LG LB1 i forhold til Samsung R71 og Panasonic PV60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG LB1 i forhold til Samsung R71 og Panasonic PV60

Hei!
    Titter litt på ulike TV'er. Har deriblant funnet følgende modeller som virker interessante:
    LG LB1 (har forstått det slik at denne har LED bakgrunnsbelysning?)
    Samsung R71 (evt M61???)
    Panasonic PV60

Samsung'en og Pansonic'en er det skrevet en del om her på forumet. Men har funnet veldig lite om LB1. Er det noen som har noen erfaringer? Evt vet hvordan disse er i forhold til hverandre?

En annen ting jeg lurer på er plasma vs LCD. Det virker som folks erfaringer med innbrenning på LCD er veldig forskjellig, selv innen samme modell.
    Videre lurer jeg på hvor stor effekten er av at Plasma har noe lavere oppløsning enn LCD. Jeg tenker da ikke på dagens TV-bilder, men når kilden er typisk HD.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LB1 har vel en litt annen bakgrunnsbelysning enn vanlig: LINK men det er altså ikke LED det er snakk om. LB1 har bl.a. pga. EEFL en fantastisk fargegjengivelse, og er nesten perfekt til HTPC oppkopling og spilling med konsoller. Men til film bruk sliter denne med sortnivå slik så mange andre LCD TV'er gjør. I tillegg er innsynsvinkelen på LG's paneler fra den generasjonen heller ikke mye å skryte av.

Når det gjelder oppløsning på plasma så stiller denne sære oppløsningen 1024x768 strukket til 16:9 format store krav til scaleren. Dersom oppløsningen er 1366x768 slik som den er på de fleste LCD TV'er og plasmaer på 50" så får du en oppløsning som er ekte 16:9 i utgangspunktet, da stilles det ikke fullt så strenge krav til scaleren, og selv "billig" LCD'er kan gi fra seg flotte bilder med riktig kilde.

Jeg har selv gått for LE40R72B, første inntrykket mitt var: f*en! Jeg har fått en defekt en! Men det skulle vise seg at den bare er innstilt helt mongo fra fabrikken, bildet var helt rævva. TV'en har en del rare nykker, ble nesten sveiseblind av å kikke på den i begynnelsen når jeg hadde den sånn nogenlunde "riktig" kalibrert. Manualer er jo som kjent for pyser, og jeg hadde jo absolutt ikke behov for å "spare strøm", men ved en tilfeldighet fikk jeg med meg at strømspare funksjonen faktisk var demping av baklyset. Kalibrerings DVD'en min var det også bare å kaste, for stiller jeg TV'en inn etter den så opplever man et blakkcrush ut av det hinsidige. Nå har jeg stilt inn TV'en etter han idioten på Discovery med robot krig. Han har på seg sorte hornbriller og en mørk genser med konturer som forsvinner i blackcrush'et. Trikset er å få frem konturene i stoffet på genseren mens man beholder det sorte i brillene. Fasit hos meg er
    Brightness ca. 85
    Contrast ca. 85
    Sharpness 0! (Veldig viktig)
    Color ca. 35
    Maks power save. Og velge "Movie" mode på profil, det gjør noe med den dynamiske kontrasten.

For å korte inn litt kan jeg ganske enkelt si at dette er det beste TV kjøpet jeg har gjort til nå, selv med sine svakheter. Jeg har ikke somlet meg til å kikke på de aller nyeste Sony'ene som visstnok kan måle seg, så det eneste jeg har sett som er bedre må bli Phillips sin 37PF9830, men den er jo også helt avsindig med 1920x1080 oppløsning, ambilight2 og samme kontrastnivå som LE40R7xx. Den koster jo da også ca. 30K.

Når det gjelder LCD og innbrenning så er dette et fenomen som man trodde skulle være ett ikke problem. Men når det sitter "idioter" rundt i det ganske land å klarer å brenne inn TV3 logoen på skjermen sin så ser de for mye søppel TV og fortjener ikke bedre. ;-) Men på LCD er det ikke snakk om "innbrenning", det er mer at krystallene begynner å "foretrekke" en posisjon dersom den blir stående i samme posisjon over lengre tid. Det er ikke et permanent problem slik som det til dels kan være på plasmaer. Jeg så PV60 med innbrenning etter en natt med statisk bilde, og nå ca. 2 måneder etterpå er det fremdeles slik at du kan se innbrenningen hvis du ser etter den og vet hva det står. Trenger altså ikke være sjenerende, men det er der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal benytte TV'en med PC som signalkilde er LG et mye bedre valg enn Samsung.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt 37" LG LB1R i 2 uker nå. Denne overrasket meg på analoge kabeltvsignaler(så ikke noe forskjell i fra min gamle Sony bilderørstv.) Hadde ikke forventet så gode signaler. Synes heller ikke innsynsvinkelen er dårlig. Mange manuelle muligheter for å justere bilde. Fungerer kjempebra med HTPC, kjører via VGA. Det eneste minuset er at den har en svak dur fra strømforsyning ved mørke bilder av og til. Dette høres kun hvis du slår av lyden(mute). Husker jeg ikke feil så var det vel litt dur fra billedrørsTv'en min også. Sortnivå er akseptabelt, tror nok det er noe av det bedre jeg har sett på LCD-Tv'er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •