Anngående det å ikke bruke "hele" TV bildet...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anngående det å ikke bruke "hele" TV bildet...

Har lest at ved bruk at 4:3 bilde litt for lenge kan ha langvarig skade på bildekvaliteten på LCDTVer, dette bruker jeg da ikke selv, men jeg lurer altså på hvor lenge er det Sannsynlig Ufarlig for TVen sin bildekvalitet å spille Playstation 2 som ikke dekker hele bildet ??

På Samsung LE40R71B så dekker den kun ca 38 tommer eller noe så lurte på om de ubrukte Lysfeltene kan få skade etterhvert hvist brukt altfor lenge, så hvor lenge burde man spille i gangen og hvor lenge da burde man da ta pause eller bruke TVen til noe som bruker hele bildet, hva ville være bedre da etter å ha spilt PS2, sette på en DVD f.eks som dekker hele bildet eller ha TVen avslådd en liten stund...
    Vil absolutt ikke ha noe kvalitetsforverring på TVen, er meget fornøyd med den og blidd meget glad i den som den er :grin: den var jo ikke billig heller...

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at 4:3, evt. logoer ol. kanskje kan/kunne gi permanent innbrenning i panelet er vel noe som ikke er et særlig problem på dagens lcd/plasma skjermer. :-)
    Var værre før.

Spill i vei på Ps'en din med god samvittighet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da_znake
    Har lest at ved bruk at 4:3 bilde litt for lenge kan ha langvarig skade på bildekvaliteten på LCDTVer, dette bruker jeg da ikke selv, men jeg lurer altså på hvor lenge er det Sannsynlig Ufarlig for TVen sin bildekvalitet å spille Playstation 2 som ikke dekker hele bildet ??

På Samsung LE40R71B så dekker den kun ca 38 tommer eller noe så lurte på om de ubrukte Lysfeltene kan få skade etterhvert hvist brukt altfor lenge, så hvor lenge burde man spille i gangen og hvor lenge da burde man da ta pause eller bruke TVen til noe som bruker hele bildet, hva ville være bedre da etter å ha spilt PS2, sette på en DVD f.eks som dekker hele bildet eller ha TVen avslådd en liten stund...
    Vil absolutt ikke ha noe kvalitetsforverring på TVen, er meget fornøyd med den og blidd meget glad i den som den er :grin: den var jo ikke billig heller...
    Problemer med redusert bildekvalitet fra å ikke bruke hele 16:9 skjermen like mye tidsmessig med 4:3 bilder, er vel i utgangspunktet mer et CRT og Plasma problem enn LCD. Enkelte plasma skjermer har f.eks godt av å bli innkjørt og brukt mest mulig jevnt den første 200-500 tids perioden uten for høye kontrast innstillinger og statiske bilder osv, men dette burde ikke gjøre seg gjeldende for teknologier som bruker baklys, som jo en LCD skjerm gjør.

Lurer du på om slike ting også gjelder for din LCD skjerm, vil kankje brukermanualen gi en kunne gi noen svar om dette. Bruker manualen kan f.eks lastes ned her (NB over 50Mb:shock: )( http://downloadcenter.samsung.com/co...01L06_0228.pdf )

Ut i fra det jeg har klart å søke i manualen, stod det ikke noe om innbrenninger eller om slik 4:3 bruk og slitasje. Har hørt fra enkelte som driver med utstyr for video overvåking, at også LCD skjermer kan vise tegn av ujevn slitasje, men det er vel en ganske ekstrem statisk bruk ikke mange normalt brukte LCDTVer blir utsatt for, så jeg tror ikke du skal engste deg over den bruken du beskriver for skjemen.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD krystallene kan visstnok "stivne" litt hvis de er statiske, dermed får man en slags innbrenning. Det bør forsvinne når det brukes et dynamisk bilde. F.eks en TV tuner uten signal ("snø") vil gi krystallene god massasje.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for de gode Svarene, skal fortsette å spille PS2 både jeg og dama helt til jeg kan spille Xbox 360 igjen...

Var så uheldig at det ble Feil på min 360 så den må sendes inn til reperasjon...

Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke stille PS2 til 16/9 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å stille 16:9 i menyen det hjelper vel kun til DVDer har jeg hørt, mens diverse Spill har jo etterhvert laget Widescreen support...

Jeg bruker jo heller ikke 4:3 modus, men med oppkobling til min HDTV så mister jeg 2 tommer ca av bildet som blir bare svart kant...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt er det ingen ting å bekymre seg over. Alle TV'r LCD/CRT/Plasma slites litt over tid og slitasjen er større jo hvitere bildet er. Imidlertid brukes de fleste TV med en salig blanding av 4:3/16:9/2.35:1 slik at dette jevner seg ut over tid. Hvis du er redd for slitasje så er det bare å ikke bruke TV'n - det er fint vær ute i hvertfall her på østlandet :razz:.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slenger inn et spørsmål siden jeg ikke vil lage en ny tråd om dette. Jeg satt på min 26R72B nå og spilte på xbox 360. Måtte stresse siden jeg plutselig måtte ut med noen kompiser i butikken.

Skrudde av xbox`en og fikk svart skjerm. Dumme meg glemte at selve tv`en forsatt var på. Var ute 1t og 20min ca å så det stod "No Signal" som gikk over skjermen når jeg kom hjem...

Kan ikke se noen "skader" på skjermen men tror dette kan gi en senere effekt på skjermen som skader den?

Blei litt små redd for min kjære tv her..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanAnus
    slenger inn et spørsmål siden jeg ikke vil lage en ny tråd om dette. Jeg satt på min 26R72B nå og spilte på xbox 360. Måtte stresse siden jeg plutselig måtte ut med noen kompiser i butikken.

Skrudde av xbox`en og fikk svart skjerm. Dumme meg glemte at selve tv`en forsatt var på. Var ute 1t og 20min ca å så det stod "No Signal" som gikk over skjermen når jeg kom hjem...

Kan ikke se noen "skader" på skjermen men tror dette kan gi en senere effekt på skjermen som skader den?

Blei litt små redd for min kjære tv her..
    1 time 20 min er jo ingenting. Du har vel på TV2 med logoen oppe i høyre hjørne mer enn det i strekk av og til?
    Jeg ville ikke bekymret meg.. Men nå har jeg heller ikke flatskjermtv.. Hadde sikkert vært verre hvis du gjorde samme feilen, men istedet for å gå på butikken gjøre som meg og reise bort en helg..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ohhh det hørtes værre ut... Takk for at du roet meg ned, vil ikke ødlegge tv`en min. Er utrolig fornøyd med den. En helg... Oi det må ha gått galt... Dette var ikke en flatskjerm siden du sier du ikke har det?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanAnus
    ohhh det hørtes værre ut... Takk for at du roet meg ned, vil ikke ødlegge tv`en min. Er utrolig fornøyd med den. En helg... Oi det må ha gått galt... Dette var ikke en flatskjerm siden du sier du ikke har det?
    Den antente ikke, så det gikk vel så bra som det kunne gå. Den er en crt tv. Problemet mitt er at dioden i front lyser uansett om den er på eller av, dessuten sier den ikke fra om den ikke har signal på scarten.. Da er det fort gjort å glemme å skru av etter xboxspilling!

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte av og til å slå av tv`en på min first gen 40" samsung lcd, og da så jeg "samsung dvd" logo midt i bildet når jeg så nyhetene dagen etter.. litt irri, men det forsvant altid etter litt "generell" bruk.... sikkert litt forhånds advarsler basert på U.S.A. justice... m.a.o hvis du kjøper en kopp kaffe og heller den over dine nedre regioner, så kanskje det gjør veldig vondt... slikt kan bli dyrt i US, men for oss normale mennesker så er det litt "twilight zone" .....

Sitat Opprinnelig postet av da_znake

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •