Panasonic TH42PV60E eller Sony KDF-E50A11E??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Panasonic TH42PV60E eller Sony KDF-E50A11E??

På tide å bytte ut plasma tv'n nå, og hadde egentlig bestemt meg for Sony KDF-E50A11E, men var også inne på tanken på Panasonic TH42PV60E. Og nå klarer jeg ikke å bestemme meg, Sony'n er litt billigere og 8" større, men også 30 cm dypere. Har bare hørt godt om begge 2. Hvem ville jeg blitt mest fornøyd med?:? Den skal stå i en mørk kjeller uten vinduer.

Sony KDF-50: http://www.avshop.no/catalog/product...oducts_id=1023

Panasonic TH42PV60E: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...IC%20TH42PV62E

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha sett noen av dem, vil jeg likevel anbefale Panasonic PV60. En LCD bakprojeksjons TV vil vel ha ganske dårlig "sidesyn". Det har i hvertfall vært tilfelle med de jeg har sett på. Og du har den ekstra dybden du nevner. Og hva med etterslep? Uansett, lykke til med valget. :grin: mvh Nils

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veit ikke åssen det er med etterslep på Sony'n, men skulle tro at det var noe:?:

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale th42pv60 på det sterkeste. Byttet ut min Loewe Aconda 32 med pv 60, og er imponert over bildekvaliteten både på dårlig kabeltv fra upc og på parabol.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde Sony'en ca. 6 måneder. Den har jo sine feil, men til prisen så fremstår den i min bok som det beste kjøpet, nesten uansett. Med mindre du har tenkt å legge 20 - 30 tusen i TV?

Men det kommer selvfølgelig også ann på hvordan TV'en skal brukes. Sony'en var ikke spesielt bra å bruke mot HTPC for å si det mildt. Det var en faktor som gjorde at jeg solgte min, det, og at den rett og slett ble for stor for stua mi, den ble for "til stede" for å si det dumt. Men det er jo ikke noe man trenger å bekymre seg om dersom den skal stå i en TV stue, da er jo hele poenget at den skal "være der". Når jeg så kjøpte meg "design" høyttalere ble Sony'en i tillegg "stygg" i min stue. XBOX360 derimot er utrolig kult på denne TV'en, Jeg brukte også en HDMI oppskalerende DVD spiller på den som ga helt fantastiske film opplevelser, nesten så jeg solgte den bare for å få en god grunn til å ta projektoren i bruk igjen.

Mye gåseøyne der, men det er litt vanskelig å beskrive hvorfor jeg solgte en TV som jeg likte så godt. Jeg vil si at dersom man ikke har eller skal ha projektor til film bruk, så bør man gå for 50" dersom man har et rom som "tåler" det. Selv 42" tommer blir i minste laget for å få frem litt kino følelse. PV60 har fått mye skryt som jeg ikke vet om er helt fortjent, jeg testet den i flere timer med en HTPC tilkoplet, det var så frustrerende at jeg ga opp. Jeg er i utgangspunktet mer bekymret for innbrenninger enn etterslep, og Sony'en har bare så det er sagt minimalt med det.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal brukes bare til film, tv titting og spill regner jeg med, så tror egentlig Sony'n blir det beste kjøpet, har 42" nå, og den syns jeg er for liten! Var og skulle se på Sony'n på expert for noen dager siden, da sto jeg en halvtime i butikken og så og si skreik om "hjelp", men det var umulig å få! Dem hadde tv'n utstilt med var ikke noen signaler som ble kjørt på den så fikk ikke sett så mye.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Leste en test av Sonyen i siste nr. av DigitalWorld. De ble svært skuffet over bildekvaliteten og vil ikke anbefale TVen til noen selv om prisen er helt nede i 13650 kr. på nettet.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. hørtes rart ut, dingz testa jo denne og ga den ganske bra score mener jeg. Har du en link til testen?

Newcomer Necronomicon sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest så mange gode anmeldelser av Sony skjermen, først og fremst fra folk som har eid den en stund, så jeg stiller meg litt tvilende til den Digitalworld testen. Uansett har anmeldelser null betydning sammenlignet med det å faktisk se skjermen selv.

Joey1313, hva slags problemer er det HTPC har gitt deg? Planlegger TV kjøp med tanke på å bruke HTPC til å kjøre HD-materiale og oppskalering av DVD filmer, og vurderer nettopp disse to skjermene.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwin Vega CLSC-215
    Hm. hørtes rart ut, dingz testa jo denne og ga den ganske bra score mener jeg. Har du en link til testen?
    Har ikke noen link til testen, fikk bladet i posten i dag.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Hm, tror jeg må ta meg en runde rundt å se om jeg får sett litt på begge tv'ene med mine egne øyner

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sjekk ut disse trådene vedr. Sony'en. Det er ganske entydig at de aller fleste er strålende fornøyd, og jeg er ikke et sekund i tvil om at Sony'en for øyeblikket gir mest TV for penga!
    http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=107989
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...page=282&pp=30
    Siste tråd er på hele 282 sider - for det meste bare skryt og gode tips på tweaks og innstillinger.
    Jeg var ganske bestemt på å kjøpe en flatskjerm - 46" Samsung LCD, men etter at jeg begynte å "forske" på Sony'en er jeg ikke i tvil. Dette er TV'en jeg skal ha nå, og så får vi se hvordan "flat-TV verden" ser ut om en 3-4 år

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil kalle testen i DigitalWorld en slakt av Sonyen.

Utdrag fra testen:

-dvd signal håndteres tilfredstillende , men heller ikke mer.

-betydelig problemer med sortnivået , uansett type signal.

-man går glipp av enormt med detaljer.

-kornete bilde

-1080i signal håndteres svært dårlig.

-dårlig skaleringsevne.

-13650 kr er for dyrt til at de vil anbefale den til noen.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necronomicon
    Har lest så mange gode anmeldelser av Sony skjermen, først og fremst fra folk som har eid den en stund, så jeg stiller meg litt tvilende til den Digitalworld testen. Uansett har anmeldelser null betydning sammenlignet med det å faktisk se skjermen selv.
    Så sant som det er sagt, det finnes ingen substitutter for å se selv, uansett hva en test måtte si så må man tørre å satse på det ens egne øyne forteller en. Om digitalWorld testeren ikke har klart å få tilfredsstillende bilder fra denne TV'en så sier det desverre mer om testeren enn om TV'en. Eller så har han hatt utrolig rare forventninger til TV'en, det er vel ingen som forventer at en 14.000Kr'ers TV skal kunne gi fra seg et like bra bilde som en Pioneer 506FDE til 40.000Kr?

Joey1313, hva slags problemer er det HTPC har gitt deg? Planlegger TV kjøp med tanke på å bruke HTPC til å kjøre HD-materiale og oppskalering av DVD filmer, og vurderer nettopp disse to skjermene.
    Jeg har brukt HTPC på flere LCD og Plasma TV'er, gjengangs melodien er at om TV'en støtter 1:1 pixel mapping så får du utrolig skarpe bilder. Det gjør du ikke med Sony'en, det virker som linsen fra fabrikkens side er stilt inn litt diffust/uskarpt liknende PT-AE700/AE900 sine "Smootscreen" linser. Det gjør at man unngår hønsenetting effekten, men altså på bekostning av noe skarphet. Sony TV'en er jo bygget på HS-50 projektor deler, det betyr at det er Epsons D4 LCD paneler som står i den, og disse har jo en fillrate på 50% mot dagens D5 paneler som er oppe i 60%. Jeg synes det er bedre med litt uskarpt bilde enn hønsenetting, men det er jo til en viss grad en smakssak det også. Det største problemet med HTPC på denne TV'en er imidlertid at TV'ens projektor overscanner bildet til skjermen optisk. Det gjør at bildet blir for stort for skjermen, med mindre man bruker powerstrip eller front porch i nVidia drivere. Men tilpasser du bildet til skjermen så blir den effektive oppløsningen 1132x698 eller noe sånt, og da har men ikke lenger 1:1 pixelmapping mot kildematerialet i 720p signaler, og da forsvinner jo mye av vitsen. Det beste og enkleste HTPC resultatet på denne TV'en får man ved å kople til via skjermens VGA inngang på siden, sette oppløsningen til 1024x768 og så oppscalere i TV'ens meny. Da vil den oppføre seg litt som en Plasma med samme oppløsning, siden synet vårt ikke er like følsomt for horisontal oppløsning som for antall linjer i bildet vil dette gi et ganske godt resultat, men som sagt; det blir aldri så skarpt som med en LCD TV med ekte 1:1 pixel mapping.

For å oppsummere litt når det gjelder denne TV'en:

+

Den er basert på LCD, det vil si ingen innbrennings fare som med Plasma, og ingen regnbuer som med DLP. (DLP TV'ene har også et fargehjul som gir ekstra støy, og noen modeller har en "wobulerende" chip som gir enda mer støy.)

PRIS! Den er 50", DLP og plasma konkurenter ligger henholdsvis på 19.000Kr og 25.000Kr for samme størrelse.

Bakprojeksjon på spesialskjerm gir bedre sortnivå enn vanlige LCD skjermer

"Matt" skjerm gir mye mindre reflekser enn Plasma med glass i front.

God på dårlige analoge RF signaler.

Fantastisk fargegjengivelse!

(Digital tuner innebygd, dog bare folk som kan ta inn svensk digital TV som får glede av den tuneren, siden den ikke er kompatibel med systemet som er valgt i norge. Prøvesendinger fra Tryvann foregår visstnok fremdeles, men kommer nok til å bli avsluttet snart.)

-

Dårlig mot HTPC.

Sidemontert VGA inngang. (Av alle mulige tåpelige plasser å plassere den!)

"Svakt" meny system, få innstillingsmuligheter.

Litt uskarpt bilde.

Fysisk størrelse, kan ikke veggmonteres. (Dog ikke mye dypere enn en flatskjerm på bord.)

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen i DigitalWorld er jo langt fra "fair".

De setter Sonyen opp mot en JVC til 42000.-

I mine øyne er ikke disse to i samme klasse , så det blir feil å kåre JVC til testvinner.

Det beste er nok å teste med egne øyne , jeg har sett Sonyen selv å vurderer denne sterkt. Mye tv for penga!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •