Viewpia 37" innbrenning ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viewpia 37" innbrenning ?

Hei

Har et problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Har en Viewpia 37" lcd tv som er meget fornøyd med. Har i det siste merket at tv3 logon er synlig når jeg for eksempel ser på dvd. Logon er kun synlig lyse partier på filmer (eks. hav / himmel). Er ikke noe problem når jeg ser på 16:9 filmen, men har jo noen gammle dvd'r i 4:3 og da blir det mer synlig. Hadde dette problemt før, men jeg lot tv'n stå lenge av fordi jeg flyttet inn i ny leilighet. Da jeg slo tv'n på i ny leilighet var problemet borte. Kan jeg gjøre det samme igjen eller har dere noen andre forslag på hva jeg kan gjøre. Trudde innbrenning ikke var mulig på lcd ? Har også hørt at jeg må la tv'n stå like lenge av som jeg har sett på tv3 for å få vekk logoen. Stemmer det ? I såfall må tv'n stå av en liten stund.

Håper på hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et dumt spørsmål, men er du helt sikker på at dette er LCD? Innbrenningen som skjer på plasma TV'er er pga. teknologien som brukes, og LCD har en helt annen type teknologi som dette ikke er noe problem.

Uansett så kan slike innbrenninger vanligvis fikses ved å la TV'n stå med hvit snø en stund.

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk også sett en lcd-tv med innbrenning, hvordan i all verden det kunne ha seg aner jeg ikke, da jeg heller ikke trodde det var mulig.

Vel og merke var LCD'en jeg snakker om en tidlig generasjons LCD som nok var laget for rundt 4 år siden..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innbrenner er lik slitasje (?)

Har også en Viewpia 37", men har ikke sett noen "innbrenning" av logo. Å kalle det innbrenning blir litt feil. Alle TV'r det være seg LCD, Plasma, CRT etc slites fra dag en. Slitasjen består i at lysstyrken sakte og pent reduseres. Når den her kommet til et vist punkt kanskje 50% regnes TV'n som utslitt. Alle har vel sett gamle og blasse skjermer ?

Slitasjen er størst der blidet er hvitt, som TV3 logoen, og derfor vil man etter en tid kunne se en skygge av et område som er mer slitt i høyre hjørne oppe. Man kan vaske TV'n ved å sette den på snø noen døgn, men det man vel da gjør er å slite hele TV'n like mye slik at tilsynelatende den innbrente logoen forsvinner. Hva som er best av å glemme denne skyggen eller å slite hele TV'n like mye kan jo diskuteres .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Permanent innbrenning på LCD skal være umulig. Får man permanent innbrenning er det mest sannsynlig noe galt med tvn. Har selv en 23" LCD 23PF9945 som har en tendens til å få "innbrenning" etter kun kort tid ved PCbruk, men hvis jeg slår den av med hovedbryter for deretter å slå den på igjen så forsvinner det. Prøv å trekke ut kontakt eller finne hovedbryter, tror det kanskje kan hjelpe deg, hvis ikke ville jeg sendt den til en aldri så liten service.

Angående slitasje over tid/endring av lysstyrke så er ikke dette tilfellet hos LCD. LCD har et like sterkt lys hele sin driftsperiode. Den dagen LCD'en tar kveld er det mest sannsynlig elektronikken i apparatet som slutter og fungere, eller "lysstoffrøret" bak panelet slutter å virke. Altså, enten skarpt bilde, eller ingen bilde.. Plasma derimot forbrenner fosfor over tid og blir gradvis svakere...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sakilaas
    Angående slitasje over tid/endring av lysstyrke så er ikke dette tilfellet hos LCD. LCD har et like sterkt lys hele sin driftsperiode. Den dagen LCD'en tar kveld er det mest sannsynlig elektronikken i apparatet som slutter og fungere, eller "lysstoffrøret" bak panelet slutter å virke. Altså, enten skarpt bilde, eller ingen bilde.. Plasma derimot forbrenner fosfor over tid og blir gradvis svakere...
    Det er nettopp denne forbrenningen av fosfor som kan skape innbrenninger i plasma TV'er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •