Pioneer 506 VS. Panasonic TH-50PHD8/9 m/DVDO ISCAN 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Pioneer 506 VS. Panasonic TH-50PHD8/9 m/DVDO ISCAN 30

Hei, alle sammen. Jeg har endelig fått bestemt meg om å kjøpe en 50` plasma-TV. Det vanlige problemet er selvsagt hvilke skjerm en bør velge. Etter å ha levd i mange år med en high-gloss sort Loewe Aconda HD 32 CRT, er kravene dessverre (for lommeboka) blitt temmelig høye. Siden jeg uansett ikke klarer å vente på en overkommelig priset 50` SED-skjerm med 1920x1080 oppløsning, så har jeg nå gått til innkjøp av en DVDO Iscan VP-30 bildeprosessor (til halv pris) som en mellomløsning. Men jeg mangler fremdeles skjermen. For å spare tid og krefter på gode, intensjonerte forslag så er jeg ikke interessert i følgende skjermer: LG, Hyundai, Samsung, Scansonic, Philips, Akai, JVC, Toshiba, Hitachi, Dantax og Decktron (kunne sikkert nevnt flere). Det samme gjelder Loewe som har priset seg helt ut av markedet med sine storskjermer.
    Så da er det egentlig bare noen få skjermer igjen. Sonys siste 46 tommers LCD-skjerm er sylskarp om den blir foret med gode signaler, men jeg vil helst ikke ha LCD, og utseende faller ikke i smak. Det samme gjelder Panasonics nye 600 skjerm som også har en overraskende dårlig bildeprosessor (nådeløs på analoge signaler). På motsatt side finnes den utrolig lekre Pioneer 506 som nå er nå nede i 35 000 NOK (FDE), men mangler en del skarphet i forhold til siste Pana, og ikke minst i forhold til SONYs LCD. Så da står bare en skjerm igjen: Proffskjermen til Panasonic, TH-50PHD8 som ble brukt i NRKS OL-studio i vinter og som fås i sort farge (for oss konservative). Selv om sistnevnte skjerm blir avløst av niende generasjon proffskjerm i september/oktober 2006, er spørsmålet likevel:

1) Er det noen der ut som har testet Panasonic TH-50PHD8EK (som også fås med separat tunerboks) og som eventuelt kan uttale seg om kvaliteten på denne skjermen i forhold til Pioneer 506XDE/FDE?

2) Utgjør DVDO ISCAN VP-30 en betydelig oppgradering også for disse skjermene, eller kan jeg likegodt kjøpe den ”gamle”, men gode Panasonic PA-50 (PV 60/600 og 500 er uaktuelle for meg) og leve godt med den til SED er en realitet?

Om det er noen som kan uttale seg om dette basert på egen erfaring med skjermene (og DVDO), ville jeg vil svært takknemlig for dette!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finns Panasonic TH-50PHD8EK att köpa i Norge? I såfall var? Eller har du tänkt importera den?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite spørsmål. Hvor har det blitt sagt deg at PV600 har dårlig bildeprosessor? Har nettopp kjøpt en 42PV600 og har analoge signaler (tak-antenne) Bildet er faktisk veldig bra. Til og med på TVN får jeg fine bilder. Eneste jeg ikke har vært fornøyd med så langt er VM-kampene, men det har blitt skrevet om at sendingene er av veldig dårig kvalitet.
    Enkelte svakheter er det hvis man studerer nøye, men alt i alt vil jeg si at bildet er bedre på PV600 enn på vår gamle Grundig crt (100Hz).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Til ”Grillkungen”: Gå inn på hjemmesiden til Panasonic (http://www.panasonic.no), under ”produkter” og velg ”på jobben”, så får du opp proffskjermene som er til salgs. Jeg snakket med en av kundebehandlerne hos Panasonic i går, og de kan oppgi hvilke butikker som ligger nærmest deg.

Til ”Bomholt”: Det er flott at du er fornøyd med PV-600 og at du synes den er bedre enn Grundig`n din (jeg har selv hatt to Grundig-appatater på 90-tallet). Når det gjelder PV-60 og PV-600, så hadde jeg begge hjemme i stua (dog ikke samtidig) for å sammenlikne med den gamle lavoppløste (852x480) Panasonic PA-50. På analoge SD-signaler var den gamle skjermen (kanskje ikke så overraskende) bedre enn de nye, dvs. mindre ”yring” i skjermen under sendingene fra Tour de France og fotball-VM. Og jeg må også innrømme at jeg likte dårlig de refleksjoner glasset på de nye Panasonic-skjermene gav i forhold til den gamle.
    Men på HD-signaler (1080i) var begge de nye høyoppløste skjermene (1024X720) selvsagt best; klarere bilde og mye bedre kontrast (les sortnivå). Og sortnivået betyr som kjent mye for filmfølelsen. Du har med andre ord kjøpt en skjerm konstruert for morgendagens sendinger, og antakelig en av de beste skjermene på markedet akkurat nå. Så Gratulerer!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok helt sikkert riktig at PA50 er bedre på SD, det er tross alt en lavoppløst skjerm. Regner med PA60 stiller i samme gate, men det er jo ikke utenkelig at Panasonic sin nye serie er mer kresen på signalene enn 50/500 serien. Prisen har gått ned og det kan ha gått utover noe. I butikken fortalte forresten meg at PV600 har bedre tuner og mer påkostet elektronikk enn PV60. Om de vet dette sikkert eller bare tipper er uvist. Jeg er uansett foreløpig veldig fornøyd.
    Med bilder med mye bevegelse som VM og Tour De France ser man klart svakheter, men det har jeg sett på PA50 også som en kamerat har. Han har dessuten parabol (Canal Digital).

Vurderet selv TH-42PHD8EK eller oppfølgeren som kommer til høsten. Vanskelig å vite hvordan disse skjermene er sammenlignet med de andre. I og med at de er laget først og fremst for bedrifter, tenker jeg at de vil være både bedre og dårligere på ulike områder. Men har fått meg at de har fått veldig mye skryt på avforums.

Pioneer kommer vel også med oppfølger til 506 til høsten, men den kommer nok sikkert sent på året. Går dessuten rykter om at Pioneer skal gå vekk ifra ekstern tuner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takk for svar. Jeg er i grunnen enig i alt du skriver. TH-42 PA-50 hadde en villedende pris på 30 000 da den ble lansert, mens PV-60 lå ca. 10 000 lavere ved introduksjonen og var attpå til bedre utstyrt (flere innganger osv.). Nå er den snart nede i 15 000.
    Det er derfor sannsynlig at Panasonic har kuttet noe i kostnadene ved å prioritere mottak av høyoppløste signalkilder på de nye skjermene. Mitt poeng var bare at PA-50 er noe lettere å forholde seg til for den vanlige forbruker fordi den fungerer helt OK på de fleste signaler rett ut av esken og har begrenset med innganger. De nye skjermene krever litt mer ”tveaking” for å utnytte det fulle bildepotensialet, og det blir selvsagt ikke bedre at enkelte forbrukere tror at HDMI er forkortelsen for et narkotikum (!) (jf. forveksling av LSD/LCD). Det er i grunnen synd at Panasonic også har forlatt den sorte piano-lakken på 500-serien, men PV-600 ser slett ikke verst ut!

Når det gjelder proff-skjermene til Panasonic, så er de konstruert med andre siktemål enn forbrukerskjermene, og spørsmålet er derfor hvor godt de fungerer i en hjemmekino-sammenheng. Claus ”Briskeby” Heiberg kom som et friskt pust til magasinet ”DVD og Hjemmekino” i 2004 (hvor er du blitt av forresten?), og skrev en god test av Panasonic TH-42PHW7 i nr. 1, 2005. Men 8`generasjon av proff-skjermene er såvidt jeg kjenner til, ikke blitt testet i noen norske hifi-magasiner. Så her er man avhengig av tips fra andre.
    Jeg mener også å huske at den samme Claus Heiberg prøvde ut en Pioneer 436 sammen med en DVDO video-prosessor, men resultatet av dette tror jeg ikke kom på trykk i bladet. Han måtte vel ut på turne igjen sammen med resten av Briskeby!

Denne uken snakket jeg såvidt med en selger på Hifi-center kjeden, og han mente å kunne bekrefte at Pioneers nye 507 og 427 blir uten eksterne tunere og høyttalere (dvs. alt blir integrert i apparatet). 50` har også endret oppløsning fra 1280 x 768 til 1366 x 768, og skal en tro utenlandske forum, så er slett ikke alle overbevist om at 507 er særlig mye bedre enn 506-serien. Prisen skal også ned ca. 20% om jeg forsto selgeren rett, så nå gjenstår det å se om Pio har kuttet for mye i både utstyrsnivå og kvalitet.

Det som virkelig er synd, er at Pioneer og andre plasmaprodusenter ikke likegodt integrerer en bedre bildeprosessor i sine skjermer. En Pioneer 506 med en innebygd Silicon Optixs bildeprosessor (”Realtabrikken” som sitter i Denon DVD-A1 og den nye DVD-3930) og DVDO Scaler fra ABT hadde vært en drøm i mine øyne. Men det lar seg vel neppe gjøre av markedshensyn der prispresset allerede er for stort, og der markedsandelene stuper om prisen øker f.eks. med 5000-10 000 kroner. Men det er vel lov å håpe?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Denne uken snakket jeg såvidt med en selger på Hifi-center kjeden, og han mente å kunne bekrefte at Pioneers nye 507 og 427 blir uten eksterne tunere og høyttalere (dvs. alt blir integrert i apparatet). 50` har også endret oppløsning fra 1280 x 768 til 1366 x 768, og skal en tro utenlandske forum, så er slett ikke alle overbevist om at 507 er særlig mye bedre enn 506-serien. Prisen skal også ned ca. 20% om jeg forsto selgeren rett, så nå gjenstår det å se om Pio har kuttet for mye i både utstyrsnivå og kvalitet.
    Dersom det medfører riktighet, noe det ser ut til å gjøre, så blir min 506 ståendes en stund til. Innebygget tuner og høyttalere vil jeg ikke ha. Det var noe av grunnene til at jeg valgte Pioneer i første omgang.
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Det som virkelig er synd, er at Pioneer og andre plasmaprodusenter ikke likegodt integrerer en bedre bildeprosessor i sine skjermer. En Pioneer 506 med en innebygd Silicon Optixs bildeprosessor (”Realtabrikken” som sitter i Denon DVD-A1 og den nye DVD-3930) og DVDO Scaler fra ABT hadde vært en drøm i mine øyne. Men det lar seg vel neppe gjøre av markedshensyn der prispresset allerede er for stort, og der markedsandelene stuper om prisen øker f.eks. med 5000-10 000 kroner. Men det er vel lov å håpe?
    Bare å kjøpe en ekstern scaler det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nya 507:an kommer med inbyggd tuner men med avtagbar högtalare. På 427:an är däremot både högtalare och tuner integrerade. 507 ska enligt utländska forum ha något bättre svärta än 506.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grillkungen
    Den nya 507:an kommer med inbyggd tuner men med avtagbar högtalare. På 427:an är däremot både högtalare och tuner integrerade. 507 ska enligt utländska forum ha något bättre svärta än 506.
    Takk for info grillkungen. Avtagbare høyttalere hjelper. Bildet er jeg egentlig fornøyd med. Overlegent alt annet jeg har sett av plasma pr dags dato dersom den er kalibrert og har en god kilde. Men bedre sortnivå kan det selvfølgelig bli....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har kjøpt en DVDO Iscan VP-30 bildeprosessor, så betyr vel ikke prosessoren i skjermen noe særlig?
    Jeg har forresten lest en test av Panasonic TH-42PHD8EK, men jeg finner ikke siden nå. Den fikk veldig mye skryt.
    Har lest på avforums at plasmaene av Fujitsu Siemens skal være være utrolig bra. De lager ikke panel selv, men bruker dyr elektronikk. Vet ikke om de selges i Norge, men du kan jo importere.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Takk for mange nyttige tips!

Til grillkungen: Fint å få presise opplysninger om 507, men på avsforum er vel ikke alle like enstemmige i opplysningene om at den nye skjermen er bedre, tross høyere kontrastnivå/svartnivå? Det er i hvert fall synd at Pioneer dropper den eksterne tunerboksen, som etter min mening var en av fordelene med 506.

Til HåkonN og Bomholt: Ja, jeg har jo allerede en ”fordelingshub” i DVDO Iscan VP-30, men det beste hadde kanskje vært å slippe å kjøpe denne ekstra (den er jo ikke gratis, selv til halv pris) dersom eksisterende plasma-TV`er hadde hatt tilsvarende kvaliteten innebygd. Men nå som jeg allerede har denne, så blir det sannsynligvis prisen og tilgjengeligheten som avgjør om det blir Pioneer 506 eller Panasonic TH-50PHD8EK, eventuelt 9`gen Pana.

Takk for hjelpen så langt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •