Er LCD skjermer virkelig så dårlig i forhold til crt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    Omtrent alle dagens LCD/Plasma er bare midlertidige mellomstasjoner. I november kommer PS3 med 1080P, og vi får de nye videoformatene med mulighet for det samme. Her brenner mange av et svimlende beløp for en skjerm som kun klarer 720P uten kompromisser. Mens resten av saueflokken kjøper disse hverken/eller apparatene, så har jeg et knivskarpt bilde med min 36CRT fra Sony på vanlige sendinger. Kan ikke vente i all evighet på noe nytt? Sant nok det, men hvis det var CRT skjermer som var HDReady, og flat TV ikke hadde eksistert, så hadde det ikke tatt av. Det er pga at det er flatt, enkelt og greit. Står nå og kikker på flokken som springer av gårde uten å stille for mange spørsmål, det er jo flatt må du vite.
    Min skjerm klarer bare 420(?) noe som passer utmerket for dagens TV-sendinger. Om endel år når man får 50" med 1080p til en grei pris og 1080p-sendinger er vanlige, kjöper jeg sikkert en ny TV. I mellomtiden skal jeg garantere at jeg er minst like förnöyd med min plasma som du er med din CRT, så saueflokk/folk kjöper flatskjerm fordi de er flate-menínger kan du spare deg for.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    I mellomtiden skal jeg garantere at jeg er minst like förnöyd med min plasma som du er med din CRT, så saueflokk/folk kjöper flatskjerm fordi de er flate-menínger kan du spare deg for.
    Nå er det jo veldig forskjell på plasma og LCD da. Siden CRT og LCD (stort sett) stopper på 32 tommer mens plasma begynner på 42 tommer, så representerer disse egentlig to forskjellige nisjer i markedet. Sånn jeg ser det er "saueflokken" først og fremst de som kjøper LCD, ikke plasma. Dette satt på spissen selvsagt, det er ikke slik at jeg mener en LCD kjøper automatisk er en idiot

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffen
    Det er ikke lenge igjen nå før CRT må se seg slått, også på slikt som responstid, dynamikk og sortnivå.
    Den påstanden har jeg hørt stort sett hvert eneste år de siste 10 årene. Det er liksom ikke måte på hvor bra LCD blir "til neste år" . Men faktum er at LCD er en eldgammel teknologi som har utviklet seg svært tregt. På 80-tallet ble det jo hårdnakket påstått at LCD TV'er med CRT kvalitet var "like rundt hjørnet". Men nesten 20 år senere er realiteten at LCD fortsatt ikke er på nivå med CRT på generell bildekvalitet, enten vi snakker om SD eller HD signaler. Unntaket er PC/data applikasjoner som f.eks. tekstbehandling eller web browsing.

Forøvrig handler ikke denne tråden om hvordan LCD blir en gang i fremtiden, men om dagens LCD apparater på det norske markedet. Og det er ingen som helst tvil om at svært mange 32" LCD kjøpere i dag vil ha mye bedre utbytte av å velge et 32" billedrørsTV i stedet.

Så kan man fundere på hvorfor det er slik at LCD likevel blir fortrukket av så mange.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OEM
    Nå er det jo veldig forskjell på plasma og LCD da. Siden CRT og LCD (stort sett) stopper på 32 tommer mens plasma begynner på 42 tommer, så representerer disse egentlig to forskjellige nisjer i markedet. Sånn jeg ser det er "saueflokken" først og fremst de som kjøper LCD, ikke plasma. Dette satt på spissen selvsagt, det er ikke slik at jeg mener en LCD kjøper automatisk er en idiot
    Da skal jeg faktisk si meg relativt enig. Jeg fikk intrykk av at denne diskusjonen var om flatskjermer generelt.
    eks:
    Jeg bytter ikke ut min Sony 36 CRT før mengden HD materiale har øket til et tilfredstillende nivå. Plasma/LCD fansen har klart å hjernevaske seg selv til å tro at denne teknologien er bra, men den MÅ bli foret med HD materiale uten å være totalt crap.
    Seriöst...

Men gjelder dette bare LCD kan jeg si meg relativt enig. Jeg må si relativt fordi det er store sjanser for at de LCD-skjermene jeg har sett ikke har värt kalibrerte. Mitt störste problem med LCD er selve bildet. Jeg synes ikke de LCD'ene jeg har sett har klart å levere et naturlig bilde på den måten plasma kan. Sammenligningsgrunnlaget jeg har er fra butikker der jeg har sett LCD og plasma side om side. Jeg kan gå ut ifra at ingen av skjermene var videre kalibrert. Jeg har enda til gode å se en LCD som kan matche min plasma, men jeg skal ikke avfeie at den finnes bare fordi jeg har sett på dårlig kalibrerte LCD-skjermer i en butikk.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt mye bra om bakprojeksjons-tv'er. Men synes at de "forsvinner" litt i all diskusjonen LCD vs Plasma vs CRT vs XX.

Eksempelvis får siste generasjon SXRD fra Sony, eksempelvis denne:
    http://www.sonystyle.com/is-bin/INTE...tion_42to51TVs

Her får man både stor skjerm, HD og "nesten flat" TV for det samme som det en middels plasma koster..

Noen tanker / kommentarer rundt dette?

Noen som har sammenlignet en god bakprojeksjon med LCD, Plasma eller CRT?

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettop kjøpt LCD for å se nyheter og fotball. Film nytes på Barcographics 808S. Kunne ikke tenkt meg hverken LCD eller Plasma til film........Lykke til med diskusjonen.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært litt rundt å kikket på noen fler flatskjermer de siste dagene, fortrinnsvis LCD, og kan uten tvil si at jeg foretrekker CRT!

Bildet på flatskjermene er ikke ræva, det er bra, og jeg kunne nok leve med det til nyheter og serier, men CRT skjermen jeg har hjemme (som kostet 5000,- for 3 år siden) er overlegent på bildekvalitet. Fargene er mye friskere, og sortnivå/kontrast i en annen liga.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte min helsorte Loewe Aventos 3981ZW for 3 år og 2 måneder siden. Den er hovedgrunnen til at jeg er såpass kritisk til flatskjermene og spesielt de med sølvfarget innramming. Men, jeg dyrker i likhet med mange andre mine feminine sider, så at det muligens blir en flatskjerm i stua til høsten er ikke utelukket. Men da kun fordi det er kult, og ikke for bildekvaliteten alene på SD-sendinger. Den første uka blir det nok litt leking med WinXP MediaCenter og HD-klipp, mens det resten av tiden blir....ja nettopp...vanlige TV-sendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BingoBonzo
    Noen som har sammenlignet en god bakprojeksjon med LCD, Plasma eller CRT?
    Det er ikke noe hokus pokus med bakprosjektører. De benytter stort sett samme teknologi som direct-view TV'er (primært CRT, LCD og DLP), og fordeler/ulemper er de samme. Verd å merke seg at LCD og DLP prosjektører benytter en lampe som lyskilde, og disse relativt dyre lampene må skiftes ut med ny etter X antall timer.

SXRD teknologien fra Sony er bare et fancy navn på 1080p LCD paneler utviklet for bruk i bakprosjektører. Disse TV'ene har samme problemer som alle andre LCD skjermer, fortrinnsvis elendig sortnivå og bevegelsesforstyrrelser pga dårlig responstid.

Jeg ville personlig ha valgt en DLP prosjektør fremfor SXRD. Min erfaring er at regnbueeffekten på DLP venner man seg til, mens sortnivået på LCD blir mere og mere irriterende over tid. Dog ville jeg nok ha valgt en CRT prosjektør hvis jeg kunne valgt på øverste hylle. Dessverre er det så vidt jeg vet ingen leverandører som selger CRT prosjektører lenger her i Europa.

I valget mellom SXRD, DLP og plasma ville jeg gått for medium/dyr plasma. Da får du et flatt, lett håndterlig display som ikke krever skifte av lampe, har en relativt anstendig all-round bildekvalitet og ingen regnbueeffekt. Eneste bakdel er lavere oppløsning + at kvalitetsplasma vel er noe dyrere, men dette oppveies etter min mening av fordelene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du svarer jo ikke på spørsmålet vedrørende bakprojeksjons-TV. Min erfaring er at den type teknologi gir et betydelig smalt optisk sweetspot i forhold til de øvrige løsningene, og er dermed kun en reel løsning for de ivrigste ungkarene.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OEM
    Enten du liker det eller ikke, så serverer du en påstand som går fullstendig på tvers av hva som er konsensus hos folk med godt kjennskap til HD på både CRT og LCD. Når i tillegg din referanse for HD på CRT er *ett* enslig apparat, synes du da virkelig det er urimelig av meg å anta at dette TV'et muligens ikke var noen god referanse ?

At mitt kjennskap til LCD skulle være mangelfullt faller jo på sin egen urimelighet. Norge renner jo over av LCD TV'er for øyeblikket.
    Hvordan faller det på sin egen urimelighet? Hvis du går inn på f.eks. elkjøp finner du mange LCD som er totalt feil kalibrert. At det renner over av LCD tv'er betyr også at det finnes mye dårlig der ute. Forøvrig var den butikken jeg var på en "feinshmecker" butikk lik linje med HFK i norge, og det var den beste CRT'en de hadde da. MAO, ja jeg synes det er urimelig å påstå at den CRT'en var en dårlig referanse, da den har scoret bra i mange tester. At du er uenig betyr ikke at tilfeldigvis at jeg har feil. Dette er totalt opp til øyet som ser og jeg kjenner flere som har hatt gode CRT'er som er blitt mer enn fornøyd med en LCD eller plasma. Min personlige og totalt subjektive mening er at LCD er bedre enn CRT. Lev med det, og ikke kom med dumme kommentarer som sagt at jeg for eksempel ikke kan noe om HD og LCD eller at testapparatene jeg har sett HD materiell på må ha vært dårlige! :!: :x

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Hvordan faller det på sin egen urimelighet? Hvis du går inn på f.eks. elkjøp finner du mange LCD som er totalt feil kalibrert. At det renner over av LCD tv'er betyr også at det finnes mye dårlig der ute. Forøvrig var den butikken jeg var på en "feinshmecker" butikk lik linje med HFK i norge, og det var den beste CRT'en de hadde da. MAO, ja jeg synes det er urimelig å påstå at den CRT'en var en dårlig referanse, da den har scoret bra i mange tester. At du er uenig betyr ikke at tilfeldigvis at jeg har feil. Dette er totalt opp til øyet som ser og jeg kjenner flere som har hatt gode CRT'er som er blitt mer enn fornøyd med en LCD eller plasma. Min personlige og totalt subjektive mening er at LCD er bedre enn CRT. Lev med det, og ikke kom med dumme kommentarer som sagt at jeg for eksempel ikke kan noe om HD og LCD eller at testapparatene jeg har sett HD materiell på må ha vært dårlige! :!: :x
    Du er i din fulle rett til å mene at LCD er bedre enn CRT, på samme måte som vi må respektere alles personlige meninger, uansett hvor merkelig den må være.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at alle flatskjermer på 37" og oppover er klart bedre enn alle CRT Tv'er på 37" og større!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Jeg vil påstå at alle flatskjermer på 37" og oppover er klart bedre enn alle CRT Tv'er på 37" og større!
    Regner med at du sikter til at det ikke finnes CRT 16:9 TV m/flatt billedrør større enn 36". Vel, heller min 36" CRT enn en LCD, uansett størrelse dette middelmådige apparatet måtte ha.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du sikter til at det ikke finnes CRT 16:9 TV m/flatt billedrør større enn 36". Vel, heller min 36" CRT enn en LCD, uansett størrelse dette middelmådige apparatet måtte ha.
    Du er i din fulle rett til å mene at CRT er bedre enn LCD, på samme måte som vi må respektere alles personlige meninger, uansett hvor merkelig den må være.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes denne diskusjonen blir, som mange andre "audiofile eller videofile" diskusjoner en krisemaksimering av små problemer... Ola og Kari dunk reagerer ikke på sortnivået på de nye *BRA* lcd tv`ene (snakker ikke om 7999,- 32" kjingkjong tv nå), og hvis noen skulle ha lyst på en 32/36" som veier et tonn, og som ser ut som ett stort stygt FJELL (av plastikk) i stua, bare fordi den abnorme HAUGEN med 50 år gammel teknologi viser litt bedre sort enn de nye SEXY flatskjermene som er mer enn bra nok til gammeldagse "møkka" sendinger, og mye bedre på multimedia og andre ting som kommer, så værsågod for meg..

Jeg har ikke engang en flatskjerm, jeg har dlp r.proj, men jeg skal BANNE på at de som har en (middels kvalitet og opp) flatskjerm (gjerne lcd, men lavoppløst pdp oxo) i stua si i dag, minst 95% av dem er helt strålende fornøyd, og ville ikke gått tilbake til den stygge klumpen med det litt bedre svartnivået for ABSOLUTT ALT i HELE verden

Kanskje vi skal ta en LP vs CD diskusjon, eller VHS vs. BETA ... eller blueray vs. HDDVD diskusjon mens vi er så godt i siget ?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du er i din fulle rett til å mene at CRT er bedre enn LCD, på samme måte som vi må respektere alles personlige meninger, uansett hvor merkelig den må være.
    ;-)
    BTW: Heiv nettopp ut vaskemaskinen,oppvaskemaskinen,tørketrommelen,kjøl eskapet,fryseskapet og kjøleskapet. Det får være måte på hvilke stygge klumper en kan ha i et hus. De veier også et tonn. Kjøper disse nye når de er blitt flate.

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like morro som i barnehagen, min er best, nei MIN er best......

Samme surret som med SVS subber og CV høytalere. LOL

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ;-)
    BTW: Heiv nettopp ut vaskemaskinen,oppvaskemaskinen,tørketrommelen,kjøl eskapet,fryseskapet og kjøleskapet. Det får være måte på hvilke stygge klumper en kan ha i et hus. De veier også et tonn. Kjøper disse nye når de er blitt flate.
    Dersom jeg også hadde hatt alle disse hvitevarene i stua mi, så hadde jeg vurdert å kaste de ut selv....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boly
    Like morro som i barnehagen, min er best, nei MIN er best......

Samme surret som med SVS subber og CV høytalere. LOL
    Dette kan vel heller sammenlignes med "eldst er best" diskusjonene, der noen gjør det til sin livsoppgave å overbevise andre om at nettopp deres gamle produkter er overlegen all ny teknologisk utvikling på alle mulige måter. (jaja, så provoserer jeg litt selv også da... )

Men det er da enda godt at folk har forskjellige meninger, eller så hadde det blitt ett uhyre kjedeligt forum..

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •