Bildet klippes i 16:9-sendinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildet klippes i 16:9-sendinger

TV-sendinger som sendes i 16:9-format klippes på min tv. Det er ikke snakk om mye, men f. eks på TV 2s fotballsendinger er det tydelig. I stedet for "Direkte" står det "Direkt". Det er også tydelig på diverse chatte-sendinger der hele skjermen brukes. Bildet klippes altså hele tiden, men det er kun på sendinger med grafikk langt ut på venstre eller høyre side det er lett å se. Jeg her sett temaet diskutert så vidt tidligere, men da var grunnen feil oppsett i digital tuner. Det er ikke feilen her. Problemet er nemlig det samme om jeg bruker tuneren i tv'n med analogt signal. TV'n "oppdager" at det er et widescreen-signal og går til riktig innstilling (både med tuneren i TV’n og med digital tuner), men klipper altså ikke bildet riktig.

Jeg har Panasonic TH-37PA30 og kabel-TV fra Canal Digital. Jeg har sett samme problem på andre TVer, men aner ikke hvilke innstillinger som er brukt der.

Noen som kjenner til denne problemstillingen og om det kan løses på noe vis?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom widescreen-innstillinger er luket vekk som mulige årsaker (altså også at TVen ikke står i en spesiell Zoom-innstilling e.l.), så er nok dette fordi en litt overivrig person hos enten Panasonic eller de som lager Canal Digital-boksen har stillt inn Overscan litt for høyt (mye).

Overscan brukes for å "zoome" inn bildet noe slik at bildeelementer som ligger i signalet men som brukeren ikke skal se, blir borte. Utenfor det synlige bildet på alle TVer er det altså et område som TV-eierne ikke skal se. Derfor skal en TV ha så og så mye Overscan slik at bildet fyller hele skjermen uten noe "tull" i kantene. Men dersom Overscan-innstillingen er satt for høyt, vil man jo få problemer når TV-kanalene legger viktig informasjon ute i ytterkantene av bildet.

Dersom dette er årsaken til det du ser, er det ikke så mye du får gjort, annet enn å få en tekniker hos Panasonic til å justere Overscan i servicemenyen på TVen (dersom dette er mulig - er ingen ekspert her). Dersom det sitter i kilden (CD-boksen) er det vel værre.

Dersom du skaffer eller har Digital Video Essentials (DVE), kan du se på Overscan bildet der for å se om du får samme problemet også på DVD. Hvis ikke (og det brukes samme type inngang på TVen), er det nok i Canal Digital-boksen problemet ligger.

Eneste andre løsningen jeg vet om, ville være å kjøpe en (dyr) videoprosessor og justere Overscan der (d.v.s. da måtte du vel bruke Underscan for å "krympe" bildet).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, har akkuratt det samme problemet med en 4:3 skjerm som er tilkoblet Lyse TV. Samme hvilke instillinger jeg stiller på Lyse boksen så endrer ikke bildet seg på TV. Noen ganger ser en også at bildet er helt feil, ganske irriterende til tider. Heldivis er det ikke min tv

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •