1080p lcd vs plasma i pris

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080p lcd vs plasma i pris

Det blir mer ogm er snakk om at 1080p bildekilder er rett om hjørnet, via blue-ray eller hd-dvd, og da er det jo alltid kjekt å ha denne tven som støtter akkurat denne maks oppløsningen, for da trenger man ikke angre på det senere, for det fines ikke høyere oppløsning innenfor hd.

Men så kommer spørsmålet.

Hvorfor er det så utrolig mye dyrere med 1080p på plasma enn det er på lcd?

På en lcd skjerm i dag typen 42" fra toshiba (eksempel) koster rundt 30 000 kr.

Pioneer sin kommende 1080p plasma tv koster 80 000 kr.

Er dette noe som vil ligne seg mer ut etterhvert eller vil det alltid være et så stort glip mellom lcd og plasma i pris når vi kommer til 1080p?

768p plasma vs 1080p lcd, er vel slik det står for meg akkurat per i dag.

Nå er jo 1080p temmelig nytt på markede i dag da, så regner med prisen vil falle etterhvert, men synest fremdeles det er rart at det skal være så mye dyrere på plasma enn det er på lcd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å si det slik, har en Samsung LE40R71B nu og er temmelig fornøyd med den, det neste som jeg blir å satse på er en HD-Ready Projektor, etter det så får man se igjen, denne samsungen blir uansett å være ypperlig på spilling, men Projektor til film, 1080p hadde også vært greit, men ikke 100 % nødvendig egentlig, som sagt det har vært nokk snakk egentlig om Oppløsninger til nu, 1280 x 720 er en ypperlig oppløsning, men la det heller være snakk om Bitrate, håper dem blir å satse på filmer i HD i fremtiden med MEGET høy bitrate, DVD er "OK", men ikke det helt ultimate lenger...

Gleder meg til Xbox 360 får sin HD-DVD Addon, da kan jeg bynne å kjøpe slike filmer, det blir deilig altså...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NU... WTF - Ozlo west, eller?
    Og slår du opp "nokk" i Riksmaalsordgogen står det nok "nok" der

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drdre
    NU... WTF - Ozlo west, eller?
    Og slår du opp "nokk" i Riksmaalsordgogen står det nok "nok" der
    Slapp av litt nå Dre.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten klargjørelse her;

HD-ready og 1920x1080 oppløsning er ikke nok. HD-ready dekker nemlig kun 720p og 1080i, ikke 1080p. De aller fleste 1080-skjermene på markedet aksepterer IKKE 1080p inn. Det betyr at du ikke får utnyttet 1080p signalet fra Blu-ray. Hvis TV'en så heller ikke har inverse-telecine på 1080i materiale vil du faktisk være ganske langt unna det ultimate bildet fra Blu-ray... Faktisk får du et oppskalert 540p bilde isteden. Så vidt jeg vet er det kun Sony sin X-serie som aksepterer 1080p inn i prisklassen rundt 50K.

Likevel er prisene lavere for LCD skjermer med høy oppløsning enn plasma-skjermer med samme oppløsning. Det er en trend vi ha sett en stund nå og plasmaprodusentene må virkelig satse for ikke å tape markedsandeler. Personlig tror jeg LCD kommer til å til å bli mestselgene på 1080-skjermer de neste årene... Det ryktes også at Pioneer sin TV-avdeling begynner å komme i økonomiske vanskeligheter.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080P på 42".... ja, det er vel kjekt å ha, men jeg vet ikke helt om jeg hadde betalt så mye for det. God BILDEKVALITET derimot, det betaler jeg gjerne for.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Salget av LCD skjermer fosser frem, mens det virker som om plasma - tross bedre billedkvalitet sakker etter. Jeg regner med at det er hovedsakelig pga. pris, men sikkert også fordi de store kjedene ikke har satt opp sine skjermer skikkelig og folk derfor tror det ikke er noen bildekvalitetsforskjell på LCD og plasma.
    Den dagen man får kjøpt en 50" plasma eller LCD som støtter 1080P og har god billedbehandling og en pris på under 30K skal jeg kjøpe nu tv.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Salget av LCD skjermer fosser frem, mens det virker som om plasma - tross bedre billedkvalitet sakker etter. Jeg regner med at det er hovedsakelig pga. pris, men sikkert også fordi de store kjedene ikke har satt opp sine skjermer skikkelig og folk derfor tror det ikke er noen bildekvalitetsforskjell på LCD og plasma.
    Den dagen man får kjøpt en 50" plasma eller LCD som støtter 1080P og har god billedbehandling og en pris på under 30K skal jeg kjøpe nu tv.
    Tror også veldig mange antar at LCD har best bildekvalitet, slik fokus er på oppløsning og den misoppfattelsen at størst oppløsning equals best bilde. Videre er vel 32" - 42" en mer akseptabel størrelse (og prislapp) for folk flest enn de større plasma-skjermene. I det området begynner det også å komme mange bra LCD-modeller, som øker salget ytterligere.

Personlig venter jeg på noe overlegent begge teknologier.. Intill den tid er jeg fornøyd med 50" plasma.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Clear-lcd teknologien skal gi lcd skjermene nok et hopp i kvalitet, og det sies at disse philips tven konkurerer direkte opp mot plasma tv`ene i bildekvalitet

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer skjermen som kommer, og så vidt jeg vet alle andre plasmaskjermer som vil støtte 1080p, starter på 50" og oppover. Det, og det at Pioneeren som kommer vel er den første flatskjermen som støtter 1080p (de andre som allerede har kommet har muligens 1920x1080 oppløsning, men støtter ikke 1080p) gjør at den vil bli en del dyrere.

Når det er sagt, har jo nå Panasonic gått ut og lansert en 1080p plasmaserie som kommer i Japan i løpet av året, og prisene på disse er en god del lavere enn denne Pioneer plasmaen.

Når det gjelder hva folk kjøper, så baserer de vel det på "jeg skal bruke den litt til PC og Xbox og sånn", og da sier selger "Kjøp LCD" (greit nok), og man ser jo heller gjerne ikke forskjellen i sortnivå mellom LCD og plasma i en grellt opplyst butikk.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette de standard 50" skjermene du mener 507XDE elelr hva de komemr til å kalle den? For ellers har jeg har lest at den 5000EX støttet 1080p, men koster da skjorten av de fleste på 80 000 kr.

Leste at de kommende skjermene støttet 1080p via dhmi i 60hz, men vil dette si at en skjerm med 1366x768 støtter fullblods 1920x1080p også?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Det, og det at Pioneeren som kommer vel er den første flatskjermen som støtter 1080p (de andre som allerede har kommet har muligens 1920x1080 oppløsning, men støtter ikke 1080p) gjør at den vil bli en del dyrere.
    Feil! Sony KDL-46X2000 støtter 1080p og den kom for ei stund siden.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ghos2K
    Leste at de kommende skjermene støttet 1080p via dhmi i 60hz, men vil dette si at en skjerm med 1366x768 støtter fullblods 1920x1080p også?
    Nei. En HD-ready flatskjerm med 1366x768 støtter ikke 1080p inn. En er da avhengig av å skalere ned signalet i spilleren til enten 720p eller 1080i. Det er selvfølgelig mulig at det vil blir lansert skjermer (1366x768 skjermer altså) som godtar 1080p inn, der den interne bildebehandlingen i skjermen klarer å skalere dette til 1366x768 direkte. For øyeblikket er det nok et kostnadsspørsmål, men det kan jo endre seg forholdsvis raskt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det er ikke så rart. En LCD TV fungerer mye bedre sammen med en PC enn en Plasma TV.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Feil! Sony KDL-46X2000 støtter 1080p og den kom for ei stund siden.
    I butikkene her hjemme? Jeg prøver å følge med, men det er ikke så lett å få med seg alt i denne businessen.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte min hos Serviceavdelingen for fem uker siden.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper 1080p skjermene vil falle i pris etterhvert.

Tror jeg satser på det nå som 720p epoken begynner å gå litt over. Straks kommer jo hd.dvdo g blue ray, samt ps3 som støtter 1080p ut, så er vel litt å skyte seg selv i leggen og kjøpe plasma nå da er det ikke? Heller vente til utover jul eller over nyttår for å se om prisen daler nedover!

Håper på den pioneer modellenm vil falle fra 75000 kr til nedom en 40 000 kr på en 6-8 mnd når 1080+ skjermene kommer inn for fullt ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •