Irriterende pipe/summelyd fra LCD-TV når HDMI brukes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg har akkurat kjøpt meg en 37 tommers LCD-tv (LG 37LB1R). Dette er en fantastisk tv med veldig gode bilder. Men når jeg ser på HDMI- eller VGA-signaler kommer det en infernalsk pipelyd/summelyd fra området der trafoen sitter.

Noen som har liknende erfaringer med denne tv'n eller andre?

Denne lyden blir borte når jeg ser på TV med kabelsignaler, eller DVD ved å bruke scart eller komponent. Lyden kommer kun når jeg bruker de digitale inngangene :sad:

Jeg har tenkt å ha denne tv'n ganske lenge og så frem til å få HD-tvsendinger inn i den, men siden det da skal brukes HDMI-inngangen gruer jeg meg veldig til å se på tv, for lyden høres veldig godt hele tiden.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har en litt "løs" spole som gir resonnans. Det er vel reklamasjonsgrunn. En tekniker bør kunne fikse slikt relativt raskt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Mulig du har en litt "løs" spole som gir resonnans. Det er vel reklamasjonsgrunn. En tekniker bør kunne fikse slikt relativt raskt.
    Mulig det er spolen, men jeg tviler litt på det siden tv'n er lydløs ved tv-titting og dvd-titting. Spolen burde vel ha bråkt hele tiden mens det var bilde på skjermen.

Noen som har liknende problem?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av garbageguy
    tv'n er lydløs ved tv-titting og dvd-titting.
    -Betyr det at du kun har tilkoblet PC på HDMI inngangen? I så fall, hvilken oppløsning etc. sender du fra PCen? Det kan tenkes at du sender ut et signal som er i grenseland av hva TVen liker å gjengi (for høy refresh rate, oppløsning)?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av garbageguy
    ... Spolen burde vel ha bråkt hele tiden mens det var bilde på skjermen.
    Nei, det er ikke så enkelt. Slike resonnanser kommer ofte bare av og til.
    Når du bruker de inngangene så aktiverer du kretser som ellers ikke er i bruk, og det brukes andre frekvenser enn et vanlig TV signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    -Betyr det at du kun har tilkoblet PC på HDMI inngangen? I så fall, hvilken oppløsning etc. sender du fra PCen? Det kan tenkes at du sender ut et signal som er i grenseland av hva TVen liker å gjengi (for høy refresh rate, oppløsning)?
    Jeg kjører 1360x768 som er maks av det tv'n klarer. Men da vil jo oppløsningen være helt 1:1. Skjermkortet mitt (Geforce 7900GT) stiller automatisk inn oppløsning og oppdateringsfrekvens (automatisk 60 Hz som er den optimale frekvensen står det i instuksjonsboka) når pc er koblet til tv'n.

Jeg får samme pipelyden når jeg skrur på tekst-tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvordan det funker på LG skjermer, men på Samsung settes innstillingene for hver inngang. Du kan prøve å sette kontrast osv for HDMI lik som for komponent inngang, og se om det skjer noe med lyden.

Kan du også gi tilbakemelding her på forumet om dette hjelper?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strutsen
    Jeg vet ikke hvordan det funker på LG skjermer, men på Samsung settes innstillingene for hver inngang. Du kan prøve å sette kontrast osv for HDMI lik som for komponent inngang, og se om det skjer noe med lyden.

Kan du også gi tilbakemelding her på forumet om dette hjelper?
    Jeg så akkurat på en dvd som varte i ca to timer. Nå gir tv'n fra seg summelyd nesten hver gang det er et mørkt bilde som skal vises på skjermen. Har til og med hørt lyden når jeg har sett på tv og bildet har blitt svart for å gå til neste scene i programmet.

Jeg prøvde akkurat å stille inn på lysstyrken. Ved DVD gir summingen seg når bildet blir tilstrekkelig lyst, nesten maks på lysstyrken. Ved HDMI har jeg prøvd å kjøre lysstyrken helt til maks, men lyden vil ikke gi seg.

Noen tips til hva jeg burde gjøre? Tenker på å kanskje returnere tv'n ved å bruke angrefrist.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis blir denne typen lyd sterkere når bildet blir lysere. I ditt tilfelle vil jeg anta at det samme skjer, men at frekvensen ved lyst bilde blir så høy at øret ikke lenger merker lyden. Men jeg tror nok at vi kan gå tilbake til Hårek's innlegg, for det spør om du ikke bør levere den inn for å få fikset på en spole.

Hvorfor den skulle pipe mer ved HDMI enn de andre inngangene med de forhold du ellers beskriver, er ikke godt å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på elkjøp i dag og hørte på tv'n som var utstilt. Var litt mye støy i lokalet , men jeg tror ikke det kom pipelyder fra den. Han selgeren jeg snakket med trodde problemet kunne komme av dimmeren til baklyset. Dette virker logisk fordi jeg nå har greid å fremprovosere pipelydene når jeg ser på vanlig tv-sendinger også Det er når bildet blir mørkt nok så kommer lydene.

Takk for hjelpen til alle som har svart

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er tv sendt til testing i danmark siden nettbutikken ikke hadde serviceavtale med noe verksted i Norge. Får krysse fingrene og håpe at den blir reparert :neutral:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Danmark..... Ikke altid lønnsomt å benytte nettet :-x. Husk du har krav på å låne erstatnings TV hvis rep tar mer enn en uke....

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Summelyd

Jeg har hørt at det er ganske vanlig, selv har jeg nettopp fått samme problem med min 37 Samsung.. Den summer som et kjøleskap når bildet blir for svart eller for lyst, også når jeg har innstilling på "Standard" eller "Film". Eller når bakgrunns lysene er på full, i midten eller lav..

Det er vist disse elendige spolene som har løsnet pga vibrasjoner eller noe....
    Helt uholdbart, regner med at jeg får ny tv.... er tross alt bare ca en mnd siden jeg kjøpte den..

Men det er vist et ganske vanlig problem på Plasma og Lcd skjermer....
    Jeg skulle ha meg tv ikke nytt kjøleskap eller støvsuger... Fælt med ulyd på ting for tida.. Xboxen høres ut som en støvsuger og tvn som et kjøleskap.. :O)

Expert pleier vel å være bra på garanti? De tar jo godt nok betalt så... håper jeg får en ny...

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har hørt nå Sjokkerer meg, gjør meg sint, men samtidig litt glad.

I flatskjermene til oss som bor i EU -Eøs er det satt inn en slags strøm sperre, en måte for EU å kontrollere hvor mye strøm vi sløser på skjerm i Europa.... Noen produsenter setter bare inn sperren uten å justere noe mer, dvs at de ikke moderer tv for oss.... vi må gjøre dette selv.

Ingen butikker har informert meg om dette, hørte det på samsungsiden og her på nettet...

Det du gjør er å slå på energisparingen på innstillings menyen. Dermed går ikke samsungens strømforbruk over eu sperren og vi kan nyte Samsung uten ulyd, flimmer, cl, bildestøy og usannsynelig slep....

Jippi og buuuu til forhandlerne som er stokk dumme....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •