Hva krever egentlig "Hvermannsen" av et TV idag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva krever egentlig "Hvermannsen" av et TV idag?

Satt på Terassen med min kjære nabo en flott sommerlørdag. Vi delte et par flasker av den "løgne" sorten, hvor diskusjonen våres havnet innpå emnet elektronikk, AV, HIFI osv.. Det viste seg nemlig at min bedagelige nabo hadde tenkt å kjøpe seg flatTV!! Fremskritt tenkte jeg. På tide å bytte ut Mark 28" din. Vel uansett fyren hadde faktisk satt seg litt inn i emnet, for han hadde iallefall funnet ut at han skulle ha LCD TV, ettersom ungene spilte "MYE" playstation og Xbox. Der hadde han lest at Plasma kunne slite med innbrenninger eller image retentions, derfor utgikk det. Men det han ikke ble klok på var dette med oppløsning, 720p,1080i og 1080p. Hadde egentlig dette mye å si på billedkvaliteten?

Som den overbeviste AV/HIFI fanatiker jeg er så begynte jeg å prate han huden full om dette med oppløsning, interlaced og progressive scanning. Typen ble helt ør i huet, og spurte meg etter en lang stund..... Men for oss "vanlige, dødlige", vil vi se noe forskjell?? Ble faktisk litt paff der. Er det vi freaker som henger oss opp i dette med sortnivå, antall pixler, kontrast etc, etc.
    Typen skulle som sagt ha seg en LCD TV, type stor, helst 46"+, den skulle være HD klar og TV pr idag (analog UPC dritt) skulle vises bra på skjermen.
    Han viste at Sony og Samsung hadde pr. idag 2 46" i salg med 1366x768 (etter info fra meg), og Sony skulle komme med en 1080p LCD (1920x1080).

Var det virkelig nødvendig for han å kjøpe en TV med 1080p? Ville han egentlig se noen forskjell på dagens og nærmeste fremtids TV sendinger?

Derfor tenkte jeg, hvorfor ikke spørr her på forumet??

TV'ene han snakket om var en samsung LE-46M51B og Sony Bravia KDL46s eller v2000.

Regner med at 1080p TV var en Sony KDL 46x2000.

Noen som kan gi han/meg noen fornuftige svar på dette??

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På vanlige TV-sendinger i PAL (576i bildelinjer) er det svært lite å hente på den eksta oppløsningen en 1920x1080 TV gir. Problemet er at det originale signalet rett og slett ikke inneholder nok informasjon. TV'en kan ikke skape noe som ikke finnes i det opprinnelige signalet. I dette tilfellet kan en fint klare seg med 1366x768 TV. Det er likevel en forskjell som det kan være verd å merke seg; 1080-skjermen vil oppleves litt skarpere, ettersom hvert bildepunkt er mindre enn på den andre skjemen (i hvert fall på lik avstand)

På HD-signaler vil det være litt annerledes. 720p vil se omtrent like bra ut på begge skjermer, men Sony'en vil være en god del bedre på 1080i og 1080p. Dette vil med andre ord gi det beste resultatet på Bly-ray, HD-DVD og Playstation 3. Mange av dem som kjøper TV i dag skal jo ha denne i 10år+ så det kan være nyttig å spørre seg selv hva en kommer til å sette mest pris på og kjøpe TV etter det. Dessuten er det jo ganske stor prisforskjell på disse TV'ene så det vil også være en viktig faktor... Prisene på 1080-skjermer vil forøvrig falle enda en del, som om 1-2 år får en sikkert en 1080-skjerm til under 30K.

Det siste som er viktig å merke seg er at 1080p ikke inngår i HD-ready standarden, så alle som har kjøpt seg HD-ready TV vil ikke kunne utnytte det fulle potensialet i Blu-ray og HD-DVD. De vil være prisgitt den interne skaleringen i spilleren (til 720p eller 1080i) og deretter skaleringen i TV'en. Folk flest er ikke klar over dette. Sony'en blir en av de første TV'ene under 50K som takler 1080p inn og dermed meget velegnet til bruk med 1080p kilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1920x1080 får du for under 30 000 allerede.
    Kom på Lefdal og sjekk ut 42WLG66PG. En av Thosibas nyeste modeller.
    Knall tv

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvermansen, to hovedkategorier:

1. De med bra med penger kjøper flat fordi den tar mindre plass og ser bra ut.

2. De med lite penger kjøper tjukkas tv fordi det er billig og bra nok. Hva trenger man egentlig for å se på nyhetene (18:00, 18:30, 21:00 og 23:00) og en fotballkamp i ny og ne?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typen ble helt ør i huet, og spurte meg etter en lang stund..... Men for oss "vanlige, dødlige", vil vi se noe forskjell??
    He he, den kommentaren har jeg også hørt noen ganger selv...;-)

Nå er det vel litt sånn at det ikke bare er oppløsning som er det viktigste når det gjelder bildekvalitet, da kommer forhold som kontrast, sortnivå sitte avstand, undertrykking av bildestøy og skalerings algoritmer osv inn også, så jeg synes ofte det beste rådet i telegg til bruks mønster er å få vite litt om hvor skjemen skal stå med lyskontroll osv, samt det å faktisk prøve å få den vurderende naboen til å se de forskjellige skjermen live med de kildene som skal benyttes og riktig kalibrert osv og om han som skal betale og faktisk ha skjermen er villig til å betale det ekstra for de tingene som vi litt halvrare ("udødelige") avforum deltagere setter pris på.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azrael
    1920x1080 får du for under 30 000 allerede.
    Kom på Lefdal og sjekk ut 42WLG66PG. En av Thosibas nyeste modeller.
    Knall tv
    Jeg vil bare nevne at denne TV'en ikke støtter 1080p inn på HDMI tilkoblingen. Dermed er den ikke like nyttig i forhold til Blu-ray som overnevnte Sony TV. Uansett - diskusjonen går på hva folk har bruk for og det kan jo diskuteres. De aller fleste vil kjenne igjen et godt bilde når de ser det, men hva er godt nok for folk flest? Det er det ikke så lett å svare på...

Jeg tror uansett at Konrad er inne på noe - uten at det er så enkelt. Personlig mener jeg mange tror og forventer at deres nye 42" kr. 10K flatskjerm skal være bedre enn den gamle bilderørs-tv'en. Jeg tror mange blir skiffet når de får flatskjemen hjem!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvfølgelig satt litt på spissen. AV interessen er stigende blandt oss, så "Hvermansen" vil følge noe etter oss AV "idioter". Så lenge det blir billig nok, så vil det gå unna. Kjenner faktisk noen som ikke har DVD spiller enda. Dette er selvfølgelig ikke p.g.a pengene, men interessen. Er ikke sikker på om jeg klarer meg med kun en hånd for å telle opp antall prylar som støtter DVD avspilling her i huset.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt uenig med deg der... I min omgangskrets har hvermannsen kjøpt seg flat-tv fordi det er det man skal ha. I enkelte tilfeller har de lagt 20-25 000 i tv'en uten annet enn en butikkmedarbeiders anbefaling. De legger lite vekt på billedkvalitet, klarer ikke å stille inn TV'n og bruker elendige kabler og DVD-spillere. Allikevel er de svært stolte.

Personlig kjøpte jeg det du kaller "tjukkas-tv", en 50" Sagem bakprojeksjonstv med fantastisk billedkvalitet etter å ha orientert meg i ca. 6 mndr. Et nydelig bilde med eksepsjonelt god billedprosessering som imponerer alle. Da kan jeg fint leve med at den stikker 40 cm dypt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tilhører altså gruppe 1.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg kan fastslå er at en god del "vanlige dødelige" ikke er fornøyd med bildekvaliteten av mange av dagens LCD-skjermer på vanlige kabel-signaler. Til og med farfar(82) reagerte med "så dårlig bilde det er på de flate TVene". Det er relativt store forskjeller på hvordan forskjellige TVer greier å "skjule" dårlige signaler, så bildet blir litt mindre stikkende/pixelert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Analog UPC kvalitet" får ta mye av skylden her.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen flat-tv`er er vel spesielt gode til analoge tv-sendinger eller dårlige signaler, men noen er langt bedre enn andre. For de som har mulighet til digitale sendinger via parabol eller kabel, så hjelper det mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke hvermannsen burde bry seg om 720p vs 1080i vs 1080p. Hvorfor?
    -Det krever at man setter seg inn i teknikk noe hvermannsen hater og derfor kjøper han det med de beste "tallene"
    -Med god skalering kan man slippe unna også uten 1:1 pixel
    -Moderate forhold mellom skjermstørrelse og sitteavstand gjør at 1080p egentlig er mest relevant for folk med projektor
    -1080p skjerm har eksakt null gevinst for innhold type 720p og 576i som de fleste av oss vil bruke i mange mange år

Når du ser på elkjøp ser du at hvermannsen kanskje heller burde tenke på å bytte ut elendig analog tv-kilde med digital parabol/kabel/bakkenett, og finne en LCD-tv med kontrast, bevegelse og presentasjon av SD materiale som _SER_ bra ut.

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •