Sitteavstand til LCD TVer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sitteavstand til LCD TVer

Hei, har mer eller mindre bestemt meg for Qpvision LCD tvene.. Men er usikker på størrelsen jeg bør velge.

I tv kroken her har jeg ca 3 meter fra soffaen til veggen, Har i dag kabel tv signal, men går om ikke så lenge over til digital dekoder.
    Den skal også kobles til PC.

Jeg har lyst på 37" for å få litt størrelse og kino feeling på bildet. Men blir det bra på denne avstanden? Tenker da spesielt på tv titting.

På forhånd takk for svar.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mye på nettet hvis du googler litt på dette emnet, men det finnes desverre ingen fasit. Selv om du har digital kabel, vil det være kanaler i nettet ditt som krever større avstand enn andre, så det er vanskelig å si at x antall meter er perfekt. Jeg hadde en 40" Samsung LCD av første generasjon (første 40" lcd som var tilgjengelig for noen år siden) og den var nok best sett fra månen (sammenlignet med gode tv`er av i dag) men jeg SATT 3,5 meter fra TV`en og man blir vant til det meste! i prinsippet så vil jeg si at ~3m er ok for en 37" TV ... generellt, men kjører du digital hd vil du kunne sitte 1,5 meter fra skjermen og være fornøyd, ser du på dårlige sportssendinger med lav bitrate vil du nok ønske deg 5 meter lenger vekk fra TV`en... Mitt forslag er at du setter deg så nær som du føler er riktig, og gjør hva du kan for å optimalisere bildekvaliteten .. Alt vil aldri bli perfekt uansett hva du gjør, bare prøv å ikke irriter deg over det Jeg sitter litt over 3 meter fra en 50" og JEG synes det er perfekt, men selvsagt ser jeg i visse sammenhenger at jeg sitter litt for nært (men for meg er størrelse viktigere enn absolutt bildekvalitet, og jeg flytter meg ikke 2 meter lenger bak for at bildet skal bli LITT bedre)

Når det gjelder QPVision, så vet jeg ikke så mye om det merket, men i forhold til de beste så vil jeg GJETTE at med unntak av perfekt signalkilde, så kanskje du skal plusse på litt avstand i forhold til "malen" min over (uten å si noe direkte politisk ukorrekt) Jo bedre bildeprosessorer jo nærmere kan du sitte.. og disse bildeprosessorene er det ikke så mange av de rimeligere apparatene som har. Men på DVD (digital gjerne eller komponent) og hd, så vil den funke nesten like bra som mye annet

Sitat Opprinnelig postet av APP
    Hei, har mer eller mindre bestemt meg for Qpvision LCD tvene.. Men er usikker på størrelsen jeg bør velge.

I tv kroken her har jeg ca 3 meter fra soffaen til veggen, Har i dag kabel tv signal, men går om ikke så lenge over til digital dekoder.
    Den skal også kobles til PC.

Jeg har lyst på 37" for å få litt størrelse og kino feeling på bildet. Men blir det bra på denne avstanden? Tenker da spesielt på tv titting.

På forhånd takk for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Takk

Takk for et grundig svar. Jeg er godt kjent med google og det er vel kanskje problemet også.. :-)
    Finner 1000vis av artikler, informasjon og meninger. Derfor tenkte jeg kanskje heller å spørre hva slags erfaringer folk har fra real life.

Qpvision er nok ikke en så dyr modell nei.. vet ikke hvorfor jeg falt på den jeg.. Hadde egentlig sett meg ut en samsung. Men hørte tilfeldigvis på en slik skjerm når jeg var ute og reiste. Og den SUMMET noe veldig når den sto i standby.. irriterende lyd egentlig som satte den ut på sidelinjen.

Har vel også sett noe på LG.

Men problemet i dag er at jeg har lest meg opp så veldig på tekniske spek at man føler at man ikke kan kjøpe noe annet enn noe som koster 50.000. Mens man har lyst til å bruke 20.
    Tanken bak en qpvision er å bli kjent med LCD skjermer... se om det er noe for meg.. og ergo når digital bakkenett sender i HD så man kan "oppgradere" denne tven til ungenes domene i 2 etasje og selv kjøpe seg en mye bedre skjerm...:-)

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du kjøpe noe som ser ut som det har et moderne panel... (som ikke er produsert i kina), s.korea er bra, uansett om det står lg eller samsung logo på innmaten... mater du det med bra signal så vil du se litt av potensialet i lcd, og da spiller ikke bildebehandling så veldig stor rolle. Det er i prinsippet akkurat DET som skiller de billige fra de litt mindre billige, softwaren som forsøker å forbedre dårlig slignal til ett bra signal... Jeg forstår hvorfor folk anser qpvision som attraktive nå... etter de startet egen webshop, har de meget konkurransedyktige priser, og de har fått relativt ok kritikk fra "fagpressen" ... så selv om jeg er ex samsung mann, så skal jeg absolutt ikke skremme deg fra å velge qpvision!

det er HELT sikkert en flott nybegynnerskjerm, og spes. hvis du har planer om å skaffe, eller HAR, en høykvalitets signalkilde. .. når det er sagt så føler jeg meg ganske sikker (litt objektiv nå, siden jeg ikke jobber for samsung lenger) at samsung og lg produserer de beste panelene! (men de leverer jo, som kjent, også veldig mye paneler til OEM produsenter ... bl.a qpvision)..

Go for it ! tipper du blir fornøyd

Sitat Opprinnelig postet av APP
    Takk for et grundig svar. Jeg er godt kjent med google og det er vel kanskje problemet også.. :-)
    Finner 1000vis av artikler, informasjon og meninger. Derfor tenkte jeg kanskje heller å spørre hva slags erfaringer folk har fra real life.

Qpvision er nok ikke en så dyr modell nei.. vet ikke hvorfor jeg falt på den jeg.. Hadde egentlig sett meg ut en samsung. Men hørte tilfeldigvis på en slik skjerm når jeg var ute og reiste. Og den SUMMET noe veldig når den sto i standby.. irriterende lyd egentlig som satte den ut på sidelinjen.

Har vel også sett noe på LG.

Men problemet i dag er at jeg har lest meg opp så veldig på tekniske spek at man føler at man ikke kan kjøpe noe annet enn noe som koster 50.000. Mens man har lyst til å bruke 20.
    Tanken bak en qpvision er å bli kjent med LCD skjermer... se om det er noe for meg.. og ergo når digital bakkenett sender i HD så man kan "oppgradere" denne tven til ungenes domene i 2 etasje og selv kjøpe seg en mye bedre skjerm...:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •