Fujitsu Siemens PQ42-1 bør jeg kjøpe denne? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    mulig fujitsu-siemens dekker kostnaden ved å bytte til tregere sikring hvis sikringen går hver gang du slår på tven, det er et kjent problem at den trekker ganske mye strøm ved oppstart.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Sitat Opprinnelig postet av wideload
    tviler på det gitt. Har 10 amp kurs i stua (bor i betongbunker). På samme stikket har jeg en h/k 335, min sub, dvd recorder, dig.dekoder og tv'n. Har ikke akkurat flagret noen sikringer her gitt. Min Harmony 885 starter f.eks receiver, dekoder og tv samtidig (vel, praktisk talt) og det går så fint så.

En kollega av meg sier at hans automatsikring smeller over av og til når han skrur på TV'n dog.
    Jeg har samme tv og sliter med at sikringen går sånn ca hver annen gang jeg skrur den på. I min splitter nye leilighet sitter det 16 amp sikringer. TV'en er sendt på service pga av dette og at jeg ikke får 16:9 fra digitale kilder. Fujitsu-Siemens sier bare at jeg må skifte til trege sikringer. Jeg synes det er hårreisende at et splitter nytt elektrisk anlegg ikke takler en tv. Krangler med både butikk og leverandør om å få levert den tilbake siden det ikke er opplyst ved kjøp at tven bør ha trege sikringer.

Mvh en, for øyeblikket, lite fornøyd Fujitsu-Siemens/Netshop kunde.

PS.Har ikke fått tilbud om dekking av kostnaden for å bytte til trege sikringer som veggis sier at Fujitsu-Siemens gjør. Har bedt om det, men ikke fått svar ennå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff da, dette hørtes ikke mye morsomt ut. Skjønner frustrasjonen din fullt ut! Det er nødt til å være noe helt feil med nett-delen i PQ42-1'n din, siden automatsikringen går 50/50 på en 16A kurs. Jeg har ennå ikke opplevd noe slikt noe - mulig elanlegget er for gammelt og aldri popper sikringer? Betongbunkeren er oppført i 1973 tror jeg, og har jordfeilsbryter på 20A kursen + 7-8 gammel-type sikringer i skapet, hvorav 4 av kursene er 10A, 2 16A og 1 20A kurs. Stua går på 10A-kursen.

Men hva mener du med "tar ikke 16:9 via digitale signaler"? Vil ikke auto-zoom funksjonen skalere til 16:9 hvis man via digital dekoder kjører 16:9 signal inn på TV? Jeg kjører Fill All eller Panorama uansett selv. Eller får du 16:9 bilde skvisjet inn på 4:3-format på skjermen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wideload
    Men hva mener du med "tar ikke 16:9 via digitale signaler"?
    Jeg har digital dekoder fra Canal Digital og jeg trodde, kanskje feilaktig, at jeg skulle kunne sette tv'en i 16:9 format og så skulle bildet passe, men det er for stort. På dekoderen kan jeg velge formatet til enten "From tv" eller 4:3. Jeg har prøvd begge uten forskjell. Det samme skjer når jeg bruker dvd spilleren (har forøvrig prøvd 3 forskjellige). I oppsettet på dvd spilleren har jeg spesifisert at jeg har en 16:9 tv. Bildet blir for stort når jeg velger 16:9 på tv'en. Hvis jeg bruker analoge signaler (kabel) så fungerer dette, men etter å ha vent meg til digital dekoder er det en nedtur å se på analoge signaler.

Men jeg kan jo spørre, skal ikke dette fungere som jeg tror, dvs at jeg kan sette tv'en på 16:9 formatet så skal bildet fylle skjermen? Har jeg misforstått? Ifølge Fujitsu-Siemens fungerte dette fint når de hadde den inne på service og foreslo at jeg måtte bytte scart kabel. Nå har jeg pøvd 3 scart kabler (inklusiv den som fulgte med tv'en) og 1 component video kabel med samme resultat.

Eller for å spørre på en annen måte, når jeg setter tv'en i normal får jeg sørgerand oppe og nede. Hadde jeg fått dette hvis signalet ikke var 16:9 fra kilden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjører TV'n i Fill All eller Panorama selv, bruker ikke de andre modusene i det hele tatt. Jeg har også dekoder fra CD.

Min Sony CRT tv justerte seg automatisk på signal fra dekoderen til Wide (16:9) og til Smart (proporsjonalt korrekt "4:3" litt zoomet). Har prøvd på Auto Zoom på TV'n men jeg tror det bare skjedde 1 gang på 1 kanal at visningen gikk fra 4:3 modus ((dvs grå bars på siden med 4:3 bilde sentrert med sørgerander over og under 4:3 bildet) med sørgerander oppe og nede til "fullskjermsbilde". Jeg har testet 4 forskjellige scart kabler (fra "50,- pr m-kabel" til monster scart til 1.400,-, ingen forskjell på TV

Ved 16:9 modus på TV så får jeg det samme som du beskriver (NRK-logo kommer for høyt opp etc, og scrollbar nede forsvinner nesten, omtrent slik som Smart-funksjonen på Sony CRT presenterte 4:3 bilde i 16:9 omtrentelig størrelse, scaling proporsjonalt horisontalt og vertikalt)

I menysystemet til skjermen kan man stille inn om formatvelger skal gå på spenning (dvs detektere signalet fra kilden) og om da 4:3 skal vises anamorpht eller letterbox), samt modusen Software (dvs TV analyserer kildesignalet, detekterer evt sørgerander og stretcher maximalt så nærme utnyttelse av skjermen som mulig.

Jeg har ikke eksperimentert med denne innstillingen ennå. Skal prøve meg litt i helgen og se om jeg finner ut noe smart her. Samt evt kontakte F-S hvis jeg ikke får det til, og få en vettug forklaring fra mer teknisk kyndige personer. At de skylder på scart-kabelen er helt på bærtur...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at noen andre opplever det samme som meg, trodde et øyeblikk jeg var alene.

Jeg har prøvd de forskjellige innstillingene i menyen (spenning/software) men kan ikke huske at det utgjorde noen forskjell. Fint at du kan teste litt, skal absolutt ikke se bort i fra at jeg gjør noe galt. God helg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min teori (som jeg skal teste) er som følger:

Fill All formatet:
    * ved 16:9 signal inn så blir det ingen skalering av bildet
    * ved 4:3 signal inn skaleres bildet til å fylle hele skjermen

Panorama formatet:
    * ved 16:9 signal inn så blir det ingen skalering
    * ved 4:3 signal så skaleres bildet mer horisontalt enn vertikalt, og mer skalering desto lengre ut man kommer på siden (slik står det beskrevet i manualen ihvertfall at Panorama fungerer mht skaleringen)

16:9 formatet:
    * ved 16:9 signal inn så blir det en ekstra skalering høyde/bredde slik at 16:9 blir blåst opp enda en gang
    * ved 4:3 / andre formater skaleres bildet tilnærmet lik 16:9 formatet. Mister da typisk undetekster på film etc

Normal formatet:
    * alt blir vist i korrekt ratio, men i 4:3 sentrert bilde med grå felt på venstre/høyre side

16:9 Top, 14:9 top:
    * bildet skaleres og flyttes oppover vertikalt for å kunne vise undertekster på film

Men skal teste litt på dette i helgen som sagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Wideload.

Fikk du testet i helgen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Juppers, min teori stemmer. Fill All kjører jeg på konsekvent nå. Jeg får ikke til å detektere 16:9 via Scart automatisk ved Auto Zoom, dessuten er den funksjonen veldig treg men den fungerer på vanlige signaler via antenneinntaket. Enkelte velger Panorama istedet for Fill All, da får man progressivt mer skalering desto lengre ut på sidene man kommer. I senter er det liten horisontal skalering, men da mer utover på sidene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Jeg kjøpte denne for et par dager siden på Siba

TO ting er viktig her:

1. PQ42-1 har IKKE 10000-1 i kontrast og heller ikke 1200 cdm
    det har derimot PQ42-1AH som jeg da IKKE har fått (!)
    (PQ41-1 har 3000-1 i kontrast og 1000 cdm)
    Dette må vel være ulovlig markedsføring fra Siba sin side ??

2. TVén min er GRØNN dvs. alle farger blir feil-tonet mot grønn
    bruker RGB over SCART på digtital parabol men har også testet dette over S-video mot DVD-spiller

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cammy
    Jeg kjøpte denne for et par dager siden på Siba

TO ting er viktig her:

1. PQ42-1 har IKKE 10000-1 i kontrast og heller ikke 1200 cdm
    det har derimot PQ42-1AH som jeg da IKKE har fått (!)
    (PQ41-1 har 3000-1 i kontrast og 1000 cdm)
    Dette må vel være ulovlig markedsføring fra Siba sin side ??

bruker RGB over SCART på digtital parabol men har også testet dette over S-video mot DVD-spiller
    Tror kanskje du blander sammen P42-1 og P42-1AH med PQ42-1 her Cammy.
    Ifølge databladet til PQ42-1 stemmer opplysningen til siba. Her er en link til denne: http://www.fujitsu-siemens.com/Resou.../915626171.pdf

Utdrag:

Data Sheet ½ Issue: May 2006½ MYRICA PQ42-1 Page 2 / 2
    Visible screen diagonal 42 inch (106 cm)
    Panel resolution
    Pixels 1024 x 768
    Pixel pitch 0.9 x 0.68 mm
    Picture size 921.6 x 519.2 mm
    Peak brightness 1200 cd/m²
    Peak contrast 10000:1

Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cammy
    Jeg hadde grønn-skjær i ca 10 sekunder. Dyttet inn scart-kabelen litt bedre. Problem solved.

Kjørte du s-video <-> s-video eller s-video <-> scart? Det kan hende at scart-inngangen din er ødelagt. Men du vet at det er kun Scart 1 inngangen som støtter RGB ikke sant? Jeg vet ikke om det å kjøre rgb på en ikke-rgb inngang kan gi disse symptomene...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt denne tven i et par mnder selv og er happy som bare det. Fruen som sa vi skulle ha denne "så fin" osv

Ingen problemer hittill hvertfall. Bruker HTPC via Dvi og det er ingenting å klage på.

Anbefalles

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

My bad ser det ut til men iflg. http://www.fujitsu-siemens.no/home/p...plasma_42.html
    er dette de eneste specéne på Myrica på FSC sine sider i Norge.
    Dog PQ42 er ikke P42, noen som vet om disse modellene er eldre eller noe ?

Takk for tips btw men har prøvd tre SCART kabler mot både
    SCART 1 og 2 (vet at RGB bare funker på 1)desverre like grønn, og hvis det var SCART inngangen eller kablen som var ødelagt så burde det funke bedre med S-video hvilket det ikke gjør..

Synd egentlig for bildet ellers virker bra og TVén er veldig pen..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig kvitt den!

Det er en gledens dag. FS tar tv'en i retur og jeg får pengene tilbake. Bare synd man må bruke masse tid og krefter og true med Forbrukerrådet før det blir reagert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lipsync problemer?

Har en PQ42 hjemme nå, og ser ut som bildet er forsinket ift lyden uten at jeg er helt sikker på det. Varierer mellom forskjellige kanaler, men er i alle fall sånn på NRK1 og det er en smule irriterende...(analog kabel-tv fra UPC)
    Noen som opplever det samme?

Foruten det så går sikringen stadig. SIBA (forøvrig meget OK service så langt) sier at de dekker bytte til tregere sikring. Spørsmålet er bare om det holder med C-karakteristikk? (Jeg har B og det finnes C og D av den typen jeg har i skapet fra før - HAGER)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke opplevd det samme selv mht forsinkelse. Kjører du lyden i TV eller ut via surround-anlegg? Jeg har ikke opplevd lipsync-problem hverken på den ene eller andre måten.

Aner ikke hva slags treg sikring det skal byttes til - annet enn at den skal være "treg". Jeg har selv ikke dette problemet heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører begge deler, det er samme forsinkelse om jeg kjører det over NAD L53'en som TVen (ikke så rart for jeg kjører audio out fra TVen inn på NADen).

Har ikke sett noen andre som klager over det heller, så det er litt merkelig. Mulig jeg bare er ekstremt sensitiv. Andre har lagt merke til det hjemme hos meg, dog etter at jeg gjorde dem opperksom på det ..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Heisan,

Er det noen som vet om det går ann å få tak i denne tven noe sted fremdeles. Kanskje noen SIBA butikker som ennå sitter inn med noen eksemplarer?

Eventuelt noen som vil kvitte seg med den pga. f.eks. sikringsproblemer?
    Jeg er interessert..

Roger

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0