Er LCD skjermer virkelig så dårlig i forhold til crt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffen
    LCD er bedre enn CRT, med litt hjelp. Teknologien finnes men det er for dyrt enda.

Brightside lager f.eks en bra skjerm:

http://www.brightsidetech.com/products/dr37p.php
    Stilig!
    Så kanskje det er håp for flatskjermer og! (kaste bensin på bålet)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg har selv hatt mange bra CRT-TV'er og ingen har hatt så bra bildekvalitet som min Panasonic th42pa30.
    Alle display teknologier på markedet har sine plusser og minuser, og opplevelsen av bildekvalitet er selvsagt langt på vei subjektiv. Men jeg er ikke så sikker på at du hadde fortrukket plasmaen dersom du hadde sammenlignet med et høykvalitets 42" 1080i CRT bakprosjektør TV matet med et ekte 1080p/i signal. Det er tross alt en grunn til at slike prosjektører fortsatt produseres og selges i USA, hvor man ikke har den samme aversjonen mot store tunge beist som her i Europa.

Dessuten er det jo temmelig søkt å sammenligne svindyr plasma med billig LCD. 9 av 10 flatskjermer som selges i Norge er jo tross alt av en kvalitet som absolutt ikke kan måle seg med CRT, selv på HD signaler. Bedre blir det ikke av at folk nesten utelukkende mater disse med "gamle" analoge 15KHz signaler.

Det er sånn sett ingen som helst tvil om at det er helt andre faktorer en bildekvalitet som driver flatskjermsalget.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Jeg må innrømme at jeg mener så totalt motsatt knutinhh. Får man tak i materiell med HD oppløsning, så synes jeg alltid at kontrasten er bra og dynamikken det samme. Kan ikke sammenlignes med om man spiller HD på en HD klar CRT skjerm (og ja jeg har sett det på en tur til USA).
    Vel, jeg har testet Philips 32PW9551 1080i HD CRT ganske grundig med testbilder, 1080i/p filmklipp og XBOX 360. Og jeg har ikke sett et LCD display som gir like godt bilde på annet en lyse stillbilder. På bilder med mye bevegelse og store mørke flater er selv dyr LCD etter mitt skjønn ikke i nærheten av å kunne måle seg med Philips TV'et. Den HD CRT TV'en du så i USA må ha vært temmelig gammel og slitt.

Det skal dog sies at Philips TV'et ikke egner for visning av en 1080i Windows desktop. Da ble linjeflimmeret forårsaket av interlacing'en altfor plagsomt. Men på film/spill var linjeflimmeret stort sett ikke synlig i det hele tatt, og scanlinjene var så tynne at de knapt var synlige selv om man stakk hodet helt inntil skjermen. Bildet så faktisk progressivt ut 99% av tiden, i skarp kontrast til vanlige 575i/480i CRT TV'er hvor interlacing jo er særdeles synlig.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OEM
    Vel, jeg har testet Philips 32PW9551 1080i HD CRT ganske grundig med testbilder, 1080i/p filmklipp og XBOX 360. Og jeg har ikke sett et LCD display som gir like godt bilde på annet en lyse stillbilder. På bilder med mye bevegelse og store mørke flater er selv dyr LCD etter mitt skjønn ikke i nærheten av å kunne måle seg med Philips TV'et. Den HD CRT TV'en du så i USA må ha vært temmelig gammel og slitt.

Det skal dog sies at Philips TV'et ikke egner for visning av en 1080i Windows desktop. Da ble linjeflimmeret forårsaket av interlacing'en altfor plagsomt. Men på film/spill var linjeflimmeret stort sett ikke synlig i det hele tatt, og scanlinjene var så tynne at de knapt var synlige selv om man stakk hodet helt inntil skjermen. Bildet så faktisk progressivt ut 99% av tiden, i skarp kontrast til vanlige 575i/480i CRT TV'er hvor interlacing jo er særdeles synlig.
    Siden du trekker mitt svar i tvil med slike dumme uttalelser som at den må ha vært gammel og slitt kommer jeg med en uttalelse til deg: De LCD tv'ene du har sammenlignet med må ha vært temmelig dårlige eller dårlig kalibrert. Uansett så er jo dette forskjellig fra person til person hva man liker, så hold uttalelser som at den må ha vært gammel og slitt utenfor dette. Det var forresten en: Sony XBR KD-34XBR960

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    touchè :wink:

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffen
    LCD er bedre enn CRT, med litt hjelp. Teknologien finnes men det er for dyrt enda.

Brightside lager f.eks en bra skjerm:

http://www.brightsidetech.com/products/dr37p.php
    Pr. i dag er vi i 2006, og da er ikke et LCD bedre enn CRT.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    Jeg bytter ikke ut min Sony 36 CRT før mengden HD materiale har øket til et tilfredstillende nivå. Plasma/LCD fansen har klart å hjernevaske seg selv til å tro at denne teknologien er bra, men den MÅ bli foret med HD materiale uten å være totalt crap.
    ;-) diskusjoner som omhandler hjernevaskings komentarer kan vel fort slå litt uheldig tilbake til avsender, hvis alt annet enn det man har selv nermest blir definert som crap, er man vel litt i faresonen..... ;-)

Synes egentlig det riktigste er å bedømme det bilde man ser på skjermen uavhengig av teknologi , og ikke bygge seg inn bak murer som består av fordommer mot annen teknologi.

Hver bilde teknologi har sine styrker og svakheter, og den største styrken til de nye flatskjermene er vel egentlig at de blir videre utvikklet til å stadig bli bedre og billigere, mens CRT nermeste er et avsluttet kapittel, som langt på vei trekker seg tilbake mens den er på høyden.

Er ellers enig med deg 123sub, om at mange av dagens flatskjermer virker veldig opphypet og til den bruken de skal brukes til ligger en del tilbake for de bilde kvalitetene gode CRT skjemer kan frembringe, men av en eller annen grunn minner denne diskusjonen meg litt om en diskusjon jeg var med på tidlig på 90 tallet da jeg hadde kjøpt min første 486 33mhz pc med 4mb ram og 128mb hardisk for den nette sum av 17000kr, og en student kollega som studerte IT på HIA her i kristiansand påsto at man trengte aldri noe kraftigere maskin enn en 386.......;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flatskjermer vil selvsagt overta for "dumburkene", men pr. i dag er det ingen flatskjerm som gir et like godt bilde som en kvalitets-CRT når det gjelder vanlige TV-sendinger. Og de fleste av oss bruker faktisk TV-en til å se ordinære sendinger, og ikke HD-demo fra en eller annen satelitt.

Eneste argumentet utover "at det er kult med flatskjerm", må være å spare plass og lette bruken av medie-PC i stua med et akseptabelt bilde. Der er jo CRT-ene elendige.

De som mener at LCD-tv gir bedre bildekvalitet enn sin gamle CRT kan nok ha rett, dersom den CRT-en de hadde var gammel og særdeles billig med dårlig elektronikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at ingen LCD'er du kan kjøpe i butikken gir bedre bilde enn de beste CRT'ene, ihvertfall på SD signaler. Men jeg mener de LCD'ene som kommer (slik den jeg refererte til) er bedre enn de beste CRT'ene. Det er ikke lenge igjen nå før CRT må se seg slått, også på slikt som responstid, dynamikk og sortnivå.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er lenge? 2-3 år?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hva er lenge? 2-3 år?
    Som sagt, teknologien finnes allerede, nå er det bare et spørsmål om pris.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har litt tungt for det, men det blir stadig snakket om å spare plass sammen med flatskjerm. For CRT vs LCD skjermer som monitor i data sammenheng får man selfølgelig mye bedre dybde plass på skrivebordet osv, men når man ser for mange flatskjerm TV oppsett der man fremdeles har et skap-møbbelet som er like dypt og mye breiere enn den tidligere CRT skjermen og må ha plass til senter kanalen, dvd spillerene osv, og en flatskjerm enten stående opp på dette møbbelet på stativ eller hengende på veggen over, så har jeg egentlig litt problemer med å se den veldige plass besparelsen. Man kan vel egentlig ikke benytte plassen mellom den nye store flatskjerm flaten til noe heller uten at det kommer i veien for bilde ved sittepossisjon, så det hadde vært fint om noen flatskjerm fantaster som stadig trekker frem plass besparelsen, kunne si litt mer om hva de egentlig mener.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kdl-46x2000

Er ihvertfall meget bra bilde på Sony KDL-46X2000. Fra DVE i 1080p fra Marantz DV9600.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ...så det hadde vært fint om noen flatskjerm fantaster som stadig trekker frem plass besparelsen, kunne si litt mer om hva de egentlig mener.
    Slik:

Kanskje slik:

Muligens slik:

Men IKKE slik:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Tiger, du er inne på noe der, men de to siste bildene får frem noe av det jeg vil frem til, nemlig at mye av den andre elektronikken som må benyttes sammen i et slikt flatskjerm oppsett, fremdeles ikke er flatt, og man egentlig ikke får så veldig mye mer frigjort areal hvis man ikke samtidig gjør noe med dette.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjøper flatskjerm, så blir det mer i tråd med de øverste bildene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det øverste bildet minnet meg om en bilreklame. Bilene i disse reklamene kjører ofte helt alene som om de var den eneste bilen i verden.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg bor i Sverige har jeg jo särdeles bra TV-signal grunnet digital-TV. På min plasma er kvaliteten på TV-sendingene sammenlignbart med DVD-kvalitet. At plasma ikke skal kunne ta analoge signal like bra som en CRT er for meg totalt uinteressant.

Edit:
    Er det bare meg eller henger TV'en på det överste bilde skjevt?
    Edit II:
    Ahh...det er bare bildet som ikke er tatt helt vannrett.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omtrent alle dagens LCD/Plasma er bare midlertidige mellomstasjoner. I november kommer PS3 med 1080P, og vi får de nye videoformatene med mulighet for det samme. Her brenner mange av et svimlende beløp for en skjerm som kun klarer 720P uten kompromisser. Mens resten av saueflokken kjøper disse hverken/eller apparatene, så har jeg et knivskarpt bilde med min 36CRT fra Sony på vanlige sendinger. Kan ikke vente i all evighet på noe nytt? Sant nok det, men hvis det var CRT skjermer som var HDReady, og flat TV ikke hadde eksistert, så hadde det ikke tatt av. Det er pga at det er flatt, enkelt og greit. Står nå og kikker på flokken som springer av gårde uten å stille for mange spørsmål, det er jo flatt må du vite.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Siden du trekker mitt svar i tvil med slike dumme uttalelser som at den må ha vært gammel og slitt kommer jeg med en uttalelse til deg: De LCD tv'ene du har sammenlignet med må ha vært temmelig dårlige eller dårlig kalibrert. Uansett så er jo dette forskjellig fra person til person hva man liker, så hold uttalelser som at den må ha vært gammel og slitt utenfor dette. Det var forresten en: Sony XBR KD-34XBR960
    Enten du liker det eller ikke, så serverer du en påstand som går fullstendig på tvers av hva som er konsensus hos folk med godt kjennskap til HD på både CRT og LCD. Når i tillegg din referanse for HD på CRT er *ett* enslig apparat, synes du da virkelig det er urimelig av meg å anta at dette TV'et muligens ikke var noen god referanse ?

At mitt kjennskap til LCD skulle være mangelfullt faller jo på sin egen urimelighet. Norge renner jo over av LCD TV'er for øyeblikket.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •