Oppklaring rundt oppløsning.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Oppklaring rundt oppløsning.

Er det andre som lurer på (eller helst vet hvorfor) det virker som om forholdet mellom horisontal og vertikal oppløsning i TV sammenheng er uviktig?

De fleste HD-ready tv'er har en oppløsning på 1024x768 pixler (Størrelsesforhold 4:3), selv om skjermen er widescreen (Størrelsesforhold 16:9).

Jeg mener, dersom panelet fysisk har lengde/bredde forholdet 16:9, burde det vel være et poeng at pixlene også hadde dette forholdet, eller gjør det rett og slett ikke noe at pixlene er avlange og at en horisontal linje på skjermen har lavere oppløsning enn en vertikal?

Dersom oppøsningen vertikalt/horisontalt skulle hatt samme forhold som resten av skjermen (16:9) burde den vært enten 1366x768 eller 1280x720, noe som et fåtall skjermer støtter.

Hva er forresten den eksakte oppløsningen til en film i 720P i pixler? (XXXX x 720)

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De utrolig ukurante oppløsningene (både 1024*768 og 1366*768) på flatskjermer irriterer meg også, dette er heldigvis noe man slipper på projektorer. 720p er 1280*720, og det forundrer meg at "ingen" flatskjermer har dette som native oppløsning.

Edit: De fleste LCD-TV-ene har 1366*768 nå til dags, 1024*768 finner man på plasmaskjermer under 50".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at enkelte mindre lcd skjermer har 720p native?

Uansett, jeg tror ikke at det er noe "magisk" ved å ha et bestemt forhold mellom høyde og bredde på pixlene. Det er heller slik at avhengig av filmens innhold og øyets evne til å se oppløsning så finnes det optimale høyde/bredde-forhold. I utgangspunktet ville jeg ha tippet kvadratiske pixler i mangel av argumenter for noe annet. Altså at øyet er i stand til å se horisontal oppløsning like godt som vertikal, og at typiske scener inneholder like mye vertikal som horisontal informasjon.

Når så distributørene har bestemt seg for et format (4:3, 704x576, 16:9, 720x576, 1280x720 eller 1920x1080 kvadratiske pixler) så er det gode grunner til å følge det fordi man da unngår skalering og strekking. At mindre plasma-skjermer har avlange pixler tror jeg skyldes at de ikke greier å lage pixlene små nok, og 3 fargepixler ved siden av hverandre gir naturlig større bredden enn høyde om man har en begrensning på minimum høyde/bredde.

mvh
    Knut

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Uansett, jeg tror ikke at det er noe "magisk" ved å ha et bestemt forhold mellom høyde og bredde på pixlene.
    For meg er det et must å kunne koble til PC på en ordentlig måte, og da er kvadratiske pixler obligatorisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    For meg er det et must å kunne koble til PC på en ordentlig måte, og da er kvadratiske pixler obligatorisk.
    Jeg svarte på det perseptuelle ved å ha kvadratiske kontra rektangulære pixler. I avsnittet under understreket jeg at når kilden har en satt pixel-dimensjon er det selvsagt fordelaktig å slippe denne igjennom uforandret.

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •