Samsung PS-50Q7H eller Pioneer PDP-506XDE?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung PS-50Q7H eller Pioneer PDP-506XDE?

Det store valget, hvilken er best med tanke på film og behandling av analoge tvsignaler fra kabel tv.

Selgeren på Expert, som selger både pioneer og samsung - sverget på at samsung PS-50Q7H som er billigere en Pioneer har mye bedre bilde, med 13 bits prosessor og kontrastforhold på 10000:1 tror jeg han snakket om.. Pioneer hadde bare 4000:1 nevnte han. Videre sa han at denne samsunger er nettopp kommet på markedet, bare 2-3 uker siden..så derfor er det ingen ordentlige tester ute som bekrefter hans påstand. Den skal altså være mye bedre en Pioneer, og 7000 kr billigere...hmm..

I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for Pioneer,bare lest bra om den, men nå er jeg litt i tvil. Leste forøvrig om en annen bruker her på forumet som mente at han han muligens satt for nær Samsungen og fikk litt vel dårlig oppløsning/digitalt bilde look.. Jeg kommer til å sitte 2,5-3 meter fra plasmaen... er det for nært?? Burde jeg heller gå for 42? Vil jo ha størst mulig, men best sortbalanse og bra farger for best "kinoeffekt". Koster jo litt penger dette - så greit med litt tilbakemeldinger fra folk med litt peiling her. Gjerne tilbakemelding fra noen men Pioneer eller Samsungen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halloen der. jeg var og titet på samsungen jeg og har pr i dag en pioneer pdp506 xde og jeg kan trygt anbefale denne før samsungen. pioneer sitt panel er mye flinkere til og behandle dårlig signal i forhold til samsungen synes da jeg. jeg sitter ca 4m unna panelet og synes dette er perfekt avstand. hender jeg sitter nærmere også, spill live konserter osv. prøvde og sitte nærme samsungen nede på butikken og da fikk jeg en følelse av og se rett i en masse pixler. nå kan det jo hende at det er noen innstillinger jeg har oversett da. men alt i alt ville jeg nok en gang gått for panelet til pioneer.
    lykke til i avgjørelsen ;-)

Newcomer Kimskey sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde definitivt gå for Pioneer, det at Samsung har et kontrastforhold på 10000:1 er like realistisk som at en Eltax receiver har 5x170w (eller hva de oppgir forno).

Har forresten Pioneers 436 XDE og er veldig fornøyd, jeg sitter ca 2-2.5m unna og føler det er riktig størrelse for meg. En 50" hadde dog gjort seg, men koster jo en del

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk så mye.. tror nok jeg går for pioneer , ja den koster skjorta. Så å sitte 2,5-3 meter fra Pioneer 50" skulle altså ikke være noe problem. Så får jeg vel passe på å "kjøre inn" plasmaen de første 100-150 timene, litt lavere kontraster og lysstyrke..for å forebygge innbrenning...

Newcomer Kimskey sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De første 300 timene skal man være litt forsiktig med å kjøre full lysstyrke og kontrast, noen hevder faktisk mer enn 300 timer også.

Å sitte så nærme skal gå greit på Pioneer'n ja, får nok en fin filmopplevelse da

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett Samsung PS-50Q7H, så jeg kan ikke uttale meg. Begge de som anbefaler Pioneer her er eiere av den, så jeg ville tatt det med en klype salt. Viktigste er å lese noen som faktisk har testet skjermene mot hverandre eller prøve å gjøre det selv i butikken. Samsung oppgir forresten dynamisk kontrast, slik at den relle kontrasten er betydelig lavere.
    Sikkert en del å lese om Samsung PS-50Q7H på avforums.com

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, etter mye om og men sitter jeg her med en flunkende ny Pioneer 436RXE. Tidligere i dag bestemte jeg meg faktisk for å prøve Samsung PS42Q7 42tommer, fint design og helt ok bilde. Da dette var min første flatskjerm ble jeg veldig overasket over at jeg skulle få såpass bra bilde fra analog kabel tv.

Så testet jeg et par dvd filmer - justerte ned kontrasten da den stod på maksimal fra fabrikken. Helt ok bilde der også, men syntes det var noe som manglet..var liksom ikke noe spesielt med den...

Etter litt mye om og men, bestemte jeg meg for å returnere tv'en (uten probelmer hos Expert - god service) og heller gå for Pioneer - 43 (ja en tomme mer) og ikke 50 tommer vel og merke (passer utmerket til min lille minimalistiske stue). Tittet også på Panasonicen PV60 ved siden av Pioneer.. Syntes at bilde virket litt blassere.. gikk dermed for Pioneer Dro hjem litt spent og nervøs etter å ha brukt 6-7000 kroner mer på flatskjerm, pakket opp saken, nydelig design - enda flottere enn Samsungen. Så var jeg spent på bilde kvaliteten fra analog kabel tv, etter autosøk var det bare å bukke. Ja, jeg syntes faktisk det var enda bedre bilde fra anaolog kabeltv på denne flatskjermen enn samsungen. Nydelige farger, sterkere farger (enda jeg har justert ned litt) og jeg syntes også at sort er mer sort her. Så var det å mate inn en dvd i pioneer spilleren, og ja - jeg er ikke i tvil - Pioneer leverer enda mer fargerike, skarpe, klare bilder enn denne nye Samsungen. God lyd også.

For alle de som har valget mellom Samsung, Panasonic eller Pioneer - så er jeg ikke i tvil - slutt å stress- Pioneer (ja dyrere) men mye bedre.... i mellomtiden får jeg bare leve i litt usikker het angående innbrenningsproblematikken. Jepp, nå blir det film for alle penga folkens!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en flott skjerm! Vær forsiktig med for høye verdier på kontrast og lysstyrke spesielt de første 200 timene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flott skjerm.

Som Bomholt fornuftig sier, ta det litt pent de første 200 timene. Kontrast bør ikke over 20-30, og vær litt ekstra obs på statiske bilder over lang tid.
    Innstillinger er alfa omega på Pioneer. De er ikke spesielt bra kalibrert fra fabrikk, og min skjerm er ganske mye bedre nå enn når jeg fikk den. Siste steg var å kalibrere farger med DVE i går, og det gjorde mye forskjell. Når det gjelder alle muligheter med støyreduksjon, pure cinema etc, så tenk "less is more". Bruk litt tid på å bli kjent med de forskjellige innstillingene.

Skal legge ut mine erfaringer snart på min egen hjemmekino tråd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si jeg er ganske imponert over den nye plasma serien til samsung. Har et veldig godt bilde på alle kildene jeg har sett. Om de er like bra som pioneer er selvfølgelig et annet spørsmål. Fargebehandlingen til pio er vanskelig å overgå, så har man 6-7000 extra hvorfor ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skal ta det forsiktig de første 200-300 timene. Har stilt inn apparatet etter denne faq'en www.avforums.com/forums/showthread.php?t=323983)

Har også stilt opp fra 75 til 100 mhz (bør det alltid stå på 100mhz også etter 2-300 timer for best bilde?), og slått av sortnivå, dempet kontrast, skarphet og mye mer...

Jepp vil gjerne høre mer om hvordan dere andre brukere har stilt inn apparatet..selv om forholdene kan variere.. hadde det vært gøy å sjekke om det er så store forandringer i innstillingene til de som har kalibrert den korrekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om ps-42Q7H er relevant, men jeg har selv hatt denne skjermen i ca 10 dager og må dessverre melde om betydlige graderinger, spesielt i mørke fargetoner,- feks: skyggesiden av ansikt.
    Bildet gnistrer i godt opplyste sener, men får problemer når filmens handling feks foregår under vann med mye innslag av blåtoner og lyskastere fra et fartøy bryter denne, da får du en merkelig og kunstig glorie i overgangen mellom lys og mørke.
    Samme skjer med lyset fra en fakkel i en grotte, ansiktene som får lys ifra denne kan
    enkelte ganger se j*vlig ut.
    Vet ikke hvor mye andre skjermer sliter med dette problemet, kanskje er det mer
    vanlig enn jeg er klar over...

....joda det er mye positivt og si også, men er du følsom for dette fenomenet ville jeg nok ha vudert alternativet ( med forbehold om at jeg snakker om 42")....Har selv ikke bestemt meg for om jeg beholder Samsungen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overrasker meg ikke at Samsung har slike problemer som nevnes her. Mange faller for designet til Samsung og i butikkern ser skjermene veldige gode ut. Men hører mange rapporterer om både det ene og det andre med Samsung plasmaene. Panasonic og Pioneer er mye tryggere valg. LG også forsåvidt, men LG er hakket dårligere på bildekvalitet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •