Er LCD skjermer virkelig så dårlig i forhold til crt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er LCD skjermer virkelig så dårlig i forhold til crt?

Altså..

Jeg var på elkjøp i går og egentlig så jeg etter vaskemaskin, men jeg tok en kjapp titt på tv-apparater fordi jeg har tenkt å kjøpe et snart.

Der gikk Italia-Aus kampen på alle skjermene i hele lokalet (stavanger forus). Det som slo meg var uskarpheten på samtlige flatskjermer som hang der på veggen. Også tok jeg en titt på en "sorry-ass" 21" crt som sto der. Og den slo samtlige flatskjermer (LCD?) som hang på veggen der på bildekvalitet.

Seøvsagt har det sikkert litt med innstillingene å gjøre, men uansett...

Det blir en 28" CRT yalla tv på meg. Jeg har jo projektor til film osv uansett og så venter jeg 2-4 år for at teknologien skal bli bedre på flatskjermer før jeg går for noe slikt.

Er skuffet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Altså..

Jeg var på elkjøp i går og egentlig så jeg etter vaskemaskin, men jeg tok en kjapp titt på tv-apparater fordi jeg har tenkt å kjøpe et snart.

Der gikk Italia-Aus kampen på alle skjermene i hele lokalet (stavanger forus). Det som slo meg var uskarpheten på samtlige flatskjermer som hang der på veggen. Også tok jeg en titt på en "sorry-ass" 21" crt som sto der. Og den slo samtlige flatskjermer (LCD?) som hang på veggen der på bildekvalitet.

Seøvsagt har det sikkert litt med innstillingene å gjøre, men uansett...

Det blir en 28" CRT yalla tv på meg. Jeg har jo projektor til film osv uansett og så venter jeg 2-4 år for at teknologien skal bli bedre på flatskjermer før jeg går for noe slikt.

Er skuffet
    Vet ikke om LCD'er er så dårlige, men jeg er ellers enig med i at det er like greit å vente. Personlig synes jeg LCD tv'er er en umoden teknologi, og hvis plasma tvene er gode så mangler de høy nok oppløsning og har andre problemer. Det blir nok en CRT på meg også, en Philips 32PW9551, en HD forberedt sådan.

Telcontar

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Kjøpte nettop en LG LB1R 32" og syntes den er grei til fotball og nyheter, men snakker vi film fyrer jeg min eminente BG 808 s, gir liksom en annen opplevelse med 110", fargefiltrert og kalibrert utstyr.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ofte tv sendingene som er for dårlige ikke tvène....og på et bilderørs tv ser man jo ikke så mye feil som på en flat tv, slik er det vel bare.....

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste bildet får man fra crt, med "gammel" buet skjerm. Det er det ingen tvil om.

Personlig kommer jeg ikke til å investere i noe stor flatskjerm på veldig lenge. Synes kvaliteten er alt for dårlig i forhold til crt og hva du betaler for. Greit nok at det ser penere ut med LCD/Plasma, men det er dyrt og "dårlig".

Nei, film får crt projektoren (BG808s) ta seg av, og nyhetene får fortsatt regjere på min 29" sony crt tv!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er lurt å følge utviklingen litt på sidelinjen, og holde tilbake div motforestillinger til forskjellige arbeidsprinsipp tilbake, og gjøre som du runar, nemlig å bruke øynene og se hva som yter best i praksis.

Nye litt hypede teknologier blir heldigvis bedre over tid de også, så det er vel mange gode grunner til å vente med LCD. LCD har riktignokk eksistert en del år allerede, men bruk sammen med tv signal og med de bildestørrelsene og priser man ser i dag, det er forholdsvis nytt, og toppen for utviklingen av en teknologi nåes vel ikke før teknologien er avleggs, og det bare er entusiaster som holder på videre.

De fleste LCD skjermer jeg har sett, sliter både med å følge med når det kommer til raske panoreringer, noe som det jo typisk er en del av i en fotball kamp, og når det gjelder sortnivå når man ser film i et mørkt rom. LCD med LED baklys kommer vel også etterhvert, så det finnes vel håp om at disse faktorene skal bli bedre.

Ellers er vel mye av de svaketene man ser i butikken, og forsåvidt også med skjermen hjemme, kommer av kompetanse nivået til de som jobber i butikken og at man er så erlige å mater skjermen med Standard definisjons (SD) 576 linjers PAL kildemateriale, hvor skjermen har en annen og høyere native oppløsning, så det er en forholdsvis også en svak oppskalerings jobb internt i skjermen man er vitne til.
    Svak bildebehandling og en lang responstid for selve LCD panelene er jo mye av grunnen til tåkete og dårlige panoreringer.

Gode scalere/bildeprosessorer koster penger, og er avhengig av kraftige tallknuser komponenter for å klare disse oppskalering jobbene på en god måte. Fra PC verdenen har man vel egene regler for hvor fort utviklingen og data behandlings kapasiteten øker med tiden, så det er vel mange grunner til å vente med å kjøpe flatskerm. (min mening ;-) )

Ellers går vel LCD for å være de beste i klassen når det gjelder å tegne opp skarpe still-bilder, men så lenge kildemateriale må elektronisk skaleres og "smøres" utover for å passe skjerm oppløsningen som har et høyere antall punkter enn kilden, så blir ofte resultatet ikke spesiellt skarpt. Dette er vel også typisk et punkt CRT TVen klarer seg godt på, ettersom den har en mer flytende og analog måte å tegne opp bilde, og ikke trenger å fordele kilde infoen på en fast oppløsning som LCD og Plasma. CRT TVer har nermest en fysisk bildeprosessor byggd inn i bruken av elektorn kanon not skygge maske og fosfor osv, og da går "posseseringen" rimelig real time. ;-)

Man børr selfølgelig kjøpe skjerm utifra den bruken man har av skjermen, så hvis man bare skal kjøre SD og ikke HD på en "god" stund enda, er nokk ikke en 32" CRT et så veldig dårlig valg i forhold til mange tilsvarende store LCD er.
    Vil forøvrig også anbefale å se slike HD ready LCD skjemer med hd materiale, for å se hva de kan prestere.

Synes det kan være smart å vente til LCD har blitt mere voksen, og dens egene bildebehandlings kretser takler SD mer overbevisende enn det man ofte ser i dag, eventuellt at HD materiale er mer tilgjengelig..... det er vel lov å håpe...;-)

Som andre i denne tåden også antyder, foretrekker jeg også å se DVD film og div HDmateriale med CRT projektoren, og trerørs CRT projektorer har en egen evne til å gjenskape en analog 35mm film følelse, pga de ikke bruker pixcelering eller skyggemaske og inndelte RGB fosfor ruter som CRT fagetv, men bruker tre helt jevne fosfor belegg med hver sin primær farge som pga geometri og optikk legges over hverandre på lerretet, og kan i utgangspunktet tegne opp hva det skal være av oppløsninger, bare de holdes innefor maks bånbredde for det den er konstruert for, og man ikke ser scanlinjer osv fra sittepossisjon.

Når andre digitale lampebaserte projektor teknologier klarer å gjengi en tilsvarende CRT projektor 35mm film følelse, og prisen er rett, da er det vel ikke noen god grunn til å tviholde på CRT projektorene heller, bare fordi det pr i dag på mange måter er den mest egnede teknologien.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her ligger vel egentlig mer i sendingene enn i selve tven. En vanlig CRT tv har vel en oppløsning på 575i mens LCD tv'er ligger på 720p eller 1366 x 768. Når da tv sendingene kommer i 575i så blir det jo da selvfølgelg mye flere linjer for LCD tvene å "lage" selv. For å kompensere for den lave på vanlige tv sendinger så må jo lcd tv'ene sette inn linjer mellom hver tv linje, hvis dere skjønner. Jeg vil ihvertfall påstå at hvis du har for eksempel HD materiell eller bare DVD materiell, som blir brukt med en god oppskalerer, vil du se ett mye bedre bilde på LCD eller plasma enn det du noen gang vil på CRT. Men det er jo bare min subjektive mening.

Lite spørsmål også: banker ikke LCD og plasma, CRT på spesifikasjoner, på papiret mao?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Problemet her ligger vel egentlig mer i sendingene enn i selve tven. En vanlig CRT tv har vel en oppløsning på 525(i?) mens LCD tv'er ligger på 720p eller 1366 x 768. Når da tv sendingene kommer i 525(i?) så blir det jo da selvfølgelg mye flere linjer for LCD tvene å "lage" selv. For å kompensere for den lave på vanlige tv sendinger så må jo lcd tv'ene sette inn linjer mellom hver tv linje, hvis dere skjønner. Jeg vil ihvertfall påstå at hvis du har for eksempel HD materiell eller bare DVD materiell, som blir brukt med en god oppskalerer, vil du se ett mye bedre bilde på LCD eller plasma enn det du noen gang vil på CRT. Men det er jo bare min subjektive mening.

Lite spørsmål også: banker ikke LCD og plasma, CRT på spesifikasjoner, på papiret mao?
    Er nok enig i det du sier, men så er det jo opp til enhver å bestemme om de vil bruke godt over 10000kr for å bare se på dvd eller hd materiell. For min del er det en lett avgjørelse.

Ang. specs så er det helt klart at LCD og plasma ser bedre ut på papiret, men i praksis så sliter, spesielt LCD, med å gjengi sortnivå på nivå med CRT. CRT gjør det meste bra når det gjelder fargegjengivelse også, men CRT er heller ikke perfekt. Men som noen andre sa så er en teknologi på toppen når den er avleggs og det er mye sannhet i det.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en lett avgjørelse her og: ble projector til dvd, spilling og alt av HD materiell og CRT til tv sendinger. Hvor lang tid vil det forresten ta til man får alle sendinger i norge i HD? snakker vi ett par år eller er det 10 liksom?

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har du ikke sett det nye skiltet på svinesund? "Velkommen til bananrepublikken Norge, vennligst still klokken hundre år tilbake".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her ligger vel egentlig mer i sendingene enn i selve tven. En vanlig CRT tv har vel en oppløsning på 525(i?) mens LCD tv'er ligger på 720p eller 1366 x 768. Når da tv sendingene kommer i 525(i?) så blir det jo da selvfølgelg mye flere linjer for LCD tvene å "lage" selv. For å kompensere for den lave på vanlige tv sendinger så må jo lcd tv'ene sette inn linjer mellom hver tv linje, hvis dere skjønner. Jeg vil ihvertfall påstå at hvis du har for eksempel HD materiell eller bare DVD materiell, som blir brukt med en god oppskalerer, vil du se ett mye bedre bilde på LCD eller plasma enn det du noen gang vil på CRT. Men det er jo bare min subjektive mening.

PAL sendinger har 576 aktive linjer.

HD eller ikke HD, plasma og LCD har fremdeles dårligere dynamikk og sortnivå, responstiden er vel heller ikke like bra.

-k

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg mener så totalt motsatt knutinhh. Får man tak i materiell med HD oppløsning, så synes jeg alltid at kontrasten er bra og dynamikken det samme. Kan ikke sammenlignes med om man spiller HD på en HD klar CRT skjerm (og ja jeg har sett det på en tur til USA).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en lett avgjørelse her og: ble projector til dvd, spilling og alt av HD materiell og CRT til tv sendinger. Hvor lang tid vil det forresten ta til man får alle sendinger i norge i HD? snakker vi ett par år eller er det 10 liksom?
    HD sendinger i Norge er ihvertfall ikke aktuelle før det digitale bakknettet er oppe og går. Må jo plusse på den vanlige sendrektigheten som vi stadig må slite med i Norge på dette området (det er jo bare å se over grensen til Sverige, spes. med tanke på bredbånd). Tipper jeg kjøper meg en 50" SED TV for 10000kr om 4-5 år :grin:

Telcontar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg mener så totalt motsatt knutinhh. Får man tak i materiell med HD oppløsning, så synes jeg alltid at kontrasten er bra og dynamikken det samme. Kan ikke sammenlignes med om man spiller HD på en HD klar CRT skjerm (og ja jeg har sett det på en tur til USA).
    Jeg har ikke sett hd-klar crt-skjerm så jeg kan ikke kommentere det. Men HD har vel ingenting å si for kontrast og dynamikk, kun oppløsning, så jeg forstår ikke hvordan situasjonen skal endre seg for hd kontra sd materiale (utenom at ting ser generelt skarpere ut) ?

Hvis man ser på virkemåte og specs så er det vel ingen flatskjermer som kommer i nærheten av CRT i kontrast?

Når det gjelder subjektive inntrykk så synes jeg det er veldig vanskelig å sammenligne en teknologi som maks gir 32-36" med en som bør være 43-50". Dårlige tv-bilder ser dårligere ut jo større du viser dem, mens gode tv-bilder gir et bedre inntrykk på store skjermer enn små.

Forresten så er jeg ingen ekspert på display-teknologi =)

mvh
    Knut

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en CRT projektor med et godt lerret gir jo ett bilde som banker enhver LCD skjerm jeg har sett..

Mulig folk ikke vil innrømme at deres nye LCD til 30.000,- ikke gir noe bedre bilde enn en 3år gammel CRT skjerm, men det er ikke til å komme unna at CRT er overlegent ved dags dato.

Hadde det ikke vært for at lcd og plasma er 10cm tykke så er det ingen som ville kjøpt det heller.
    CRT har jo den ulempen med at det blir upraktisk stort når skjermen kommer over 32".

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis man ser på virkemåte og specs så er det vel ingen flatskjermer som kommer i nærheten av CRT i kontrast?
    Kanskje, det kommer helt an på hvordan man definerer kontrast. Det finnes flere måter å måle det på, og det vil gi store variasjoner mellom de forskjellige teknologiene. CRT er bra på dynamisk område, men med sjakkbrett blir det problemer pga den tykke glassplaten. Da kan LCD slå CRT ned i støvlene.
    http://www.extremetech.com/article2/...1734400,00.asp (Sony CRT, NEC LCD)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i praksis, kan ingen si at du får bedre kontrast på lcd.
    Sort blir mye mer grå. Ser du en LCD og en CRT ved siden av hverandre blir man jo nesten flau over kvaliteten på lcden.

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bytter ikke ut min Sony 36 CRT før mengden HD materiale har øket til et tilfredstillende nivå. Plasma/LCD fansen har klart å hjernevaske seg selv til å tro at denne teknologien er bra, men den MÅ bli foret med HD materiale uten å være totalt crap.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    Plasma/LCD fansen har klart å hjernevaske seg selv til å tro at denne teknologien er bra, men den MÅ bli foret med HD materiale uten å være totalt crap.
    For noe tull.
    Jeg kan ikke skjönne annet enn at du ikke kan ha sett en velkalibrert plasma-TV av bra kvalitet.
    Jeg har selv hatt mange bra CRT-TV'er og ingen har hatt så bra bildekvalitet som min Panasonic th42pa30.
    At du selv ikke vil ha LCD/Plasma er selvfölgelig din sak, men å påstå at "LCD/Plasma-fansen" er hjernevasket og teknologien er crap utenom når det blir foret med HD-materiale tyder på uvitenhet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD er bedre enn CRT, med litt hjelp. Teknologien finnes men det er for dyrt enda.

Brightside lager f.eks en bra skjerm:

http://www.brightsidetech.com/products/dr37p.php

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •