum.no/forum/search.php?searchid=730251

Ellers så har jeg skrevet noen korte guider som kanskje kan være noe å titte på:
    Hva er HD? Hva er HD-ready? Trenger jeg HD?
    http://avforum.no/forum/guider-video/26515-hva-er-hd-hva-er-hd-ready-trenger-jeg-hd.html

Bildeoverføringsstandarder. eller: Hvordan koble kilde X opp til display Y?
    http://avforum.no/forum/guider-video/25205-bildeoverf-ringsstandarder-eller-hvordan-koble-kilde-opp-til-display.html

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lange svaret (quotet fra noe jeg har skrevet tidligere)

"En gjenganger på dette forum er:
    Jeg skal kjøpe tv med innebygd digital tuner. Betyr det at jeg kan/ikke kan bruke den på analogt/digitalt kabel/parabol/bakkenett?

1. 99% Av alle tv-er leveres med en analog tv-tuner som kan brukes til å hente signaler fra en vanlig tv-antenne (analoge bakkesendinger) og analoge kabel-tv-anlegg. I tillegg har den gjerne flere innganger som tillater å koble opp en ekstern tuner.

2. Enkelte tv-er blir nå levert med en digital tuner, som oftest en DVB-T for digitalt bakkenett. Denne blir ubrukelig når regulære digitale bakkenettsendinger starter!

3. For bruke parabol må du i dag normalt ha en digital parabol-tuner. Denne kan normalt IKKE brukes til å ta imot noe annet enn nettopp digitale satellitt-sendinger. Det å ha en "digital tuner" betyr ikke at du automatisk kan ta imot absolutt alle digitale tv-signaler.

4. De fleste leverandørene ønsker å bestemme hva du kan bruke til å se på kanalene deres. Det betyr at om du ønsker å ta imot absolutt alt må du ha:
    -en analog tv-tuner (inkl i de fleste tv-er)
    -en digital bakkenett-tuner (DVB-T) godkjent av NTV med smartkortleser
    -en digital kabel-tv-tuner (DVB-C) levert av din lokale kabel-tv-leverandør
    -en eller flere digitale parabol-tunere (DVB-S2) levert av de leverandørene du ønsker (disse har eksklusive avtaler med enkelte kanaler)

Det er lett å se at dette er upraktisk derfor er tanken om å være "forberedt for alle distribusjonsmeklanismer" urealistisk, i alle fall inntil leverandørene greier å samarbeide. Innmaten i en tuner for digitalt bakkenett er veldig lik innmaten i andre digitale tunere, de skiller seg mest på selve radio-delen og kryptering. Men viljen til å åpne seg har så langt ikke vært til stede, heller tvert imot.

mvh
    Knut

-en digital parabol-tuner levert av

Bakkenett: Antenner som står plassert på landjorda. Normalt bruker man en liten bord-antenne eller en "normal" antenne på taket for å ta imot disse.

Kabel-tv: en coax som går i jorda, i veggen eller på annen måte fram til en koblingsboks på stua. Mest brukt i tettbygde strøk

Parabol: satellitter i geostasjonær bane bestråler jorda med signaler som man kan hente ned med en parabol-skål.

Analog transmisjon: En gammel teknikk for å overføre f.eks tv-signaler

Digital transmisjon: En nyere teknikk for å overføre tv-signaler som 1-erer og 0-ere.

Kryptering: Innholdsleverandører velger ofte å beskytte innholdet slik at du må ha et kort eller en boks som gir adgang til å se på signalene deres."

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda mer stoff...

I dag finnes det tre normale måter å sende tv ut til forbrukere: parabol (satelitt), kabel-tv og bakkenett. IP-tv er en fjerde mekanisme som jeg ikke vil snakke mer om her.

Alle disse tre kan være gratis, betal-tv, analog, digital, kryptert eller ukryptert. Etterhvert vil vi også få mulighet for HD-sendinger i flere av disse nettene.
    Digital tuner-skjema-gif
    I utgangspunktet må du alltid ha en "tuner" for å oversette signalene som kommer inn til et "språk" som fjernsynet ditt kan forstå. Når du i enkelte tilfeller slipper dette er det fordi fjernsynet allerede har en slik tuner integret. I dag kommer alle normale fjernsyn med en integrert tuner for analoge sendinger over bakkenett eller kabel-tv-nett. Noen få har også begynt å komme med tunere for digitale bakkenett (DVB-T), men dette er egentlig helt uinteressant så lenge disse ikke kan brukes når de regulære sendingene kommer i gang en gang i 2007!

Digitalisering er en prosess som er igangsatt av alle aktørene og vil bli ferdigstilt på litt forskjellige tidspunkt. I dag er det såvidt jeg vet knapt mulig å se på parabol med analoge tunere, mens de fleste kabel-tv og bakkenett-seere fremdeles ser på analoge sendinger.

Hovedregelen er at en digital sending er helt forskjellig fra en analog sending og når satellitt-leverandørene gikk over til digitale sendinger måtte også alle brukerne gjøre det samme.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk, Knut!

Kompliserte greier dette her, skjønner jeg..

Men tusen takk for dine svar og linker!

Det jeg ikke skjønner er hvorfor bladtesterne ofte lager nummer ut av at TVen mangler digital tuner, hvis den nesten ikke har noe nytte i praksis. Nå har jeg jo lest en del engelske tester, gjør en innebygd digital tuner større nytte i Storbritannia enn her?

Ut ifra dine svar, kan i hvert fall ikke jeg se at en innebygd digital tuner bør være noe stort savn ved kjøp av TV?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser ikke mange slike blader, men hvis testerne gjør et stort nummer ut av at tv-er beregnet for det Norske marked mangler tunere for DVB-T MPEG2 som bare vil eksistere som prøvesendinger i 4 norske byer/tettsteder i 1 års tid så vil jeg si det er en skivebom ja.

I england er situasjonen helt annerledes siden de kjører førstegenerasjons digitalt bakkenett hvor slike tunere kan brukes. Komplisert nok? :-D

Trøst deg med at hovedargumentet for innebygd tuner først og fremst er å få alt i en boks, enkelt og oversiktlig. I verste fall må man bare ha en ekstern boks med egen fjernkontroll. NTV vil tross alt aldri prøve å eksludere potensielle kunder, de vil sikkert ha flest mulig.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok helst i tester fra utenlandske blader jeg har sett det, så da har jeg vel fått forklaringen..!

Det er ikke noe lett marked å orientere seg i nei, ting kan vel være svært forskjellig bare herifra til Sverige. For å ikke snakke om til Storbritannia og USA.

Men tusen takk for at du ihvertfall har fått ryddet opp i noen missforståelser for meg :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •